- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- 132 jaar film challenge
132 jaar film challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
118. L'Âge d'Or (1930)
Categorie: 1930s
62 minuten - RW
Punten: 62
Totaal: 62 + 10907 = 10969
https://1.bp.blogspot.com/-jFRsivodyrY/TcqvgGYXwqI/AAAAAAAAIcs/dzyC3LBIOYw/s1600/LAGEDOR.jpg
Ik ben verrast dat ik hier nog geen bericht had achtergelaten noch een waardering. Dat is bij deze verholpen. Zowel U Chien Andalou als deze heb ik al een aantal keer bekeken. Ik weet ondertussen dat je er niet te veel in moet zoeken in al die beelden maar ik betrap me er toch op dat ik er symboliek probeer in te ontdekken. Er bestaan zeker wel interpreaties van bepaalde scènes en er is zeker geen consensus hierover hetgeen de film wel erg behapbaar maakt. Er is een centraal narratief van lust tussen een man en vrouw en elementen die dit proberen te verhinderen binnen de setting van een bloeiende stad die net zo vlug in een neerwaartse spiraal komt. De kerk wordt met enkele scènes ook behoorlijk voor de borst gestoten waardoor de film uiteindelijk voor enkele decennia werd verboden. Ik ben echt de laatste om een surrealistische film te gaan prijzen eigenlijk vind ik de meeste zooi. Het was heus niet de eerste in het genre maar wel degene samen met Un chien Andalou het genre populariteit bezorgde terwijl voorgaande pogingen niet van de grond wilden komen.
Noodless aangezien je Un Chien Andalou als sterk vond, beveel ik deze eerste full feature film van Bunuel nogmaals aan 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
119. Next of Kin (1982)
Categorie: Oceania
89 minuten - FTV
89 + 9 = 98
Totaal: 98 + 10969 = 11067
https://i2.wp.com/faispasgenre.com/wp-content/uploads/2019/11/image-w1280.jpg?fit=1024%2C576&ssl=1
Eigenlijk volledig eens met Noodless standaard slow burner met weinig spanning en een flauwe climax.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie : LGBTQ
FTV
Punten : 128 min + 13 = 141 min.
Totaal : 12.532 + 141= 12.673
https://colecciong.files.wordpress.com/2011/08/breakfastonpluto.jpg
We'll fly to the stars ...Journey to Mars ...And find our breakfast on Pluto.
De auteur Patrick McCabe ontleende de titel van de roman aan een hit met dezelfde naam uit 1969 van Don Partridge. En is uiteraard één van de vele onschuldige liedjes, die afkomstig zijn van een soundtrack vol van dit soort typerende hits uit de periode dat deze feelgood roadmovie zich afspeelt. De film start met twee roodborstjes die over de daken van een Iers dorpje scheren, en kwebbelend neerstrijken op de stoep van een dorpspastoor (Liam Neeson) Waar net bij de pastorie een mandje met een baby werd afgeleverd. Met deze opgegroeide vondeling ga je op reis, van het Ierse platteland in de jaren vijftig naar het Londense glamrockmilieu van de jaren zeventig. Patrick Braden laat zich liever ‘Kitten’ noemen en weigert vanaf het begin zijn meisjesachtige kanten te verbergen. Dat levert vanzelfsprekend tal van problemen op! Eigen aan het personage Patrick is dat zijn verhaal in 36 hoofdstukken, losjes voortkabbelt: toevalligheden spelen daarbij een grote rol. De vertelling dwarrelt speels, bijna intuïtief voort. De korte of langere ontmoetingen die hij heeft zijn bijna allemaal bekende zoals bv; Billy, de leider van de glam-rockband Billy Hatchet and the Mohawks is Gavin Friday, Eva Birthistle als zijn moeder, Liam Cunningham als een biker, Bryan Ferry (van de rockband Roxy Music) is degene die Kitten op pikt naar ruzie met een prostituee, Stephen Rea als illusionist en lover enzovoort, enzovoort want de lijst is lang! De film heeft ook veel raakvlakken met ander werk van Neil Jordan; Travestie, de Ierse vrijheidsstrijd in de vorm van terrorisme of onaangepaste jeugd in een Iers dorpje. Het maakt van de film een prima fijn filmpje.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Categorie : Splatter/Gore
FTV
Punten : 86 min + 9 = 95 min.
Totaal : 12.673 + 95 = 12.682
https://shallowgraves.org/wp-content/uploads/2018/04/Tempus-Tormentum-James-Rewucki-Movie-Poster.jpg
Het is zeker geen slechte film! Met een ietwat mager kat-en-muis verhaaltje dat simpelweg de zwever Mr. Mouse volgt terwijl hij probeert weg te komen van zijn gemaskerde achtervolgers, die eruitziet als een afgekeurde leden van Slipknot,en een auto besturen met kentekenplaten waarop "ABSURD" staat. Een film die veel nadruk legt op de beelden en het geluid, maar niet zozeer op het verhaal. Zodoende lijkt het meer op een koortsdroom of een psychedelische trip. Is het een perfecte film? Nee, want de film bezit geen traditionele vertelstructuur en dat kan ergernis opleveren voor diegenen die een begin, midden en einde willen met hun filmvertelling. Ook het acteerwerk was ondermaats maar dat was niet heel storend. Wel is er teveel rennen, teveel stalken, en het gaat maar door en door. De spaarzame onderbrekingen zijn het beste van de film. Zoals de zwart-witte segmenten en ik had heel wat meer willen zien van het opeens opgevoerde demonisch creatuur. Echter voor een micro-budgetfilm bezat het soms wel zeer mooie cinematografie, laat het sfeervolle belichting zien, zijn ook de locaties van vervallen pakhuizen en huizen zeer goed en het einde van de film was behoorlijk gek. De film is dus niet bang om risico's te nemen. Daarvoor krijg de film van mij extra credit! Niets mis met dit low-budget filmpje!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
120 Mandy (2018)
Categorie : Sect(s)
FTV
Punten : 121 min + 12 = 133 min.
