- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Genre/Thema Challenge
Genre/Thema Challenge
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#10. The Hole (2009) - FTV - 92 minuten - 556 stemmen - 20 februari 2017 - 2 punten (Totaal: 30 punten)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/8a/a7/52/8aa7529ec8544229523dc4523b59d864.jpg
Ik moet het vooral eens zijn met baspls zijn recensie. De aanloop naar het mysterie is leuk. Wat zit er nou precies in dat gat, wat moet het voorstellen? De onverklaarbare gebeurtenissen (gevaren?) die elke van de 3 jeugdige protagonisten meemaken zijn alleszins interessant. Maar als je op een bepaald moment wordt verteld wat nou precies het gevaar is: het gat geeft blijkbaar de angsten een fysieke vorm eens als het wordt geopend. Maar deze blijken enkel gericht te zijn op de 3 protagonisten. Andere mensen worden met rust gelaten ondanks de waarschuwing van de vorige eigenaar dat iedereen verdoemd was. Vreemd dat de man al die tijd met rust gelaten werd door zijn angst en pas ten onder ging eraan (of eigenlijk gewoon in het niets verdween) eens hij op de hoogte was gebracht van het euvel. En moet ik geloven dat de manier waarop beide broers het duel met de fysieke vorm hun angsten aangingen hen plots van die angst ging afhelpen. Als de grote broer toch geen schrik meer had van papalief (met onverklaarbare superkracht), waarom moest hij die dan nog de dieperik in helpen met een acrobatentoer. En geloof je echt dat de jongste broer niet meer bang is van clowns nadat hij een creepy clownspop in de vernieling heeft geholpen? Enkel het trauma van het buurmiesje mbt haar verongelukt zusje was goed vorm gegeven.
Dus ja het concept is aardig, maar slecht uitgewerkt. Mij stoorde uiteindelijk ook het feit dat de ene keer de angsten van een ander wel zichtbaar werden en een andere keer weer niet. Ook vreemd dat de angst van de ene ook kwaad kan berokkenen aan de andere ondanks dat die daar toch geen last van zou mogen hebben. Als papa monster zo sterk was en enkel grote broer wilde hebben, waarom moest hij daarvoor kleine broer ontvoeren? Nu goed ik kan zo wel even doorgaan met de onlogische of ondoordachte handelingen en gebeurtenissen. Misschien hadden ze toch beter gewoon voor een echt monster gekozen en dark fantasy ervan gemaakt. Nu is het noch vlees noch vis. Ook een achtergrondverhaal mbt het gat is zo goed als onbestaande.
Positieve dingen zijn vooral het buurmeisje, enkel haar background en angst of misschien beter gezegd trauma (want echt in gevaar was ze denk ik nooit) mbt tot haar zusje was goed en geloofwaardig uitgewerkt. Dat ze aardig een aantrekkelijk was hielp uiteraard ook wel mee. Verder nog de momenten waarop de clownspop en het zusje in beeld kwam waren best wel creepy.
Nu heb ik ook gelezen dat deze film een vervolg heeft. Eigenlijk verbaast het me niet gezien er veel nood is aan bijkomende uitleg. Een sterke film heeft naar mijn mening geen sequel nodig voor meer uitleg dus voor mij komt dat vervolg er niet.
Wil je echt dark fantasy met veel beter uitgewerkte concepten en verhalen (naar mijn mening) dan deze:
El Laberinto del Fauno (2006)
Don't Be Afraid of the Dark (2010)
The Gate (1987)
Dolls (1987)
Dorie met zoveel stemmen krijg ik er maar 2 punten voor 
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
The Nightmare before Christmas (1993) | Fantasy | 76 minuten |>250 stemmen | 20 Februari '17 | FTV | 2 punten | 8 totaal
https://i.ytimg.com/vi/o1AP77F7YAs/maxresdefault.jpg
The Nightmare before Christmas is een animatiefilm die ik in veel lijstjes terug zag komen, heeft zowel hier als op IMDB een hoge score en staat in de top 1000. Ik had dus genoeg redenen om hier iets moois van te verwachten.
Het openingsnummer over halloween versterkte deze verwachting alleen maar, toen ik echter door had dat er veel gezongen zou gaan worden in de film stoorde ik mij hier al snel aan. De liedjes konden mij niet bekoren, zowel de stijl als de tekst niet.
Ook het plot heeft mij niet kunnen overtuigen, het was niet slecht maar niet toplijst waardig in mijn ogen. Het kwam enigszins rommelend en dwalend over en dat begon snel te vervelen.
