• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.316 votes
Profile

Opvallende leeftijdsverschillen acteur en personage

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Het meest extreme voorbeeld is wellicht Dustin Hoffman, die in de western 'Little Big Man' de rol van Jack Crabb speelt, van 17-jarige jongen tot 121-jarige oude man.

Hoffman zelf was destijds 32 jaar oud.

2 X Hoffman in 'Little Big Man' (1970)

(afbeelding)

(afbeelding)

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Malcolm McDowel speelde in A Clockwork Orange een aanvankelijk vijftienjarige (en later zeventienjarige), losgeslagen puber. Hij was destijds 27.

Je merkt overigens duidelijk dat het veel vaker voorkomt dat oudere mensen jongere rollen spelen. Vooral in tienerfilms/komedies is dit het geval: daar kom je middelbare scholieren tegen die de dertig al zijn gepasseerd (en er vaak uitzien alsof ze midden in de twintig zijn).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ah maf, ik had niet in de gaten dat zijn personage een 15-17 jarige moest voorstellen. Ik dacht een twintiger.

Karl van H.

• 2808 messages
  • 2251 votes

Hij komt ook eerder over als een twintiger, inderdaad, maar in het boek is 'ie vijftien en in verschillende documentaires wordt ook verteld dat 'ie in het begin van de film nog maar vijftien is. Voor de film zelf maakt het trouwens maar weinig uit: als je je voorstelt dat Alex een twintiger blijft 'ie even indrukwekkend.

De meisjes waar hij op een gegeven moment mee naar bed gaat zijn in het boek overigens een jaar of elf, twaalf, maar dit is in de film aangepast dat ze even oud zijn als Alex. En die zien er ook uit als twintigers

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

Ben X vind ik echt schaamteloos: de toen bijna 30 jarige Greg Timmermans die een 15-16 jarige moet spelen. En voor al zijn 'klasgenootjes' geldt hetzelfde.

Observator

• 18281 messages
  • 3579 votes

Russell Crowe (37) speelt in A Beautiful Mind John Nash van een 19-jarige jongen tot een 66-jarige man.

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

Op zich heb ik er geen problemen mee als een oudere acteur een jonger personage moet spelen, of andersom. Maar Steve Mcqueen in The Blob die als 'n 28 jarige een tiener moet afbeelden is werkelijk tenenkrommend.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Ik vind Chishu Ryu altijd ouder over komen of ouder gecast. Hij speelt in veel Ozu films de (groot)vader van het gezin en komt meestal ook over als een wijze man op opa-leeftijd. In het bekendste Ozu werk Tokyo Story is Ryu echter pas 49 (een jaar jonger dan Ozu zelf).

rokkenjager

• 2863 messages
  • 1702 votes

Mijns inziens doet ie dat echt briljant. Eén van mijn favoriete klassieke acteurs!

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Ik heb de film "I Live in Fear" nog niet gezien, maar daar speelt de 35-jarige Toshirô Mifune een veel ouder personage.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Voor opvallende leeftijdverschillen moet je bij het werktheater zijn:

Joop Admiraal die een baby speelt in Een Zwoele Zomeravond en een 80 jaar oude moeder speelt in U bent mijn moeder, Frank Groothof (toen in de dertig) die een puber speelt in opname en Camping en een kind speelt in Een Zwoele Zomeravond.

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

yeyo wrote:

Ben X vind ik echt schaamteloos: de toen bijna 30 jarige Greg Timmermans die een 15-16 jarige moet spelen. En voor al zijn 'klasgenootjes' geldt hetzelfde.

. idd lachwekkend.

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

Zo. Dat wist ik niet. Belachelijk.. Maar het viel mij niet op...

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

(afbeelding)

Raar dat deze twee grijs harige, verrimpelde klasgenoten van Ben je niet waren opgevallen.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Je weet natuurlijk niet voor welke leeftijd zij in de film moeten doorgaan?

IcU

• 6783 messages
  • 3051 votes

yeyo wrote:

Raar dat deze twee grijs harige, verrimpelde klasgenoten van Ben je niet waren opgevallen.

