- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Iemand deze westernserie al gezien?
The Son - Seizoen 1 (2017) - TvMeter.nl
Komt op blu-ray uit bij Koch.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Hm, dat ziet er zeker niet slecht uit.
En ze dragen in ieder geval goede hoeden, dat is ook een leuke binnenkomer(voor mij tenminste 
Ik denk dat ik maar eens een gokje ga wagen met die B-R, als ie niet té prijzig is.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
In Memoriam Anne Jeffreys (94)
Tussen 1942 en 1944 te zien geweest in een dozijn westerns, in de meeste daarvan aan de zijde van William ("Wild Bill") Elliott.
Later (1947) nog met Randolph Scott en Robert Ryan in "Trail Street", en in 1948 met dezelfde acteurs in Return of the Bad Men".
Verder nog als gast-ster in TV westerns Wagon Train en Bonanza
(Wat ze verder nog gedaan heeft, en dat is niet gering, is te vinden op IMDB)
1942, in haar eerste western (en tevens ook eerste film) met Buster Crabbe
Met William Elliott en George "Gabby"Hayes
In Trail Street, met Robert Ryan en Randolph Scott
Als Indiaanse squaw
Met Robert Mitchum in "Nevada" (1944)
Twintig jaar na haar western-debuut in de TV serie "Wagon Train" (1962) met Ward Bond
Met Robert Sterling in "Wagon Train"
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Een NL-Western in de prijzen: Zes Gouden Kalveren voor calvinistische western "Brimstone" | VRT NWS
Heeft deze film in dit Western-topic ook liefhebbers?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Een "kalverinistische western"? 
Rounding up them dogies... (maar zonder cowboys
)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
O Matador (2017) - vanaf 10 november op Netflix
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Een fiks knokpartijtje tussen twee western "heavyweights "
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
historie & hollywood.
http://i63.tinypic.com/148opj.jpg
Seth Bullock
Seth Bullock werd geboren in Amherstburg, Ontario, Canada op 23 juli 1849 .
Over de jeugd van Seth is niet zoveel bekend ,behalve dat hij door zijn vader met strikte discipline is opgevoed. Dit leidde ervoor dat Seth een man werd van code en eer. Op zestienjarige leeftijd liep Seth van huis weg en eindigde in Montana waar zijn oudere zus woonde. Deze stuurde hem echter alweer snel weer terug naar zijn ouders.
In 1867 ging Seth in Helena ( Montana ) wonen hier probeerde hij het in de politiek .Bullock heeft bijgedragen aan het ontstaan van Yellowstone Park. In 1873 werd hij verkozen tot sheriff van Lewis en Clark County, Montana . Tijdens zijn ambtstermijn als sheriff, doodde hij zijn eerste man genaamd Clell Watson.
Maar Bullock was ook veilingmeester en ondernemer zo begon hij een ijzerwarenwinkel met Sol Star. In 1874 trouwde Bullock met zijn jeugdliefde Martha Eccles in Salt Lake City, Utah . Maar lang bleef het stel niet samen .
Omdat Bullock en Star hun geluk gingen beproeven in Deadwood , South Dakota . Uit veiligheid stuurde Bullock zijn vrouw en hun pasgeboren baby terug naar haar familie in Michigan.
http://i63.tinypic.com/s6q96r.jpg
Sol Star en Seth Bullock.
Op 1 Augustus 1876 komt het duo met hun wagens vol geladen met ijzerwaar aan in Deadwood wat toen al een berucht stadje was . Zo werd er De dag na Bullock's aankomst Wild Bill Hickok vermoord door Jack McCall . De twee gingen vlak na hun aankomst spullen verkopen vanuit een tent.
http://i68.tinypic.com/11hqxyc.jpg
De ijzerwaren winkel van het duo waarschijnlijk dezelfde plek waar ze met hun tentje begonnen.
In maart 1877 werd Seth Bullock aangesteld door gouverneur Pennington als de eerste Sheriff van de nieuw gevormde Lawrence County. Bullock had de reputatie onbevreesd te zijn . Ondanks wat meningsverschillen met Al Swearengen de eigenaar van het beruchte Gem Theatre Lukte het Bullock om niemand te hoeven doodden . Volgens zijn kleinzoon komt dit omdat hij zich niet gek liet maken maar de rust bewaarde waardoor hij het op een andere manier kon oplossen in plaats van te direct naar zijn revolvers te grijpen.
