- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Out : Cinematografie
Knock-Out : Cinematografie
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Niet? Geweldige cinematografie zeg. Dat hebben meerdere films van Mann wel maar deze spant de kroon. Alleen al die tunnelscene...
Hé, mijn stem heeft die, but we will see....
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
We zullen het zien.
Amelie is niks, maar vanwege de populariteit heeft deze film 1/16 bereikt.
Heat is geniaal en staat terecht in1/16 finale + ook geliefd bij ons.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Niet alleen bekender..... 
Ik vraag me dan af waar Fight Club zo mooi is als in de beste scènes van The Third Man. Alleen al de prachtige rioolachtervolging is een plaats in de finale waard. Ik heb ook nog nooit zulke sterke belichting gezien.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik heb in de Third Man nooit een camera vanuit iemands hersenen door z'n neus naar buiten zien komen...... 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
In feite denk ik dat er geen enkele film is waarbij de camera werkelijk iemands hersenen zit en er via de neus uitkomt. Dat zijn verder alleen maar leuke trucjes. The Third Man is veel mooier om te bekijken en wint het sowieso qua belichting al van Fight Club.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar legt het af op cameravoering, kleurgebruik en nog aan aantal andere estetische overwegingen bij mij.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
ik denk niet dat de belichting in een film van meer dan 50 jaar oud beter is dan die van een film van onze tijd.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het cameragebruik is ook erg sterk in The Third Man. Misschien iets minder nadrukkelijk aanwezig, maar dat is geen minpunt. En kleurgebruik, tja, The Third Man is zwart-wit. Maar wel de mooiste zwart-witfilm met briljante contrasten.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
1-1 Zou toch een overtuigend eindstation moeten zijn voor RFAD.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Vind ze allebei niet bij de beste 16 horen. Dolls dan maar:
4-2
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Vind ze allebei niet bij de beste 16 horen.
Prachtig die karakteristieke camerabeweging waarbij om twee personen wordt heengedraaid van rechts naar links. Of dat bovenaanzicht van de auto, hoe het schokkerige zich voortzet wanneer er in de auto zelf wordt gefilmd. Tel daarbij op de ongelofelijk mooie shots, op de dijk, het einde, de lange takes, soms een slow-motion. Schitterend gewoon en veel filmbepalender dan in vrijwel elke Hollywoodfilm die hier ook de hemel in geprezen wordt.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Prachtig die karakteristieke camerabeweging waarbij om twee personen wordt heengedraaid van rechts naar links. Of dat bovenaanzicht van de auto, hoe het schokkerige zich voortzet wanneer er in de auto zelf wordt gefilmd. Tel daarbij op de ongelofelijk mooie shots, op de dijk, het einde, de lange takes, soms een slow-motion. Schitterend gewoon en veel filmbepalender dan in vrijwel elke Hollywoodfilm die hier ook de hemel in geprezen wordt.
Alle momenten die jij nou noemt kan ik me al niet meer herrinneren, wat aangeeft hoeveel indruk het uiterlijk van deze film op mij gemaakt heeft. De film had van mij wel wat helderder gemogen. Het pakte mij gewoon totaal niet.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
en veel filmbepalender dan in vrijwel elke Hollywoodfilm die hier ook de hemel in geprezen wordt.
Dan onderschat je toch wel hoeveel filmbepalend camerawerk er in Hollywoodfilms wordt toegepast. O.a. Spielberg (die er al bijna niet meer in zit) is een grootmeester op dit gebied. "t is alleen doodzonde dat hij zijn films altijd afstemd op de grootst mogelijke massa. Maar ook in American Beauty de al eerder aangehaalde tralie patronen bij Lester op z'n werk.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Alle momenten die jij nou noemt kan ik me al niet meer herrinneren, wat aangeeft hoeveel indruk het uiterlijk van deze film op mij gemaakt heeft.
Beter opletten. 
Dat doet niets af aan de cinematografie.
Sowieso nog even terugkomend op jouw aanval op de aziatische film van een paar pagina's terug: kenmerk van art-hous is toch dat er meer aandacht is voor stijl. Zou jammer zijn als dat in deze knock-out weer niet naar voren komt.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dan onderschat je toch wel hoeveel filmbepalend camerawerk er in Hollywoodfilms wordt toegepast.
Jawel, dat zal vast. Maar de stijl staat in Hollywoodfilms vrijwel altijd in dienst van de inhoud. Cinematografie is dan een middel om het verhaal extra goed te vertellen, terwijl het ook een doel op zich kan zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
kenmerk van art-hous is toch dat er meer aandacht is voor stijl.
Wat is dat nu voor onzin, alsof er in films als Titanic, Munich, Heat, Face Off, The Rock, Memoires of a geisha, Gladiator, Blade Runner, Road to Perdition etc. geen aandacht is voor stijl.... Die films zijn allemaal veel beter gestyled dan 99,9% van alle Art House films
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
meer aandacht
geen aandacht
Zie verder mijn opmerking over stijl als middel of als doel.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Beter opletten. 
Moet de film eerst wat minder saai zijn 
Dat doet niets af aan de cinematografie.
Hoezo niet? In mijn herrinnering staat Dolls nu als een vrij korrelige, visueel onafgewerkte film. Of dat terecht is begin ik te betwijfelen door alle goede kritiek op de films' uiterlijk. In ieder geval is het geen film die mij alleen al door zijn uiterlijk weet te boeien, zoals bijvoorbeeld wel The Thin Red Line.
Sowieso nog even terugkomend op jouw aanval op de aziatische film van een paar pagina's terug: kenmerk van art-hous is toch dat er meer aandacht is voor stijl. Zou jammer zijn als dat in deze knock-out weer niet naar voren komt.
Ik weet dat er in arthouse kringen meer aandacht is voor stijl, maar niet alle stijlen zijn mooi. En vooral Azië weet mij nog altijd niet te overuigen. Wellicht komt het omdat de films daar minder, hoe zeg ik dit, gelikt zijn. Sommige houden daar van, ik iets minder.
Ik geef ook de voorkeur aan cinematografie die het verhaal ondersteunt. Anders doet het me veel minder.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Jawel, dat zal vast. Maar de stijl staat in Hollywoodfilms vrijwel altijd in dienst van de inhoud. Cinematografie is dan een middel om het verhaal extra goed te vertellen, terwijl het ook een doel op zich kan zijn.
Met 2001, EWS, Jarhead, Raging Bull, Apocalypse Now, American History X, Sin City, Fight Club, Thin Red Line, a Clockwork Orange nog is de race moet ik jou niet horen klagen....