• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.905 actors
  • 9.370.278 votes
Profile

Knock-out: vrouwelijke filmpersonages (2015)

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Er zijn natuurlijk mooie iconische vrouwelijke filmrollen. Maar helaas te weinig. Qua regisseurs is het nog slechter gesteld. Dreyer, Bergman, Antonioni, Godard, Von Trier zijn allemaal mannen trouwens.

Maar zeker de figuren uit de halve finale van de KO bewijst dat sterke vrouwelijke filmrollen ook voor klassieke films kunnen zorgen.

Dievegge

• 3166 messages
  • 8191 votes

Het is erg subjectief wat je als iconisch beschouwt, maar ik vind dat er vanaf de jaren '30 veel zijn, met Bette Davis, Ingrid Bergman enz. Vanaf de jaren '50 heb je er ook veel in Franse, Italiaanse en Zweedse films en daarna houdt het niet meer op. Vooral in drama's die meer de psychologische kant op gaan, ook veel thrillers en komedies.

BBarbie

• 12893 messages
  • 7675 votes

Dievegge wrote:

Het is erg subjectief wat je als iconisch beschouwt, maar ik vind dat er vanaf de jaren '30 veel zijn, met Bette Davis, Ingrid Bergman enz. Vanaf de jaren '50 heb je er ook veel in Franse, Italiaanse en Zweedse films en daarna houdt het niet meer op. Vooral in drama's die meer de psychologische kant op gaan, ook veel thrillers en komedies.

Er zijn in de filmgeschiedenis naar mijn mening volop iconische vrouwenrollen, zelfs in het “stomme” tijdperk: Janet Gaynor, Clara Bow, de zusjes Dorothy en Lillian Gish, Greta Garbo, Mary Pickford, Louise Brooks, Dita Parlo etc. Ook de Japanse cinema kent veel indrukwekkende vrouwenrollen, vertolkt door b.v. Setsuko Hara, Mariko Okada, Hideko Takamine, Ayako Wakao, enz.

Het zijn veelal drama’s waarin deze actrices optreden. En het probleem is dat op MM —met zijn voorkeur voor grof geweld, horror en flitsende special effects— relatief weinig belangstelling bestaat voor dit soort films, waardoor die de door Film Pegasus terecht gestelde ondergrens van 30 stemmen niet halen.

Dat maakt deze KO weliswaar interessant, maar niet representatief voor wat de filmwereld in de loop der jaren op het witte doek heeft gebracht.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

BBarbie wrote:

(quote)
Er zijn in de filmgeschiedenis naar mijn mening volop iconische vrouwenrollen, zelfs in het “stomme” tijdperk: Janet Gaynor, Clara Bow, de zusjes Dorothy en Lillian Gish, Greta Garbo, Mary Pickford, Louise Brooks, Dita Parlo etc. Ook de Japanse cinema kent veel indrukwekkende vrouwenrollen, vertolkt door b.v. Setsuko Hara, Mariko Okada, Hideko Takamine, Ayako Wakao, enz.

Het zijn veelal drama’s waarin deze actrices optreden. En het probleem is dat op MM —met zijn voorkeur voor grof geweld, horror en flitsende special effects— relatief weinig belangstelling bestaat voor dit soort films, waardoor die de door Film Pegasus terecht gestelde ondergrens van 30 stemmen niet halen.

Dat maakt deze KO weliswaar interessant, maar niet representatief voor wat de filmwereld in de loop der jaren op het witte doek heeft gebracht.

Wat mij opvalt is dat er nogal die hard western fans zitten, alsook nogal liefhebbers van aziatische cinema. Dat zie ik op andere filmsites veel minder. Horror heeft veel fans en is een van de populairste genres op zowat alle filmfora, misschien wel het populairste. Horror is ook niet altijd geweld of veel actie, er zijn zoveel subgenres en ik heb het iets meer voor de oudere dan de nieuwe flitsende. Actie- en special effects hebben op andere filmsites ook wel redelijk veel populariteit.

Maar ben het met je eens dat vanwege de veelheid van drama rollen de lijst misschien niet representatief genoeg was om het gros van de users aan te spreken.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Wellicht was ik wat kort door de bocht met mijn uitspraak, maar in Hollywood is het wel wat schamel gesteld met vrouwen in de film.

Film Pegasus wrote:

Het zou de mannen in Hollywood (en vele andere plaatsen) al sieren als ze die vrouwen dan ook de kans geven om iconische rollen neer te zetten.

Waarom wachten op de mannen? Volgens mij kunnen vrouwen beter zelf het initiatief nemen, maar er zijn te weinig regisseuses en vrouwelijke scriptschrijvers. Hollywood is geen Saudi-Arabië. Het is een beetje vergelijkbaar met vrouwen in de politiek: als vrouwen meer vrouwen in de politiek moeten ze er gewoon zelf op gaan stemmen.

Het zou de mannen echter wel sieren, daar ben ik het overigens wel mee eens.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Nogal naïef om te stellen dat het aan de vrouwen zelf ligt dat ze minder actief zijn in de filmwereld. Hollywood is geen Saudi-Arabië, maar echte gelijkheid is er toch ook niet. Ze worden minder betaald en filmstudio's gaan er al van uit dat een film met/door vrouwen minder commercieel is. Zie maar naar de reacties op Wonder Woman, dat nochtans een succes werd. Of de remake van Ghostbusters. Weliswaar een slechte film, maar al op voorhand afgeschoten omdat de hoofdrol door vrouwen wordt vertolkt.

Er gelukkig al een verschil met vroeger. En het is voor ons gemakkelijker om op een vrouw te stemmen, dan in een mannenwereld als de filmindustrie, waar alle beslissingen hoofdzakelijk door mannen worden genomen, een vrouwelijke stem te horen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.