De animaties waren van een acceptabel niveau maar kunnen de film helaas niet redden, tweeënhalve ster.
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Crimes of Passion (1984) - MovieMeter.nl - 107 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Redelijke film over een mysterieuze vrouw die 's nachts als prostituee werkt en overdag als mode-ontwerpster. De hoofdpersonages zijn zeker boeiend, echter zijn ze afgezien van een aantal momenten wat oppervlakkig uitgewerkt. Het doet soms wat fragmentarisch aan, en de scenes met het getrouwde stel zijn verreweg het beste. Een goeie 3.0 sterren voor deze destijds ongetwijfeld controversiële film.
Totaal: 28 punten.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
#11. Kaze no Tani no Naushika (1984) -IDMB: Animation, Adventure, Fantasy - 116 minuten - FTV - 19-02-17
36+2= 38 punten
45 tot 119 minuten: 1 punt
FTV- 1 punt
377 stemmen: 0 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8951.300.jpg?cb=1431042102
Het is mijn tweede film van studio Ghibli en één ding is me duidelijk de films kijken heerlijk weg. Officieel is dit natuurlijk geen Ghibli want deze animatiefilm werd nog voor de oprichting van de studio gemaakt. Toch staat de film wel in hun catalogus. Enfin, zonder Nausicaä of the Valley of the Wind was er dus geen studio Ghibli! Regisseur Hayao Miyazaki gebruikte voor het verhaal zijn eigen mangaserie. En wat is dat een heerlijk post-apocalyptisch sprookje die geschikt is voor jong en oud. Zodra je de film opzet wordt je meegezogen in het fantasierijke sciencefiction verhaal. In de toekomst is de aarde door de mensheid verwoest. Slechts een klein deel van de mensheid heeft de verwoesting overleefd. In die wereld leven immens grote insecten (de bekendste zijn de Ohmu) en zonder masker ga je dood aan de giftige gassen en pollen. In de vallei van de wind leeft de prinses Nausicaa en houdt zich vooral bezig met haar grote liefde: de natuur. Maar de prins van het naburige land denkt daar heel anders over: hij gebruikt technologie en een eeuwenoude krijger om de natuur onder de duim te houden, en riskeert daarmee ieders leven. Aan Nausicaa de taak om hem te stoppen en om vrede te laten zegevieren. De animaties zijn schitterend, zeker gezien het feit dat het al in 1984 gemaakt is en is vergelijkbaar met ‘Castle in the Sky’ die uit ongeveer dezelfde periode afkomstig is. Wederom een prachtige anime met veel vliegtuigen en actie die elk jongenshart sneller laat slaan!
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Love & Friendship (2016) - MovieMeter.nl - 92 min - ftv - 2 punten.
Goeie film over een weduwe die haar schoonfamilie bezoekt op zoek naar een partij voor haar dochter en haarzelf. Het begin met de vele introducties is wat ingewikkeld, maar hierna ontvouwt het verhaal zich prima. Een vermakelijk hoofdpersonage die iedereen en alles naar haar hand weet te zetten. Een redelijk vlot tempo en spitse dialogen.
Totaal: 30 punten.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#11. Eva (2011) - FTV - 94 minuten - 74 stemmen - 20 februari 2017 - 3 punten (Totaal: 33 punten)
http://medias.unifrance.org/medias/129/25/72065/format_page/eva.jpg
Dit is zo een film die ik toch even moet laten bezinken voor ik er een cijfer aan kan toekennen. Laat ik zeggen dat de film min of meer bevredigend was. Vooral Eva zelf (die dus niet is opgenomen in de credits door de toevoeger hier) wordt prachtig vertolkt door Claudia Vega. Dat ze zoals arno74 ons informeert is gekozen tussen duizenden kandidates geloof ik dan ook meteen. Zeker een sci-fi/fantasy met veel gevoel vooral dan naar het einde toe. Hoewel er zeker wel aanleidingspunten dat Eva uiteindelijk zelf al een robot is was ik toch een beetje verrast over deze onthulling. Dat ze de dochter of beter gezegd creatie was van Alex en Lana dat vond ik niet zo verrassend. Ik vond het ook al raar dat Eva niet vader zei tegen David, maar hem gewoon noemde bij de voornaam. Toch heeft deze film ook minder leuke kanten. De band tussen Eva en haar "oom" is zeker hartverwarmend. toch had ik wat meer Eva gewild. De film draagt haar naam, maar er zijn geen momenten waarbij we haar dingen vanuit haar standpunt zien beleven. Het is telkens weer vanuit Alex zijn beleving. En de momenten dat hij niet bij Eva was, vond ik saai en konden mij niet boeien, haalden ook het tempo uit de film. Het einde tja het is er zo eentje die je op meerdere manieren kan interpreteren, vrij open ook. Het was vooral het einde dat ze allemaal bij elkaar waren in een soort paradijs waar ik uiteindelijk wel mee verder kon. Dat voelde toch ergens zoals Pan's Labyrinth. Goede film, maar jammer want er had meer ingezeten om er een absolute topper van te maken.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
http://a.abcnews.com/images/Entertainment/HT-Fifty-Shades-Darker-MEM-170103_31x13_1600.jpg
Filmtitel, jaartal: Fifty Shades Darker (2017)
Speelduur: 115 min.
