- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
W.V.
-
- 845 messages
- 476 votes
Brix ik ben uit gegaan van speelfilms en geen series daarom staat The Life and Legend of Wyatt Earp er niet bij .
Leuk die twee lijstjes die je erbij gevoegd hebt
.
Ben het ook met je eens dat Kurt Russell ook een goede eerste keus.
Al vind ik wel dat hij het tegen Val Kilmer aflegt.
Deze steelt in elke scene de show als Doc Holliday .
Vooral deze scene is schitterend .
Tombstone Doc Holliday meets Johnny Ringo - YouTube - tinyurl.com
And you must be Ringo. Look, darling, Johnny Ringo. The deadliest pistoleer since Wild Bill, they say.
What do you think, darling? Should I hate him?
Evidently Mr. Ringo's an educated man. Now I really hate him.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Wyatt Earp mag dan al vaak verfilmd zijn .
Maar ook Outlaws als Jesse James zijn al veel verfilmd.
Hier twee lijstje met films en met acteurs die Jesse James hebben gespeeld.
Opvallend is dat de acteurs die Jesse James spelen mij minder aanspreken als de acteurs die Wyatt Earp hebben gespeeld .
En dat terwijl de avonturen van Jesse James mij meer aantrekken dan die van Earp.
Een van de mooiste western shoot outs is die van The Long Riders 1980 met James Keach als Jesse James.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
In de VS komt Western Shalako op Blu-ray uit. Duitsland gaat ook door met Westerns op Blu-ray uitgeven, maar in tegenstelling tot de VS, vindt daar geen tot nauwelijks restauratie plaats. Bij sommige Duitse Blu-rays zelfs lipsync problemen wanneer je kiest voor niet gedubd afspelen.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ook die van Koch Media?
Die zijn doorgaans toch van zeer goede kwaliteit en vaak gerestaureerd?
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ook die van Koch Media? Die zijn doorgaans toch van zeer goede kwaliteit en vaak gerestaureerd?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik kan mij er wel iets bij voorstellen, want er zijn meerdere firma's actief op western- gebied in Duitsland en ik heb zelf ook al heel wat slechte kwaliteit DVD's en zelfs Blu-rays zien langskomen.
Amazon Duitsland is wat dat betreft wel een goede graadmeter, want de commentaren van de kopers ontmaskeren de wanproducten meestal snel.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Rhonda Fleming in Gunfight at the O.K. Corral (1957):
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Juli is westernmaand bij de Nederlandse TV zender ONS !
Naas Bonanza staan er ook nog westerns met John Wayne op het programma en The Lone Ranger TV serie 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ook in de TV serie "Rawhide" was het vaak "Gezellig aan de bar" >
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
Helaas weer een mooie western-schurk naar de eeuwige jachtvelden verhuisd, Skip Homeier (1930-2017), de ultieme juvenile delinquent met dat ontevreden gezicht, memorabel in The gunfighter en At gunpoint... R.I.P. Skip Homeier.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
R.I.P. Skip Homeier
Heel eerlijk gezegd dacht ik dat hij al lang niet meer in leven zou zijn.
De man had een indrukwekkende staat van dienst, vooral in westerns en western TV series (maar ook elders)
Zijn gezicht vergat je nooit meer wanneer je het een keer gezien had.
Ik denk meteen aan The Tall T en Comanche Station.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Clint Eastwood's holster-riem ("gun rig")
Bij het bekijken van een aantal foto's van de TV serie Rawhide viel het mij plots op dat Eastwood op een daarvan (5e seizoen-1962 )een holster-riem droeg die ik herkende uit latere westerns waarin hij speelde.
Ik vond het interessant genoeg om eens uit te pluizen.
Ik wist dat hij deze rig ook droeg in de Sergio Leone westerns, maar kwam erachter dat hij hem daarna nog gebruikte in Two Mules For Sister Sara, Joe Kidd en Hang 'em High.
In navolging van John Wayne misschien?
Die droeg ook vaak een speciaal type gun rig in zijn westerns.
Hier een foto overzicht, te beginnen met de foto uit Rawhide die e.e.a. op gang bracht >
Two Mules For Sister Sara
Hang 'em High
Joe Kidd
Een kopie van de bewuste gun rig, hier met revolver uit de "Dollar" films.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
1 Brix dat is een leuk weetje mij was het ook nooit opgevallen 
Er staat mij wel iets van bij dat de laarzen die hij droeg in Unforgiven dezelfde laarzen zijn als die hij in westernserie Rawhide aan had .
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Een ware western-TV-night vandaag in de lage landen.
The Searchers op Canvas (B) en Bonanza en The Lone Ranger (Clayton Moore TV aflevering) en Angel and the Badman op ONS (NL)
W.V.
-
- 845 messages
- 476 votes
Geniet er maar van want dat zal lang duren voordat zoiets weer gebeurt.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Update betreffende Clint Eastwood's holster-riem (gun rig)
Ik vergat High Plains Drifter nog.
Ook daarin droeg hij dezelfde. 
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
De western True Grit is alweer een jaar of zeven oud .
En ondanks dat het om een remake ging vond ik het zeker geen slechte western.
Daarom is het ook fijn te zien dat de broertjes Coen weer een western gaan uitbrengen .
Al zal het hier niet gaan om een film maar om een western serie .
Het lijkt mij wel wat om naar uit te kijken,al is het maar dat Ethan en Joel Coen al aardig wat mooie films hebben gemaakt.
Hier onder links naar meer info over deze serie.
