• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.139 votes
Profile

Oscarfilm Challenge 2023

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

John Milton

Single dad weekend ofzo? Wat een tempo!

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Fisico wrote:

(quote)

Idd, ben niet zo superhero minded. Steeds voor me uitgeschoven, want had ik al eventjes op het lijstje. Yep, me toch wel mee geamuseerd. Vooral erg vakkundig gemaakt. Dit was het ideale moment om hem te zien en fijn om zo de lastige animatiecategorie te schrappen. Blijkt dat ik daar toch al heel wat van gezien heb.

De eerste reeks met Maguire vond ik overigens erg leuk. Nadien ben ik afgehaakt.

De Maguire serie is dan ook wel echt de OG-serie. Ik vind de 'Tom Holland' serie leuk maar het is meer kinderlijk. De 'Garfield' serie is daar in tegen dan weer echt minder maar, daar ben ik nooit echt fan van geweest. Ik kan je die dan ook niet aanraden, de 'Tom Holland' films zijn wel leuk.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Fisico wrote:

John Milton

Single dad weekend ofzo? Wat een tempo!

nachtdiensten! Dat betekent overdag zo min mogelijk doen en ik kon ‘s nachts ook doorkijken want het was erg rustig. Zal nu weer wat afnemen, dat ijltempo

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

2. The Sound of Music (1965)

FTV / Totaal FTV: 2

Cat. 21 Winnaar uit periode 1950 t/m 1969

Cat. compleet: 19, 21

3 punten - Totaal: 6 punten

Waardering: 5*

https://www.thelist.com/img/gallery/the-kids-from-the-sound-of-music-are-unrecognizable-now/intro-1596730726.jpg

Jazeker wel! Het gedeelte voor de intermission is natuurlijk prachtig mierzoet met een Oostenrijks sausje. Het deel na de transmission is een stuk donkerder. Deze film is natuurlijk prachtig gemaakt, bevat een aantal prachtige liedjes. Je kan hier ook heel cynisch gaan lopen doen, maar dit is natuurlijk wel gewoon prachtige cinema. Ik had hem nog niet eerder helemaal gezien. Helemaal top.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

6. Fearless (1993)

FTV: JA, Totaal FTV 6

Cat. 4 : Actress in a Supporting role (Rosie Perez 1993)

Cat. compleet: 1,2,3,4,15,19

3 Punten - Totaal 18 punten

https://www.writersdigest.com/.image/t_share/MTcxMDY2MTE0MDMzOTE5MjM3/image-placeholder-title.jpg

Toch wel een indrukwekkende film met een intrigerende vertolking van Jeff Bridges.

3.5*

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

4. Aftersun (Film, 2022) - MovieMeter.nl

https://media.timeout.com/images/105894567/image.jpg

FTV + Oscarfilm = 2 punten

Genomineerd voor Beste Acteur (categorie 1).

Afgevinkte categorieën: 1, 2, 11, 19.

3 punten. Totaal - 12 punten.

Schitterende film. Vooral het laatste half uur maakt indruk, en wat een debuutfilm van Charlotte Wells. Zeer persoonlijk en herkenbaar. Gelukkig niet de dramatische afloop, maar zeker de intieme vader-dochter momenten zorgen voor een melancholisch gevoel. En dankbaarheid voor de relatie met je eigen vader. Probeer het maar droog te houden bij de laatste beelden op het vliegveld. Het is mij niet gelukt. Nu al mijn nr. 1 van 2023?

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

8. The Blind Side (Film, 2009)

FTV: JA, Totaal FTV 8

Cat. 3: actress in leading role (Sandra Bullock)

Cat. compleet: 3, 5, 9, 11, 12, 13, 16, 23

3 Punten - Totaal 24 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/59000/59347.jpg?cb=1486074558

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

9. Bombshell (Film, 2019)

FTV: JA, Totaal FTV 9

Cat. 4: actress in supporting role (Margot Robbie)

Cat. compleet: 3, 4, 5, 9, 11, 12, 13, 16, 23

3 Punten - Totaal 27 punten

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1126000/1126164.jpg?cb=1580920291

