• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.234 votes
Profile

Heruitgaven in de bioscoop

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

ja, enig probleem was dat ik destijds een half uur eerder weg moest omdat ik anders de metro had gemist. Maar op een film van 6 uur vond ik dat niet zo heel erg. Dit soort films zijn echt prachtig in de bioscoop.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Er zijn veel Ghibli-liefhebbers op MovieMeter en voor hen is er goed nieuws. Ik zag dat De Melkweg in Amsterdam een groot aantal van hun films gaat vertonen in maart. Zie hier het programma.

Ik ga er wel gebruik van maken. Ik ga sowieso op 29 maart naar Whisper of the Heart (altijd leuk om een top 10-film in de bioscoop te kunnen zien) en een dag later naar Nausicaa, maar ik pak er misschien nog wel een of twee mee.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Heerlen:

Easy Rider (29 maart om 14:00 uur en om 21:00 uur)

The Red Shoes (Zaterdag 26 maart, 21.15 uur / Zondag 27 maart , 14.00 uur)

Maastricht:

The African Queen (Vanaf 17 maart)

Regisseur in focus: Joseph Strick

Bruens

• 190 messages
  • 108 votes

Novecento, nu in de verkadefabriek in Den Bosch

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Josef von Sternberg in het EYE film instituut. vanaf 1 april.

Eenmalige vertoning van The Last Command op 1 april.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

Robby Hart wrote:

Binnenkort te zien bij Royal Theaters Heerlen www.royaltheaters.nl

James Bond - Goldfinger

21 februari om 21:00 uur

Ben geweest en was eeeerg gaaf. Er waren zelfs fans in pak gekomen... Toch begint de oubolligheid van die oude Bondfilms me steeds meer op te vallen. Het meisje met wie ik was moest er regelmatig hard om lachen.

U-96

• 11875 messages
  • 2062 votes

CASABLANCA

Filmhuis Lisse

dinsdag 29 maart 2011 aanvang 20.30 uur

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Querelle wrote:

Eenmalige vertoning van The Last Command op 1 april.

Zou ik erg graag zien. Jammer dat ik die dag niet kan.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Drie gerestaureerde filmklassiekers in de bios - Film - AD

Vanaf 20 oktober draaien drie gerestaureerde filmklassiekers in meer dan 40 bioscopen en filmtheaters in het hele land. De gerestaureerde digitale versie van Raiders of the Lost Ark (1981) van Steven Spielberg bijt het spits af ter ere van de 30ste verjaardag van de film. Dat liet filminstituut EYE vandaag weten.

Ook The Godfather (1972) van Frances Ford Coppola is voor het eerst gerestaureerd te zien, in de hoogst mogelijke resolutie. The Wizard of Oz (1939) is nummer drie in de reeks Hollywood Classics.

Jonesy

• 409 messages
  • 159 votes

Geweldig nieuws, krijgt een jongere generatie ook eens de kans deze klassiekers op groot scherm te zien. En het schijnt dat er nog veel meer aan zit te komen volgend jaar. hopen dat het een succesje wordt.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Dus als ik het goed begrijp zijn het ook digitale vertoningen? Dat zou zonde zijn. Niets zo fijn als klassiekers op 35mm te zien.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Heel Nederland zal overspoeld worden door klassiekers en nog meer klassiekers.

Rianneke_Dan

• 14194 messages
  • 2563 votes

Lijkt me erg leuk om The Wizard of Oz in de bioscoop te bekijken. Even in de gaten houden dus

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Posters van de re-releases:

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Hollywood Classics | - hollywoodclassics.nl

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Vreemd dat het in Nederland nu pas op gang begint te komen, hier in Brussel draaien er iedere dag verschillende klassiekers in de Cinematek of op Flagey.

Q&Q

• 37 messages
  • 991 votes

Brussel is inderdaad geweldig wat klassiekers betreft.

Er draait daar op een dag meer dan in heel Nederland in een maand, en dan bovendien voor een mooi laag prijsje (3 euro per film ofzo). Amsterdam kan wat film betreft heel wat leren van Brussel. In het filmmuseum (Amsterdam) worden de klassiekers weggestopt op zondagochtend, en dan hebben we het over films als Cassablanca. Dat terwijl in Brussel de ene na de andere obscure film wordt gedraaid. Ik kan dat grote verschil niet zo goed verklaren. Brussel is toch meer een metropool denk ik, en misschien is het de Nederlandse minachting voor cultuur die ons hier parten speelt.

Quentin

• 10202 messages
  • 8538 votes

Klopt helemaal, als ik wil kan ik iedere dag wel een fantastische film op het grote scherm zien voor een paar euro. Van de grootste klassiekers tot absurde cult, Brussel ademt film. Zoals je zelf aanhaalt is Brussel toch veel meer een echte stad dan dat Amsterdam dat is. Hier een voorbeeld van wat er dagelijks in de CINEMATEK draait; CINEMATEK - Calendrier. En dan zijn er nog talloze andere bijzondere bioscopen, filmhuizen en festivals.

