- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
Vrouwelijke Regisseurs Challenge - maart 2020
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik moet er nog 2 maar vind de goesting er niet meer voor, beetje verslaafd aan GTA 5 online spelen de laatste tijd 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Als Cyberpunk uitkomt verwacht ik een tijd helemaal niets meer te kijken, dus ik snap dat 
IH88
-
- 9725 messages
- 3182 votes
36. The Piano (1993) - MovieMeter.nl
Regisseur: Jane Campion
FTV - 2 punten
Totaal - 75 punten
https://diez.md/wp-content/uploads/2019/12/the-piano.jpg
Audiovisueel is The Piano echt een pareltje. Het acteerwerk van Hunter, Keitel, Neill en een jonge Paquin is ook ijzersterk, en regisseur Jane Campion heeft een duidelijke visie en wijkt daar ook niet van af. Je weet eigenlijk geen moment waar Campion heen wilt met het verhaal, en dat is de grootste kracht van de film. Het script laat wel wat steken vallen, en ik voelde nooit echt de chemie tussen Hunter en Keitel. Maar dat kan natuurlijk ook de bedoeling zijn geweest van Campion, en het einde vond ik zeer sterk gedaan.
3.5*
Rvdz
-
- 633 messages
- 2692 votes
11. Jumbo (2020)
93 minuten
FTV - 2 punten - Totaal - 22 punten
Regisseur: Zoë Wittock
https://pmcvariety.files.wordpress.com/2020/01/jumbo-2.jpg?w=1000&h=563&crop=1
Een film met een nogal opmerkelijk uitgangspunt (vrouw wordt verliefd op pretparkattractie), maar door de strakke cinematografie en het sterke spel van Noémie Merlant wordt het behoorlijk geloofwaardig. Iets te veel geforceerd drama, zeker in de tweede helft, maar de scénes waar het titel"personage" centraal staat behoren tot het mooiste dat ik dit jaar gezien heb. 3,5*
joolstein
-
- 10823 messages
- 8908 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 94 punten
129 minuten
regisseur: Andrea Arnold
Regisseur Andrea Arnold bekend van de sociaal-realistische films Red Road, Fish Tank en American Honey Die films gingen erbij mij in als koek. In deze film probeert ze het met haar kijk op Emily Brontë’s klassieke roman ‘Wuthering Heights’ Ze toont lef met haar aanpak en kiest niet voor de meest gangbare weg maar die lef pakte bij mij helemaal niet goed uit, waardoor de film een uitermate lange zit werd. De film is door het op ruwe platteland uit het begin van de negentiende eeuw te plaatsen, wel een stuk realistischer De omstandigheden zijn zwaar en deprimerend; er is continu regen, sneeuw of mist en de personages zitten vaak vol modder. Echter leent de ‘ouderwetse’ 4×3-formaat en het handheld camerawerk zich helemaal niet goed om dit verhaal te vertellen. De film komt in dit kleine formaat totaal niet tot zijn recht. Daarbij komt nog dat de volwassen acteurs de film niet kunnen dragen, Er is vooral gebrek aan chemie tussen deze volwassen Heathcliff en Catherine (wel een erg prachtige dame) De aandacht voor talloze beelden van de natuur of levenloze dieren (konijnen, honden, ganzen) Dapper om het anders te proberen, maar helaas pakt dat jammerlijk niet zo goed uit.
joolstein
-
- 10823 messages
- 8908 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 96 punten
104 minuten
regisseur: Marina Sargenti
Een leuke en ongevaarlijke horrorfilm. Het is zelfs aardig goed voor een tienerhorrorfilm. Hoewel het een film uit de vroege jaren '90 is, heeft het nog de sfeer van de 80's B-films. De film deelt misschien wat overeenkomsten met Carrie (verlegen buitenstaander, rare moeder, paranormale krachten, enz.), maar weet redelijk goed op zichzelf te staan. Problemen komen van (hoe kan het ook anders met deze filmtitel) spiegel die duistere magie bezit en uiteraard Megan (Rainbow Harvest) begint deze te gebruiken om wraak te nemen op de populaire tieners. Het pesten waar Megan doorheen gaat, is vrij standaard, en de personages, zelfs Megan, ontwikkelen maar weinig diepte. De film scoort ook punten voor het goede spookachtig einde en Rainbow Harvest intrigerende aanwezigheid. Verder is er plezier te beleven aan de ondersteunende cast vol cultnamen; Megan's moeder (Karen Black, Burnt Offerings, Family Plot) dierenbegrafenisondernemer Mr. Veze (William Sanderson, Blade Runner) en een van de leraren van Megan is Stephen Tobolosky (Spaceballs, Memento). Daarnaast is er ook nog actrice Yvonne De Carlo uit 'The Ten Commandments' te zien (meer zoals ze eruit zag in American Gothic) in een iets langere cameo. De naakte douche- en sterfscène van de rondborstige Charlie Spradling (Wanda in Puppet Master II) behoort tot de vermakelijkste van de film. De film is zeker beïnvloed door andere, maar het slaagt er toch in om op zijn eigen manier intrigerend te zijn.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
FTV: 2 - Totaal: 48 punten
105 minuten
Regisseur: Isabel Coixet
http://www.cine.gr/FilmGallery/719272/6.jpg
Een teleurgestelde schrijfster wil bij haar emotioneel fragiele dochter op bezoek, maar heeft geen rijbewijs. Ze heeft een toevallige ontmoeting met een Indische taxichauffeur die ook rijinstructeur blijkt te zijn. Dat komt mooi uit. Over en weer wat strubbelingen natuurlijk, maar uiteindelijk wordt de band allengs warmer en leren beide van de ander een belangrijke levensles.