Totaal : 12.682+ 133 = 12.815
https://i.pinimg.com/originals/75/93/8c/75938ced1940d270ed2ae6505793f615.jpg
"Take a good look, you piece of human excrement! This is the tainted blade of the Pale Night, straight from the Abyssal Lair!".
Om eerlijk te zijn, toen ik de vorige film van regisseur Panos Cosmatos, zag was ik niet onder de indruk. Ja, ik vond het visueel prachtig. Ik vond de film vooral pretentieus. Echter na bijna acht jaar taal noch teken was daar 'Mandy' en ditmaal is het geen experimentele, pretentieuze film! In het begin van de film leek het er even op dat het weer dezelfde zweverige manier ging worden als dat hij deed in zijn vorige film. Het waren veruit de lastigste minuten om doorheen te komen. Het was een kwartiertje wachten maar dan begint het verhaal pas goed en word je als kijker beloond.
Daarbij zit Mandy vol verwijzingen: veel naar de 80’s, en niet alleen door het decennia waarin de film zich afspeelt. Ook zijn er niet de gebruikelijk crossfietsen of old school video-spelletjes. Nee de verwijzingen zijn vaak veel subtieler; T-shirts van Mötley Crüe en Black Sabbath, veel uit de film (en cultmagazine) Heavy Metal, Dungeons and Dragons role-play game (waar het bovenstaande citaat van is) en demonen die lijken geïnspireerd op Clive Barker's creaties. Echter er zijn veel meer verwijzingen zo is het openingsnummer Starless van King Crimson en dat is niet zomaar! Dit nummer komt van het album Red en is dus niet heel toevallig de naam van Nicolas Cage's personage. Terwijl Crimson zich laat vertalen in karmozijn, een naam voor een bepaalde rode kleur, en in deze kleur doordrenkt, de film zich regelmatig.
Natuurlijk kan je vraagtekens stellen bij de personages en hun handelingen. Hoe kon Red, T'he Chemist' (wat heerlijke kop heeft die Richard Brake toch!) vinden, stond de tijger ergens voor? Waarom was de cultleider zo geïnteresseerd in Mandy. Hoe kwam het dat de Black riders; Scabs, Fuck Pig en Dog the Dog soms bovennatuurlijke krachten hadden? Hoe kwam het dat Red wapens kon vervaardigen en blijkbaar ook wist te gebruiken? Echter gaat het niet om logica. Het gaat om een man die naar de hel afdaalt om zijn geliefde te wreken. En dat allemaal op een heerlijke elektronische score van wijlen Jóhann Jóhannsson.
Misschien had dit simpele gegeven niet over een 2 uur durende film uitgesmeerd hoefde te worden. Echter zorgt de uitvoering er nu voor dat dit niet zomaar een simpel dom wraak verhaaltje is geworden. Waarbij het acteerwerk van Nicolas Cage meer dan uitstekend scoort! Daarnaast is de film ook nog eens lekker grafisch en bloederig. Wat de film alleen maar meer ten goede komt! En oké de film was zeker geen snelle hap-slik-weg mainstream film. Maar rechtgeaarde horrorfilm-fans moeten hun vingers hier toch bij kunnen aflikken!? Regisseur Panos Cosmatos overtuigd echt goed met dit heerlijke horrorwerk en weet ditmaal mijn horrorhart ieder geval te raken!
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Categorie: 2000s
135 minuten
FTV
Punten: 135 + 14 = 149
Subtotaal: 11.296 + 149 = 11.445 punten
Persoonlijke filmwaardering: 5☆
If you run you're dead... If you stay, you're dead again.
https://carlosdev.files.wordpress.com/2010/09/city_of_god_1.jpg
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
1. Maar rechtgeaarde horrorfilm-fans moeten hun vingers hier toch bij kunnen aflikken!?
Het probleem is dat er ook horrorfans zijn die met zo een lange aanloop en als dan eindelijk de leuke stukjes gaan beginnen al lang hun aandacht hebben verloren of in slaap gevallen zijn
En je kent mijn visie met al die verwijzingen, tributes en na-aperij.
En helaas ik vind Cage een vervelende acteur om naar te kijken. Zoals jij dat hebt met Schwarzenegegr geloof ik?
Maar ik had de film enkel gekeken in het kader van de horrordraft destijds.