Eerste details anthology serie The Ballad of Buster Scruggs duiken op - tinyurl.com
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Ford en Wayne samen op een prachtige foto.
https://fiftieswesterns.files.wordpress.com/2017/07/wayne_ford_indoorway.jpg
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
In Memoriam Martin Landau, een uitstekende acteur, die te zien was als gast-ster in véle TV westerns en ook in westerns op het grote scherm.
Hij speelde daarin cowboys, gokkers, bandieten, indianen en Mexicanen.
Landau was alom inzetbaar.
Hier met Dan Duryea in een aflevering van "Twilight Zone"
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Gunfight duo´s
http://i63.tinypic.com/flvcwx.jpg
Alan Ladd en Van Heflin in Shane (1953)
http://i64.tinypic.com/24qpstl.jpg
Audie Murphy en Dan Duryea in Ride Clear of Diablo (1954)
http://i64.tinypic.com/149a2k4.jpg
Clint Walker en Roger Moore in Gold of the Seven Saints (1961)
http://i67.tinypic.com/15338m1.jpg
John Russell en Peter Brown in Lawman tv Series (1958–1962)
http://i64.tinypic.com/14o6d89.jpg
Richard Widmark en William Campbell in Backlash (1956)
http://i64.tinypic.com/fxcf0o.jpg
Robert Taylor en Richard Widmark in The Law and Jake Wade (1958)
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@mr rumson
Schitterende opnames.
Sommige foto's lijken wel bijna in 3D !
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Na het sterke eerste seizoen komt de serie Westworld in 2018 met seizoen 2.
Hieronder een link naar de trailer van Westworld seizoen 2.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
nadat ik de laatste paar jaar veel van de grote Western klassiekers heb ingehaald dacht ik dat het wel wat bekoeld was met mijn afkeer van het genre in het algemeen, want ik heb zeker goede films gezien.
Voor de zekerheid even een top10 gemaakt om de huidige stand van zaken te pijlen
1 - C'era una Volta il West - 1968 - 5
2 - El Topo - 1970 - 5
3 - Pat Garrett & Billy the Kid - 1973 - 4,5
4 - Rio Bravo - 1959 - 4
5 - High Noon - 1952 - 4
6 - Corri, Uomo, Corri - 1968 - 4
7 - The Shooting - 1966 - 4
8 - Il Buono, il Brutto, il Cattivo - 1966 - 4
9 - Vamos a Matar, Companeros - 1970 - 4
10 - The Hateful Eight - 2015 - 4
Toch niet slecht? Twijfel alleen of ik Il Grande Silenzio (1968) niet te laag heb gewaardeerd en het was leuker geweest om cult-western Condenados a Vivir (1972) in mijn lijst te hebben dan een Tarantino die er naar verwijst... maar goed...
Maar nu, na het zien vanmorgen van Red River begin ik toch weer te twijfelen 
Een film waar elke plot-beat zo duidelijk getelegrafeerd wordt dat ik zelfs complete dialogen kan voorspellen... daar wordt ik niet zo vrolijk van. Tel daar bovendien John Wayne, lelijke muziek en onnodig idioot machogedrag bij op, en je hebt de ultieme blauwdruk van alles wat ik niet kan verdragen in het genre. Het is dat Howard Hawks nog wel een aardige filmmaker is (ik vind Rio Bravo in mijn top10 eigenlijk nog te laag staan!), waardoor het geheel toch lekker weg kijkt... en er ook leuke campy scenes in zitten zoals het bewonderen van elkaar pistolen door de twee jonge helden en het complete einde. Wat mij betreft net zo overdreven als de rest van de film, maar in dat soort scenes toch minder storend dan in ogenschijnlijk dodelijk serieus bedoelde.
Had hier dus echt wel meer van verwacht 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ook al zitten we op een ander(e) spoor (auw!
) toch leuk dat je e.e.a. hier verduidelijkt.
"Pijlen" vind ik ook overigens wel een erg toepasselijke woordspeling 
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
beavis western lijstjes vind ik altijd wel leuk om te zien .
Ook is het maar een top tien lijstje toch zit er aardig wat verschil in het soort westerns.
Zoals een paar Amerikaanse klassiekers een aantal Spaghetti westerns .
En El Topo is wel de opvallendste in dat rijtje.
Wel mooi om te zien ondanks je afkeer van de western Je het genre toch een kans geeft.
Zoals je zelf al toegeeft heb je er ook goede westerns gezien .
Daarom zou ik persoonlijk niet zo aan het genre gaan twijfelen omdat Red River je tegenviel .
Maar als ik je lijstje zo zie denk ik dat je het meer in de revisionistische westerns en spaghetti westerns moet zoeken .
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Dat denk ik ook 
Maar toch is het jammer dat ik met films die toch als grote klassiekers gezien worden, zoals Red River en het werk van John Ford, echt te weinig kan. Lijkt het toch alsof ik iets niet snap... Of.... Dat ik toch echt iets gevonden heb wat ik niet zo leuk vind! Terwijl ik toch altijd denk dat ik overal wel wat mee kan... 
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Westerns van Anthony Mann, of Bud Boetticher dan? Een Seven men From Now, of een The Man From Laramie?
Ataloona
-
- 734 messages
- 4259 votes
Die zijn erg fijn inderdaad. In die categorie zou ik ook zo Culpepper Cattle Co. toevoegen.
Ook altijd leuk om eens wat - stylistisch - tegendraadse westerns te kijken zoals The Hired Hand of Lemonade Joe.
Of voor de liefhebber van wat meer melodrama in zijn western: The Furies en Forty Guns.