Genre: Drama, Romantiek
Eigen score/beoordeling: 1*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 3e (173e)
Datum van kijken: 20-2
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 7 (438)
Recensie:
Een paar dingen gaan hier fout:
- Het script zou zo gebruikt kunnen worden voor een ongekuiste GTST-special
- Ik heb nog nooit zo snel een helikopter zien crashen. Waarschijnlijk dachten de makers dat ze via een snelle scène konden vermijden dat mensen zagen dat het er allemaal niet al te best uitzag.
- Iedere seksscène gaat gepaard met bijpassend popliedje
- Dat zenuwachtige gepraat over seksspeeltjes en erotische spanning (met name onder vrouwen, zonder hierbij direct te willen stereotyperen) snijdt geen hout; ik zag vorige week La Vie d'Adèle (2013), en vergeleken daarmee is dit kinderspel (wat wil je ook met een op-en top Hollywoodproduct).
- Kim Basingers gezicht zorgt voor meer spanning dan alle seksscènes bij elkaar (jammer ook, dat was nu ooit miss L.A. Confidential (1997))
- Anastasia’s constante stemmingswisselingen zijn werkelijk tenenkrommend, dan begrijp ik de dominante sadist Grey haast nog beter. Die loopt puur en alleen z’n macabere fantasieën achterna, Steele laat zich keer op keer manipuleren. De man hoeft maar te zuchten of ze staan alweer samen onder de douche.
- Te verwaarlozen is het thrillerelement, inclusief open einde.
- Leentjebuur Part I: de Titanic-scène
- Leentjebuur Part II: James heeft The Graduate (1967) gezien
- Zorgwekkend dat veel tienermeisjes bij dit soort films hun gegiechel komen etaleren
Camerawerk is uitstekend overigens. Visueel en sferisch hier en daar ook degelijk. Geen minimale score.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
https://i2.wp.com/teaser-trailer.com/wp-content/uploads/The-Great-Wall-Movie-Matt-Damon-1.jpg?ssl=1
Filmtitel, jaartal: The Great Wall (2016)
Speelduur: 103 min
Genre: Actie, fantasy
Eigen score/beoordeling: 1,5*
Hoeveelste film binnen deze challenge (hoeveelste film totaal): 4e (174e)
Datum van kijken: 20-2
Aantal punten: 2 (ftv)
Totaal aantal punten binnen deze challenge (Totaalaantal geheel): 9 (440)
Recensie:
Yimou Zhang verschiet eigenlijk al z’n kruit direct in de eerste actiesequentie. De trailer van The Great Wall deed tenminste één ding goed: niet van tevoren het precieze uiterlijk van de monsters (een soort reuzehagedissen die nog het meest doen denken aan de Wargs uit de Hobbit en LOTR-films) weggeven. Zo valt er tenminste nog iets te bewonderen in die eerste massaslag. Daarnaast was ik positief verrast door het sterke kleurgebruik (die blauwe kostuums van de vrouwelijke strijders bijvoorbeeld) en tevreden met de muzikale omlijsting (dit soort scores zijn Djawadi op het lijf geschreven).
Al vanaf het eerste moment wordt echter pijnlijk zichtbaar dat dit actievehikel zonder meer is opgebouwd uit een grote brok cgi, zonder al te veel moeite te doen nog met echte sets te experimenteren. Het is allemaal zo kunstmatig dat de setting al snel in het nadeel van de film gaat werken. Op actiegebied treedt Zhang verder in herhaling, en mag westerse held Damon een paar maal dezelfde trucjes uithalen op zijn pad naar appreciatie van oosterse zijde.