Ik zag net dat Boeikens een van de grootste gore liefhebbers er een ovoldoende aan gaf en dat had kennelijk ook te maken met een veel te lange aanloop. Denk dat dit het voornaamste pijnpunt is van de film.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
120. Orca (1977)
Categorie: Shore/Water
92 minuten - RW
Punten: 92
Totaal: 92 + 11067 = 11159
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/811KZ0Ddr3L._AC_SY445_.jpg
Deze is toch beter in de herziening vandaar halve ster erbij in mijn waardering. Ik blijf vaak lezen dat het een rip off is van Jaws, maar eigenlijk worden alle films van moordzuchtige waterwezens Jaws rip-offs genoemd ook al gaat het niet om haaien. Op die manier kunnen we Jaws ook een rip-off noemen van de goedkope watermonsters uit de jaren 50 zoals The Monster that Challenged the World (dat nepmonster zag er zelfs beter uit dan de plastic haai van Spielberg).
Dit verhaal bevat emotie, wraak, spanning en bovenal de beelden van de orca's (die wel degelijk echt zijn) zijn prachtig. Lekker grauw gefilmd ook, niet al te veel oeverloos gelul. Ook netjes ingeblikt binnen een acceptable speelduur van 90 minuten. Allemaal dingen die ik in de Spielberg haaienfilm niet of nauwelijks heb teruggevonden. Ik zal maar stoppen met vergelijkingen te maken want anders blijven er nog nauwelijks sterren over voor de blockbuster uit 1975 van mijn kant.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
Het probleem is dat er ook horrorfans zijn die met zo een lange aanloop en als dan eindelijk de leuke stukjes gaan beginnen al lang hun aandacht hebben verloren of in slaap gevallen zijn
Denk dat het misschien meer horrorkijkers zijn die zich steeds maar weer vasthouden aan dezelfde horrorconventies? En daar maar moeilijk van kunnen afwijken. Tja, je geef zelf al aan; 'een gore liefhebber' maar ondertussen kan je zo ook legio horrorfilms afschrijven omdat ze juist geen bloed of gore bevatten? Zijn die andere films dan zo slecht? Ach, als andere kijkers steeds maar weer die makkelijke formulewerkjes willen of van mening zijn dat alleen bloed of gore echte horror is! Prima als ze het fijn vinden om ondertussen van alles te gaan doen behalve een film echt te bekijken. RTL4 is er in Nederland ook groot mee geworden, met van die waargebeurd verhaaltje voor tijdens het strijken! Je kan het gelukkig direct aan de waardering en opmerking zien. Enfin ieder zo zijn eigen meug... Ik zelf ga veel meer voor een film zitten, om te genieten. Oké als het onderwerp of plot een kant uitgaan dat ik minder goed of interessant vind, is het minder genieten en moet ik soms op wilskracht een film uitkijken maar altijd wel met aandacht voor de film!
Ook hier geldt; waarom zal ik films gaan uitsluiten? Een fijne film is een fijne film wat boeit het mij of een film in de jaren '40 of in de jaren '80 zich afspeelt! Het zal erger zijn als men zeg dat het 1943 of 1983 is om vervolgens spullen uit 2020 te laat zien! En die stelling; betekent eigenlijk dat je geen enkele film goed kan vinden? Behalve misschien een stel oude silents. Want zo'n beetje elke film verwijst of bewijs tribute naar dingen die voor hem hebben plaatsgevonden. (al was het alleen maar de muziek) Zeker als een film zich ook afspeelt in een andere decennia. Ik denk dat je met Na-aperij de Italiaanse pulp vanaf de jaren '70 bedoeld ? Of mag ik het wat verder doortrekken naar remakes (wat ik eigenlijk ook een soort na-aperij vind) Gek genoeg blijk dat je er daar bij beide, meerdere juist met ruime voldoendes heb beloont.
Dat kom meer omdat ik Schwarzenegger domweg te beperkt vind in zijn acteerwerk Hij speelt niet voor niets vooral rollen in komedie en actie. Hij kan maar één soort gezicht trekken! Dus als het kan liever niet maar mocht hij ooit nog wel een interessante film maken ...kijk ik die film zeker! Heb hem zelfs onlangs nog een pluim geven bij de film Journey to China. Dus het hield mij niet tegen om een film met hem goed te waarderen!
Gaf zelf ook aan dat de start van de film wat te wensen overliet;
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
121 Arthur & Merlin: Knights of Camelot (2020) - IMDb
Categorie : Revenge
FTV
Punten : 90 min + 9 = 99 min.