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

20. Aftersun (2022)

FTV: JA, Totaal FTV 20

Cat. 25: Nominatie Oscars 2023

Cat. compleet: 4 - 7, 9 - 17, 19 - 25

3 Punten + 15 bonus - Totaal 75 punten

https://assets.mubicdn.net/images/notebook/post_spotlight_images/10508/images-w1280.jpg?1672951443

Aftersun blijft nazinderen. IH88 noemt het een van zijn beste films van 2023, en die constatering durf ik ook wel te doen. Niet alleen voor deze maand januari, maar ik verwacht dat hij ook in december zeker nog in mijn top 5 zal staan. Charlotte Wells levert een indrukwekkend en zeer volwassen debuut af, dat erg dicht tegen 4,5* aanschurkt. Wellicht dat ik alsnog ophoog, als hij zo door het hoofd blijft spoken. Frankie Corio en Pauls Mescal hebben een voelbare chemie en spelen dit fantastisch.

4,2*

21. TÁR (2022)

FTV: JA, Totaal FTV 21

Cat. 8: Directing (2023, Todd Field)

Cat. compleet: 4 - 17, 19 - 25

3 Punten + 15 bonus - Totaal 78 punten

https://images.mubicdn.net/images/film/301676/cache-801593-1670840623/image-w1280.jpg?size=800x

Over fantastisch spel gesproken, ik had het genoegen 2 fenomenale films te zien de afgelopen dagen: ook TÁR (2022) schurkt voor mij tegen een 9 aan. Wat een tour de force performance van Blanchett... Ik wist al dat ze goed was, maar deze rol is haar magnum opus wat mij betreft. Duits spreken, piano spelen en daadwerkelijk het Dresden Philharmoniker dirigeren, alles 100% echt. Met een Metascore van 92 is Tar een behoorlijke Critic darling, maar het lijkt me nauwelijks een film voor het grote publiek. Los van dat affiniteit met klassieke muziek wel een behoorlijke meerwaarde heeft bij het zien van deze film, neemt regisseur Field de kijker bepaald niet bij de hand.

Ook Tár zal nog even blijven hangen, vermoed ik zo. Die long take van haar gastcollege op Juilliard, weer-ga-loos...

4,2*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

7. The Black Hole (1979)

FTV: JA, Totaal FTV 7

Cat. 6 : Cinematography (Frank Phillips 1979)

Cat. compleet: 1,2,3,4,6,15,19

3 Punten - Totaal 21 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BNDEyOTc4MzAzOV5BMl5BanBnXkFtZTcwNzY3ODAyNw@@._V1_.jpg

't Is zeker niet vergelijkbaar met Star Wars die 2 jaar eerder uitkwam. Maar er zitten toch een aantal mooie scènes in met geslaagde SE's voor die tijd. Alleen de robots zagen er nogal lachwekkend uit. Het deed me soms denken aan een episode van Buck Rogers (maar dan zonder de bevallige Colonel Wilma Deering). Naar het einde toe ging het wel steil bergaf. Zowel qua verhaallijn als speciale effecten (die komeet die door het ruimteschip rolt ... Hilarisch). Maar toch een verdienstelijke, middelmatige poging.

2.5*

Tommeh

• 7317 messages
  • 3291 votes

2. Guillermo del Toro's Pinocchio

FTV: JA, Totaal FTV 2

Cat. 5 Animated Feature Film (nominatie 2023)

Cat. compleet: 5, 10

3 Punten - Totaal 6 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1144000/1144761.jpg?cb=1672309580

Beter dan verwacht, de stopmotion animatie is werkelijk schitterend en het sentimentele einde deed z'n werk goed bij mij. 4*

Number23

• 8638 messages
  • 5676 votes

Laatste tijd steeds vaker in aanraking met dat Letterboxd. Zit er serieus over na te denken om mezelf daar in te schrijven, maar ruim 4125 films opnieuw beoordelen klinkt als heeeel veeeel werk.

Zie dat de mensen al lekker op dreef zijn, ik ga eens lijstjes maken en vanavond de challenge starten.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Number23 wrote:

Laatste tijd steeds vaker in aanraking met dat Letterboxd. Zit er serieus over na te denken om mezelf daar in te schrijven, maar ruim 4125 films opnieuw beoordelen klinkt als heeeel veeeel werk.

Zie dat de mensen al lekker op dreef zijn, ik ga eens lijstjes maken en vanavond de challenge starten.