Karikaturaal en eenzijdig zijn de Chinezen zonder meer, maar ik ergerde me vooral aan het belabberde script. Vlakke, nietszeggende dialogen, pijnlijke pogingen tot humor, en wat deed Willem Dafoe daar eigenlijk?
Mijn beoordeling lag in de lijn der verwachtingen, al heb ik wel lichtpuntjes gezien die me doen verheugen op eerder werk van Zhang.
1,5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Filmtitel, jaartal: Fifty Shades Darker (2017)
- Zorgwekkend dat veel tienermeisjes bij dit soort films hun gegiechel komen etaleren
Zorgwekkend als je deze uit vrije wil zou hebben gekeken 
joolstein mijn jongenshart gaat tegenwoordig veel sneller slaan bij het zien van die mooie anime dames 
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Zorgwekkend als je deze uit vrije wil zou hebben gekeken 
joolstein mijn jongenshart gaat tegenwoordig veel sneller slaan bij het zien van die mooie anime dames
Ik heb een alibi
ik hoorde van een vriend dat de film zo slecht was dat een stel (normaliter bloedserieuze) journalisten tijdens de persvoorstelling aan een stuk door aan het lachen was. Ik wilde toch even m'n eigen oordeel vormen, al voel je je toch als een kat in het nauw als de enige jongens verder aanwezig zijn meegesleept door vriendinlief (als m'n toekomstige ooit nog zoiets oppert is het meteen klaar)
Ach ja, ik heb me best vermaakt met de evaluatie 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik heb een alibi
ik hoorde van een vriend dat de film zo slecht was dat een stel (normaliter bloedserieuze) journalisten tijdens de persvoorstelling aan een stuk door aan het lachen was. Ik wilde toch even m'n eigen oordeel vormen, al voel je je toch als een kat in het nauw als de enige jongens verder aanwezig zijn meegesleept door vriendinlief (als m'n toekomstige ooit nog zoiets oppert is het meteen klaar)
Ach ja, ik heb me best vermaakt met de evaluatie
Lol of je moet volgende keer Zwolle84 meevragen die schijnt deze films erg graag te lusten. Kun je achteraf als excuus gebruiken dat hij je had meegevraagd omdat hij niemand anders vond om met hem mee te gaan (hoe onwaarschijnlijk dat ook wellicht zal zijn). Is een grapje hé Zwolle 
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Rules Don't Apply (2016) - MovieMeter.nl - 126 min - ftv - 3 punten.
Matige film over een actrice en haar chauffeur die vallen voor elkaar en die beiden in dienst zijn van Howard Hughes. De film speelt zich af eind jaren '50 en is mooi aangekleed. Het begint allemaal goed, maar het verhaal wordt soms nogal rommelig verteld en mist structuur. De grillen van de excentrieke miljonair leveren nog wel wat grappige momenten op. Hier had zeker meer in gezeten. Net geen 3.0 sterren.
Totaal: 33 punten.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
#12. Kurenai no Buta (1992) - Animatie / Fantasy - 94 minuten - FTV - 20-02-17
38+2= 40 punten
FTV- 1 punt
309 stemmen: 0 punten
https://s3-us-west-1.amazonaws.com/niusnews-imgs/100173_4.jpg
De zesde film van de Japanse regisseur Hayao Miyazaki gaat over piloot Porco Rosso, ooit een man, nu een varken dat zijn geld verdient als premiejager op de Adriatische Zee Hierdoor maakt hij veel vijanden, onder piraten. Maar zij kunnen hem niks maken, zeker niet in luchtgevechten. Ondertussen slijt hij veel tijd bij Gina, de knappe eigenaresse van een hotel op zee. Als de macho Donald Curtiss, een Amerikaanse piloot, Porco Rosso naar beneden weet te halen in een luchtgevecht is het gedaan met de rust. Zijn vliegtuig raakt zwaar beschadigd en Porco Rosso laat het maken bij een oude vriend. Daar ontmoet hij Fio, een jong meisje dat zijn leven flink op zijn kop zet. Dit alles speelt zich af tegen de historische achtergrond van het tussenoorlogse Italië. Die achtergrond is prachtig en boeiend vormgeven en anders dan de werkelijkheid is het vrij luchtig Het biedt bovendien een paar mooie openingen voor spannende momenten. De wonderlijke