• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.274 votes
Profile

Knock-Out: Filmschurken

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Misschien The Shining (is al twijfelachtig) en Full Metal Jacket.

Barry Lyndon is zeker geen film voor een groot publiek. Die houden dat 5 minuten vol, veel te gedetailleerd.

KrisV

• 8061 messages
  • 1173 votes

Onderhond wrote:

Volgens mij kan je ook niet hoog scoren op MM als je niet minstens wat appeal bij de "doordeweekse kijkers" hebt.

Aangezien de discussie over de al dan niet superieure kwaliteiten van Kubrick ging (Kubrick is de grootste en beste in alles ...) kan je nu niet gaan beweren dat hij zo goed scoort op MM, met geen enkele film in de top-50.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ach 5 films in de Top 100, 8 in de Top 250 voor iemand met 13 films vind ik nog steeds erg goed. (Doet niemand 'm na)

Schandalig overigens dat hij niet in de top 50 voorkomt, maar hij mist inderdaad het appeal bij de doordeweekse kijker.

Ozarklynch

• 1317 messages
  • 581 votes

Dat is echt grote onzin. Ik ken voldoende doordeweekse filmkijkers en die hoef je veel van Kubrick's films echt niet te laten zien. Kubrick zal best een goede filmmaker maar veel van zijn films zijn absoluut niet geschikt voor de doordeweekse filmkijker.

Wel, ik baseer me op m'n eigen omgeving en daar kan ik uit opmaken dat Kubrick overall erg goed verteerd wordt, terwijl wanneer ik een tandje bijsteek en ietsje alternatiever voorschotel, wenkbrauwen beginnen te fronsen. Blijf er bij dat Kubrick een best grote groep aanspreekt en door de regel toch boeiende cinema maakt, althans dat is wat ik rondom mij zie en zelf ervaar.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Mensen die zich enigzins in cinema verdiepen kennen hem natuurlijk wel, maar dat zijn angstvallig weinig nog steeds.. Laat je niet teveel leiden door filmfreaks in je omgeving, jan-met-de-pet kan Kubrick amper aan.

Het gaat verder niet over obscuur en underground, want dan kunnen we namen gaan droppen tot we 200 pagina's verder zijn

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

orbit wrote:

Laat je niet teveel leiden door filmfreaks in je omgeving, jan-met-de-pet kan Kubrick amper aan.

Dan is het hier in BE toch net iets anders, want veel filmfreaks ken ik niet in m'n omgeving, maar mensen als m'n ouders (jan-met-de-petter kan het niet als het op film aankomt) kunnen Kubrick best goed verteren, en dat zie/hoor ik wel bij meer mensen.

Ik treed OzarkLynch bij als hij zegt dat Kubrick best door een grote groep verteerd wordt. Alleen waarschijnlijk niet door het popcorn publiek dat uitsluitend valt voor de nieuwe Vin Diesel film.

Wouters

• 2665 messages
  • 1837 votes

Er is een groot verschil tussen een film goed kunnen verteren en hem ten volle begrijpen en kunnen waarderen. Kubrick heeft zijn toegankelijke films en zijn minder toegankelijke....2001, ACO en Barry Lyndon zijn in mijn ogen voorbeelden van het laatste. En Jan-Met-de-pet, tja....Kubrick is een bekende naam dus zullen ze gauw een film van hem gaan kijken, maar denk dat ze als ze beginnen met een 2001, ze niet gauw nog een kubrick gaan kijken.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

maar denk dat ze als ze beginnen met een 2001, ze niet gauw nog een kubrick gaan kijken.

Eens. Zo werkt dat hier in Nederland. Ik heb slechts twee vrienden die de film ook daadwerkelijk mooi vinden. De rest kan de film niet eens uitzitten. Ik heb ook een keer Dolls opgezet: die film werd echt uitgejoeld en heb ik na 10 min. af moeten zetten. Sindsdien voel ik me erg eenzaam.

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

Ik ken het. Thuis klagen ze vaak dat ik zulke rare films kijk. En dan staat Amelie ofzo er gewoon op. Maar ja wat doe je eraan

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

timbo_ wrote:

Ik ken het. Thuis klagen ze vaak dat ik zulke rare films kijk. En dan staat Amelie ofzo er gewoon op. Maar ja wat doe je eraan

Ja, ik herken het ook wel. Een tijdje geleden was ik bij vrienden en ze vroegen of ik nog dvd `s had om te kijken. Nou had ik toevallig Gerry bij me, die wilden ze wel zien, de meiden vooral omdat Matt Damon erin speelde. Na 10 minuten vroegen ze zich af of er nog wat ging gebeuren, ze vonden het allemaal slaapverwekkend. Maar het kan nog erger, A Clockwork Orange kon ik al na 2 minuten

afzetten. Toen zijn we maar Snatch gaan kijken.

