- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Summertime challenge
Summertime challenge
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Thema : Vakantie
99 Min.
Score : Totaal = 1810 (1711 + 99)
https://image.pmgstatic.com/cache/resized/w936/files/images/film/photos/165/864/165864530_d84022.jpg
Heel eerlijk. De eerste 15 minuten vond ik er niets aan. Het werkte enorm op mijn zenuwen. Maar het moment dat Bob arriveert daar waar Dr. Marvin zijn vakantie doorbrengt met zijn familie, wordt het met de minuut beter. Ok, het is allemaal een beetje voorspelbaar en je kan zo raden welke richting het uitgaat. Maar dat geeft niet want Bill Murray is echt op dreef in deze film.
3.5*
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
Thema: vakantie, road trip, kamperen, zee.
516 + 95 = 611
Het basic story heeft het potentieel voor een sfeervolle roadmovie. Maar al de ontmoetingen en voorvallen van/met Felix zijn zo belachelijk over the top dat ik me vooral zat te ergeren.
De bejaarde dame spreekt zomaar een onbekende man die op een bank ligt te slapen aan om haar boodschappen naar huis te brengen; en houdt die dan nog meteen als logé bij haar in huis, komaan zeg.
Bovendien kan ik geen beeld krijgen van Felix: soms de verpersoonlijking van termen als 'sympathiek, behulpzaam, medelevend, ...'. En dan steelt hij een auto.
Fijne hoofdacteur, mooie beelden, belachelijk verhaal.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
19. I'll Always Know What You Did Last Summer (2006)
Thema : Zomer
92 Min.
Score : Totaal = 1902 (1810 + 92)
https://gbhbl.com/wp-content/uploads/2018/04/Last-Summer-Pic-4.png
De minste van de drie delen. Enerzijds is het thema wel een beetje afgezaagd. Anderzijds omdat men afgestapt is van een menselijke wreker en dit vervangen heeft door een bovennatuurlijk iets. Ach, en ik miste Jennifer Love Hewitt's haar curves 
1.5*
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
20. Something's Gotta Give (2003)
Thema : Strand
128 Min.
Score : Totaal = 2030 (1902 + 128)
https://images.mubicdn.net/images/film/4737/cache-91238-1584090010/image-w1280.jpg
Een feel-good film pur sang waarbij de chemie tussen de twee hoofdpersonages, Nicholson en Keaton, het sterkste punt is. Nicholson trekt hier weer alle registers open. Een genot om naar te kijken. Keaton is zo'n heerlijke moederkloek die telkens opdaagt in zulke zoetsappige, melige films waar familiebanden en emotionele toestanden het hoofdonderwerp zijn. En toch straalt ze iets sensueels uit. Niet voor niets dat zo'n jonge snaak als Keanu Reeves voor haar valt (of is hier een moeder-complex de oorzaak?). Maar er zijn ook negatieve zaken die ervoor zorgen dat het geen perfecte score krijgt. De tijdsduur allereerst kon wel wat korter naar mijn gevoel. Op bepaalde momenten voelde het wat overdreven aan (zoals de ellenlange bleitscène van Keaton). En het slotakkoord was een beetje te clichématig en parkeerde deze film tussen alle andere middelmatige rom-com's. Het is dankzij de schitterende cast dat deze film toch nog een beetje boven de middelmatigheid uitssteekt 
3.5*
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Je gaat erg lekker ikkegoemikke! Ik zit ff vast met zomerfilms 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Je gaat erg lekker ikkegoemikke! Ik zit ff vast met zomerfilms
Tis die hitte hé Wes, maakt mensen zo loom 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Oprecht, met die warmte had ik echt ff nergens zin in. Dit weekend staat weer een film op de planning die voor deze challenge is 
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
Tja wat gaat ne mens anders doen in deze hitte 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
5. Forgotten Silver (Film, 1995) - MovieMeter.nl
52 minuten
Punten: 280 + 52 = 332
