- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Betreffende The Lone Ranger lijkt het mij 't beste om deze Wikipedia tekst even door te lezen.
Daarin staat eigenlijk al hetgeen je over dat personage wil weten denk ik.
Beter kan ik het zelf ook niet verwoorden, al ben ik een groot Lone Ranger fan, en verzamelaar.
Overigens heeft Fran Striker, schrijver van de LR scripts en boeken ooit wel toegegeven dat Zorro als een van de inspiratiebronnen dienst deed.
Lone Ranger - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
N.B.
Een ander fictief personage, dat een verband heeft met The Lone Ranger is The Green Hornet, al leeft die in een recenter tijdperk.
Hij draagt ook dezelfde familienaam, Reid (én een masker!)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Vanaf 7 juni a.s. Kirk Douglas boxset met 8 films, w.o. enige Westerns:
http://i66.tinypic.com/2mr5m6a.png
De 8 films: Spartacus, Lonely are the Brave, War Wagon, The Last Sunset, The List of Adrian Messenger, Man Without a Star, For Love or Money, A Lovely Way to Die
Ook vanaf 7 juni:
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
De oudjes doen het nog goed zo zien we Tom Berenger en Lance Henriksen dit jaar nog in een western.
Zie hier voor meer info http://tinyurl.com/z3wmdbw
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Hells Bells!
Dat ziet er (op papier tenminste) goed uit, Henriksen en Berenger!
Fijne poster ook!
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Website van de film.
Volgens mij zijn ze net begonnen met draaien als ik dat zo zie, kan dus nog wel even duren voordat de film uitkomt.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Vroeger deden ze dat in enkele dagen, of hooguit een paar weken 
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Brix een van die gasten die er hooguit een paar weken over deed was Sam Katzman.
Zijn bijnaam was dan ook King of the Quickies .
Zelf ben ik ook wel benieuwd naar de film zoals op IMDB te lezen is komt hij dit jaar nog .
Maar ja met een western weet je het nooit als je ziet hoe lang het heeft geduurd voordat Jane Got a Gun (2016) en Forsaken (2015) uit kwamen.
In ieder geval is het goed nieuws en verder rustig afwachten maar denk ik .
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Het probleem is wel dat wanneer je iets goeds denkt te verwachten de tijd zo lang valt.
Ik word dan een beetje ongeduldig, maar dat valt te verklaren door mijn leeftijd...ik wil graag nog veel zien voor die om is. 
Sol1
-
- 581 messages
- 261 votes
Al kort in augustus en september 2013 door Brix en Dogie_Hogan hier vermeld: de Russische componist Dmitri Tiomkin. Ik kwam hem bij toeval weer tegen bij een solide film uit een ander genre (Lost Horizon uit 1937 van Frank Capra, bij die film moet ik nog eens een fatsoenlijke review plaatsen, als ik tijd heb), maar Tiomkin is onder andere ook verantwoordelijk voor de muziekscore bij een hele reeks westerns.
Het aparte is dat hij als Rus in die tijd betrokken is geraakt bij de western-cultuur. Hij had er ook geen moeite mee om leden van de oorspronkelijke indianenstammen van Noord-Amerika uit te nodigen om naar zijn composities te luisteren, die zelfs door hen na te laten spelen, hun commentaar te horen, hun tradities te leren. Akkoord, hij smokkelde dan wel wat invloeden uit andere culturen door die western-composities.
Zoals geschreven, was Tiomkin ook verantwoordelijk voor de muziek bij diverse films uit andere genres.
Het valt mij op dat hier relatief weinig is gepost over de muziek bij westerns (please correct me if I am wrong). Afgezien dan uiteraard van namen zoals Ennio Morricone bij vooral Once Upon a Time in the West.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Interessante info Sol1
Ik ken Tiomkin ook nog van een zeldzame bijdrage aan het Tarzan genre (Tarzan and the Mermaids 1948, de laatste Tarzan film met Johnny Weissmuller)
Maar vooral van "The Guns of Navarone"
Dat heeft niets met westerns te maken, ik weet het 
Het is misschien inderdaad wel leuk om wat meer aandacht aan de muziek in westerns te besteden.
Componisten daarvan staan mij niet zo bij, zangers die titelsongs vertolkten echter wel.
Allen vooraan de onnavolgbare Frankie Laine, die er wel een paar op zijn geweten heeft .
Vreemd genoef denken velen dat "High Noon" daar een voorbeeld van was, maar dat is fout.
De titelsong "Do not Forsake me (oh my darling) werd in de film vertolkt door Tex Ritter, maar Frankie Laine had er een wereldhit mee.
3:10 to Yuma is wel een titelsong van Laine, en een persoonlijke favoriet van mij.
De tekst van die song die in de film werd gebruikt is wel niet dezelfde als die van de plaatopname waarmee Laine weer eens scoorde.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
Wat is dit toch een geweldige beklijvende scène uit Shane...
De sterkste rol van Palance ook (naar mijn mening)
Hier hebben de Italiaanse "spaghettiwestern-kokers" ook het e.e.a. van opgestoken, dat is zeker.
Shane 1953 Jack Palance - And where do you think you're going? - YouTube
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
Geweldig inderdaad. Maar bevat ook een beroemde "goof": Swede (de man die Elisha Cook Jr moet wegslepen) staat op 3:23 nog in schone kleren, maar vanaf 3:28 loopt hij in een pak vol modder op de dode man af - kennelijk een latere "take" waarbij ze geen schone outfits meer hadden...