wereld straalt hoop uit. En zoals het hoort trekken slechteriken altijd aan het kortste eind. Bovendien laat de jonge en goedaardige Fio, zowel onbezonnen als verstandig, de kijker zien dat het later allemaal wel goed komt. Iedereen buigt voor haar, ze dwingt respect af en brengt redding aan Porco Rosso wanneer hij in nood is. Ze vormt, net als wel vaker jonge meisjes doen in films van Miyazaki, het morele kompas binnen de wereld die lijkt te worden gedomineerd door macho mannen en idem gedrag. Met dit goed doordachte verhaal en de overtuigende verbeeldingskracht van Miyazaki is deze film weer een genot om naar te kijken.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
#13. Jonah Hex (2010) - IDMB: Action, Drama, Fantasy - 81 minuten - FTV - 20-02-17
40+2= 42 punten
FTV- 1 punt
574 stemmen: 0 punten
http://images2.fanpop.com/image/photos/12900000/Jonah-Hex-2010-upcoming-movies-12940842-500-400.jpg
"Kort maar krachtig" is wat de regisseur moet gedacht hebben? Helaas gaat dat nu juist bij deze film niet op! In Jonah Hex’ zijn de personages niet goed uitgewerkt en voelt het verhaal op verschillende punten onaf aan. Het is een bewerking van een stripverhaal, uit de stal van DC Comics, over een niet te stoppen cowboy aan het einde van de negentiende eeuw, vlak na de Amerikaanse burgeroorlog. Ter vergelijking met Marvel-helden moet je denken aan een soort voortijdige 'The Punisher' De filmmakers hebben zelf wat nieuwe aspecten toegevoegd, zoals de speciale “kracht” om met de doden te kunnen praten. Dat is trouwens ook gelijk het meest interessante uit de hele film. Josh Brolin speelt deze held uit de titel en met zijn akelig vervormde gezicht, trekt hij in opdracht van het Amerikaanse leger door het Wilde Westen om Quentin Turnbull (John Malkovich) te pakken te krijgen. Dit voordat Turnbull samen met een zijn legertje zuiderlingen vreselijke plannen kan gaan uitvoeren. Over de schreef gaat de film ook als er vluchtige maatschappelijk commentaar te zien is. De prima sterrencast heeft bij deze film ook niets meer toe te voegen, al viel vooral Michael Fassbender als Malkovichs sidekick Burke op. Hij vermaakt zich wel in zijn rol als stereotiepe gekke Ier met bolhoed. De appetijtelijke Megan Fox, in een klein rolletje als dame van plezier, is niets meer of minder dan eye candy. De film laat zich het beste omschrijven als een donkere Western, met fantasy-elementen, een gierende hardrocksoundtrack, veel actie en ontploffingen, wat animatie, lichtelijk abstracte droomsequenties, en een mompelende hoofdpersoon met een gezicht als een maanlandschap. Het is dus begrijpelijk dat door de korte tijdsduur, het gebrek aan diepgang en ontwikkeling, de nodige clichés en het rommelige, summiere verhaal de film het niet tot een goed einde weet te brengen.
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Will Success Spoil Rock Hunter? (1957) - MovieMeter.nl - 93 min - ftv - <250 stemmen - 3 punten.
Goeie film over een reclameman die een bekende actrice wil inzetten voor een reclame over lipstick. Een leuk plot dat ook prima is uitgewerkt en waarin genoeg gebeurd. Een behoorlijk vlot tempo en hier en daar komt het grappig uit de hoek (zoals de sneer naar tv op de helft van de film). Tony Randall en Jayne Mansfield brengen het leuk (alhoewel het gilletje van die laatste wel wat irritant wordt).
Totaal: 36 punten.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Sausage Party (2016) - MovieMeter.nl - 83 min - ftv - 2 punten.
Goeie film over een worstje dat niet kan wachten tot hij gekocht wordt en samen met zijn broodje kan zijn. Een toch wel originele animatiefilm die toch wel een tegenhanger genoemd kan worden van de Disney en Pixar-films. Lekker grof op meerdere niveaus en ondanks dat er meer dan genoeg te lachen valt had de film ook zeker niet langer moeten duren. Een toffe stemmencast (o.a. Edward Norton die Woody Allen imiteert). Met gemak 3.5 sterren.