Feelgood met een doorzichtig en banaal verhaal, maar desondanks een erg plezierige en sympathieke film.
Met prima acteerwerk van Patricia Clarkson en Ben Kingsley.
3.0*
joolstein
-
- 10823 messages
- 8908 votes
FTV - 2 punten - Totaal: 98 punten
106 minuten
regisseur: Floria Sigismondi
In veel opzichten de typische Rock-'n-roll biografische film. De formule is hetzelfde; snelle opmars, de roem stijgt naar hun hoofd, drugsverslaving, alcoholisme, seksuele experimenten, emotionele inzinkingen, het hele riedeltje. Het verschil met andere biopic is dat deze gaat over een tienermeisjes band aka 'The Runaways' Voordat ik deze film keek had ik er niet echt van ze gehoord. Wel van Joan Jett! (blijkbaar moesten die paar r*t-nummers van haar er ook in) Tja, liefhebber van de muziek ben ik niet maar dit klonk zo slecht nog niet! Een groot probleem met deze film is, dat het te veel focust op Cherie Curry en Joan Jett, de andere drie bandleden komen maar weinig aanbod. Kristen Stewart en Dakota Fanning spelen het verder heel goed maar als het je bijna ga denken dat de groep uit twee meisjes bestaat, lijkt me dat gewoon oneerlijk voor de rest van de leden.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
42. Shirkers (2018)
FTV - 2 punten - Totaal 84 + 10 = 94 punten
96 minuten
Regisseur: Sandi Tan
Als Sherkers een ding onomstotelijk laat zien, is het wel hoe verbonden een artiest met zijn creatie kan zijn. Wanneer de producer er met de beelden van hun eerste grote film vandoor gaat, blijven ze met vele vragen en hun ziel onder de arm achter. Niet iedereen zal het even interessant vinden, maar het was moeilijk om niet een beetje geïntrigeerd te raken, door de zoektocht naar de raadselachtige figuur die er met de rollen film vandoor ging, en wat het met ze doet als deze opeens weer voor de deur staan.
3,5*
43. Be Natural: The Untold Story of Alice Guy-Blaché (2017)
FTV - 2 punten - Totaal 86 + 10 = 96 punten
120 minuten
Regisseur: Pamela B. Green
https://www.nwpb.org/wp-content/uploads/2019/08/Be-Natural.jpg
“Congratulations! You're a backer of Be Natural: The untold story of Alice Guy-Blaché”, aldus de eerste regel van de mail in augustus 2013 bij het steunen van de kickstarter campagne van deze film. Steun die ze hard nodig hadden kennelijk, want update #89 van mei 2018 gaf aan dat er nog steeds niet genoeg geld was voor de postproductie… Maar ik heb de film inmiddels gezien, en het het was geen verspild geld; ze hebben er echt veel tijd en energie ingestoken.
De docu steekt niet onder stoelen of banken dat Alice Guy-Blaché eigenlijk onterecht een beetje vergeten is. Ik kende haar van het fragment van Falling Leaves dat Mark Cousins in zijn 2011 docu liet zien en heb daarna een handvol van haar films opgezocht, en filmhistorisch is ze ontzettend interessant. Eigenlijk was dit een prima companion piece van Shirkers, want ook Blaché realiseert zich op latere leeftijd dat er van haar hele oeuvre weinig over lijkt te zijn. Zo’n oudje dat wanhopig filmmakers aanschrijft om iets van haar nalatenschap veilig te stellen, terwijl ze stelselmatig over het hoofd wordt gezien in artikelen of boeken over de vroege filmgeschiedenis, mij raakte het wel.