Nu er in Deadwood rust en orde heerste liet Bullock zijn gezin overkomen. Ook kreeg Seth meer tijd voor andere dingen .Zo kochten hij en Star een ranch waar ze begonnen met paarden te fokken. Bullock was in 1881 ook aktief in mijnbouw en politiek. En alsof dat nog niet genoeg is was hij Ook nog eens een plaatsvervangende U.S. Marshal .
http://i64.tinypic.com/6rkpyo.jpg
Deadwood
In 1884 ontmoette Bullock Theodore Roosevelt voor de eerste keer. Roosevelt was toen de adjunct- Sheriff van van Medora, North Dakota . Het tweetal vormden een vriendschap voor het leven .
http://i68.tinypic.com/971k7q.jpg
Bullock en Roosevelt.
In 1894 werd de ijzerwaren winkel van Bullock getroffen door een brand . Bullock besloot om het niet te herop bouwen als ijzerwarenwinkel maar als een hotel.
Het werd het eerste hotel in Deadwood met drie verdiepingen , 64-kamers met stoomwarmte en badkamers op elke verdieping .
Het Bullock Hotel werd in 1896 voltooid en werd snel het meest gewilde luxehotel van zijn tijd. Dit historische hotel staat er nu nog steeds .
http://i64.tinypic.com/18zvvr.jpg
Het Hotel zoals het nu is.
Toen in 1898 de Spaans-Amerikaanse Oorlog uitbrak .
Melde Bullock zich vrijwillig bij de Roosevelt´s Rough Riders en werd hij uitgeroepen tot Kapitein van Troep A in Grigsby's Cowboy Regiment. Echter hebben zei nog nooit het trainingskamp in Louisiana verlaten omdat de oorlog alweer voorbij was .Wel bleef Bullock de rang van Kapitein houden .
Toen Theodore Roosevelt in 1905 verkozen werd tot president organiseerde Bullock samen met een groep van vijftig cowboys waaronder Tom Mix, om te rijden in de parade van de president .
http://i66.tinypic.com/oib2fk.jpg
Captain Seth Bullock's 1905 Cowboy Brigade ook film acteur Tom Mix schijnt erop te staan .
Later dat jaar werd Bullock voor negen jaar U.S. Marshal voor South Dakota.
Toen Roosevelt overleed in januari 1919 was het een verschrikkelijke klap voor Bullock. Kort daarna richtte hij met hulp van de Black Hills Pioniers verenging een monument voor de overleden president. Niet veel later stierf Bullock aan kanker op 23 september 1919.
Bullock werd 70 jaar
Bullock's vrouw Martha Eccles Bullock werd 89 en stierf pas in 1939 samen hadden ze drie kinderen .
In 2004 kwam de tv serie Deadwood uit deze duurde helaas maar tot 2006.
Hieronder Timothy Olyphant als Seth Bullock.
http://i66.tinypic.com/2cfsjyp.jpg
Bullock mag dan al lang dood zijn of misschien toch ook nog niet .
Want voor de bijgelovigen onder ons spookt hij nog rond in het hotel.
Op het net zijn dan ook vele verhalen en filmpjes te vinden over The Ghost of Seth Bullock.
Tja het is maar net wat je wilt zien ik geloof dit soort dingen pas als ik ze zelf mee maak .
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@ mr rumson
Een mooi en uitvoerig geschiedenislesje betreffende Seth Bullock 
Puur toevallig zag ik gisteren de TV aflevering van "Gunslingers" die over hem ging nog een keer (herhaling op Discovery World)
Wat Tom Mix betreft, die je noemde bij een van de foto's.
Ik gok erop dat hij de 3e van rechts is op de voorste rij.
Grappig hoe bijna iedereen destijds zijn hoed helemaal achterover schoof wanneer er foto's van hem gemaakt werden.
Dat zal met de belichting te maken hebben gehad.
W.V.
-
- 845 messages
- 476 votes
Bedankt maar weer eens Mr Rumson, mijn kennis is weer wat groter geworden, ik denk dat Brix gelijk heeft met de foto, als ik die vergelijk met de foto op IMDB dan komt deze aardig overeen.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Brix en W.V. die foto heeft mij ook wel aan het denken gezet want wie is nu Tom Mix op de foto.
Tom Mix ken ik alleen nog maar van foto´s waar hij meestal op staat met een Ten-gallon" hat op.
Maar daar zie je niemand mee op de foto staan waardoor ik ook niet weet waar hij ergens staat
Maar ben nog even wat gaan snuffelen op het net en dat was niet voor niks geweest .
