• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.422 votes
Profile

Van toneel naar witte doek

Sol1

• 581 messages
  • 261 votes

Zojuist heb ik de gegevens van (M)uchennik of (М)ученика, Rusland 2016, regisseur Kirill Serebrennikov, ingezonden voor toevoeging. Wat opvalt is dat Kirill Serebrennikov niet alleen filmregisseur is, maar ook toneelregisseur. Voor deze filmproductie maakt hij (deels) gebruik van de acteurs, die ook bij de toneelversie zijn betrokken. Misschien een risico.

Ik herinner mij uit het verleden op dit moment slechts even

Children of a Lesser God (1986). Maar daarbij was alleen de hoofdrolspeelster Marlee Matlin wegens bijzondere uitstraling bij beide media, toneel en film, betrokken. Dat was een geslaagd experiment.

Kent iemand nog andere voorbeelden?

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

The Broken Circle Breakdown was origineel een theaterstuk van hoofdrolspeler Johan Heldenbergh. Heldenbergh speelde in de verfilming opnieuw dezelfde rol. Theateractrice Mieke Dobbels werd op het witte doek vervangen door Veerle Baetens.

Bij Broadwayverfilmingen komen soms de zelfde acteurs ook terug. Naar gelang die passen in beide media en beschikbaar zijn. Rex Harrison speelde zowel de hoofdrol in My Fair Lady op Broadway als in de film. Leden van de cast uit Hair speelden in de film en op Broadway.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Plaza Suite (1971)

Maureen Stapleton speelde ook in het gelijknamige toneelstuk van Neil Simon waar de film op is gebaseerd.

Zij speelde daar zelfs alle drie vrouwelijke hoofdrollen.

IMDb trivia wrote:

Maureen Stapleton is the only original Broadway cast member in the film. On Broadway, she played all three lead females roles of Karen, Muriel and Norma.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.