- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Algemeen
- Filmvoornemens 2017
Filmvoornemens 2017
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik zei dan ook proberen (ik zal me toch vaak niet kunnen inhouden) 
Overigens fijn om te lezen/horen dat je ze leest en ook alvast een fijne jaarwisseling en veel filmplezier voor 2017 en dat geldt natuurlijk voor iedereen.
Haha mooizo!
Ik volg je al een langere tijd. Toen de tijd (was het begin dat ik op MovieMeter zat) had je me afgeschrikt met de discussie bij Hobo with a Shotgun (2011) maar, toen was ik nog veel jonger en wist ik het verband 'Discussiëren' nog niet goed. Ik las laatst ook dat je mij af en toe 'volgt', wat je misschien volgen noemt durf ik niet te zeggen. Dus, mocht het nog steeds zo zijn, dan is het uiteraard erg leuk dat we elkaar een beetje in de gaten houd, jij schrijf leuke meningen en ik denk dat we onze liefde van de Wereld Oorlog 2 films en metal muziek fijn kunnen delen
.
Jij ook fijn 2017 toegewenst (en de rest van MovieMeter!).
Theunissen
-
- 12267 messages
- 5513 votes
Ik volg je al een langere tijd. Toen de tijd (was het begin dat ik op MovieMeter zat) had je me afgeschrikt met de discussie bij Hobo with a Shotgun (2011).
"Hobo with a Shotgun (2011)"
Dat zijn voor mij net zoals "The Devil's Rejects (2005)", de pareltjes in dat genre en ze brengen ook altijd een flinke glimlach op mijn gezicht als ik ze weer eens zie voorbijkomen. De eerst genoemde was overigens gisteren nog op de televisie. Misschien wordt die film ook wel mijn filmvoornemen in 2017, om hem toe te voegen in mijn "Top 10 films". Maar dat betekent wel dat ik één van de andere pareltjes eruit moet gaan halen (zal dan vermoedelijk gaan worden, de Oorlog / Drama film "Cross of Iron (1977)". Omdat je ook van Tweede Wereldoorlog houdt, moet je die anders eens eens proberen te kijken in 2017, dan is die film ook precies 40 jaar oud
).
Opzicht wel geinig, mijn favoriete band "Slayer" heeft dit jaar weer een nieuw album uitgebracht en als je van dat album een aantal videoclips achter elkaar plakt, dan heb je min of meer ook zo'n soort film (daarin speelt zelfs Danny Trejo in mee):
1e "SLAYER - You Against You";
2e "SLAYER - Repentless";
3e "SLAYER - Pride In Prejudice".
M.b.t. de discussie bij de film "Hobo with a Shotgun (2011)", die kan ik me eigenlijk niet meer herinneren (ik heb het wel net even opgezocht), dat was dan ook in de periode dat ik wel nog eens (hard) deed discussiëren (de piek daarin had ik in 2011, met o.a. ook nog de film "The Hangover Part II (2011)"), maar tegenwoordig komt dat eigenlijk niet meer voor en houd ik me bezig met het schrijven van (uitgebreide) recensies.
Maar goed ik ga het filmjaar 2016 eens afsluiten, met vermoedelijk mijn laatste recensie (in dit jaar dan
).
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Ik neem voor een tijdje afscheid van cinema om verschillende redenen . Om the beginnen ben ik momenteel druk bezig met andere dingen , ook heb ik bijna alles gezien van wat ik wilde zien en er worden tegenwoordig gewoonweg bijna geen goede films meer gemaakt die ik interessant vind . Ik ben alleen nog maar benieuwd naar films van JLG , MM en Korine . Ik denk dat ik dit jaar niet meer dan tien niewe films zal zien , alleen maar om een beetje op de hoogte te blijven van wat er zich afspeelt in cinema wereld .
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
- Hoop die 3000 stemmen aan te tikken. Nog 167 te gaan.
- Review 1 op de 3 film minimaal dat blijven volhouden.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik kijk alvast niet naar mijn voornemens van 2016. Ze zijn niet allemaal gelukt vrees ik. 
- Voor 2017 uiteraard vooral genieten van film, eventueel wat meer in de bioscoop.