Zo zijn er wel meer foto´s net als deze met zelfs een rij namen eronder alleen zijn die zo klein dat ze niet te lezen zijn .
Bij die namen staan ook nummers die je op de foto bij de persoon ook terug ziet .
Ook vond ik nog een andere foto met wel de namen erbij zie hieronder.
http://i68.tinypic.com/9zof3c.jpg
Seth Bullock and the Black Hills Cowboy Brigade- Roosevelt Inauguration. March 4, 1905. (* marks Weston County area cowboys and Rough Riders)
In the original photo, the men are numbered 1 through 40, the man at the left front is unidentified and un-numbered. The others are: George Fuller, Frank Smith, *J.E. Duling, * C.H. Wilson, * L.E. McLaughlin, J.F. Conlon, Capt. Seth Bullock, * Henry Leppla, Frank Ackerman, * Mack Quest, Tom Mix (movie star), Eugene Heitter, *Tom Howell, Ed Henskie, * M. Ballentine, Charlie Calhoun, * Ed Leppla, Albe Holmes, *W.J McLaughlin, Henry Roberts, * Percy Keyes, F.W. Wilson, Robert Holcomb, J.L. Driscoll, * Clyde Johnson, * Clarence Smith, Boss Hitzel, O.D. Johnson, Robert McAdam, Jack Hale, * J.H. Minnich. Ed Cessna, Dane Thompson, Theodore Shoemaker, Dave Thompson, G.W. Holmes, *Will McLaughlin, W.E. Bailey, M. Hamilton, Henry Wittenback.
Tom Mix is de derde persoon van rechts gezien met een witte blouse en zwarte sjaal om .
Als het goed is kun je op beide foto´s klikken zodat ze groter en duidelijker worden .
W.V.
-
- 845 messages
- 476 votes
Dan weten we het nu zeker, misschien een idee, om die sterren uit het stomme tijdperk en die van de serials eens hier op foto te laten zien, ik zou het zelf wel willen doen, maar op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar, maar laat dit dus graag aan de experts over.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@mister rumson
Dus Tom Mix is inderdaad degene die W.V. en ik op het oog hadden op die foto.
Hij heeft ook wel een opvallende gezichtsvorm, moeilijk om te missen 
Die "ten gallon hat" daar moet je niet op afgaan natuurlijk wanneer die foto dateert van 1905.
Dat waren filmhoeden, en hij werd pas vijf jaar later (1909-1910) filmacteur, aanvankelijk nog jarenlang in kleine rollen.
In 1906 was hij nog sheriff/marshal in Dewey, Oklahoma, en van 1906-1909 trad hij op in wild west shows.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dan weten we het nu zeker, misschien een idee, om die sterren uit het stomme tijdperk en die van de serials eens hier op foto te laten zien
Over een aantal van hen hebben we het in dit topic vroeger wel al eens gehad, maar waarom niet nog eens opfrissen?
Ik wil dan graag een begin maken met William S. Hart (1864-1946)
Hij was van 1914 - 1925 de meest populaire western acteur, en tevens een rol-model voor latere acteurs die de voorkeur gaven aan een meer realistische benadering van western personages.
Van glamour moest Hart niks hebben in zijn westerns, hij zag er altijd wat "rommelig-realistisch"uit.
Van die enorme Stetson hoeden maakte hij ook geen gebruik.
(Tom Mix volgde hem op, en was net het tegenovergestelde)
Hart's trouwe viervoeter Fritz was net zo beroemd als hijzelf destijds, en was ook het voorbeeld voor latere beroemde filmpaarden als Tony (v. Tom Mix) Trigger (v. Roy Rogers) en vele andere.
Hart's standbeeld in Willings-USA
Zijn voormalige woning is nu een fraai museum, dat gratis toegankelijk is.
Hart's geliefde paard Fritz ligt daar ook begraven in het park.
(264 foto's van museum en park!)
Verdere info is hier te vinden:
N.B.
Het samenstellen van deze bijdrage ging vergezeld van enige emotie.
Een onlangs overleden jarenlange vriend-en mede western-fan en verzamelaar leek namelijk als twee druppels water op William S Hart.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Eigenlijk had ik met deze acteur moeten starten: "Broncho Billy" Anderson (1880-1971)
Ter wereld gekomen als Gilbert Maxwell Aronson in 1880, telg uit een Russisch-Duits- Joodse familie.