Totaal: 38 punten.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
#14. Tonari no Totoro (1988) - Animatie / Fantasy - 86 minuten - FTV - 21-02-17
42+2= 44 punten
FTV- 1 punt
865 stemmen: 0 punten
https://billsmovieemporium.files.wordpress.com/2009/04/totororain.jpg?w=500
Het eerste wat me opvalt aan deze vierde film van Hayao Miyazaki is dat ondanks de hoge aaibaarheidsfactor er nergens in de voor de hand liggende valkuilen en clichés wordt getrapt. Er is geen spoortje vals sentiment te bespeuren in de film en de bosgeesten behouden hun mysterie. En dat is zeer knap met een verhaal wat toch alles in zich had om over het randje van sentimentaliteit te vallen. Het verhaal begint er mee dat de tienjarige Satsuki en haar jongere zusje Mei verhuizen met hun vader naar het platteland, terwijl hun moeder in het ziekenhuis moet herstellen van een ziekte. Het betreden van dat nieuwe huis is natuurlijk spannend voor kinderen en deze film laat deze grote gebeurtenis dan ook zien vanuit hun oogpunt. De nieuwe plekjes in het huis bekijken is een ontdekkingsreis, net zoals de omgeving om het huis heen. Daarbij zorgen de geesten die rond het huis wonen voor vertederende situaties. Totoro, een groot, goedaardig knuffeldier en een grote wollige kat die dienst doet als bus vertonen zich alleen aan kinderogen. Wat een simpele maar doeltreffende metafoor voor de kinderlijke fantasie is. Visueel is de film een wonderbaarlijke wereld van detaillering. Je voelt je weer kind bij het zien van de film. En dat oog voor detail is fantastisch! Het lijkt alsof het geen enkele moeite kost om bewegen van blaadjes of het in een paar seconden laten groeien van een boom te tekenen. De scène waarin Satsuki en Mei 's avonds onder een paraplu bij de bushalte staan te wachten op de bus die hun vader thuis zal brengen en daar onverwacht gezelschap krijgen van Totoro, behoort tot één van de mooiste van de film. En laat duidelijk Miyazki's genialiteit zien, de bizarre wereld waar avontuur en gevaar de klok slaan, komt hij juist met kleine, intieme en meest alledaagse details - zoals wanneer Satsuki de in slaap vallende Mei op haar schouders hijst - en dat weet de grootste ontroering te wekken. De films van Miyazki werken (bijna) verslavend.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#12. Ekstase (1933) (Ecstasy) - FTV - 88 minuten - 15 stemmen - 21 februari 2017 - 3 punten (Totaal: 36 punten)
http://1.bp.blogspot.com/-ccSeDNAwrWw/UtWbGSgntII/AAAAAAAAAzw/Psqxuoq-zP4/s1600/Ecstasy-poster.jpg
Ik ga eerlijk zijn, de enige reden dat ik deze film is omwille van de controverse die het destijds veroorzaakte door de 19-jarige Hedy Lamarr voor enkele minuten naakt te laten zwemmen en rondlopen. Verder is er ook nog een liefdesscène waarbij er zo wordt ingezoomd in het gezicht van Hedy dat het een orgasme moet voorstellen. Wel die momenten inclusief de scène waarin Hedy's ex-man haar nieuwe lover een lift geeft in zijn wagen zijn de beste. Het verhaal is simpel, sleept zich aan een slakkengang voort. Omdat er heel weinig dialoog is en als die er al is bestaat die vooral uit korte zinnen of 1 woord. Het voelt dus voor het grootste gedeelte aan als een silent. Eigenlijk denk ik dat het beter was geweest om er een silent van te maken, met tussentitels zou een speelduur van anderhalf uur wel te rechtvaardigen zijn. Hier worden talloze scènes nodeloos lang uitgesponnen. De liefhebbers van symboliek zullen het wel lusten, maar ik kan er toch niet veel mee.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Pikovaya Dama (1916) - FTV - 63 minuten - <250 stemmen - 3 punten - 19/02/2017 (totaal 2 films, 6 punten)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/45000/45843.jpg
Voor de horrorchallenge was ik een tijd geleden al het bijzonder geslaagde Satana Likuyushchiy (Satan Triumphant) tegen het lijf gelopen. En toen het bleek dat Protazanov's nog eerdere werkje Pikovaya Dama (The Queen of Spades) ook gemakkelijk te vinden was, en onder de categorie Fantasy valt volgens IMDb was de keuze snel gemaakt.
