• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.253 votes
Profile

Video-essays

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

De nieuwe vorm van 'filmkritiek'. Dit topic is bedoelt om mensen te attenderen op interessante video-essays. Of juist niet. En is dit wel de toekomst van de 'filmkritiek'? Of slechts een tussenfase van nog iets groters? Ben benieuwd.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Gebruik van lengte- en breedte-assen. Hier kun je nog meer vinden van de dezelfde auteur.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Fijne bijdrage weer, IDM!

Niet heel diepgaand. Maar als je geïnteresseerd bent in 'immaturity' en 'female gaze' dan is het wel een kijkje waard.

Een geweldig nieuwe vorm van filmkritiek. Op VoorDeFilm.nl plaatsen we regelmatig nieuwe essays.

Tot op heden:

Alice in filmland:

Vermoorde onschuld:

En deze (in het Engels): Laggies or the new immaturity:

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ah, van Kiss heb ik ook nog les gehad op de RUG.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Very nice, Verhoeven. Zeer de moeite.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Vind dit een goed voorbeeld van een erg gemakzuchtig gemaakte VE:

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Malick wrote:

Vind dit een goed voorbeeld van een erg gemakzuchtig gemaakte VE:

(embed)

Neuh, niet helemaal eens. Had deze ook langs zien komen op smoelenboek.

Het idee is simpel en de uitvoering eenvoudig, maar het bereikt zijn doel.

MIsschien had er iets meer met de muziek gedaan kunnen worden, maar de eenvoud vind ik er wel bij passen. Geen flashy montage, gewoon begin en eindshot naast elkaar. I liked it.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Welk doel? Welke nieuw inzicht krijgen we nu? Dit is gewoon lukraak wat films achterelkaar plakken. Het gaat allemaal zo snel dat er geen moment van reflectie kan plaatsvinden. Dus op het einde van de VE weet je niets meer dan dat je eraan begon. Was het niet veel beter geweest om er een aantal uit te lichten?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Of het lukraak is weet ik niet, maar snel gaat het idd wel. De lol die ik eruit haalde bestond voornamelijk uit het constateren van de overeenkomsten of juist verschillen tussen begin en eindshot, en uiteraard raden welke film het was.

Ik zeg niet dat het een briljant stukje VE is

Maar ik heb er wel degelijk lol uit gehaald. Hoeft niet allemaal Tony Zhou te zijn.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

(Wist ik helemaal niet. Al die 'fouten' dan.)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Mooie vergelijking tussen de Selznick cut en De Sica's cut van Stazione Termini (Indiscretion of an American Wife in dit korte video essay van Sight & Sound.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Video essay: de koelkasten van David Fincher

David Fincher staat bekend als een van de meest pietluttige regisseurs die op dit moment in Hollywood aan het werk zijn. Dan loont het dus om zijn werk nauwkeurig te beschouwen, toont dit nieuwe video essay van Filmkrant-redacteur Joost Broeren en editor Sander Spies over één van die details: de koelkast.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Moet Beasts of No Nation, The Better Angels, Shotgun Stories en Up in the Air nog zien.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

John Milton wrote:

Mooie vergelijking tussen de Selznick cut en De Sica's cut van Stazione Termini (Indiscretion of an American Wife in dit korte video essay van Sight & Sound.

(embed)

Interessant

Dank voor het delen

Edit

Ik zie nu pas dat MM user Verhoeven de link naar dit essay ook al eens plaatste, bij de film, hier op MM

Al met al reden om de film (de De Sica cut) eens te bekijken.

Ondanks het feit dat ik een De Sica fan heb ik die nooit gezien.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ah dat wist ik ook niet, had daar niet gekeken!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Movies...we take them for granted now, but what are their origins? Where do they come from? And what was the FIRST ONE? Who are the people responsible for shaping this art form into what it is today? Kyle, host of Frame by Frame, is tackling all those questions today, from the men who created the first commercially viable projection camera to the man who defined some of the cinema's most basic, yet widely-used techniques.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

A video essay about control rooms in film and television since the 1970s. Computers, screen interfaces, and the rooms they are in are connected to the political context of a particular era. Always-on control room technologies result in a security and political crisis that is permanent, so potential threats in popular screen narratives come from sources that are imagined to be permanent, such as 'terrorism' and 'cyberattack'.

Co-edited by Cormac Deane and Stephen Hughes. Narrated by Gerard McHugh.

(via VPRO Cinema)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

One of the great things about detailed production design is that it pays off in unexpected ways. So today I explore the weird possibilities of that most common of objects: the chair.

(via VPRO Cinema)

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Ten Women Who Epitomize The Art of Film Editing.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Thelma Schoonmaker better be among them.... En stiekem vind ik dat George Millers vrouw ook een plekje verdient. Ik ga hem zeker even kijken!

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Voorstel:

Ik stel voor dat we een onderscheid maken in video essays en supercuts.

Dat we video's waarin echt een bepaalde theorie naar voren wordt gebracht of kritiek gegeven wordt, al dan niet met verteller of informatieve slides, hier posten, en we de montage video's waarbij dit niet gebeurt in het Film >> Algemeen >> Supercuts topic zetten. Ik vind daar toch wel een verschil inzitten. Ik heb dat topic net flink aangevuld trouwens, voor de liefhebber!

Voorbeeld van een maker van beide soort video's die al eerder voorbij gekomen is, kogonada (Vimeo)

Video Essay: What is neorealism?

Supercut: Kubrick // One-Point Perspective

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.