Anderson speelde drie kleine rolletjes in de allereerste western ooit: The Great Train Robbery (1903)
Die had hij weten te bemachtigen door tegen de regisseur te zeggen dat hij goed paard kon rijden, hoewel hij er nauwelijks op wist te klimmen.
Pas in 1907 was hij daarna als hoofdrolspeler in een western te zien, "Brocho Billy and the Baby".
De film was meteen een enorm kassucces, en Anderson's naam was daarmee gevestigd in de filmwereld.
Anderson was ook regisseur en producer van de meeste films waarin hij zelf de hoofdrol speelde.
Hij werd de eerste grote western ster, en speelde tussen 1908 en 1915 in maar liefst 148 (vooral korte) westerns de hoofdrol.
Meestal als "Broncho Billy".
Het aantal films is mij niet helemaal duidelijk. Sommige bronnen vermelden 300, andere 375...)
Daarna was het gedaan met zijn loopbaan als acteur, want andere, en beter uitziende acteurs pikten zijn populariteit in.
Een comeback in 1918 mislukte, waarna hij zich vooral als filmproducent profileerde.
Dat bleef hij ook doen tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Anderson was geen goed-uitziende acteur, een beetje pafferig zelfs, maar het publiek viel toch op hem door zijn gedurfde manier van optreden.
(Op de bijgaande foto's staat hij er nog op z'n best op)
Meer info is hier te vinden> Gilbert M. 'Broncho Billy' Anderson - IMDb
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Binnenkort in dit topic !
De "Koning der Cowboys" van de silent movie periode ! (en zijn "wonder-paard" Tony )
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Leuke plaatjes Brix
Je zou haast denken als je die foto's ziet dat ze toen ook sierlijker gekleed waren als nu.
Kijk bv. alleen al naar de chaps van Anderson of naar het paarden rijtuig van Tony.
Het zijn dan wel niet de westerns uit het stomme tijdperk.
Maar weet mij nog vaag te herinneren dat je deze serie ergens in de jaren 70 op de Duitse televisie kreeg.
Als kind vond ik dit toch wel leuk om naar te kijken hieronder een stukje ervan .
Western von Gestern (Langtrailer) John Wayne u.a. - YouTube - tinyurl.com
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@mr rumson:
Dankjewel, en jij tevens bedankt voor het plaatsen van die geweldige clip van Western von Gestern !
Ik heb die serie destijds helemaal gevolgd.
Een bijbehorend boekje (geschreven door Joe Hembus)heb ik ook nog in mijn verzameling.
Veel van de in de clip getoonde films en serials heb ik in mijn DVD collectie (in de originele Engelstalige versie)
Een-en al actie 
Die komen van tijd tot tijd weer in mijn DVD speler terecht.
Edit:
Bij toeval zag ik vandaag een paar van die "Western von Gestern" DVD's in een winkel hier in de buurt staan.
Helaas hebben die alleen maar een Duits geluidsspoor.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
"Voorfilm" 
Tom Mix in Amsterdam (1925)
Over populariteit gesproken... Sinterklaas is er niks bij...maar die hoge hoeden hebben ze wel gemeen...
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
The ballad of lefty Brown wil ik wel zien. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Hmmm...twijfelgeval(len)
Ballad of Lefty Brown krijgt een vernietigende kritiek op IMDb van een recensent.
Acteerwerk (viade trailer) lijkt ook niet best.
Maar zien wil ik ze allebei toch wel. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Historische foto uit 1882- Silver City, met Wells Fargo postkoets.
Voor mij vooral interessant omdat er aardig wat Stetson hoeden met brede randen te zien zijn.
Die werden dus allemaal gedragen met de randen recht, of opwaarts gebogen, en niet naar beneden gebogen, zoals je heel vaak in westerns ziet die vanaf de jaren zeventig gemaakt zijn..
Wat dat betreft waren de films van vóór de jaren zeventig dus correcter, behalve dan die in de jaren 20-30, met die enorm grote hoed-kronen en randen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Allan 'Rocky' Lane (1909–1973):http://i67.tinypic.com/b8mwpi.jpg
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Hemsworth's broer Liam heeft pluspunten gescoord bij mij met die andere western "The Duel".
Eens zien wat Luke ervan terecht brengt.
Maar hadden ze nu echt niet iemand de rol van Hickok kunnen laten spelen die er bij benadering uitziet zoals de echte?
Diens uiterlijk is wereldwijd net zo bekend als dat van Buffalo Bill.