Pikovaya Dama was toch een zwaardere bevalling dan Satana Likuyushchiy, ondanks behoorlijke overeenkomsten qua thematiek en ook cast. Er lijkt hier niet expliciet sprake van een pact met de duivel, maar de obsessie van German om de onfeilbare kaartskills van een oude vrouw te doorgronden en er zijn voordeel mee te doen en de uiteindelijke, bovennatuurlijke wraak van de vrouw doen mij zeker wat Faustiaans aan. Maar waar SL toch soepel wegkeek, had ik hier ondanks de korte speelduur toch beduidend meer moeite mee. Het verhaal leek toch wat meer met horten en stoten te gaan. Alsnog een interessant werkje, al is het alleen maar om de leeftijd, en ik zal ook zeker Aelita van Protazanov nog een keertje opzoeken.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Voordat jullie je afvragen waar mijn recensies zijn gebleven, op het moment heb ik de tijd niet om films te zien, mijn vader ligt in het ziekenhuis (niks ernstigs, maar hij blijft daar nog wel een dag of 10) en door de ziekenhuisbezoeken heb ik niet de tijd of energie om even twee uur voor de buis te zitten. Vandaar dat ik plots heb moeten afhaken. Maar ik blijf jullie recensies aandachtig volgen en mijn kijklijst aandikken
.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
...niks ernstigs...
Alleen omdat je dat er duidelijk bij vermeldt:
dvd-speler meenemen naar het ziekenhuis en samen naar een film kijken...?
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#3 - Un Homme à la Hauteur (2016) - Romantiek/komedie - 98 minuten - 25 stemmen - FTV - 3 punten (subtotaal 10 - totaal 188)
Een van de talrijke films die geen keuze kan maken: een (sprookjesachtige romantische) komedie of een drama. Een teveel aan grappen rondom iemands lichaamslengte was waarschijnlijk risky business geweest; en dat terwijl drama eigenlijk veel erger is: het lijkt me toch niet meer van deze (Westerse) tijd dat iemand verliefd is op / liefde voelt voor een klein gebouwde mens, maar twijfelt aan een relatie omwille van de reacties van de mensen rondom hem of haar...???
Verder had ik ook niet zo'n goed gevoel bij Jean Dujardin. Het is me zelf niet duidelijk of het dan om de acteur of om zijn personage in deze film gaat, maar die Alexandre, die heeft best wel iets pretentieus en opdringerig in zich.
En dan is er ook nog wat mis met de special effects. In een review op IMDB lees ik het ook al: er klopt iets niet met de maten, bijvoorbeeld de benen van Alexandre die op sommige beelden wel heel klein/mager zijn in vergelijking met de rest van het lichaam. Heel duidelijk geen echte dwerg dus.
Toch nog 2,5*: omdat het verhaal luchtig en vlot voorbij loopt, én nog het meest voor Virginie Efari, die toevoegt wat Dujardin wegneemt.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Alleen omdat je dat er duidelijk bij vermeldt:
dvd-speler meenemen naar het ziekenhuis en samen naar een film kijken...?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Voordat jullie je afvragen waar mijn recensies zijn gebleven, op het moment heb ik de tijd niet om films te zien, mijn vader ligt in het ziekenhuis (niks ernstigs, maar hij blijft daar nog wel een dag of 10) en door de ziekenhuisbezoeken heb ik niet de tijd of energie om even twee uur voor de buis te zitten. Vandaar dat ik plots heb moeten afhaken. Maar ik blijf jullie recensies aandachtig volgen en mijn kijklijst aandikken
.
Alvast veel beterschap aan je vader gewenst Arno!
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
Frank & Lola (2016) - MovieMeter.nl - 88 min - ftv - 2 punten.
Aardige film over een chef-kok die verliefd wordt op een jonge vrouw met een verleden. Een onderhoudend en licht mysterieus verhaal waarbij het verloop zich niet gemakkelijk laat voorspellen. Echter valt het de afsluiting van het verhaal wel wat tegen. Redelijk sfeervol in beeld gebracht en prima acteerwerk van de gehele cast. Net geen 3.5 sterren.