Haha, damn

sweinsteiger

• 2278 messages
  • 0 votes

Dat meisje uit Dunguns and Dragons : ze was meer dan 300 jaar

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

'Te oude' Rourke stapt uit rugbyfilm | nu.nl/film

Rourke denkt dat zijn lichaam alle training die de rol vereist niet aan kan. De Amerikaanse acteur zou een man van begin 30 moeten spelen. "We hebben het gehad over speciale effecten, maar Mickey denkt niet dat het realistisch wordt."

Er zijn grenzen.

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

Eigenlijk vind ik dat acteurs die overdadig gegrimeerd iemand spelen die tientallen jaren ouder is hier eigenlijk niet mogen meedoen, want dan ligt het leeftijdsverschil er veel te dik bovenop, terwijl het juist zo leuk en/of gênant is wanneer iemand net doet alsof hij of zij jaren jonger of ouder is dan in werkelijkheid. (Bovendien ziet die overdadige schmink er áltijd belazerd uit, of het nou om Charles Foster Kane in 1941 of Benjamin Button in 2008 gaat.)

En fantasyfilms moeten volgens mij ook uitgesloten worden (Viggo Mortenson als een 87-jarige Aragorn in de Lord of the Rings-trilogie!).

Maar goed, ik kom hier via Sam Peckinpahs Pat Garrett and Billy the Kid, waarin James Coburn 14 jaar ouder is dan de eerstgenoemde titelfiguur en Kris Kristofferson zelfs 15 jaar ouder dan de laatstgenoemde. En volgens mij worden er in John Fords The man who shot Liberty Valance geen precieze leeftijden genoemd, maar me dunkt dat zowel John Wayne als James Stewart daar ongeveer twintig jaar te oud is voor hun respectieve personages. Ik zal nog eens verder brainstormen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

BoordAppel wrote:

In Blow maken ze het wel erg bont. Rachel Griffiths speelt de moeder van Johnny Depp, terwijl ze 5 jaar jonger is .

Chainsaw wrote:

In Back to the Future spelen Lea Thompson (Lorraine) en Crispin Glover (George) de ouders van [...] Wendie Jo Sperber (Linda). [...]Sperber is drie jaar ouder dan Thompson en zes jaar ouder dan Crispin.

deze beide voorbeelden:

Minotaures

• 7810 messages
  • 2534 votes

Weaver speelde in alle Alien-reeks een personage van meer dan 250 jaar oud.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

LOL Michiel Romeyn speelt in Alles is Liefde Sinterklaas, volgens diverse bronnen een personage van rond de 1700 jaar

Minotaures

• 7810 messages
  • 2534 votes

Tatjana moest in deel 1 van Flodder 16 voorstellen en Huub Stapel in Sint.

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

Jessie Royce Landis speelt in (zie mijn avatar) de moeder van (zie mijn avatar) terwijl ze ruim tien maanden jonger is dan hij.

robertus65

• 1130 messages
  • 0 votes

Over Flodder gesproken, Johnny was 27 maar de acteur Coen v. V d. K. was al dik in de veertig.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Anneke Blok (december 1959) speelt de moeder van Lies Visschedijk (januari 1974) in Soof. Vond het nogal een vreemd gezicht - Blok overtuigde dan ook niet echt als oma.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Vergeleken met die American Pie-films vond ik bij herziening enige tijd geleden dat ze bij Grease ook te oud zijn voor hun rol. En dat staat hier ook te lezen: Grease (1978) - Goofs - IMDb. (4e alinea onder mistakes)

edit: was al genoemd.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Bij elfen (en met een laag make up etc) doet het er natuurlijk niet toe, maar in The Hobbit speelt Lee Pace (1979) de elfenkoning Thranduil en is Orlando Bloom (1977), en die dus twee jaar ouder is, zijn zoon Legolas.

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

In Dominique Deruddere's Crazy love uit 1987 speelt de toen 35-jarige Josse de Pauw een door acne geteisterde scholier op een eindexamenfeest. (Naast hem op de foto Gene Bervoets, 31.)

http://a.imageshack.us/img690/5311/crazylove4.jpg

Mensen, wie deze film niet kent, gaat hem zien.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Dat vond ik heel vreemd. Dacht het hele segment dat het een soort gekke campy grap was, maar volgens mij is het eigenlijk bloedserieus bedoeld .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.