Thema: met een camera de wereld rond
Ik had enkel gelezen dat het een documentaire was. Ik wilde best wel meegaan in de authenticiteit van deze 'vergeten' pionier-filmmaker uit Nieuw Zeeland maar wetende dat de regisseur Peter Jackson (zelf een Nieuw-Zeelander) en dat er van deze Colin McKenzie nergens melding wordt gemaakt in de filmgeschiedenis had ik toch mijn twijfels. Tot een minuut of 10 wilde ik het nog geloven. De camera aangedreven door een fiets hetgeen dan de eerste rijdende camera moest voorstellen het was gek maar zeker niet onmogelijk. Maar toen ging het over een camera aangedreven door stoom, 12 eieren nodig voor 1 minuut film, voor het eerst een vliegtuig gefilmd dat enkele centimeters van de grond kwam en dan moest zwenken om de cameraman te ontwijken. Hij filmde ook de eerste talkie maar de acteurs spraken allemaal Chinees hetgeen de kijker niet begreep en al na enkele minuten opstapte (ok tegen dan moest het toch duidelijk zijn dat dit nep was). Voorts was hij zogezegd de eerste die een manier had gevonden om een kleurenfilmpje en het eerste naakt (topless vrouwen uit Tahiti waar de kleurstof werd gevonden om de film kleur te geven). Voor het filmen van enkele blote borsten belandde de filmmaker en zijn broer in de gevangenis voor een half jaar. Dikke nonsens natuurlijk, er zijn een boel oude filmpjes waarbij topless natives zonder problemen werden gemaakt. Het was allemaal te toevallig, te dramatisch, het lag er allemaal ietsje te vingerdik op. Vermakelijk is het uiteindelijk wel, tot halfweg dan begon het toch wat te slepen. Die filmpjes van Stan the Man (een Mack Sennett kloon die taartgrappen uithaalt) waren echt wel dom. Interessant vond ik wel de laatste 10 minuten waarin men uiteindelijk het resultaat (of althans een gedeelte ervan) van de Salome film toonde. Daar had ik pas een echt gevoel van te kijken naar een authentieke silent. Leuk om eens gezien te hebben, maar niet meer dan dat.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Thema : kamperen (in een bos)
72 minuten
Score : Totaal = (1585+72 ) '1657
Slasher-films zijn al vrij standaard; tieners die het bos in gaan, een eng verhaal vertellen bij een kampvuurtje en uiteindelijk blijkt het waar te zijn, en worden ze allemaal vermoord. Hier zorgt ene 'Ranger Sparrow', een man waarbij de stoppen door sloegen toen hij ontdekte dat zijn vrouw vreemdging voor dood en verderf, Dus originaliteit is ver te zoeken. Maar om eerlijk te zijn, slasher-fans hebben daar niet al te veel last van! Echter als men wacht tot de laatste tien minuten of zo om te doden....? De film begint met vier vervelende personen, die op bedroevend goedkope manier afgeslacht worden. Tja positieve daarvan was dat ze tenminste omgebracht werden! Helaas werden ze vervangen door zes even vervelende personen. Dit groepje zie je praten en lollig wezen (er is zelfs een lange scene dat ze aan voetballen zijn) maar de reden waarvoor je een slasher kijkt blijft uit! Waarom proberen te acteren als dit absoluut ontoereikend was voor alle acteurs? En zijn er kills te zien, dan zijn de effecten ronduit slecht. Ik kon niet eens beslissen of de praktische effecten of CGI het ergst waren. Dit had gewoon beter gekund. Bij slasher-films heb je natuurlijk algauw een "been there, done that" gevoel maar pak je ook nog uit met een te lange tijd geen kills en zijn de effecten gewoon slecht...dan is het gewoon helemaal niet zo interessant meer.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Thema : Zon
117 minuten
Score : Totaal = (1657+117 ) '1774
https://ilarge.lisimg.com/image/633613/1118full-holes-poster.jpg