Jonesy

• 409 messages
  • 159 votes

Hmmm raiders al gemist je moet natuurlijk ook net die dag maar tijd hebben om 4 uur s middags. Hier hadden ze serieus zo veel meer uit kunnen halen, de bios hier in leeuwarden gooit er behoorlijk met de pet na als ik het zo aanvoel... Voor de godfather gaan we wel even tijd maken

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Cinema Zuid hier in Antwerpen draait trouwens ook wel vaak klassiekers voor een euro of 3. Heb zelf een aantal maand geleden Il Gattopardo gezien en was echt een gezellig zaaltje

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Royal Theaters | Heerlen:

Once Upon A Time In The West (1968) (Sergio Leone)

Maandag 07 mei

The Sound of Music (1965) (Robert Wise)

Maandag 04 juni

The Big Lebowski (1998) (Joel Coen)

Maandag 02 juli

Sissi - Die Junge Kaiserin (1956) (Ernst Marischka)

Maandag 03 september

The Shawshank Redemption (1994) (Frank Darabont)

Maandag 01 oktober

Saving Private Ryan (1998) (Steven Spielberg)

Maandag 29 oktober

Philadelphia (1993) (Jonathan Demme)

Maandag 03 december

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Tijdens het kunstenfestival Musica Sacra in Maastricht worden in het Filmhuis Lumière weer een aantal bijzondere films vertoond. Zie hier het programma:

- Der Dibuk / The Dybbuk (1937) (Michal Waszynski)

- Seppuku / Harakiri (1962) (Masaki Kobayashi)

- Trollflöjten / Die Zauberflöte (1975) (Ingmar Bergman)

- Perceval Le Gallois (1978) (Eric Rohmer)

En later deze maand beginnen ze ook met het Hollywood Blondes-programma:

- Blonde Venus (1932) (Josef von Sternberg)

- Double Indemnity (1944) (Billy Wilder)

- Guys And Dolls (1955) (Joseph L. Mankiewicz)

- To Catch A Thief (1955) (Alfred Hitchcock)

- Vertigo (1958) (Alfred Hitchcock)

- The Seven Year Itch (1955) (Billy Wilder)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Het is kennelijk al een tijdje bekend, maar ik hoorde hier nu pas van: Abel Gance's Napoleon in Ziggo Dome met live begeleiding.

Een beetje duur misschien, maar ik heb toch een ticket besteld. Gaat hier iemand anders er naartoe?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

John Milton dacht ik ook.

Zelf heb ik (wij) Pinkstervakantie de voorafgaande week, dus er is een kans dat we een weekje met vakantie zijn en daarom kan ik waarschijnlijk niet. Heb in elk geval nog geen tickets.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

de tickets zijn al een paar maanden in huis

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Jup. Ook hier kaarten al lang in huis! Livenation

Biosguru

• 1557 messages
  • 5096 votes

Jonesy wrote:

Okeej wat ik me dan afvraag waar halen ze die banden vandaan. Zijn die ergens te huur bij bioscopen die ze van oorsprong hebben liggen of zoiets. Vroeg me af hoeveel werk het zou zijn en wat het zou kosten om zo'n film te vertonen bij ons in het dorp. Hier hebben wij eens in de maand bioscoop in een oude filmzaal vandaar.

Heeft iemand hier enig benul van?

Ik begrijp uit jou opmerking brix dat the good the bad and the ugly in elke bios van de zelfde band wordt gespeeld dan of niet?

Filmhuur is +- 150 a 200 euro per speelweek. Aan garantiebedrag. Recette percentage is voor een klassieker meestal 30%. Een bioscoopzaal huren en blu ray draaien is een veel beter alternatief voor filmhuur via een distributeur. Als het een nette BR is zit je op 80 a 90% beeldkwaliteit van een normale filmvertoning.

Juist klassiekers moeten op het grote doek gezien worden. Daar zijn ze namelijk voor gemaakt. Pas met de komst van VHS /video werd de thuiskijkmarkt belangrijk. Tegenwoordig worden films gemaakt met in het achterhoofd de dvd/ br/ online/ vod markt. Oftewel de cinematografie is aangepast aan het kleinere beeld waarop de meeste mensen kijken. Die beperking was er eerst niet. En dat is voor mij in ieder geval duidelijk te zien. "It's the *pictures* that got small" Een heel klein stipje aan de horizon langzaam naar je toe laten lopen tot je het personage herkent zie je bv zelden meer.

Van de meeste films die ik in de bioscoop zag weet ik nog steeds met wie ik die zag, in welke zaal en hoe druk het ongeveer was. Die indruk laat een film thuis niet achter, zelfs niet met een nette beamer en goed geluid.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

well said.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Sunset Blvd. (1950) - vanaf medio november in de bioscoop

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Nice! Mijn favoriete Wilder denk ik, al is dat lastig met zo'n filmmaker.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.