Voor wie geïnteresseerd is in de vroege filmgeschiedenis een must see, voor de rest vermoedelijk niet heel interessant. Check dan evt de trailer. Er zit duidelijk veel werk in, en hoewel qua staaltje documentaire maken weinig revolutionair, geef ik toch een dikke zeven.
3,7*
IH88
-
- 9725 messages
- 3182 votes
37. Capharnaüm (2018) - MovieMeter.nl
Regisseur: Nadine Labaki
FTV - 2 punten
Totaal - 77 punten
In Capharnaüm is heel veel narigheid te zien. Zain klaagt zijn ouders aan omdat hij is geboren en onder zeer slechte omstandigheden moet opgroeien. Na een korte introductie gaat de film terug in de tijd en zien we hoe miserabel deze omstandigheden zijn. Regisseur Nadine Labaki komt met een realistisch portret over het opgroeien in Beiroet, en de acteurs doen het allemaal voortreffelijk. Vooral de jonge Zain Al Rafeea is fantastisch. Labaki probeert het wiel niet opnieuw uit te vinden en audiovisueel valt er niet veel te genieten, maar het indrukwekkende verhaal houdt je bij de les.
3.5*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
21. Zama (2017)
FTV - 2 punten - Totaal: 41 punten
115 minuten
Regisseur: Lucrecia Martel
Fijn dat ik deze nog heb meegepakt. Wat een bizarre film, weet 2 dagen later nog niet wat ik ervan moet vinden. Begreep de helft nog niet, maar het was wel intrigerend en 2e helft is prachtige heart of darkness achtige trip in het uitzichtloze bestaan van Diego de Zama. 3,5
https://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/zama-2018/hero_Zama-2018.jpg
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
44. Fast Times at Ridgemont High (1982)
FTV - 2 punten - Totaal 88 + 10 = 98 punten
120 minuten
Regisseur: Amy Heckerling
https://i.redd.it/7izf8n2sl0h21.jpg
Mocht er een kruisingsvlak zijn tussen culturele antropologie, filmwetenschap en demografie, dan zou de fanatiekeling die zich daarom bekommert zich de vraag kunnen stellen waarom een kind van de jaren ’80 met de 6000 stemmen in het verschiet, een cult klassieker als Fast Times at Ridgemont High (1982) nog niet gezien heeft. Een lange zin, voor een simpele vraag.
Uiteraard ben ik met mijn 1980 te laat geboren voor Heckerlings film, want toen ik die aardig had kunnen vinden halverwege de jaren ’90, leek het voor zestienjarige John Milton wellicht gedateerder en vanuit een ander tijdperk dan het nu op me overkomt; natuurlijk kende ik de legendarische Phoebe Cates scène (gecensureerde versie ), maar ik zie nu pas de mate waarin films als American Pie schatplichtig zijn aan films als deze, naast het werk van John Hughes uiteraard.
Leuk om eindelijk gezien te hebben, net als de piepjonge versies van Judge Reinhold, Sean Penn en Jennifer Jason Leigh. Wie toen geld had ingezet op 2 Oscars voor Penn, was steenrijk geworden, denk ik. Goed is het misschien niet (maar hee, het is een komedie over hormonale tieners, wat verwacht je), maar ik heb me uitstekend vermaakt en erg geïnteresseerd zitten kijken.
3,5*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5398 votes
Het is alweer bijna fool's day. Toch meer gezien dan voorheen verwacht, in deze categorie.
En best wat users die de moeite hebben gedaan te posten, dus ik kon met enige regelmaat titels bekijken/aanklikken, waarbij de verhouding gezien/niet gezien denk ik ongeveer 30/70 was. Dank voor je enthousiasme hierin John Milton
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
You're very welcome!
Ik was ook blij verrast met je veelvuldige registraties. Ik had er een stuk of zes verwacht, aanvankelijk 
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
FTV: 2 - Totaal: 50 punten
90 minuten
Regisseur: Helene Hegemann
Op 16 jarige leeftijd schreef regisseur Helene Hegeman de roman Axolotl Roadkill. In de film naar dat boek die een iets andere titel heeft gekregen, brengt zij het personage Mifti tot leven. De film vertelt over het leven van deze 16-jarige, dat bestaat uit vreemde seksuele escapades, nightclubbing, drugs- en drankgebruik en problemen met het gezag. Haar belevenissen worden onoverzichtelijk en fragmentarisch op het bordje van de kijker gedropt en gaan gepaard met veel turbulentie, warrigheid en luidruchtigheid.