- De laatste tijd zag ik vooral meer recente films, ik wil terug grijpen naar de oudere titels. Samen met nieuwere dingen. Het moet mooi in balans blijven.
- Wat films herzien, maar evengoed nieuwe dingen ontdekken.
Mat_
-
- 737 messages
- 1334 votes
Enkele algemene voornemens:
-Nederland/Duitsland/Italië/Spanje: To nu ,op VK,Frankrijk en België na, nauwelijks Europese films gezien. Lijkt me een goed voornemen om dat wat op te pakken, met deze vier landen als startpunt
- Japan: In het verleden al een aantal Japanse films gezien, waaronder een aantal hele goeie, maar om de één of andere reden grijp ik toch sneller naar andere (Westerse) landen. Het wordt tijd dat ik me eens wat meer verdiep in de recente Japanse cinema.
- Cinema van pre-'60: Lijkt me best om daar te beginnen met grote Hollywood-klassiekers, film noir, Hitchcock,...
- een keertje werk maken van de MM Top-250. Ik zit momenteel op 128 geziene films. Dat mag op het einde van het jaar best op 175 staan.
-Dan nog een stretch target: 1250 films gezien. Ik sta momenteel op 1013, dat betekent dus 237 films dit jaar. Dit wordt best een opgave aangezien ik de afgelopen jaren meestal eindigde op 140-160 films per jaar
stephan-0115
-
- 1358 messages
- 2198 votes
Bedenk me zojuist nog een goed voornemen: geen films meer kijken waarvan ik van te voren al (bijna) zeker weet dat het troep is. Geen films kijken om het films kijken dus.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Hierop trouwens een toevoeging:
- Meer documentaires kijken. Voornamelijk: Universum (aarde en hier buiten), WWII en nucleariteit.
- Alle films van mijn top 10 regisseurs bekijken (Christopher Nolan, Wes Craven, James Wan, Peter Jackson , Steven Spielberg ,. Michael Bay , Rob Zombie , James Cameron , Wolfgang Petersen en Quentin Tarantino).
- Betrekking tot collecties nog meer uitbreiden (eerder vermeld). Vaker Horror Block weer abonneren (bijvoorbeeld). Of echt een beetje opzoek gaan naar collectables.
Hierbij helemaal vergeten te vermelden dat ik mijn opnieuw-kijk lijstje nog flink wil uitdunnen, dus meer films herkijken om sowieso mijn mening stand gelijk te krijgen met het aantal stemmen, alle films die ik gezien heb sowieso met een mening te voorzien (nog meer dan 401 te gaan!)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
halfjaarlijkse check
Er is een aantal regisseurs waar ik komend jaar tenminste drie films van wil zien: Mike Leigh, Mrinal Sen, Ingmar Bergman, Philippe Garrel, Konrad Wolf, Tony Gatlif, Maurice Pialat, Krzysztof Zanussi en Pedro Almodovar... topje van een ijsberg.... Jessica Hausner en Istvan Gaal...
meeste gaan goed. Wolf, Bergman en Pialat willen nog niet heel hard, maar met Sen en Zanussi heb ik een fijne inhaalslag gemaakt. Hausner is alles gezien, Gaal begin ik nog deze maand aan. Ondertussen heb ik ook Wajda en Saura ongepland heel erg ingehaald, daar ga ik ook nog meer van zien het volgende half jaar.
Wat betreft de landen heb ik voor nu geselecteerd: Iran, Polen, Hongarije, India en de UK, met van elk zo'n 10 tot 20 titels.... wil er over een jaar dus wel minstens tien van elk gezien hebben
Van UK, Polen en India heb ik er elk nu al bijna 20 gezien. Iran staat op 9, Hongarije blijft wat achter. Zuid-Korea is erbij gekomen en daar sta ik momenteel alweer op 8, Een aantal andere landen klimt ook gestaag ondanks dat ze de focus niet echt hebben (Spanje, Italië, Portugal). De voorraad voor al deze landen is groot (voor de meeste zelfs 50+ titels), dus benieuwd waar de teller aan het eind van het jaar gaat staan
César Award (nog 4 te gaan voor brons) - binnen
Criterion Eclipse (nog 5) - binnen
FESPACO (5) - gaat minder hard momenteel
100 best chinese (6) - binnen
Grande Cinema Italiano (12) - gaat traag, maar is nog wel te halen in de tweede helft
platinum op de Cahiers 100 classics lijst (7 te gaan) - de laatste twee verwacht ik in juli te halen
Met deze "inkoppertjes" voor het grootste deel uit de weg, zal ik de awards voorlopig even laten voor wat ze zijn, mijn focus op landen en regisseurs geeft momenteel meer voldoening(=ontdekkingen).