Het viel mij al mee dat mijn ouders Fargo mooi vonden, vooral omdat het waargebeurd was, ik heb ze maar in hun illusie gelaten. Alleen naar zwart - wit films wensen ze niet te kijken want die hebben ze vroeger al genoeg gezien.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Ik treed OzarkLynch bij als hij zegt dat Kubrick best door een grote groep verteerd wordt. Alleen waarschijnlijk niet door het popcorn publiek dat uitsluitend valt voor de nieuwe Vin Diesel film.

Of Shawshank Redemption, Green Mile en ander laagdrempelig sentiment..

De reden dat Kubrick hoog scoort in KO's en niet zozeer in de toplijst is volgens mij ook omdat ergens extra posten in de fora meer besteed is aan de serieuzere filmneuzen. Dan vallen veel van die 'hits' weer een beetje door de mand.

En dat België serieuzer met film omgaat verbaasd me niets, Nederland is zo'n beetje het land waar film nog het minst serieus genomen wordt op de aardkloot, helaas.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Dat BE/NL gedoe wil ik verder niet op m'n geweten hebben, was maar een grapje

Kubrick heeft best wel wat taaiere films gemaakt, al denk ik dat net door z'n reputatie mensen ook net dat ietsje meer moeite willen doen. Al zal dat wel meer en meer verdwijnen nu de beste man dood is en nieuwe generaties naar voren treden.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Dat BE/NL gedoe wil ik verder niet op m'n geweten hebben, was maar een grapje

Kubrick heeft best wel wat taaiere films gemaakt, al denk ik dat net door z'n reputatie mensen ook net dat ietsje meer moeite willen doen. Al zal dat wel meer en meer verdwijnen nu de beste man dood is en nieuwe generaties naar voren treden.

o ik denk juist dat hj naar mate de tijd des te meer wordt gewaardeerd., gezien het vluchtigte film maken van tegenwoordig.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

"vluchtige film maken van tegenwoordig" ?

Denk dat Kubrick net zoiets wordt als Welles. Bekend onder de fans, maar verder een naam die vooral in de geschiedenisboeken van de film zal blijven dolen.

Wouters

• 2665 messages
  • 1837 votes

Is altijd wel grappig; eens in de maand ofzo gaan Diego, Tommeh en ik bij mekaar zitten voor een filmavond/nacht. Kijken we een stuk of 3/4 films van alles wat. En vaak komen er dan wel eens andere vrienden ook meekijken....

....maar zodra het zwart-wit is of japans/spaans oid dan hebben ze er meteen minder mee. Maar ze kijken wel en staan er wel voor open, vinden het nooit slecht. Ze weten natuurlijk van te voren ook wat ze te wachten staat.

Volgende week zaterdag weer 1: Het waarschijnlijke programma:

- M (1931)

- The Killing (1956)

- Mononoke-Hime (1997)

En als we dan nog zin hebben:

- Du Rififi Chez les hommes (1955)

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Denk dat Kubrick net zoiets wordt als Welles. Bekend onder de fans, maar verder een naam die vooral in de geschiedenisboeken van de film zal blijven dolen.

Kom op hij doolt echt niet meer in de geschiedenisboeken dan anderen en zo wel dan is dat alleen maar een compliment als je in de boeken blijft ronddolen.

Zoveel regisseurs zijn uberhaubt vergeten in de boeken

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Zeg toch niet dat het geen compliment is ? Ik zeg alleen dat hoewel hij nu nog redelijk courant bekend is bij mensen die weinig met film hebben, dat na verloop wel weer zal wegzinken.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Snap niet waarom je dat denkt.

Alle grote regisseurs (ook al waren ze 'net'bekend) die vroeger door critici en publiek de hemel in werden geprezen worden door dezelfde mensen nog steeds erg gewaardeerd/

Dus zo zal het met Kubrick ook wel gaan.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

en het is niet alleen dat de meelopers daarvan de kubrick hysterie veroorzaken

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

arkadi wrote:

Alle grote regisseurs (ook al waren ze 'net'bekend) die vroeger door critici en publiek de hemel in werden geprezen worden door dezelfde mensen nog steeds erg gewaardeerd

Vind je ?

Ga maar eens bij wat jongere kijkers vragen wie Welles is. Filmfans zullen z'n naam kennen, de rest niet meer. Mensen die de hoogdagen van Welles hebben meegemaakt ook nog, maar die groep wordt ook steeds ouder.

De filmwereld heeft nog steeds geen namen zoals een Mozart die in het collectief geheugen gegrift staan.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Het Lock, Stock, hapslikweg oeuvre zal hij bedoelen..

Dat zou wel eens heel goed kunnen, maar uiteindelijk ligt dat voor de meeste regisseurs in het verschiet.. Alleen de écht toegankelijke regisseurs (Spielberg, Hitchcock bv.) zullen misschien nog op een brede herkenning kunnen rekenen, zolang film nog iets belangwekkends blijft natuurlijk.

arkadi

• 1029 messages
  • 0 votes

Als je alleen al ziet hoeveel stemmen en waardering de filmsvan Kubrick krijgen op deze site verwacht ik echt niet dat hij snel in de vergetelheid zal geraken.

En mbt tot Welles ligt de vergelijking wat genuanceerder.