2.5*
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Haha, axolotl roadkill heeft in huize Mezzanine al jaren een ereplaatsje als slechtste boek dat wij ooit gelezen hebben. Krijg daardoor gek genoeg juist zin om te kijken wat ze van de film gemaakt heeft, wist niet dat ie bestond.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
45. Tomboy (2011)
FTV - 2 punten - Totaal 90 + 10 = 100 punten
82 minuten
Regisseur: Céline Sciamma
https://pbs.twimg.com/media/DeqDOrpV4AAbeu1?format=jpg&name=large
Mijn favoriete film van 2019, Portrait de la Jeune Fille en Feu (2019), vroeg er natuurlijk om dat ik deze voor de challenge ook even zou kijken. Last but not least. Ook Bande de Filles (2014) was me bevallen (al vond ik Portrait veel beter), dus ik had van deze eerdere film alsnog wel wat verwachtingen.
Tomboy schetst een mooi beeld van die jonge, ontdekkende levensfase, en is dikwijls raak. Erg mooi.
3,8*
Ik was eigenlijk klaar, maar stoppen op 98 punten kan niet met milde OCD, dus deze is extra. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Mijn laatste registratie voor deze Challenge, come what may.
Er mag nog tot 23:59 worden geregistreerd, maar voor mij zit het er op, Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor de deelname, en joolstein (die handiger is met excel dan ik) voor de tussentijdse scores.
En alvast gefeliciteerd als je over de 44 registraties heen bent gegaan 
https://c.stocksy.com/a/uRr000/z9/205462.jpg
De eindlijst verschijnt uiterlijk morgen in de middag, wellicht eerder.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Haha, axolotl roadkill heeft in huize Mezzanine al jaren een ereplaatsje als slechtste boek dat wij ooit gelezen hebben. Krijg daardoor gek genoeg juist zin om te kijken wat ze van de film gemaakt heeft, wist niet dat ie bestond.
Ik had bij het kijken naar de film geen enkele behoefte om het boek te gaan lezen. Sterkte met de film 
Shaky
-
- 3734 messages
- 13043 votes
Bedankt voor deze challenge John Milton. Ik heb niet héél actief deelgenomen, maar toch een aantal fijne films ontdekt middels dit topic
.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
eindsprintje
22.We Need to Talk about Kevin (2011)
FTV -2 punten - Totaal 43 punten
112 minuten
regisseur: Lynne Ramsay
Erg goede film van Ramsay. Lees veel kritiek op de structuur met heel veel flashbacks. is misschien wat geforceerd, maar vond het wel goed werken, scenes lopen prachtig in elkaar over/door. Moet het ook meer van sfeer en beelden hebben dan verhaal, Kevin is zo evil, dat al wel duidelijk is welke kant dit opgaat. Mooi slot, waarin we voor het eerst toch emotie bij hem zien, of is ook dat een truc...Zin om you were never really there nog eens een tweede kans te geven, die deed mij 1e keer wat minder, maar gaat helaas niet meer lukken voor de challenge. 4,0
FTV- 2 punten - Totaal: 45 punten
118 minuten
Regisseur: Ana Lily Amirpour
A girl walks home stond al lange tijd op mijn watchlist en beviel mij 2 weken geleden erg goed. Deze film had ik volledig gemist. Slechte score hier, maar dat zullen vooral teleurgestelde netflixbezoekers zijn. Niet zo goed als 'a girl', maar opnieuw een sterke film die compleet in zijn eigen wereld en logica opgaat. Lekker slome trippy film, al stijgt ie nergens echt op en ik had wat moeite met die hoofdrolspeelster, kijkt vooral hele film erg moeilijk. krappe 3,5
https://glide-media-cloud.s3-accelerate.amazonaws.com/2017/06/The-Bad-Batch.jpg
joolstein
-
- 10823 messages
- 8908 votes
Op de valreep! 45. Ghost in the Machine (1993)
FTV - 2 punten - Totaal: 100 punten
104 minuten
regisseur: Rachel Talalay
In de jaren '90, was de personal computer (pc) in opkomst. Doordat dit nieuwe apparaat steeds meer in het leven van mensen kwam, ontstonden er ook angsten voor computers en de problemen die ze kunnen brengen. Een Een dankbaar geven voor horror/Thriller genre natuurlijk. Het plot van de film is op zijn zachts gezegd zwak. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen computer-systemen en elektrische systemen, waar het cyber-spook blijkbaar net zo gemakkelijk tussen kan schakelen. En een overleden persoon die voort kan bestaan en via het stroomnet mensen kan aanvallen was als eens gedaan in Wes Craven's Shocker. (en haakte in op het succes van The Lawnmower Man (1992) Echter wat de film wel beter doet, zeker bij het eerste slachtoffer zijn de make up effecten. Die eerste moord is fantastisch! De special effects bij dat slachtoffer zijn zelfs vandaag de dag nog goed te noemen. De computeranimatie die wordt getoond is daarentegen zijn erg gedateerd. En er is niet echt een moment van spanning of verassing. De film pionierde in het verleden op gebied van CG en was wellicht vernieuwend. Maar het heeft de tand des tijds niet goed doorstaan.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
1 minuut voor tijd 
Maar ik ben op zich verrast dat je me niet met 4 nieuwe registraties voorbij gaat!