Leuk om ernaast te doen hoor! Heb je toevallig je stemmen ook op IMDb? die kun je makkelijk importeren. Ik weet zo even niet meer of er nu een simpele truc was om een lijst IMDb stemmen te krijgen aan de hand van een MovieMeter stemmen export. Maar als die er is, weet excel guru joachimt het hopelijk

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

22. Nebraska (2013)

FTV: JA, Totaal FTV 22

Cat. 1: Actor in a Leading Role (Bruce Dern, 2014, verloren van Matthew McConaughey voor Interstellar)

Cat. compleet: 1, 4 - 17, 19 - 25

3 Punten + 15 bonus - Totaal 81 punten

https://image.tmdb.org/t/p/w1920_and_h800_multi_faces/jL6QryTA0tm8s0CElVOoYTqK7bj.jpg

Van de week enorm genoten van Sideways voor de categoriek 'Best Picture' nominatie, en ook deze Alexander Payne film is raak. Hele fijne, heerlijk kabbelende film met karakters waar ik graag bij wilde zijn. Mooie companion piece voor The Straight Story (1999). Mooi geschoten ook en een prachtige score, zoals mrklm al aangeeft. Ik had deze in 2014 in de bios moeten zien, toen hij hier draaide. Kwam het niet van, maar dan had hij zeker mijn eindlijst gehaald

4*

Number23

• 8638 messages
  • 5676 votes

John Milton wrote:

(quote)
Leuk om ernaast te doen hoor! Heb je toevallig je stemmen ook op IMDb? die kun je makkelijk importeren. Ik weet zo even niet meer of er nu een simpele truc was om een lijst IMDb stemmen te krijgen aan de hand van een MovieMeter stemmen export. Maar als die er is, weet excel guru joachimt het hopelijk

Stem op elke film op IMDb, maar ben daar erg laat mee begonnen dus is nog maar een fractie van mijn totaal. Zal langzaamaan aanstalte maken.

joachimt (crew films)

• 3795 messages
  • 9719 votes

John Milton wrote:

(quote)

Sure, zeg maar wat er nodig is. Info van MM en IMDb is gemakkelijk te koppelen mits:

- de films op beide sites staan

- je op beide sites gestemd hebt op de film

- de tt-code op MM goed is ingevoerd bij de film

Dan is het een kwestie van IMDb-ratings en MM-stemmen exporteren en in Excel aan elkaar koppelen.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

John Milton wrote:

22. Nebraska (2013)

FTV: JA, Totaal FTV 22

Cat. 1: Actor in a Leading Role (Bruce Dern, 2014, verloren van Matthew McConaughey voor Interstellar)

Cat. compleet: 1, 4 - 17, 19 - 25

3 Punten + 15 bonus - Totaal 81 punten

(afbeelding)

Van de week enorm genoten van Sideways voor de categoriek 'Best Picture' nominatie, en ook deze Alexander Payne film is raak. Hele fijne, heerlijk kabbelende film met karakters waar ik graag bij wilde zijn. Mooie companion piece voor The Straight Story (1999). Mooi geschoten ook en een prachtige score, zoals mrklm al aangeeft. Ik had deze in 2014 in de bios moeten zien, toen hij hier draaide. Kwam het niet van, maar dan had hij zeker mijn eindlijst gehaald

4*

Van deze heb ik ook genoten. Kreeg van mij ook een 4* rating

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

3. My Man Godfrey (1936)

FTV / Totaal FTV: 3

Cat. 2 Nominatie Actor in a Supporting Role: Mischa Auer

Cat. compleet: 2, 19, 21

3 punten - Totaal: 9 punten

Waardering: 2*

https://miro.medium.com/max/1200/1*B1DVcLZiRbQce5oZJknGUA.jpeg

Helaas werkt deze voor mij niet. Die familie is wel maf, maar echt er om lachen kon ik niet. Misschien is William Powell dan ook net weer een beetje stijfjes voor mijn smaak. Jerry Lewis, W.C. Fields of Piet Bambergen zoiets had ik dan liever gehad. Paar aardige scènes nog wel, maar ook teveel geschreeuw. Dialogen vond ik ook niet fel genoeg. Oscarnominatie als best male support actor voor Mischa Auer als de protegé van de vrouw des huizes.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