Apollinisch
-
- 21297 messages
- 0 votes
Hoezo eigenlijk dat voornemen om minimaal tussen de 10 en 20 films uit het Verenigd Koninkrijk te kijken? Met de hoeveelheid films die jij kijkt haal je dat zonder er specifiek op te selecteren toch ook makkelijk?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de openingszin van mijn originele post was:
"Er zijn bij mij altijd meer wensen dan binnen een jaar te overzien zijn, dus de kunst is om het klein te houden... én het dan ook nog eens te doen!"
Dus ik had het expres wat laag ingezet, en ben er op de helft van het jaar ook nog eens ruim overheen...
In het verleden is het echter ook wel eens anders gegaan met voornemens. Dan noemde ik ruime doelen... en was ik er soms op het einde van het jaar nog niet eens aan begonnen! Omgekeerde wereld, maar missie geslaagd dus!
UK specifiek: dit is echt een land wat ik veel over het hoofd zie. Heb minstens een halve "billy" kast vol met films uit dit land, dus het werd nu eens tijd om er echt werk van te maken. Heb wat Powel en Pressburger dingen gezien, eindelijk begonnen aan Joanna Hogg, flink opgeschoten met Derek Jarman en Mike Leigh... maar er valt nog echt veel te zien! John Schlesinger en Julie Christie zullen binnenkort eens goed verkend worden bijvoorbeeld, en Ken Loach (Kes is ook zo'n klassieker die ik al jaren voor me uit schuif).
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
De filmvoornemens van 2016 zijn helaas slechter uitgepakt dan dat ik had verwacht. Daarom dat ik het wat milder aanpak bij 2017.
- 1500 stemmen. Dit had ik ook gepland voor 2016. Stand nu:1348.
- 1100 meningen. Had ik vorig jaar niet, stand nu: 940.
- Watchlist laten dalen, meer van mijn kijk-lijst bekijken en minder 'nieuwere' films bekijken (al is dat neit het grootste probleem). Hoewel mijn cijfer blijft groeien, is de stand nu: 3277.
- James Bond franchise verdunnen. Niks aangeraakt sinds mijn vorige voornemens (al wel Star Wars uitgekeken).
Hierop trouwens een toevoeging:
- Meer documentaires kijken. Voornamelijk: Universum (aarde en hier buiten), WWII en nucleariteit.
- Alle films van mijn top 10 regisseurs bekijken (Christopher Nolan, Wes Craven, James Wan, Peter Jackson , Steven Spielberg ,. Ridley Scott, Rob Zombie , James Cameron , Wolfgang Petersen en Quentin Tarantino).
- Betrekking tot collecties nog meer uitbreiden (eerder vermeld). Vaker Horror Block weer abonneren (bijvoorbeeld). Of echt een beetje opzoek gaan naar collectables.
1 Juli is geweest, we zijn officieel over de helft heen (al twee dagen trouwens) en hierbij een tussenstand:
- 1500 stemmen behalen - 1430 (El Orfanato moet ik nog uittypen) stemmen op dit moment, nog 70 films kijken in dit jaar.
- 1100 meningen - Stand nu: 1046. Hier nog 54 meningen nodig, dit zullen veelal herzieningen worden.
- Watchlist laten dalen, stand destijds: 3277 - Stand nu is: 3389, zijn er weer ontzettend veel bij gekomen!
- James Bond franchise verdunnen - nog niet gelukt.
- Meer documentaires kijken - Nog niet actief mee bezig geweest, binnenkort weer eventjes eentje opzetten
- Alle films van mijn top 10 regisseurs bekijken - Oliver Hirschbiegel en Ridley Scott zijn nieuw, plannen zijn hiervoor gemaakt nu nog de uitvoering.