Totaal : 12.815 + 99 = 12.914
https://i.pinimg.com/originals/89/0f/43/890f4340440eb34ebfe044177d887050.jpg
Tja waar zal een film die Arthur & Merlin: Knights of Camelot heet over gaan? Helaas gaat het daar eigenlijk al een beetje mis! Noch Arthur noch Merlijn waren ridders van Camelot!? Vreemder wordt het als na het zien van de film, blijkt dat Merlijn maar opduikt in twee scènes om een paar minuten te kletsen. Alhoewel Merlijn werd gespeeld door Richard Brake (Perfect Skin, 3 From Hell, Mandy) en ik denk dat ze voor hem niet meer budget hadden dan die paar minuten! Het is Brits fantasy-avonturenfilm die gemaakt is met een budget waarvan andere veel grotere Koning Arthur-producties alleen maar hun lunchkosten van betalen. Het verhaal is een maf samenraapsel, dat niet zo goed weet waar te beginnen; Guinevere die snel even wordt geïntroduceerd en trouwt, een campagne van de koning tegen de Romeinen (zo goed als niet in beeld gebracht), Arthur die dan op een of andere manier zijn zwaard Excalibur kwijtraakt en vervolgens getergd in Frankrijk leeft, en zijn tijdverdrijf met boksen, drinken en braaf slaapt naast vrouwen. In Camelot, profiteert zoon Modred van de afwezigheid van zijn vader door zijn troon toe te eigenen en zich aan te sluiten bij het naderende Saksische leger. Waarna Arthur terugkeert om wraak te nemen. Al kloppen sommige verhaallijnen wel met de Arthur-saga, zijn ze niet heel goed uitgewerkt en doet het soms meer denken aan de Robin Hood-legende over Richard I en prins John. Het was prima om dit verhaal te laten afspelen in 463 n. Chr. maar waarom dan een CGI-kasteel laten zien dat mij niet heel goed lijk te passen bij die tijd? Nee, het is in geen enkel opzicht een perfecte film. Dat gezegd hebbende, het is ook niet allemaal slecht. De meeste sets zijn best indrukwekkend, net als de kostuums maar helaas is het algemene gevoel eerder die van een avondvullende aflevering van een gemiddeld tv-programma dan die van een swashbuckling, spannend avontuur. Tja en ik vraag me af waarom er gekozen is om een low-budget film te maken van dit dit legendarische verhaal?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Fijn dat je er even de tijd neemt om het zo uitgebreid te antwoorden, dat had niet gehoeven maar was wel fijn om te lezen; Ik mis een beetje discussie in dit topic nu dat de grote kanonnen de finish hebben bereikt.

Veel heb ik er niet aan toe te voegen.Toch maar even de vragen beantwoorden die je stelt.
Ik ben het er ook wel mee eens dat een opbouw nodig is, maar ik vond het gewoon te saai. De film had gerust een half uur korter gemogen. En ja misschien had ik standaard revenge wel leuker gevonden. Ik ben minder bezig met of het allemaal origineel of verfrissend aanvoelt. Dat is uiteindelijk ook vergankelijk met de tijd.
De term na-aperij is misschien slecht gekozen; Ik doelde eerder op een aantal scènes die overduidelijk kwamen uit andere films zoals dat gevecht met die kettingzagen waarbij ik al zoiets had van ja zoiets van Texas Chainsaw moet er natuurlijk toch weer in. Dus ja schrap de term na-aperij gerust 
Wat Boeikens betreft (vroeger trouwens een trouwe deelnemer aan de horrorprojecten) het viel me gewoon op dat hij deze een onvoldoende gaf; Dat vond ik erg verrassend gezien de 2de helft toch wel in zijn straatje past; Of hij echt de man van de conventies is, wellicht wel al is hij dan weer evenmin een liefhebber van de pure trash. Ik heb em ook al (zware) onvoldoendes zien geven aan gore films. En al lijkt hij in zijn beoordelingen graag de focus te leggen op het grafische, is hij er ook niet altijd consequent. Wolf Creek die trouwens een lange opbouw kent en uiteindelijk ook nooit erg expliciet wordt vond hij bijvoorbeeld sterk. Naar die analogie dacht ik dan had ik toch een voldoende verwacht van hem voor Mandy of is hij met de jaren misschien minder gorehound geworden? Het blijft hoe dan ook jammer dat hij niet meer van de partij is. Misschien moet Hollywood007 hem nog eens proberen te paaien 
En ja ook ik vind Arnie geen goede acteur, daarom dat hij vooral als actieheld werd ingezet. In comedy is hij ook nogal flauw. In Terminator die ik onlangs heb bekeken voor de eerste keer in zijn geheel trekt hij ook alleen hetzelfde emotieloze gezicht maar dat is bij die rol dan ook wel nodig. Zou ik dus niet aanraden. Nu ik kan nogmaals Maggie aanraden natuurlijk, waar ik Arnie wel redelijk goed vind maar ik had de film niet voor hem maar omwille van Abigail Breslin gekeken een van mijn favoriete actrices. Maar ik heb een gevoel dat je die misschien toch niet zo interessant gaat vinden. De film is eerder drama en veel mensen hadden wellicht meer horror en actie verwacht. Is best wel traag en niet zo gebeurtenisvol.Origineel is het dan weer wel naar mijn gevoel. Lol ben ik nu echt een film met Arnie jou proberen aan te bevelen 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
121. The Mutations (1974)
Categorie: Clowns/Carnival
92 minuten - FTV
Punten: 92 + 9 = 101
Totaal: 101 + 11159 = 11260
https://4.bp.blogspot.com/_kRBTLr-TZ68/S704dGHs3EI/AAAAAAAANr8/Ykt7i6vJOfw/s1600/PDVD_078.BMP
Vooral eens met joolstein een film die erg doet denken aan Freaks van Tod Browning. Deze steelt zelfs echt scènes zoals one of us en de samenzwering tegen de slechterik (Lynch een soort evil Elephant man net zo lelijk van binnen als van buiten zoals een van de andere freaks treffend zegt) met het messen gooien. Gek genoeg vond ik dat hier niet erg, zelfs ik ben dus evenmin consequent in mijn goedkeuringen en afkeuringen van het leentjebuur van scènes uit andere films 