joolstein
-
- 10823 messages
- 8908 votes
1 minuut voor tijd 
Maar ik ben op zich verrast dat je me niet met 4 nieuwe registraties voorbij gaat!
Je had geluk dat ik overdag moet slapen! Grinnik en het is geen horror hé! Tussendoor heb ik dan ook nog wat horror-films van mannelijke regisseurs gekeken. Maar het was zeker leuk om mee te doen! Dank je wel voor het organiseren van deze challenge .
En ik heb zeker een paar fijne films mogen ontdekken en ook een paar interessante filmtips opgedaan van de andere deelnemers. En sinds mijn eerste film prijkt Ida Lupino hier al als achtergrond op mijn laptop. 
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik hoop dat iedereen zich even vermaakt heeft met de challenge als ik, heel erg bedankt!
Bij deze de eindstand:
joolstein 100 punten -45 films
John Milton 100 punten - 45 films
IH88 77 punten -37 films
Woland 76 punten - 33 films
alexspyforever 58 punten -29 films
Collins 50 punten - 25 films
dualcia 47 punten -25 films
Baggerman 46 punten -23 films
mezzanine 45 punten - 23 films
Shaky 44 punten - 22 films
Film Pegasus 39 punten -22 films
tbouwh 36 punten - 18 films
scorsese 28 punten -15 films
Rvdz 22 punten - 11 films
wendyvortex 16 punten - 8 films
stephan-0115 12 punten - 6 films
wibro 7 punten - 7 film
misterwhite 2 punten -1 film (gaf helaas aan dat hij stopte)
Onderhond 2 punten -1 film (maar zoals ik verder heb begrepen zal hij niet echt deelnemen)
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Bedankt voor het bedenken en uitvoeren van deze challenge John Milton. En ook joolstein bedankt. Leuke challenge! Ik heb me er goed mee vermaakt.
Vooraf had ik niet verwacht aan 25 films te komen. Af en toe eentje registeren, was de gedachte.
Dat liep iets anders. De vrouwelijke insteek sprak me direct al aan, maar ik was vast van plan ook veel andere films te blijven zien. Het omgekeerde gebeurde. Ik werd uiteindelijk toch meer door die vrouwelijke regisseurs gegrepen dan verwacht. Deelname heeft blijkbaar een positieve druk op de prestatiedrang
.
Enkele fijne films gezien. En enkele matige. En veel tips opgedaan die in een lijstje terecht zijn gekomen, waaruit ik zo nu en dan eens eentje zal plukken. Alle deelnemers bedankt voor de tips!
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dank aan de organisatie! Door de corona-maatregelen meer films kunnen zien dan verwacht. Wel wat mooie dingen ontdekt op die manier.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Veel dank John Milton het was een leuke challenge. Ik ben net niet aan de 31 geraakt wegens de gekende redenen. Het is nu weer aan mij om iets te gaan bedenken.
mezzanine
-
- 398 messages
- 2939 votes
Mijn eerste challenge. Leuke manier om films te selecteren. Veel dingen die al lang op mijn watchlist stonden, maar ook paar ontdekkingen die ik anders niet gedaan had. En met 4 keer 4 sterren en een keer 4,5 een aantal mooie toevoegingen aan mijn toplijst. Bedankt!
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Bedankt voor de organisatie [userJohn Milton[/user]! Altijd leuk om weer wat nieuwe films en regisseurs te ontdekken, en met het hele corona-gebeuren zelfs de eindstreep gehaald.
Grootste voltreffers: Meek's Cutoff (4.5*), en verder 4* voor Voskhozhdenie, Trouble Every Day, Der Wald vor Lauter Bäumen, The Hitch-Hiker en Ratcatcher.
Grootste miskleunen A League of Their Own en Poison Ivy (1*), en To the Bone (1.5*).