Ongewone en vermakelijke film uit de Disney-catalogus. Dit is het verhaal van Stanley Yelnats (een jonge Shia LaBeouf) die onterecht beschuldigd naar Camp Green Lake wordt gestuurd om (hoe kan he ook anders?) gaten te gegraven. In maar liefst twee flashback-verhalen zie je dat, dat gegraaf wel degelijk een doel dient en kom je eveneens meer te weten over een oude familievloek en bandietenkoningin Kissin' Kate Barlow. Dit alles wordt effectief in beeld gebracht door regisseur Andrew Davis ( The Fugitive ) en Louis Sacher (die even verschijnt als een man die kaal wordt), die zijn eigen boek bewerkte. Bij de vertaling gaan natuurlijk een paar dingen verloren. Toch slaagt het op overtuigende wijze. Van bad guys Sigourney Weaver, Jon Voight en Tim Blake Nelson gaat voldoende dreiging uit en zijn gelukkig niet alleen maar cartooneske. De makers verdienen absoluut eer omdat ze het verhaal niet versimpelen en een boeiende uitermate volwassen familiefilm afleveren!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
6. Shogun Assassin (Film, 1980) - MovieMeter.nl
86 minuten
Punten: 332 + 86 = 418
Thema: trektocht door Japan
https://images.static-bluray.com/reviews/3276_5.jpg
Blijkbaar is dit een soort samenvatting van de eerste twee delen uit een serie genaamd Baby Cart. Niet dat ik zo hard ben geïnteresseerd in samurai films maar het is omdat ik alle films die op de video nasties lijst zijn beland toch eens een keer wil hebben gezien. Lady Snowblood al herinner ik me niet veel meer van vond ik nog wel aardig, maar eigenlijk heb ik niet veel meer met Aziatische films. Die zwaardgevechten met bloedfonteintjes zijn wel amusant bij momenten maar bijna de hele film door wordt het toch wel repetitief en saai. Kennelijk was de eerste film in 1972 dus dat zal zeker wel schokkend zijn geweest in die tijd. Tof om eens gezien te hebben maar deze zal niet lang blijven hangen.
Nou ja deze scène misschien wel, skin to skin
https://cdn1.aznude.com/kayomatsuo/shogunassassin/ShogunAssassin-Matsuo-2-HD-gigantic-4.jpg
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Thema : Blockbuster
122 minuten
Score : Totaal = (1774+122) 1896
https://etcanada.com/wp-content/uploads/2022/07/CP24665047.jpg?quality=80&strip=all
Tja, volgens de recensies zal het; nihilistisch gemep zijn, plat vermaak, een lege huls, een wedstrijdje verpissen voor alfamannetjes (omdat de film geschreven, geregisseerd en geproduceerd is door mannen) JA dat klopt misschien allemaal wel...maar het weet ook met de allergrootste gemak te vermaken! Verwacht geen spannende spionagefilm waar de titelheld zich uit ingenieuze complotten moet redden. Er zijn ook géén personageontwikkelingen want laten we eerlijk zijn; je kijkt een actiefilm als deze niet om enige diepgang. Dus JA, dit is domweg een adrenaline gedreven ‘no brainer‘ actiefilm. Het had zo één van de betere Michael Bay-films kunnen zijn! Het verhaal is simpel en rechtlijnig zoals je dat vaker ziet in pure actiefilm. De jacht op Sierra Six (een afdeling binnen de CIA waarvan de agenten (de grijze mannen) buiten de wet handelen) door Lloyd Hansen en zijn leger van huurlingen en premiejagers. Deze jacht op Six vindt plaats in de hele wereld (o.a. Praag, Frankrijk, Azerbeidzjan Wenen, Thailand en Kroatië) De gebroeders Russo leggen de focus geheel op actie! Heel veel actie. Kosten nog moeite zijn bespaart om groots uit te pakken in die actie-scenes waaronder een de tram-achtervolging en complete verbouwing van de binnenstad van Praag. Wel was heel soms de CGI iets minder goed gelukt of minder goed duidelijk. Tja de dames zijn inderdaad minimaal aanwezig. Ana de Armas (bondgirl in No Time to Die) mag een paar keer Ryan Gosling redden en rondrijden in een rode Audi, dat was het wel. Gelukkig is er ook geen geforceerd romantisch subplot. Het plot, jacht op één man, kent iedereen natuurlijk wel van de vele andere geheim agenten-films maar met deze versie was verder niets mis en was gewoon een prima actiefilm voor als je niet teveel wilt nadenken.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