Het verhaal en de personages zijn op zich niet zo interessant, die lijken eerder bijkomstig hier. Enerzijds gaat het om de freakshow. Of al deze rariteiten echt waren, ik veronderstel van wel. Van die Pop-eye man had ik al gehoord maar leuk om die eens echt in actie te zien. De plantachtige monsters van Dr. Pleasance zien er ook wel lekker uit maar wordt naar mijn mening dan weer iets te weinig mee gedaan. Vermakelijk is het wel en het verveelt nooit al blijft Freaks wel de veel betere film.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
122. Baby Blood (1990)
Categorie: Splatter/Gore
82 minuten - FTV
Punten: 82 + 8 = 90
Totaal: 90 + 11260 = 11350
Dat ik deze film beter ging waarderen dan Collins leek haast een zekerheid. Niet dat hij de film heeft aanbevolen maar na zijn registratie in de challenge was mijn nieuwsgierigheid toch gewekt. Er zijn enkele goede blood en of gore scènes maar daar is alles mee gezegd. Dat de film volledig in het Frans was, met gek genoeg Duitse tekst om een sprong in de tijd te maken, hielp ook niet mee. Dat had dan vooral te maken dat de Engelse ondertitels weigerden synchroon te blijven lopen. Niet dat veel van de dialoog echt veel bijdroeg. De uiteindelijke climax vond ik echt wel aan de zwakke kant. Ja ok, onze protagoniste was niet de meest aantrekkelijke, maar wel een mooi lijf. Zo vaak zoals bovenstaande users beweren was ze toch niet naakt of misschien heb ik wel een geknipte versie gezien (nochtans dezelfde speelduur zoals hierboven aangegeven)? Maakt niet uit, geen voldoende waard helaas.
wendyvortex
-
- 5196 messages
- 7268 votes
42. All the Money in the World (2017)
Categorie: Thriller/Suspense
132 minuten
FTV
Punten: 132 + 13 = 145 punten
Totaal = 4791 punten
https://www.hallymustang.com/wp-content/uploads/2018/01/All-the-money-in-the-world-1.jpg
Een leraar op de MAVO had me dit verhaal ooit al eens verteld. Alleen vertelde die dat Getty niet meer wilde betalen nadat ze het oor van zijn kleinzoon eraf hadden gesneden. We lezen het straks nog wel even na, de film is inspired by dus die kan daarin ook afwijken.
Goed gemaakt verder, maar wel een vrij typische ontvoering, echt heel erg veel nieuws zit er niet in. Je hoeft je er zeker niet bij te vervelen, maar sommige lijnen hadden beter uitgewerkt mogen worden en echt nagelbijten wordt het ook niet.
(3*)
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
Dat ik deze film beter ging waarderen dan Collins leek haast een zekerheid.
Dat leek mij ook. Toch valt jouw waardering tegen. Ook een onvoldoende. Ik denk dat jij het bloed en de gore iets beter verteerde. Ik vind dat al snel vervelend worden als er geen aangenaam verhaal omheen zit.
In mijn herinnering ging de protagoniste redelijk vaak uit de kleren, maar misschien heb ik ongelijk. Ik vond haar niet aantrekkelijk en dan is één keer al veel. Volgens mij lag het niet aan jouw versie van de film.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Dat leek mij ook. Toch valt jouw waardering tegen. Ook een onvoldoende. Ik denk dat jij het bloed en de gore iets beter verteerde. Ik vind dat al snel vervelend worden als er geen aangenaam verhaal omheen zit.
In mijn herinnering ging de protagoniste redelijk vaak uit de kleren, maar misschien heb ik ongelijk. Ik vond haar niet aantrekkelijk en dan is één keer al veel. Volgens mij lag het niet aan jouw versie van de film.
Ik denk dat ik de film ondanks de bescheiden speelduur alsnog te lang vond duren. Veel onzinnige dialogen hielpen niet echt mee. Ook die mannelijke slachtoffers (waarom moesten het trouwens allemaal mannen zijn?) waren wel heel makkelijk in te palmen. En hoe die contacten dan verliepen zo vreselijk ongeloofwaardig. Zo van ik ken je niet maar oh kom laten we toch samen tafelen en onnozel doen. Vrachtwagenchauffeur pikt haar op omdat ie gezelschap zoekt begint over zijn homofiele familie te praten dumpt haar dan weer voor 2 goedkope snolletjes die hem niet eens verstaan. Die baby met dat stemmetje ging echt wel vervelend worden. Ik had zoiets van wanneer komt die er nu uit en verlost ie zijn moeder en de kijker uit zijn lijden. Zijn ware gedaante was tevens compleet belachelijk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
123. Amityville: Dollhouse (1996)
Categorie: Dolls/Toys
93 minuten - FTV
Punten: 93 + 9 = 102
Totaal: 102+ 11350 = 11452
Ik heb de Amityville Horror origineel en remake gezien maar andere delen niet. Ik was in de veronderstelling dat elk deel wel op zich kon staan. Ik had ook niet het gevoel bij het bekijken van deze film dat je de vorige delen allemaal moest hebben gezien om dit te begrijpen. Uiteindelijk spookt het poppenhuis (demonen aan het werk via enge lappenpopjes) en dat reflecteert dan wat er in het huis zelf gebeurt. Een echte lijn is er niet noch is het duidelijk wat nu precies de bedoeling is van die demonen. Dit levert wel aardige horrorscènes op maar het lijken eerder losse scènes waar ik niet echt samenhang in kon vinden. Naar het einde wordt het redelijk dom, maar ik heb me niet verveeld.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
122 Ginî Piggu 2: Chiniku no Hana (1985)
Categorie : Torture
FTV
Punten : 42 min + 4 = 46 min.