5. The Collector (Film, 1965)

FTV, Totaal 5 FTVs

Categorie 3: Nominatie ‘Actress in a Leading Role’ (Samantha Eggar)

Categorieën compleet: 1, 3, 4, 9, 18

3 punten, totaal 15 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9048.jpg?cb=1479139697

Best een fijn genrewerkje dat op momenten weliswaar wat verouderd overkomt, maar toch een prima donker en naargeestig sfeertje weet aan te houden. Het verhaal is simpel maar doeltreffend, waar een contactgestoorde nerd (gespeeld door Terence Stamp) een vrouw ontvoert met het wat misplaatste idee dat ze op die manier uiteindelijk wel voor hem zou vallen. Vooral sterk geacteerd en met een voor mij toch ook wel verrassend einde. 3.5*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

8. Peggy Sue Got Married (1986)

FTV: JA, Totaal FTV 8

Cat. 7 : Costume Design (Theadora Van Runkle 1986)

Cat. compleet: 1,2,3,4,6,7,15,19

3 Punten - Totaal 24 punten

https://images.static-bluray.com/reviews/8404_5.jpg

Ik had de hele tijd een "Back to the future" gevoel bij deze melige film. Ik vond Cage weer heerlijk over-the-top acterend. En ik hou wel van die jaren 60 vibes. Maar verder was ik niet zo erg onder de indruk van deze film.

2.5*

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

6. The Master (Film, 2012)

FTV, Totaal 6 FTVs

Categorie 2: Nominatie ‘Actor in a Supporting Role’ (Philip Seymour Hoffman)

Categorieën compleet: 1-4, 9, 18

3 punten, totaal 18 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/85000/85680.jpg?cb=1525422150

IJzersterk acteerwerk en een film die intrigeert, maar die desondanks een zware zit blijkt. In The Master speelt Joaquin Phoenix een oorlogsveteraan die een hoop trauma's onder de leden heeft, maar eindelijk begrip lijkt te vinden bij Nathaniel Dodd (Philip Seymour Hoffman) en op die manier diens sekte en opmerkelijke denkbeelden inrolt. Ook goede bijrollen voor onder andere Amy Adams (óók al Oscargenomineerd) maar ook Jesse Plemons en Rami Malek. En toch, geloofwaardig was het wel, zoals ik al zei sterk geacteerd, maar traag is het ook en ik snap toch niet helemaal waar de film nu naar toe wilde, ook al vind ik verhalen over sektes e.d. over het algemeen machtig interessant. Voor nu hou ik het op een krappe voldoende, het sleepte zeker tegen het einde toch meer dan ik zou willen. 3.0*

Fisico

• 10039 messages
  • 5398 votes

John Milton wrote:

20. Aftersun (2022)

FTV: JA, Totaal FTV 20

Cat. 25: Nominatie Oscars 2023

Cat. compleet: 4 - 7, 9 - 17, 19 - 25

3 Punten + 15 bonus - Totaal 75 punten

(afbeelding)

Aftersun blijft nazinderen. IH88 noemt het een van zijn beste films van 2023, en die constatering durf ik ook wel te doen. Niet alleen voor deze maand januari, maar ik verwacht dat hij ook in december zeker nog in mijn top 5 zal staan. Charlotte Wells levert een indrukwekkend en zeer volwassen debuut af, dat erg dicht tegen 4,5* aanschurkt. Wellicht dat ik alsnog ophoog, als hij zo door het hoofd blijft spoken. Frankie Corio en Pauls Mescal hebben een voelbare chemie en spelen dit fantastisch.

4,2*

21. TÁR (2022)

FTV: JA, Totaal FTV 21

Cat. 8: Directing (2023, Todd Field)

Cat. compleet: 4 - 17, 19 - 25

3 Punten + 15 bonus - Totaal 78 punten

(afbeelding)

Over fantastisch spel gesproken, ik had het genoegen 2 fenomenale films te zien de afgelopen dagen: ook TÁR (2022) schurkt voor mij tegen een 9 aan. Wat een tour de force performance van Blanchett... Ik wist al dat ze goed was, maar deze rol is haar magnum opus wat mij betreft. Duits spreken, piano spelen en daadwerkelijk het Dresden Philharmoniker dirigeren, alles 100% echt. Met een Metascore van 92 is Tar een behoorlijke Critic darling, maar het lijkt me nauwelijks een film voor het grote publiek. Los van dat affiniteit met klassieke muziek wel een behoorlijke meerwaarde heeft bij het zien van deze film, neemt regisseur Field de kijker bepaald niet bij de hand.