20. The Finest Hours (Film, 2016)
Thema : (Cape Cod in de Atlantic Oceaan) Zee
117 minuten
Score : Totaal = (1896+117) 2013
https://m.media-amazon.com/images/I/A1Aas4lh6CL._AC_SL1500_.jpg
Verfilming van het waargebeurde verhaal van een reddingsmissie in 1952 onder leiding van Bernie Webber, een Amerikaanse kustwacht die samen met zijn team (Andrew Fitzgerald, Richard Livesey en Ervin Maske) de bemanning van de T2 tanker SS Pendleton redde. De film is een typisch Hollywood rampenfilm. Met uiteraard bekenede acteurs, de heroïsche heldendaad, bombastische muziek, een romantische subplot dat verder niet zo heel veel toevoegt en een sentimenteel einde Tja en het is een historische film dus dat reddingsmissie slaagt staat vast Alleen in de digitale spektakel-scènes weet de film nog best te overtuigen. Voor het grootste deel is het een solide film maar echte rillingen lopen je zelden of nooit over de rug. Daar kleurt de film teveel binnen de lijntjes!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
7. Zombie Cheerleader Camp (Film, 2007) - MovieMeter.nl
80 minuten
Punten: 418 + 80 = 498
Thema: zomerkamp
Eigenlijk kan ik me aansluiten bij de recensie van Tonypulp. Voor een comedy is het te flauw en veel gore is er ook al niet te zien. een 2-tal keer blote borsten vrij kort in beeld, dus daarvoor hoef je em ook al niet te kijken.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Thema: reizen, roadtrip
Totaal: 501 + 125 = 626
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2002/AboutSchmidt/movie.fs/04.jpg
About Schmidt is een menselijke, amusante en tragikomische film. De film gaat voorbij aan het cliché van de jong gebleven oudere wereldburger die actief, blakend en strooiend met wijsheden in het leven staat. Hoofdpersonage Schmidt is tegen zijn zin gepensioneerd, is verbitterd en is in zijn private hel ook nog eens omringd door immer vriendelijk lachende mensen. Schmidt verkeert een film lang in een negatieve, sombere stemming en heeft de hoop verloren dat de perspectieven ooit nog verbeteren. About Schmidt heeft dan wel bittere accenten, maar biedt gelukkig ook veel plaats aan humor.
Fijne film.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Thema: roadtrip
Totaal: 626 + 90 = 716
https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2009/Fanboys/movie.fs/01.jpg
De fanboys in deze film van Kyle Newman stellen hun leven in het teken van Star Wars. Met alle ziel en zaligheid. Het paargedrag van de ewok vinden zij vele malen interessanter dan het onderhouden van sociale contacten. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om de personages in Fanboys weg te zetten als belachelijke nerds. En hoewel dat soms een beetje gebeurt, slaagt de film erin om van de fanboys vooral empathische personages te maken. Leuke film.
ikkegoemikke
-
- 3449 messages
- 4883 votes
21. Kimssi Pyoryugi /Castaway on the Moon(2009)
Thema : Strand/Water/Eiland/Kamperen
116 Min.
Score : Totaal = 2146 (2030 + 116)
https://the14amazons.co.uk/Images/Movies/11826_Castaway_On_The_Moon_024.jpg
Ik wist niet of deze hier wel bij pastte. Maar uiteindelijk vond ik van wel. Man belandt op een eiland en tracht daar te overleven. In eerste instantie wist ik niet wat hiervan te verwachten. Maar gaandeweg werd ik dieper in het verhaal gezogen. Hoe absurd het verhaal ook werd. Een beetje zoals Tom Hanks in "Cast Away" maar dan niet op een exotisch eiland ergens in één of andere oceaan. Nope, een eiland in de Han-rivier dicht bij een metropool in Zuid-Korea. En het verschil met Hanks is dat deze Kim eigenlijk helemaal niet van het eiland af wil
Qua originaliteit en inventiviteit (als je het complete verhaal met de andere bizarre verschijning Kim bekijkt) heeft deze film me compleet verrast.