Totaal : 12.914 + 46 = 12.960
https://i.pinimg.com/736x/4e/a2/d4/4ea2d4adbc2ff16d21e8f75504bbdb22.jpg
Het uitgangspunt voor de Guinea Pig - films is die van gevonden beeldmateriaal, (het nu veel beter bekende found footage) waarin zogenaamd echte gebeurtenissen vastgelegd zijn op videoband. Deze film kreeg daardoor begin jaren '90 nogal bekendheid en faam toen acteur Charlie Sheen deze film op een feestje zag. (wat voor feestje was dat?) Deze besloot om de FBI in te schakelen want hij dacht dat het een illegale snuff-film was. Echter alleen al de tekst aan het begin en de boodschap aan het einde sluiten eigenlijk dat het om een snuff-film gaat, uit. Maar wat de film betreft, doet die zeker zijn faam, eer aan. En vergeleken met de eerste was dit zelfs een verbetering. Een plot is er nog steeds niet of je moet; Een man verkleed als een samoerai die een meisje ontvoert en vervolgens aan stukken snijd, voor een plot willen aanzien. Enfin daar draait het bij de film ook niet echt om! De film wil veel meer laten zien wat er mogelijk was op het gebied van speciale effecten en protheses. Let wel dat het toen 1985 was en er nog niet de middelen waren die er nu zijn. Toch kan de film zich nog wel steeds schare in het lijstje van één van de meest beruchte extreme films. Want ook al zie je menigmaal dat de effecten nep waren, de mismakende geluiden en nietszeggende vrouwonvriendelijkheid maken van deze film een ongemakkelijk zit. Op Salò o Le 120 Giornate di Sodoma (1975) en Cannibal Holocaust (1980) ken ik geen films uit het verleden die ook aanspraak op die titel zouden kunnen maken? Enfin de film geeft je wat het belooft, niet meer en niet minder.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
123 Zardoz (1974)
Categorie : Occult/Paranormal
FTV
Punten : 105 min + 11 = 116 min.
Totaal : 12.960 + 116 = 13.076
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4249.jpg?cb=1385715087
Tja wat moet ik hier nu weer mee? Een film met een gigantisch stenen hoofd dat door de lucht vliegt, vuurwapens uitspuugt en ondertussen "het pistool is goed, de penis is slecht" uitkraamt. Sean Connery die als Zed in hoge leren laarzen en een rode lendendoek (of was het een luier?) met bijpassende bretels of een trouwjurk rondloop en opgewonden raakt van Charlotte Rampling.(wat geheel begrijpelijk was!) Een samenleving verdeeld tussen de 'Eternals' een hippie-achtige-commune vol mensen die zich vervelen en aan bizarre groepsseance doen en Neanderthalachtige Brutals die schieten om te doden. Een soundtrack die bestaat uit variaties op Beethovens 'Allegretto', zijn er citaten uit de Griekse mythologie, een kamer vol klassieke beeldhouwwerken en citeert de hoofdpersoon Nietzsche en moet letterlijk God doden. En dan is er nog een supercomputer de Tabernakel, die ongemakkelijk klinkt, een beetje zoals HAL 9000 die vies probeert te praten. Nou welkom in de wereld van Zardoz! Jammer is dat de film van John Boorman wel aantrekkelijk met 'een goed Science fiction'-gevoel begint maar zich tegen het einde meer en meer verliest in zijn eigen plot en verdrinkt in tanende hippiefilosofie. Oftewel zoiets als het pessimisme van de jaren zeventig over overbevolking, milieuvervuiling en de uitputting van grondstoffen. Het verbazingwekkende is dat de film zoveel meer vreemde en rare gebeurtenissen bevat, dat er meer "WTF?" momenten per minuut zijn dan misschien wel elke andere film uit de jaren '70. Dit was absoluut een vreemde en maffe curiositeit uit Hollywood! Ja echt... dit werd gemaakt om groots uit te brengen in bios! Tja je kan wel raden dat veel mensen dat niet trokken! Toch was dit wel een zeer verdienstelijke film!
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
Ik denk dat ik de film ondanks de bescheiden speelduur alsnog te lang vond duren. Veel onzinnige dialogen hielpen niet echt mee. Ook die mannelijke slachtoffers (waarom moesten het trouwens allemaal mannen zijn?) waren wel heel makkelijk in te palmen. En hoe die contacten dan verliepen zo vreselijk ongeloofwaardig. Zo van ik ken je niet maar oh kom laten we toch samen tafelen en onnozel doen. Vrachtwagenchauffeur pikt haar op omdat ie gezelschap zoekt begint over zijn homofiele familie te praten dumpt haar dan weer voor 2 goedkope snolletjes die hem niet eens verstaan. Die baby met dat stemmetje ging echt wel vervelend worden. Ik had zoiets van wanneer komt die er nu uit en verlost ie zijn moeder en de kijker uit zijn lijden. Zijn ware gedaante was tevens compleet belachelijk.