- Betrekking tot collecties nog meer uitbreiden - Mee bezig
Daarbij ben ik nog altijd een doel vergeten:
- Alle stemmen evenwijdig krijgen met het aantal meningen: hierbij de stand van stemmen: 1430 en de stand van meningen: 1047 , de stand van mijn herzien lijst is : 380 films.
Deze lijst is samengesteld van films waarvan ik een mening mis of, waarvan een film zo'n korte/slechte mening heeft, ik deze opnieuw wil zien om een betere mening te kunnen plaatsen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Kan me aansluiten bij beavis, is in elk geval zeer herkenbaar, dat het handig is enkele focuslanden of -genres voor jezelf te bepalen als je ook daadwerkelijk iets substantieels wilt zien in die betreffende categorie. Maakt denk ik niet uit of je veel, gemiddeld of weinig kijkt. Kijk zelf net zoveel films als vorig jaar toen had ik India in Focus. Heb over het gehele jaar toen net zoveel Indiase films gezien als alle jaren ervoor bij elkaar. Dit jaar heb ik er misschien 1 of 2 bij gezien. En het is mij nu ook opgevallen dat het dus ook niet uitmaakt of het een 'exotisch' land is of iets West-Europees. Ik had ook eerste helft van dit jaar Brits en Frans in focus. Is goed gelukt, Ik zag nu in het eerste half jaar net zoveel Franse films als vorig jaar in een heel jaar. En heb hiermee - dat geldt zeker ook voor Engeland - enkele titels uit de back catalogue gekeken die ik toch gezien wilde hebben. Dat zijn nu juist de titels die anders jaren blijven liggen. Voorbeelden als La Chienne, Les Misérables, Quai des Orfevres, Touchez Pas au Grisbi. En voor Engeland: Passport to Pimlico, Genevieve, Italian Job en School for Scoundrels. Maar ook voor beide landen wel recente dingen gezien. Waar MUBI voor Frankrijk dan een welkome aanvulling is, met recent werk, maar ook een Philippe Garrel retrospectief de afgelopen twee maanden. Verder Arnaud Desplechin grotendeels compleet gemaakt. In Engeland ben ook ik begonnen met Joanna Hogg.
Lange inleiding om aan te geven dat die twee speerpunten van de eerste zes maanden in elk geval gelukt zijn. Verder heb ik substantieel meer Spaanse films gezien, maar 't is toch een land dat me minder ligt, dus dat verwaterde ook wel weer grotendeels.
Mijn Katharine Hepburn en Paul Newman voornemens zijn ook uitgekomen. Alle andere voornemens (silents, Russen, Latijns Amerika) kwamen door drukte niet echt van de grond. Alleen docu's beleven wel met regelmaat in mijn filmdieet terugkeren Iets dat ik vorig jaar ben gestart en nog wel een tijdje blijf doen. Daar is ook nog genoeg in te halen zowel in de 'klassiekers' als recente krakers als Searching for Sugar Man en The Look of Silence om er maar twee te noemen.
Al met al ga ik wel wat bescheidener de laatste vijf maanden van dit jaar in:
- Brits/Engels - afmaken met de wensenlijst van de eerste helft van het jaar
- Italië - moet kijken welke genre cinema ik eruit ga pikken, naast ontbrekende klassiekers waarvan de beschikbaarheid niet geweldig lijkt.
- Sovjet Unie/Rusland, beetje Hongarije eraan vast plakken
- China / HK / Taiwan
- Docu's
Mocht er nog ruimte komen in de agenda dan wil ik wel kijken of ik van mijn favoriete actrices meer kan zien: Gena Rowlands, Vivien Leigh en Olivia de Havilland bijvoorbeeld.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
2e helft van dit jaar stond in teken van:
- Brits/Engels - afmaken met de wensenlijst van de eerste helft van het jaar
- Italië - moet kijken welke genre cinema ik eruit ga pikken, naast ontbrekende klassiekers waarvan de beschikbaarheid niet geweldig lijkt.