4*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
8. Sledgehammer (Film, 1983) - MovieMeter.nl
86 minuten
Punten: 498 + 86 = 584
Thema: verblijf en feestje op de buiten
Ik kan wel begrijpen dat veel mensen hier weinig aan vinden. De slow motion vooral bij de kills is een leuke gimmick al lijkt het bij momenten er toch op dat het is gedaan om aan een gewenste speelduur te komen. Leuk om eens te hebben gezien. De kills zijn niet enkel gedaan met de sloophamer dus er zit wel wat variatie in.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Thema : Strand/Beach
84 minuten
Score : Totaal = (2013+84) 2097
https://pics.filmaffinity.com/The_Sand-218373497-large.jpg
Eerlijk gezegd, was dit beter dan het eigenlijk zou moeten zijn...Deze film valt domweg in de categorie SyFy-B-films. Toch wel een leverancier van films met hongerige beestjes op rooftocht. Hier houden ze het monster grotendeels verborgen en dat was een geweldig idee! Helaas werd dat niet tot de finale volgehouden! Tjonge, tjonge wat waren er door de film heen goedkope CGI--effecten te zien! Na het zien van weinig hoopvolle slechte cam-opnames van een "strandfeest" wordt een groepje wakker met een kater en een schijnbaar vleesetend strand dat alles verslindt met een hartslag. Tja één locatie bespaart geld, en eye-candy doet het altijd goed! Veel van de runtime was ook maar opvulling, wow...een liefdesdriehoek Daarnaast is vanaf begin natuurlijk duidelijk wie er de komische mocht zijn. Maar het verhaal bevorderen..? En de agent die komt opdagen was zelfs erger en meer vuller. Toch kun je het slechter treffen en gek genoeg weten ze ook nog een aardig niveau van entertainment en spanning op te wekken.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
22 [Ten Little Indians (Film, 1965)
Thema : vakantie
91 minuten
Score : Totaal = (2097+91) 2188
https://3.bp.blogspot.com/-hyPKoTrx8Qg/VMJoq-NoQyI/AAAAAAAAdyg/Jw6WkoULVmU/s1600/christie%2B3.jpg
Reizen de tien slachtoffers in het oorspronkelijke verhaal nog op uitnodiging van een onbekende gastheer naar een onbewoond eiland is de locatie hier een luxueuze villa op een hoge bergtop in de Oostenrijkse Alpen, slechts te bereiken met een stoeltjeslift. Nu is het verhaal van Agatha Christie op zich een hele sterke factor maar deze film bracht het wel enigszins gemakzuchtig. En dan zijn er nog de acteurs; Daliah Lavi zet haar rol dik aan en was (voor mij) onuitstaanbaar irritant en Shirley Eaton (uit ‘Goldfinger’) en Hugh O’Brien krijgen voor een weinig interessante liefdesaffaire de meeste screen-time. Niet echt een goed idee, zeker niet als dit uitmondt in een knokpartij. Een ander opvallend iets was de whodunit-break, tegen het einde van de film. In deze ‘break’ krijgt de kijker in twee minuten de moorden en belangrijke momenten nog eens te zien om te bepalen wie de dader is. Dit deed me denken aan William Castle Hij stond bekend om dit soort gimmick. Echter vond ik dit niet zo goed passen bij een dit serieuze moord-mysterie van Agatha Christie. Tja het is en blijft een sterk verhaal maar deze versie was theatraal en doet krampachtig zijn best om "modern" te zijn.