Als ik dit zo lees, zijn onze ergernissen wel vergelijkbaar. Alle interacties tussen personages verliepen erg onnatuurlijk met dialogen waar je tenen van verkrampten.
Jouw gedachte over de mannelijke slachtoffers had ik ook. Hoewel het logisch is dat de vrouwelijke hoofdpersoon op zoek gaat naar mannen, hoop je toch op wat variatie. Ze koos daarbij zonder uitzondering wel steeds hele vreemde en vieze mannen uit. Mannen die ik hun fatale lot wel gunde. Zo erg waren ze. Op die momenten was de film soms even een beetje leuk. Zegt eigenlijk al genoeg als je daar de lol uit haalt.
Die baby met dat stemmetje kwam me al vroeg in de film de strot uit. Wurgmateriaal eerste klas en een enorme irritatiefactor.
Eigenlijk leverde de film alleen maar ergernis op. En dan duurt zo'n korte film erg lang.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Categorie: Insects/Spiders
103 minuten
FTV
Punten: 103 + 10 = 113
Subtotaal: 11.445 + 113 = 11.558 punten
Persoonlijke filmwaardering: 3☆
Eight legs, two fangs, and an attitude.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: Snow & Ice
90 minuten - FTV
Punten: 90 + 9 = 99
Totaal: 99 + 11452 = 11551
https://4.bp.blogspot.com/-23AWbb7fywQ/TlVwbxQj9VI/AAAAAAAADyM/SgBkmuni474/s1600/p55snowque.jpg
Finse versie van het sprookje van HC Andersen, de sneeuwkoningin. Ik heb al verschillende films gezien maar een echt sterke versie ben ik nog niet tegengekomen. Deze versie volgt het sprookje vrij trouw met Gerda die op zoek gaat naar Kai die betoverd is door de sneeuwkoningin. Onderweg komt ze allerlei vreemde figuren tegen, de ene al wat vriendelijker dan de andere (bij momenten moest ik wel denken aan Alic ein Wonderland). Maar het verhaal zelf is duidelijk niet het sterkste punt. Waar de film in uitblinkt zijn vooral de kostuums en een surrealistische sfeerschepping waardoor het visueel aangenaam om te kijken is. maar anderzijds zijn er ook behoorlijk wat bizarre stukjes. Ik denk aan de scène waarbij Kai op een gegeven moment een gevecht moet aangaan met een man met de kop van een ijsbeer enkel gekleed in een G-string. Bij de behulpzame mensen ten opzichte van Gerda valt vooral het roversmeisje op, een halve jongen in haar roversoutfit. Maar als ze dan de jurk van Gerda heeft aangetrokken is er geen twijfel meer al is haar stem toch aan de rauwe kant alsof ze oefent om metal zangeres te worden.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
125. Janie Jones (2010)
Categorie: Favorite Actor/Actress (Abigail Breslin)
114 minuten - FTV
Punten: 114 + 11 = 125
Totaal: 125 + 11551 = 11676
https://i.ytimg.com/vi/ncW0xj9yiLo/maxresdefault.jpg
Het is dat ik een fan ben van Abigail Breslin anders zou ik een film als deze wellicht niet kijken. Hoewel ik het best wel een goede film vind, dankzij Abigail is het niet echt mijn genre. Het is geen overdreven tranentrekker op een aantal vlakken nogal oppervlakkig maar vervelen doet het niet.
Collins
-
- 7294 messages
- 4306 votes
58. Dead Ant (2017)
Categorie: Monsters
87 minuten - FTV
Punten: 87 + 9 = 96
Totaal: 5903 + 96 = 5999
https://www.ilcineocchio.it/cine/wp-content/uploads/2018/04/dead-ant-film-2017.jpg
Het verhaal stelt weinig voor. De speciale effecten zijn niet goed. De humor is redelijk geslaagd.
Dead Ant is in alle opzichten een trash feestje. Daar moet je van houden.
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
124 Das Wachsfigurenkabinett (1924)
Categorie : Silent
FTV
Punten : 83 min + 8 = 91 min.
Totaal : 13.076 + 91 = 13.167
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10229.jpg?cb=1596883355
De films uit het Duitse expressionistische tijdperk hadden gevoel voor design en aankleding. Ook deze Wassenbeeldenkabinet bezit dus indrukwekkende decors van regisseur Paul Leni die eveneens kunstschilder en decorontwerper was! Een omnibus-film over een broodschrijver die drie verhalen schrijft over historische personages: de eerste en langste gaat over de vrouwen minnende kalief van Bagdad Harun al Raschid, het tweede over de achterdochtige tsaar Ivan de Verschrikkelijke, die wordt omringd door potentiële verraders en in zijn gifmenger de verkeerde treft. En het derde is het kortste en gaat over Jack the Ripper, echter verwart zijn verhaal met een heel andere legende namelijk die van Spring-Heeled Jack. Dit duurt ook slechts enkele minuten, maar het bezit wel een paar mooie beelden; een dichter en zijn meisje ontsnappen langs een rondcirkelende carrousel, en de seriemoordenaar verschijnt in haar dromen. De verhalen over Arabië en tsaristisch Rusland zijn een feest om te zien. En alhoewel er een paar horror-elementen in de film zitten zijn, het veel meer Arabische nachten-fantasie en sombere historische drama. Wel vond ik dat er net iets teveel tekstkaarten waren, was het geen stille film geweest had er teveel dialoog geweest. Regisseur Paul Leni wist daarnaast met zijn laatste Duitse film de grootste sterren van het land te strikken. Acteur Conrad Veidt zal hem volgen naar Amerika met acteurs Emil Jannings en Werner Krauss liep het minder goed af! Die werden achtereenvolgens nazi’s, bajesklanten en paria’s. Wel nog een prima stille film, voor als je in de stemming ben!
joolstein
-
- 10829 messages
- 8915 votes
125 Antiviral (2012)
Categorie : Disease
FTV
Punten : 110 min + 11 = 121 min.
