- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik zou de Blu-ray wel willen hebben, maar die blijkt alleen afspeelbaar via regio A apparatuur.
De DVD (ook van Criterion) zou wel een optie zijn, die schijnt eveneens een geweldig goede beeld kwaliteit te hebben.
Die kan ik wel afspelen op mijn regio-vrije DVD speler.
Maar de prijzen zijn inderdaad erg hoog.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Met mijn merkwaardige en niet van lijstjesdwangmatigheid vrij te pleiten gewoonte om bij te houden hoe vaak ik welke films heb gezien is zo'n lijstje voor mij eenvoudig op te stellen, maar wie mijn berichten hier bijhoudt zal alleen maar mijn usual suspects tegenkomen:
14 The magnificent seven (1960
)
12 The professionals
11 Once upon a time in the West, The searchers
10 Five card stud, High noon, Shane, The wild bunch
9 The good the bad and the ugly, Butch Cassidy and the Sundance Kid, 3.10 to Yuma (1957)
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@ Roger Thornhill
Verdorie, dank voor het wakker schudden!
Via jouw lijstje zag ik dat ik er nog een aantal gemist had (wat een blunders!
)
Bijgewerkt intussen met The Professionals, The Wild Bunch, The Magnificent Seven (ja die van 1960) (en Valdez is coming en The Magnificent Seven Ride)
dionj
-
- 575 messages
- 729 votes
Wie van jullie heeft nog tips wat betreft goede westerns die ik zeker moet zien? Mijn voorkeur gaat uit naar westerns vanaf de jaren '60.
Ik heb er al een heleboel gezien. Dus het liefst de wat minder bekende of guilty pleasures.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Misschien bestaat die mogelijkheid al enige tijd, maar ikzelf kom er net achter dat je bij je profiel naast je film-top-10 nu ook je regisseurs-top-10 kan invullen. Wie gaat er z'n voorliefde voor westerns in dat rijtje laten doorschemeren?
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Aan een film top-10 ga ik nooit beginnen, maar regisseurs...hmmm...dat is nog overzichtelijk denk ik.
Had ik het maar niet zo druk met andere dingen, dan begon ik er nu meteen aan 
Dat lijstje zal er wel komen denk ik.
Dank voor de tip (wist ik ook niet)
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Ik heb wel een aantal western regisseurs in mijn top tien staan. 
Maar goed, zoiets is wel de waan van de dag voor mij.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Het is volbracht 
Mijn top-10 regisseurs-lijstje staat erop.
De volgorde vind ik dan wel weer moeilijk, maar het moet dan maar zo.
Aardig wat westernregisseurs erbij.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Mooi lijstje, Brix! Verrassend hoog Jacques Tourneur, daar heb ik ook een paar prachtige films van gezien (onder andere Out of the past en The night of the demon). En Tati, ik beschouw hem toch meer als een komiek dan als een regisseur, niet terecht misschien, maar dan zou ik Buster Keaton eigenlijk ook hebben moeten opnemen. Het blijven toch moeilijke keuzes...
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Zoals ik al zei, de volgorde daar scheelt nog wel iets aan.
Ik kon bij dat lijstje niet aangeven dat het min of meer in willekeurige volgorde is.
Ik verkies De Sica wellicht boven Tati, en... ach...de genres zijn dan ook nog zo moeilijk vergelijkbaar.
Dat is voor mij al een reden om nooit aan een top-10 films lijstje te beginnen 
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Dat is voor mij al een reden om nooit aan een top-10 films lijstje te beginnen
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dat ga ik mezelf niet aandoen (ik heb al meer dan genoeg te maken met dilemma's in mijn leven) hahaha. maar dank voor de tip. 
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Om je vraag te beantwoorden naar westerns vanaf de jaren 60.
Heb ik je stem lijst eens bekeken daar zitten aardig wat westerns tussen 
Maar als ik een lijstje moet maken met goede westerns vanaf de jaren 60 en die niet in je stem lijst voorkomen.
Dan zijn er dat te veel om op te schrijven daarom hieronder een link die de westernliefhebbers hier wel bekend zal zijn.
Hierin staan heel veel westerns die de moeite waard zijn om te kijken.
Mag ik vragen waarom je voorkeur uitgaat vanaf de jaren 60 dit omdat er daar voor ook veel fraaie westerns zijn gemaakt ?
Het regisseurs-top-10 lijstje is mij wel bekend maar moet er nog aan beginnen .
Dat idee van jou om een western lijstje te maken lijkt mij wel leuk.
Misschien is het dan ook wel iets voorin dit topic om een top 10 western regisseur lijstje te maken.
Dat is een mooi lijstje met Anthony Mann voor mij toch een regisseur die in een westernliefhebber lijstje niet mag ontbreken . 
Maar dat geld eigenlijk ook wel voor Budd Boetticher en John Sturges.
Tja en dan heb je ook nog Delmer Daves en Simon Wincer erin staan die hebben toch ook mooie westerns op hun naam staan .
Blijft toch lastig om een lijstje te maken omdat je namen moet schrappen die je er ook wel in had gewild.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Fijn dat je dionj hebt kunnen helpen op die manier. 
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Still van de Duitse blu-ray van The Way West. Binnenkort hier in huis, ben benieuwd!
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/91lbUwd5ScL._SL1500_.jpg
dionj
-
- 575 messages
- 729 votes
Om je vraag te beantwoorden naar westerns vanaf de jaren 60.