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Thema: Isabelle Adjani 
Speelduur: 124 Minuten
Punten: 430 + 124 = Totaal 554
https://videocelebs.net/wp-content/uploads/2017/07/image1_temp-602.jpg
https://www.maramarietta.com/wp-content/uploads/2020/07/13-possession-zulawski-adjani.jpg
https://www.maramarietta.com/wp-content/uploads/2020/07/15-possession-zulawski-adjani-octopus.jpg
Vorige week zag ik de psychologische Franse Thriller film "One Deadly Summer (1983)" met de beeldschone Isabelle Adjani en daarom wilde ik nog een film van haar zien en toen kwam ik al snel uit op deze Drama / Horror film. "Possession" is een stijlvolle Frans-Duitse arthouse horrorfilm met een aantal zeer verontrustende scènes. De film is een mix tussen horror en drama en zowel Sam Neill als Isabelle Adjani (waarvan ook wat naaktheid te zien is) spelen beide magistraal.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Thema: Vakantie
Totaal: 716 + 99 = 815
Aardige komedie met in de hoofdrollen Richard Dreyfuss en Bill Murray. Twee acteurs die hun personages enthousiast invullen. Een uitstekend script biedt ondersteuning. Het schijnt dat Dreyfuss en Murray niet goed met elkaar konden opschieten. Waarschijnlijk heeft hun wederzijdse antipathie goed geholpen bij de invulling van hun personages. De confrontaties tussen beiden hebben niet alleen een vaak bizarre lading maar genereren ook een wat ongemakkelijk gevoel.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Thema: Vakantie
Totaal: 815 + 94 = 909
https://www.cinematographe.it/wp-content/uploads/2018/08/Il-pacco-1.jpg
Een echt verhaal heeft de film niet. Het is met z‘n allen rennen van A naar B terwijl onderweg allerlei absurde dingen gebeuren. De film is bizar, onzinnig, flauw en banaal. Ik heb me goed vermaakt.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
3. The Gray Man
Thema: Blockbuster
Speelduur: 122 Minuten
Totaal: 228 + 122 = 350 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1144000/1144926.300.jpg?cb=1658484354
Afgelopen vrijdag kwam dan de toch wel veel besproken nieuwe ‘Netflix’ film ‘The Gray Man’ uit. Een actiefilm waar ik op zich wel zin in had, de trailer beloofde veel goeds en ‘Ryan Gosling’ doet het bij mij altijd wel goed. Ook werd deze film weer flink gepromoot door ‘Netflix’ waar ze onder andere een stel bekende Nederlandse ‘YouTubers’ aan het werk hebben gezet en hebben uitgenodigd om de film eerder te zien, en deze zo ook natuurlijk weer te promoten, nu ook in samenwerking met o.a. ‘Google’. Deze film heeft een berg aan geld gekost, en alle aspecten in de film laat zien dat men deze film totaal niet wil laten floppen. De film loopt namelijk precies volgens het boekje, soms er wat buiten maar, er gebeurt niks geks in de film en dat is misschien juist het gene wat ik nou weer mis in deze film; de film is op alle vlakken misschien te netjes, en dat zorgt voor onwijs veel cliché momenten. Het neemt overigens niet weg dat de film voor de zondagavond heerlijk wegkeek.
De cast vond ik overigens wel erg leuk. Zoals ik al eerder benoemde deed het me weer goed om ‘Ryan Gosling’ in een rolletje te zien en deed het op zich best leuk, soms waren zijn actiescènes wat houterig, of voelde misschien wat traag aan; het werd immers erg leuk gebracht. Zijn tegenspeler ‘Chris Evans’ zat er ook erg lekker in, en ik kon regelmatig om deze man lachen. Ze hebben er beiden plezier in, en tegenover elkaar zie je dat ze erg goed presteren, met hier en daar wat (droge) humor, en leuke vechtscènes. Het charisma van ‘Chris Evans’ deed overigens ook genoeg voor de film.