Totaal : 13.167 + 121 = 13.288
https://i.imgur.com/5qL7ab4.jpg
"Celebrities are not people; they're group hallucinations."
Als je de zoon van de David Cronenberg bent, zullen vergelijkingen onvermijdelijk zijn. Zeker als je qua concept en stijl ook dicht in de buurt van je beroemde filmsmakende vader blijf. Of het een goed idee is om in zijn voetsporen te treden valt te betwijfelen, maar het getuigt alleszins van een flinke dosis lef. En het is ook niet zo dat Cronenberg senior nog films als deze maakt, dus daar viel eigenlijk ook een gat. Brandon werkte ook al eerder als special effects-assistent aan zijn vaders eXistenZ (1999) en regisseerde twee korte films voordat hij dit speelfilmdebuut maakte.
Toch is dit niet een fysieke body-horror pur sang het is allemaal soms eerder psychologisch. Alhoewel de climax wel zeker daaronder valt! Afspelend in een witte steriele en coole dystopie. Waarbij het de hipste trend is om jezelf te injecteren met dezelfde verkoudheid, griep of SOA en het eten van vlees die is gekweekt uit cellen van beroemdheden. Ziekte is het gewild product, en de massa koopt deze trendsettende kwalen, het is big business...
Het is een verademing, dat de film genoeg zelfverzekerdheid bezit om zijn eigen tempo te bepalen. Geen schrik-schrik-formules of lompe gore om de grote gemene deler te plezieren. Maar fijne onderhuidse horror. Je ziet (alsof het normaal zaak van de wereld is) onderarmen doorboord worden door naalden, gekweekte huidoppervlakken en vlees, en de rode vloeistof sijpelt soms wel degelijk! Alles heerlijk subtiel in beeld gebracht. Het is meer het soort horror waar horror-fijnproevers op zullen zitten te wachten! En dan is er nog de hoofdrolspeler een zeer ziekelijk bleek ogende Caleb Landry Jones, perfect gecast! Deze regisseur heeft duidelijk talent en een visuele en technische flair. Natuurlijk ook credit voor cameraman Karim Hussain!
Hoewel er veel potentieel is, weet de film in het laatste derde deel van het plot, niet helemaal te scoren. De climax was er zeker één die je blijf maar de ontknoping (reden) was niet iets makkelijk. Echter vergeef ik hem deze en wat andere kleine foutjes, want dit was een inventief en intrigerend fijne film-ervaring!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
126. ...E tu Vivrai nel Terrore! L'Aldilà (1981)
Categorie: Zombies
87 minuten - RW
Punten: 87
Totaal: 87 + 11676 = 11763
De 2de uit Fulci's Gates of hell Trilogie. Op het vlak van grafische horror wellicht de beste van de 3 maar wat verhaal betreft wel de zwakste. Persoonlijk vind ik de andere 2 fijner om te kijken al blijft dit ook wel een van Fulci's betere werkjes. Na deze trilogie maakte hij nog veel films, waarvan ik enkel nog The Black Cat noemenswaardig vond. The New York Ripper is populair maar dat vond ik echt wel een domme film.
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
96. The Day after Tomorrow (2004)
Categorie: Nature
124 minuten
FTV
Punten: 124 + 12 = 136
Subtotaal: 11.558 + 136 = 11.694 punten
Persoonlijke filmwaardering: 4☆
Where will you be?
PapaBeartje
-
- 709 messages
- 1112 votes
Categorie: Masked
96 minuten
FTV
Punten: 96 + 10 = 106
Subtotaal: 11.694 + 106 = 11.800 punten
Persoonlijke filmwaardering: 3☆
Did you remember to lock your door?
https://i.pinimg.com/originals/39/56/b4/3956b49cd9baa93fbb376d2b48b539eb.jpg
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Categorie: (S)exploitation
65 minuten - RW
Punten: 65
Totaal: 65 + 11763 = 11828
In deze categorie had ik eigenlijk weinig zin dus ik koos dan maar voor een korte die me goed was meegevallen voorheen. Achteraf bekeken had ik misschien toch beter voor The Defilers gekozen die echt wel beter is in dit genre. Ok deze is zeker niet slecht maar de film heeft een probleem om het al te simpele verhaal draaiende te houden. Daarom krijgen we halfweg een vrij lange topless dans van een dame die geen belang heeft in het verhaal en enkel dient als opvulsel. Niet veel later is er een veel te lange seksscène tussen de vriendin van protagoniste Dee en een gesnorde vent. Dat is om helemaal je appetijt te verliezen. Deze scènes hadden eigenlijk volledig kunnen worden geknipt om tot een kortfilm van pakweg 50 minuten te komen.