• 177.948 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.669 votes
Profile

1001 films en series die je moet gezien hebben als je sterft

Theunissen

• 12267 messages
  • 5513 votes

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

De laatste die ik zag was My Brilliant Career (1979)

https://criterion-production.s3.amazonaws.com/Ou1Dn4qnrzjzx9tkPOH37rAXMJBgPl.png

Nog eentje uit de lijst 100 Greatest Films of Australian Cinema, dit keer met een jonge Sam Neill en een uitstekende (soms wat een jonge Nicole Kidman lijkende) Judy Davis, waar ik zes films van gezien blijk te hebben zonder dat ik weet wie het is. Heel opmerkelijk, want wat speelt ze hier naturel.

My Brilliant Career is de eerste film die ik zie van regisseur Gillian Armstrong, aangezien ik in de jaren '90 en de 30 jaar erna heb nagelaten om Little Women (1994) te kijken. Als iemand die Winona Ryder graag ziet, en nadat deze film onverwacht goed is bevallen, wordt dat vast wel een keer rechtgezet. In deze Australische productie is Sybylla een jonge vrouw uit een arm boerengezin die aan het begin van de 20e eeuw voor een dilemma wordt geplaatst. Moet ze trouwen met een lokale grootgrondbezitter of kan ze zich beter op haar carrière als schrijfster richten?

https://i.ytimg.com/vi/hKA0huXBs80/maxresdefault.jpg

Tot groot verdriet van Miss Milton zijn romantische kostuumdrama's slechts sporadisch aan mij besteed. Eens in de zoveel tijd kan ik me ertoe zetten, maar ik probeer het moment en de juiste film uit te kiezen voor een grotere kans op succes. Vandaag lukte dat weer eens. Misschien is het de Australische nuchterheid, maar My Brilliant career voelt nergens klef, zoet of suffig. Eerder nuchter en met beide benen op de grond. Dit is ook geen traditionele romance, allesbehalve; je zou hem zelfs atypisch kunnen noemen want het traditionele, tegen de odds & belemmeringen in bij-elkaar-komen van de door het wrede lot uit elkaar gehouden lovers, gebeurt hier niet eens.

De film kreeg een Oscar nominatie voor beste kostuums, en Davis won 2 BAFTA's voor haar sterke eerste hoofdrol in deze film.

3,4*

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

Je zit volgens mij in het verkeerde topic, John Milton.

John Milton

• 24219 messages
  • 13383 votes

MovieMind wrote:

Je zit volgens mij in het verkeerde topic, John Milton.

Haha, wat suf.

Ik heb niet teruggeklikt naar pagina 1 en ging ervan uit dat men hier de films neerplempte die ze zagen van 1001 Movies You Must See Before You Die.

Don't mind me, JM loopt weer achteruit terug achter het gordijn!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.