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2022/07/gray_man-1000x563.jpg
Maar, omdat het best een degelijke actiefilm was, kan ik er ook niet héél veel meer over kwijt. Omdat het allemaal niet zo bijzonder is om echt te gaan bespreken. Ik zou zeggen, zet de film op en zak lekker weg maar, verwacht vooral geen hoogstaande actie prent. Dit is namelijk meer eentje om op je af te laten komen en niks bij te verwachten, want die verwachtingen gaat hij zeker niet waarmaken. Voor mij toch wel één van de betere ‘Netflix’ producites.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Speelduur: 122 minuten
FTV - Thema: Blockbuster
Punten: 217 + 122 = Totaal 339
De duurste Netflix film tot nu toe blijkt helaas een vlakke, ongeïnspireerde tegenvaller. Met de Russo broers (Captain America: Civil War, Avengers: Endgame) aan het roer, een cast tjokvol hotte A-listers en een budget om een epische visie zonder al teveel belemmeringen waar te maken, had ik goede hoop dat de VOD-dienst zijn eerste top-blockbuster af zou leveren. Helaas springt de film van locatie naar locatie zonder die echt goed te laten zien, dankzij de chaotische montage. Het magere scenario dondert voort zonder ons emotioneel in de karakters (of hun ontwikkeling) te laten investeren, en wat voor dit genre funester is: ook de actiescenes voelen consequentieloos aan, en te vaak onrealistisch. Alsof we een kunstmatige intelligentie gevraagd hebben om Michael Bay-achtige actiescenes te choreograferen, voor deze Bourne-kloon die maar niet van de grond wil komen.
2,5*
04. Murina (2021)
Speelduur: 92 minuten
FTV - Thema: Coming-of-age in een badpak. En nog een badpak... Waarom zou je iets anders dragen?
Punten: 339 + 92 = Totaal 431
https://scaredsheepless.files.wordpress.com/2022/03/quad_murina_final.jpg
Sterk.
In 2017 imponeerde Kusijanovic reeds met haar korte film Into the Blue (2017), die op Berlijn en een aantal andere festivals in de prijzen viel. Gracija Filipovic speelde daar ook de hoofdrol in, en een jonge (andere?) versie van Julija. Ik heb na Murina die korte film voor de derde keer gezien en ik was weer onder de indruk. Bekijk die vooral even op YouTube.
Het is fijn dat Kusijanovic nu haar langspeeldebuut maakt, en nog meer dat ook deze bijzonder geslaagd is. Murina won de Camera d’Or op Cannes, en laat zien dat het nog steeds mogelijk is om een gelaagd, donker sensueel coming-of-age verhaal te vertellen op een manier die we niet eerder hebben gezien. De regisseur speelt bijzonder goed met de verhoudingen tussen de ontluikende puber, vader, moeder en de pas gearriveerde rijke kennis van vroeger, waar iedereen iets van lijkt te willen. De zon schijnt behoorlijk aan de Adriatische zee, maar onder de oppervlakte broedt er van alles.
https://www.walkdenentertainment.com/wp-content/uploads/2022/05/Murina-Main-5-scaled.jpg
Ik was blij verrast dat Cliff Curtis zijn opwachting maakte (ik had het gemist), en was nog verbaasder toen later opeens Jonas Smulders ten tonele kwam in een klein rolletje. Het is echter Filipovic die het meeste indruk maakt als Julija, en waarvan ik hoop dat we in de toekomst meer gaan zien. Van mij mag ze gelijk nog een film met Kusijanovic maken.
4*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Thema : Braziliaanse Zon
131 minuten
Score : Totaal = (2188+131) 2319
Die poster....de hit uit Brazilië, meer dan 1 miljoen bezoekers, euh er woonde in 2021 bijna 214 miljoen mensen??? Maar goed...