Heb ik je stem lijst eens bekeken daar zitten aardig wat westerns tussen 
Maar als ik een lijstje moet maken met goede westerns vanaf de jaren 60 en die niet in je stem lijst voorkomen.
Dan zijn er dat te veel om op te schrijven daarom hieronder een link die de westernliefhebbers hier wel bekend zal zijn.
Hierin staan heel veel westerns die de moeite waard zijn om te kijken.
Mag ik vragen waarom je voorkeur uitgaat vanaf de jaren 60 dit omdat er daar voor ook veel fraaie westerns zijn gemaakt ?
Bedankt mr rumson! Die website kende ik nog niet. Daar ga ik zeker gebruik van maken. Ik heb bij westerns van vóór de jaren '60 altijd het idee gehad dat deze veel braver en patriottistischer zijn dan de films uit de 'maatschappijkritische' jaren '70. Het zou best een misconceptie kunnen zijn, hoor! Dus ik ben benieuwd:-)
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Ik begrijp dat je westerns voor de jaren 60 braver vind.
Zeker als je ze gaat vergelijken met de Spaghetti westerns.
Het zijn ook de jaren 60 dat de vrouwen meer een belangrijkere rol krijgen in westerns.
En niet zoals in de jaren daarvoor waar ze meestal een opvulling waren voor het romantische gedeelte.
Ook komen er in de jaren 60 meer Revisionistische westerns uit.
En als we kijken wat er nu allemaal aan westerns uitkomt dan lijkt het van alles wat te zijn .
Er zijn er die nog vrij traditioneel zijn True Grit (2010) of Appaloosa (2008)
Of waarin vrouwen een belangrijke rol in hebben zoals Jane Got a Gun (2016) en Sweetwater (2013).
Dan hebben we nog wat westerns met een mix van Horror of waarin we wat Spaghetti western invloeden in terug zien zoals die van Quentin Tarantino .
Enzo kun je nog wel even doorgaan met verschillende soorten westerns en waar dit allemaal naar toe leidt ik zou het niet weten.
Wat ik wel weet is dat hoe realistisch de westerns er nu ook uit mogen zien ze missen de charme van de westerns uit de jaren 40 en 50 .
Persoonlijk zie ik westerns uit die tijd graag ook al zijn ze trager en zit er niet zoveel actie in .
Ik wens je in ieder geval veel plezier met het kijken van westerns. 
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Wat ik wel weet is dat hoe realistisch de westerns er nu ook uit mogen zien ze missen de charme van de westerns uit de jaren 40 en 50 .
Persoonlijk zie ik westerns uit die tijd graag ook al zijn ze trager en zit er niet zoveel actie in .
Hmm, de meeste B-westerns van die tijd stonden bol van de actie : fast riding, fast shooting & hard fighting" was het motto doorgaans 
En dat alles binnen tijdsbestek van een goede 60 minuten.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Speciaal voor Brix, als fan van Scott zijnde. 
Ik vind het zelf trouwens ook een mooi plaatje, de film vond ik iets minder.
https://fiftieswesterns.files.wordpress.com/2017/01/tall-man-riding-lc.png?w=800&h=370
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Thanks pardner, 
Heel aardig van je.
Dat is wellicht ook de beste scène uit die film, met dat gevecht onder de paarden door.
(Ik zag deze lobbycard overigens gisteren ook voorbij komen op internet, n.a.v. Randy's verjaardag, maar dat doet geen afbreuk aan de geste.)
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Mooie Italiaanse poster van Night Passage!
http://thegreatwesternmovies.com/wp-content/uploads/2016/01/NightPassageIt.jpg
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Er zijn al veel films, series en docu´s over Wyatt Earp gemaakt .
Maar blijkbaar blijft het de mensen aan spreken want zo te zien komt er weer een nieuwe serie over Earp.
Zie hieronder de link voor meer info.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Een grappig lijstje voor wie western-regisseurs in z'n top-10 wilde zetten: Top 100 populairste regisseurs - MovieMeter.nl. Welke western-regisseur staat daar het hoogst, zelfs op nummer 9? (No points for guessing.)
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Er zijn al veel films, series en docu´s over Wyatt Earp gemaakt .
Maar blijkbaar blijft het de mensen aan spreken want zo te zien komt er weer een nieuwe serie over Earp.
Zie hieronder de link voor meer info.
Van Tarzan tot Wyatt Earp... iconische personages heeft Fimmel gekozen om te spelen.☺
Ik wil die serie zeker zien.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
The Lonely Man (1957) Nederlands/Belgische bioscoopposter. Kan jammer genoeg niet een vinden zonder die opdruk.
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Dean Martin was een paardenliefhebber, van jongs af aan:
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
In Memoriam Barbara Hale (94) (ze was o.a. in nogal wat westerns te zien)
Ze was de echtgenote van acteur Bill Williams, die o.a. de hoofdrol speelde in de western TV serie Adventures of Kit Carson (een van de series die ik in mijn jeugdjaren graag zag)
http://i68.tinypic.com/2ro594i.jpg
http://i64.tinypic.com/j5clec.jpg
Met Joel McCrea in The Oklahoman
1952 BILL WILLIAMS BARBARA HALE COKE COMMERCIAL - YouTube
Met haar wederhelft Bill Williams in een reclamespot
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Vandaag mijn stemlijstje is door gespit om een regisseur top 10 te maken .
Het blijft toch moeilijk om dat goed neer te zetten .
Het is een lijstje is met weinig verrassingen erin maar de regisseurs hebben allemaal wel meerdere westerns op hun naam staan .