Totaal: 40 punten.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
#15. The Beastmaster (1982) - Fantasy / Actie - 118 minuten - FTV - 21-02-17
44+3= 47 punten
FTV- 1 punt
119 stemmen: 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6985.300.jpg?cb=1385409304
In de jaren '80 werd het spel Dungeons & Dragons erg populair. Op datzelfde moment kwamen er ook de nodige films uit. Krull, The Sword and the Sorcerer, Excalibur, Conan the Barbarian etc. En die films vallen toch wel onder een superfijn subgenre waar gave B-films zijn te vinden. Zo ook deze! Regisseur Don Coscarelli bekent van de Phantasm en Bubba Ho-Tep verbouwde voor deze film het boek van Andre Norton met dezelfde titel. In het verhaal van de film wordt door kwade opzet van hogepriester Torn, de koningszoon Dar, uit een dier geboren. Daardoor heeft hij een bijzondere macht over de wilde beesten, die hem jaren later van pas komen als hij zijn vader gaat bevrijden, die door de boze Torn is opgesloten. Marc Singer speelt Dar en mag dus rondlopen met een zwart geschminkte tijger, een arend en twee stelende fretten. Natuurlijk is er ook oogverblindend, sexy slavinnetje aanwezig en dat is Tanya Robert (later mocht ze zelf ook met dieren rondlopen in de film: Sheena) Beide leveren, voor dit soort films, redelijk aanvaardbaar acteerwerk af. De film oogt verder als een kruising tussen Conan, Tarzan, Indiana Jones en een nooit geschreven verhaal uit het oude testament. Er valt genoeg te beleven en het werkt in het voordeel dat de film door Don Coscarelli werd geregisseerd want die was niet vies van de nodige gruwelijkheden. Dit verklaart ook de ietwat vreemde verschijning van het lugubere vleermuisachtig ras. Die waren gewoonweg gruwelijk gaaf! De film maakt alle beloftes waar het is avontuurlijk, heeft kwaadaardige schurken, enge monsters, sexy romantiek, en op de koop toe twee ondeugende fretten en een zwarte tijger!
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
#16. Majo no Takkyûbin (1989) - Animatie / Fantasy - 103 minuten - FTV - 22-02-17
47+2= 49 punten
FTV- 1 punt
361 stemmen: 0 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/8000/8963.300.jpg?cb=1392885247
Zijn er ook mindere Hayao Miyazaki films? Ook deze is weer heerlijk! Ditmaal een prachtige feel-good movie over het meisje Kiki, een 13-jarige heksje, waarvoor de tijd is aangekomen om haar opleiding te voltooien hiervoor moet ze een jaar op zichzelf te gaan wonen. Zo komt ze samen met haar trouwe metgezel, de pratende kat Jiji, terecht in het kustplaatsje Korico. Kiki vind het moeilijk om haar draai te vinden. Maar geholpen door een bakkersfamilie waar ze een kamer mag betrekken lukt het haar om een eigen zaak op te zetten: Kikis Delivery Service. Er is dit keer geen epische avontuur maar gewoon het heksje Kiki die we volgen in haar dagelijkse beslommeringen. Tja en de dagelijkse bezigheden van dit meisje toveren een grote glimlach op je gezicht, ook al zijn ze nog zo simpel. Dat meisje met haar grote rode strik pakt je, bij haar eerste keer verschijnen, direct in. Elke logica laat je varen en je dompel je zo onder in haar fantasiewereld. Uiteindelijk stond alles in teken van een prachtig en actievolle finale. Het is een heerlijke kleine coming to age- film over een meisje die toevallig kan vliegen op een bezem. Misschien wel Hayao Miyazaki meest toegankelijke film, echter is dit ook een fantastische film met een eigen visie, een eigen kenmerkende stijl, verrassend en volstrekt origineel! En terugkomend op mijn gestelde vraag aan het begin; het begint erop te lijken dat het een onmogelijk opgave is om een film aanwijzen die aanzienlijk minder goed is dan de rest.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik hou van die film joolstein (Kiki bedoel ik dus). Misschien herkijk ik deze nog wel voor deze challenge, ik heb em op DVD. Ik zal straks nog eens kijken tussen mijn collectie of er eentje is die je nog niet hebt gezien en de moeite waard is 
#13. Spione (1928) - FTV - 144 minuten - 34 stemmen - 22 februari 2017 - 4 punten (Totaal: 40 punten)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51vftGgFbiL.jpg
Ik kan hier voorlopig geen eerlijk cijfer op plakken. Ten eerste heb ik de film gezien zonder ondertitels dus ik moest het doen met de Duitse intertitels (en sowieso is mijn Duits niet erg fameus) die bovendien niet altijd een duidelijk lettertype hadden. En ook de tekst van de briefjes en krantenartikels waren vaak niet zo goed leesbaar. Misschien volgende keer proberen om met Engelse of Nederlandse ondertiteling te zien, maar dan wel de verkorte versie. Van die bijna 2 en een half uur durende versie had gerust een uur af gemogen. Scènes werden langgerekt hetgeen best saai kan worden met een film met een vrij simpel concept en verhaal. Spannend wordt de film vooral naar het einde toe met de scène op de trein en tenslotte de grote invasie in het bankgebouw waar de grote schurk en zijn bende zich schuil hield.