Ook Tár zal nog even blijven hangen, vermoed ik zo. Die long take van haar gastcollege op Juilliard, weer-ga-loos...

4,2*

Hehe, ik plan komend weekend nog eens een cinema-avondje Gent. Beide films staan op het menu. Eerst om 19u45 Tar om dan om 22u30 af te sluiten met Aftersun. Can’t wait als ik de reacties zo zie!

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

7. The Sea Beast (Film, 2022)

FTV, Totaal 7 FTVs

Categorie 5: Nominatie ‘Animated Feature Film’

Categorieën compleet: 1-5, 9, 18

3 punten, totaal 21 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1145000/1145061.jpg?cb=1657283073

Best leuke animatiefilm. Het verhaal is, nadat de setting bekend wordt, al vrij makkelijk uit te tekenen, en er zijn natuurlijk ook talloze raakvlakken te bedenken - Moby Dick, Pirates of the Caribbean, How to train your dragon, Godzilla, en ga zo maar door. Maar het is fraai gemaakt met meestal genoeg tempo in het verhaal (het kakt halverwege wel een beetje in) en ook zeker wel grappige momenten. Ik heb me hier prima mee vermaakt. 3.5*

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

John Milton wrote:

(quote)

Was hier sws geen functie voor op MM?

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Kondoro wrote:

(quote)

Was hier sws geen functie voor op MM?

wel export voor stemmen, maar daar zitten nog niet de complete IMDb urls bij die bijvoorbeeld incheckmovies en Letterboxd lusten voor import.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

5. The Night of the Iguana (Film, 1964) - MovieMeter.nl

https://assets.mubicdn.net/images/film/18825/image-w1280.jpg?1481140156

FTV + Oscarfilm = 2 punten

Winnaar voor Best Costume Design (categorie 21, winnaar uit periode 1950 t/m 1969).

Afgevinkte categorieën: 1, 2, 11, 19, 21.

3 punten. Totaal - 15 punten.

Na een hartverscheurende aflevering van The Last of Us had ik even zin in een film uit een andere tijd. Het mag dan wel winter zijn (nou ja "winter"), maar door Iguana krijg je gelijk zin in de zomer. Zwoel, broeierig en Ava Gardner, meer heb je niet nodig. Grayson Hall heeft een Oscarnominatie gekregen (terecht), maar het is Gardner die toch wel de meeste indruk maakt. Een wervelwind. Plus de schitterende cinematografie. Zeer fijne film 4*

Tommeh

• 7317 messages
  • 3291 votes

John Milton wrote:

(quote)

Het is niet eens nodig om op IMDb te stemmen. Als je een export op Moviemeter doet, is dat inclusief de IMDb code. Dat bestand moet je dan een beetje bewerken om bij Letterboxd te importeren, maar dat is niet extreem lastig. Ik heb laatst ook al mijn stemmen daar geïmporteerd.

Tommeh

• 7317 messages
  • 3291 votes

3. Argentina, 1985

FTV: JA, Totaal FTV: 3

Cat. 11 International Feature Film of Foreign Film

Cat. compleet: 5, 10, 11

3 punten, totaal 9 punten

https://elcomercio.pe/resizer/IvwimnWdY6aCvLunNYgxbo1Lfas=/580x330/smart/filters:format(jpeg):quality(75)/cloudfront-us-east-1.images.arcpublishing.com/elcomercio/BL6OCTP5BBAR7FFGWZRK4ZVCTU.jpg

Degelijke film, maar zie hem niet winnen volgende maand.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Tommeh wrote:

(quote)

Het is niet eens nodig om op IMDb te stemmen. Als je een export op Moviemeter doet, is dat inclusief de IMDb code. Dat bestand moet je dan een beetje bewerken om bij Letterboxd te importeren, maar dat is niet extreem lastig. Ik heb laatst ook al mijn stemmen daar geïmporteerd.

Kijk eens Number23, er gloort hoop aan de horizon

zou eerst de MovieMeter export opvragen bij je instellingen, en Tommeh kan je wellicht ook op pad helpen!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.