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
En het mooie is toch voor mij, Brix, dat deze film zó goed is dat ik, als ik deze scène zie, altijd even denk: "o ja, die modder op die kleren" en daarna meteen weer "in" de scène zit. Op de commentaartrack wordt trouwens (meen ik me te herinneren) ook gezegd dat Peckinpah wel heel goed naar deze scène zal hebben gekeken: hier zie je niet een paar achteloze snelle schoten zonder dat die veel betekenis hebben, maar één gericht en luid klinkend schot - en de enorme impact daarvan, het einde van iemands leven, bepaald niet niks, zéker niet te bagatelliseren.
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Geweldig inderdaad. Maar bevat ook een beroemde "goof": Swede (de man die Elisha Cook Jr moet wegslepen) staat op 3:23 nog in schone kleren, maar vanaf 3:28 loopt hij in een pak vol modder op de dode man af - kennelijk een latere "take" waarbij ze geen schone outfits meer hadden...
Dat zijn leuke weetjes Roger Thornhill 
Wat muziek betreft in westerns Franke Laine was in de jaren 50 regelmatig te horen zoals Brix al aangaf zo zong hij ook de titelsong van gunfight at the ok corral 1957.
In de jaren 60 is het volgens mij Elmer bernstein die met regelmaat te horen was in de Amerikaanse western.
Zie hier voor meer info.
Brix
-
- 19677 messages
- 5114 votes
ONS TV komt nu met de tweede "The Gambler" mini-serie (de eerste hebben ze al uitgezonden) vanaf zaterdag 4 juni, op zaterdagen om 21:30 uur.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
http://i65.tinypic.com/2ebqxow.png
...uit welke Western?
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Dogie de western heb ik dan wel in mijn bezit maar nog niet gezien.
Wel komt dat fraaie plaatje komt mij bekend voor .
Het komt dan ook uit de western The Way West (1967)
Western tip
Vanavond op SBS 9 om 20.30 de nummer twee van de western knock- out 2016 Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Binnenkort: http://i65.tinypic.com/10mnfqa.png
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Voor de liefhebbers van een puzzel.
Welke acteur is dit ?
Hier een paar hints.
1. In 1953 was deze acteur voor het eerst in een western te zien .
2. Lang geleden heeft deze acteur eens een Oscar gewonnen.
3. Eind jaren zestig was deze acteur in een western te zien hierin hinkelde hij dit was geen improvisatie.
Maar dit kwam omdat de acteur in een vorige film een gebroken been heeft opgelopen.
4. Ook was deze acteur in een paar Spaghetti westerns te zien.
5. Deze acteur maakt in 2008 zijn laatste western.
Tot zover de hints wie is deze acteur ?
Mocht het toch moeilijker zijn dan ik dacht, dan komt er een foto van de acteur binnenkort.
Wens jullie veel succes.
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
https://myfavoritewesterns.files.wordpress.com/2012/07/the-wild-bunch-ernest-borgnine-2.jpg
(Oscar voor de beste hoofdrol in Marty [1955])
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Roger Thornhill Het is inderdaad Ernest Borgnine 
De western waarin hij met een gebroken voet rond liep was in The Wild Bunch.
Vond je de puzzle trouwens moeilijk of viel het uit eindelijk mee gezien je vrij snel was met het juiste antwoord ?
Thema : "Armed Western-gals are sexy",
Abby Eiland in Cassidy Red (2017)
http://i63.tinypic.com/2efuadi.jpg
Roger Thornhill
-
- 6012 messages
- 2446 votes
Moest wel even nadenken, mr rumson, maar de Oscar was de beste aanwijzing. Veel western-topacteurs uit de jaren 50 en 60 hebben wel een Oscar gewonnen, zij het bijna altijd in "serieuze" genres (Peck, Lancaster, Marvin, Cooper, Coburn, Johnson, Stewart), maar zó'n allemachtig lánge carrière hebben er niet veel...
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Roger Thornhill tja zat er zelf even aan te twijfelen of ik de hint met de oscar erbij zou moeten doen .
Zou ik hem weg laten dan werd het misschien weer te moeilijk daarom er toch maar bij gedaan.
Ook al zijn er dan heel veel westerns gemaakt maar het klopt dat er niet veel Oscars naar een western zijn gegaan.
Hier een link die meer inzicht geeft over Oscars en westerns.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Vanavond start van de laatste afleveringen van Hell on Wheels.
Preview ep. 5.08: Exclusive Preview | 'Hell on Wheels' Season 5 Episode 8 - craveonline.com
Review episode 5.08: Paul Levinson's Infinite Regress: Hell on Wheels 5.8: Letting Him Live? - paullevinson.blogspot.nl
Regisseur John Wirth in de editing-room t.b.v. de laatste episodes HoW: Eva en de "Boston strangler":
http://i63.tinypic.com/x6bjlv.png
Idem: Eva solo:
http://i67.tinypic.com/2a7u1l1.png
The Swede en Naomi Bohannon-Hatch:
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Is de volgende film van Quentin Tarantino weer een western ?
Lees hier onder het opmerkelijke bericht waar dames gevraagd worden voor de film.