- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out : Cinematografie
Knock-Out : Cinematografie
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Nee hoor, logisch, in 50 jaar moet er toch wel enige vooruitgang zijn geboekt, mag je hopen.....
Een beetje een late reactie van mijn kant, maar dit kan ik niet aan me voorbij laten gaan. Natuurlijk is de techniek op vele vlakken verder gevordert sinds The Third Man uitkwam. Maar vergeet niet dat er inmiddels nog nauwelijks zwart-witfilms gemaakt worden. Wat mij betrefd is The Third Man heet hoogtepunt van de zwart-wit-cinematografie, waarvan ik me afvraag hoe ze dit gaan overtreffen. Het spel met licht en donken en zwart en wit in het algemeen is geniaal en blijft constant door de hele film lopen. In tegenstelling dan Fight Club die zijn leuke trucjes sporadisch naarbuiten gooit en niet een geheel laten worden. Daar komt nog eens bij dat alle mooie kunsten van TTM ook nog eens functioneel zijn ook. Het draagt alleen maar bij aan het gevoel van vervreemding en zelfs paronoia die bij de film horen. Neem alleen al het beroemde moment waarop Orson Welles voor het eerst in beeld komt. Eerst zien we alleen zijn schoenen uit de schaduw steken, totdat een lichtbundel ineens zijn gezicht laat zien. Een schitterend moment om te zien en het versterkt het haast mythologische beeld van Welles' personage dat de film geeft. Zoiets presteert Fight Club nergens, ondanks al zijn leuke vondsten. Maar ja, Fight Club is een populaire film en The Third Man een oude zwart-witfilm. Hij was bij voorbaat kansloos.
Verder ook erg jammer dat Citizen Kane (wel tegen een waardige tegenstander), Sin City en vooral The Thin Red Line eruit ligt. Ik heb nog nauwelijks favorieten. De drie Kubricks zijn erg sterk, maar alleen OUaTitW vind ik nog een echt goede winnaar. Jammer.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Wat mij betrefd is The Third Man heet hoogtepunt van de zwart-wit-cinematografie, waarvan ik me afvraag hoe ze dit gaan overtreffen.
Soy Cuba 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Soy Cuba 
Die is al weer 42 jaar oud. Je zou er toch van uitgaan dat we inmiddels beter kunnen 
Ik ben dan in ieder geval erg benieuwd naar die film.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Fight Club - Once Upon a Time in the West
0-1 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Einde van deze ronde!
Reinbo is offline. Ik zal wel even snel een nieuw lijstje maken. Even gedult.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
En al klaar:
Kwartfinale. 10 punten, 2 verschil.
2001: A Space Oddessey - Eyes wide Shut
Survive Style 5+ - Blade Runner
Once Upon a Time in the West - A Clockwork Orange
Dolls - Apocalypse Now
The One Ring
-