https://images.wehkamp.nl/i/wehkamp/16658795_pb_01/bacurau-dvd-9789461877574.jpg?w=2048
Hmmm, oké de film verveeld niet en de zonnebrand-opwekkende cinematografie van de hele film geeft het een bepaalde ongedwongen sfeer. Echter is het meer een arthouse-film, die heel af-en-toe wat kleine elementen leent uit het SF, western en horror-genre. Er is een Wilhelmschreeuw, een begin met "over een paar jaar van nu", een paar bloederige kills (als ze in beeld waren dan was het zelfs wat beter uitgevoerd dan in menig horror) en een een drone die op een vliegende schotel lijkt. In het eerste uur van de film schetst het niet veel meer dan het wel-en-wee van de bewoners van het geïsoleerde Bacurau, een klein stadje in de Braziliaanse sertão. Dat het niet eentonig werd en je blijf kijken, kwam doordat het stadje bewoont wordt door een stel bonte personages en een paar vreemde gebeurtenissen. Ja de film hield daardoor een best bijzondere toon. Als dan twee motorfietsen het stadje binnen komen rijden blijkt er veel meer aan de hand. En ook al vond ik dit het leukste gedeelte, was er iets waardoor dit niet zo hard overkwam. Waarom ik het als redelijk veilig ervaarde....weet ik niet precies; was het omdat ik als horror-fan wat gewend ben, was het de politieke ondertoon die veel deed ontkrachten, of was het omdat de indringers uit de VS niet veel meer meekregen dan dorst naar bloed. Nou goed de film krijg het voordeel van de twijfel en rond ik het voor nu maar door die kleine genre-elementen af naar boven!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Thema : Zee
94 minuten
Score : Totaal = (2319+94) 2413
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTY3OTg4OTczMV5BMl5BanBnXkFtZTcwMzkzMzQ4Mw@@._V1_.jpg
Tja...Geïsoleerd op een booreiland midden in een oceaan terwijl een tropische storm opkomst is. Ondanks dat die formule in talloze andere films wordt gebruikt verveel mij dit soort low-budget horrorfilm over een kleine groepje mensen op een geïsoleerde locatie die vechten tegen een dodelijk wezen, nog steeds niet echt. Deze werd opgenomen op het museum boorplatform Mr. Charlie en had nog steeds een vermakelijke film kunnen opleveren. Helaas werd het gebruik van die bekende formule hier op een slechte manier gedaan! Door het camerawerk weet men geen claustrofobische sfeer op te roepen. De film besteedt tijd aan het opbouwen van zijn personages en creëert zelf verschillende subplots .(een antwoord krijg je niet overal op) Oké had nog geen ramp geweest maar door datzelfde camerawerk viel hun middelmatige acteertalent nog meer op! Wel positief was het monster! Een man in een pak is nog steeds stukken beter dan CGI. Het op de hoes afgebeelde gigantisch zeewezen was nergens te bekennen! Nadat de laatste overlevende was gered, had de film kunnen eindigen in een happy end... maar neeeeee....er werden nog even 20 minuten achteraan geplakt en moet je kijken naar de jongere broer en zijn chef die rondlopen... Het resultaat was dus een vrij ongeïnspireerde creature-film!
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
6. Vier Vuisten op Safari (1979)
Thema: Safari en Afrika
Speelduur: 109 Minuten
Punten: 554 + 109 = Totaal 663
Voorspelbare Avontuur / Komedie film, zoals we van het duo Bud Spencer en Terence Hill gewend zijn, en het is zeker ook niet hun beste film. Het decor voor de avonturen van het duo is dit keer Zuid-Afrika in plaats van het Wilde Westen. De film is voorzien van een paar fraaie satirische grappen over Afrikaans toerisme en is op een losse manier een sympathiek pleidooi voor de bescherming van de Afrikaanse flora en fauna.
Al met al is "Vier Vuisten op Safari " zeker geen film die uitblinkt in originaliteit. Kijkers die een zwak hebben voor de twee beroemdste Italiaanse vechtersbazen uit de filmgeschiedenis worden daarentegen op hun wenken bediend en zullen dan ook het nodige plezier aan deze film beleven, waarbij actie en humor zo nu en dan worden afgewisseld met mooie plaatjes van de Zuid-Afrikaanse flora en fauna.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
9. Redneck Zombies (Film, 1989) - MovieMeter.nl
90 minuten
Punten: 584 + 90 = 674
Thema: Kamperen in de country
https://cdn.allhorror.com/uploads/2018/03/REDNECK-ZOMBIES-1989-1366x445.jpg
Ik en Tromafilms is zelden een geslaagde combinatie. Nu ondanks het flutverhaal, slecht acteerwerk, flauwe comedy en clichés (de domme hillbillies) valt er nog wel wat te genieten. De gore is wel goed, maar helaas moet je hiervoor wel drie kwartier of langer op wachten. Het ware beter geweest als ze dit beter hadden gespreid over de speelduur die eigenlijk 15 tot 20 minuten korter had gekund.