Kijkend naar Citizen Kane is dat 'gebaseerd' op een waargebeurd verhaal wat het allemaal qua film nog wat ingewikkelder maakt en was het dat men hem zag als wonderboy wat de waardering voor zijn films verhoogde.

Bij Kubrick is dit niet zo die wordt/werd alleen maar gewaardeerd om zijn film maken.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

orbit wrote:

Het Lock, Stock, hapslikweg oeuvre zal hij bedoelen..

Zoiets vermoedde is al, maar dat soort films waren er vroeger ook al. Daarnaast zijn er genoeg recente films die buiten die stroming(en) vallen. Beetje noncommentaar vond ik dus.

arkadi wrote:

Als je alleen al ziet hoeveel stemmen en waardering de filmsvan Kubrick krijgen op deze site

Tja, geen enkele film in de Top 50 en hij is ook nog geen 10 jaar dood. Zullen zien wat er binnen 50 jaar van Kubrick overblijft in het collectief geheugen van de mens.

kijkert

• 3584 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

De filmwereld heeft nog steeds geen namen zoals een Mozart die in het collectief geheugen gegrift staan.

Dan denk ik dat Hitchcock die status nog het dichtst benaderd.

Of Steven Spielberg natuurlijk, die kent iedereen toch wel.

jasha

• 1540 messages
  • 1087 votes

Ben ik niet direct mee eens. Kubrick is een mijlpaal in de filmgeschiedenis, daar valt op objectieve wijze, volgens mij, niet over te discussëren; dat je hem nu kan hebben of niet. Verder heeft deze man, mijn beste onderhond, al films gemaakt van voor tien jaar voor zijn dood wat er voor zorgt dat u conclusie op niets slaat, want al hoor je het niet graag, zijn films (die reeds al voor sommigen 50 jaar en ouder zij) blijven allemaal ontzettend hoog scoren. Daarbuiten denk ik dat Kubrick liever zou hebben dat je zijn films zou kennen (en de meesten, zelfs niet filmkenners zullen wel van één van zijn films gehoord hebben) dan dat je alleen zijn naam zou kennen (het tegenovergestelde van Mozart zeg maar aangezien er veel mensen geen enkel werk van hem kennen.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Ondanks dat ik een intens bewonderaar ben van man's werk, ben ik bang dat OH wel een punt heeft met het in vergetelheid raken.. ik vraag me af of generaties nu nog wel snappen waarom sommige van zijn films zo grensverleggend waren en zijn in vormgeving danwel thema. Dat vervaagt helaas toch weer, en dan heb je er niets aan dat je de eerste was. En originaliteit in cinema scoort niet hoog bij de gemiddelde filmkijker, gezien het hoge B-film gehalte in de toplijst hier en op imdb.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Hitchcock is inderdaad de man die volgens mij het dichtst bij die status komt. Spielberg leeft nog gewoon en maakt nog steeds films, dus een beetje moeilijk te zeggen wat er van zijn reputatie zal overblijven.

Kubrick is een mijlpaal in de filmgeschiedenis

Dat was Welles ook. Wellicht zijn Tarkovski, Bergman en Godard dat ook. Die namen zijn ondertussen zo goed als vergeten (behalve door filmfans). Kubrick spreekt dan wel een groter publiek aan dan die drie, maar ik vraag me af of er veel mensen van toekomstige generaties nog de moeite gaan doen om z'n films te zoeken.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Vrees dat OH gelijk krijgt. Film kijken is voor de massa toch een vluchtig vermaak medium. En masse naar de nieuwe blockbuster of die titel meenemen die ook op de ruit van de videotheek wordt geadverteerd. En verder beetje filmnet en zaterdagavond filmpie op tv. Nee, voordat die groep een 40 jaar oude film gaat huren......

Wellicht dat de groep filmfans in de toekomst groter wordt en internet voor een andere manier van selecteren zorgt, maar dan nog. Today's blockbuster zal altijd het meest aandacht krijgen, terwijl klassiekers uit het verleden steeds meer concurentie krijgen van de steeds groter wordende groep soortgenoten.

Al zal bij de 'kenners' Kubrick's werk er altijd wel een beetje bovenuit blijven steken. (En die KO's zal hij ook wel blijven winnen. )

timbo_

• 13116 messages
  • 3859 votes

Als ik hier thuis de naam Kubrick laat vallen zijn er van de zes misschien twee die hem kennen. Ik denk dat hij al voor een groot deel in de vergetelheid is geraakt buiten de filmfans.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

timbo_ wrote:

Als ik hier thuis de naam Kubrick laat vallen zijn er van de zes misschien twee die hem kennen. Ik denk dat hij al voor een groot deel in de vergetelheid is geraakt buiten de filmfans.

't is nu ook wel dat regisseurs bij de doorsnee filmliefhebber minder bekend zijn. Acteurs en filmtitels zijn veel bekender als pakweg regisseurs of componisten die op de achtergrond werken. Vraag de eerste de beste om 10 acteurs en hij zal er snel 10 vinden, maar 10 regisseurs zal iets langer duren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.