- Sovjet Unie/Rusland, beetje Hongarije eraan vast plakken
- China / HK / Taiwan
- Docu's
- Brits/Engels
Prima gegaan. Over gehele jaar ruim 30 Britse films gezien net als het jaar ervoor (toen t ook "in focus' was) en dat is ongeveer 33% meer dan in "gewone jaren". Ben voor mijn gevoel wel aardig klaar met de Britse filmgeschiedenis.
- Italië
Ik had een geweldige tweede helft van het jaar, met dank aan de collecties van beavis en de Haagse bibliotheek. Zag 46 Italiaanse films, waaronder 8 titels die ik aan mijn Italiaanse Top 100 kan toevoegen (Io Sono l'Amore, La Leggenda del Santo Bevitore en I Girasoli waren denk ik de toppers | ook zag ik het legendarische La Meglio Gioventu, en 't viel niet eens tegen). Haalde en passant een award in 1 van de Italiaanse lijsten op iCM (en die andere bijna). Oh ja en nog aardig wat Spaghetti westerns gekeken, met onder andere het fantastische Cemetery without Crosses.
- Sovjet Unie
Mijn voornemen was al vorig jaar om enkele Jaren 70 Russische regisseurs te ontdekken, met name in het komedie genre. Daar kwam steeds niks van maar dit najaar heb ik eraan vast gehouden. Maar liefst vier films van Gayday (twee hit, twee miss), mijn eerste Ryazanov, vier films van Mikhalkov en nog enkele Ptushko en nog veel meer. Ik zag 25 Sovjet films in een half jaar en haalde en passant een award in 1 van de Russische lijsten op iCM (en die andere bijna).
- Hongarije
Ik had een leuke Hongaarse herfst met twee toppers in de bioscoop, waaronder het briljante Jupiter Holdja, maar ook mijn oudste Hongaarse film (uit de Jaren 40), en bijvoorbeeld de recente genre-crossover Kontroll en nog wat klassiekers van het Second Run label.
- China / HK / Taiwan
Een enorme hap genomen in mijn achterstand van Martial Arts klassiekers, waaronder 3 Bruce Lee films, maar ook Mad Monkey Kung Fu en bijv. Iron Monkey. Toch wel toonaangevende titels. Verder redelijk wat titels uit China (BFI-klassiekers, doorbijten!) en Taiwan, waaronder mijn 19e HHH, beste films evenwel Zinnia Flower en Fourth Portrait. Totaal 34 titels uit Groot China bekeken. Voor mijn doen is dat best veel. Voornemen is om in de tweede helft van 2018 nog zo'n zelfde serie te doen.
- Docu's
Verder gegaan (was al gestart in 2016) met het inhalen van veel klassieke titels die ik altijd links had laten liggen. Ook in 2018 ga ik hiermee verder. Grote ontdekking was met name Wang Bing, me verder verdiept in Werner Herzog (die steeds meer een held wordt), Agnes Varda en Allan King. Moderne 'classics' als Searching for Sugar Man en het in het licht van de Koreaanse spanningen verrassend actuele The Fog of War ontbraken ook niet.
Tot slot zag ik nog 4 of 5 films met Walter Matthau en kom nu op een totaal van 25. De belangrijke dingen wel zo'n beetje gezien nu denk ik.
Erg tevreden met het maken van een wat strakkere planning (die voldoende flexibel blijkt, maar ook richting geeft - als je zoveel kijkt als ik (en precies zoals beavis hier eerde en elders al schrijft) - t blijft in elk geval leuk zo).
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Mijn filmvoornemens voor 2017.
Ik ben 2016 geëindigd met 2274 stemmen.
-De Alien collectie (+ Prometheus) herzien voordat Alien: Covenant in de bios draait
-De Terminator reeks herzien
-Alle Godzilla films nu wel afkijken (ben ik al sinds 2015 mee bezig)
-Eventueel eens de Marvel films van de laatste 10 jaar eens gaan herzien
-Peter Jackson films bekijken die ik nog niet heb gezien (vooral zijn oude horrorfilms)
-Ridley Scott films bekijken die ik nog niet heb gezien
-Steven Spielberg bekijken die ik nog niet heb gezien
-Richard Linklater films bekijken die ik nog niet heb gezien
-Net als in 2016 ook weer proberen meer niet-Engelstalige films te bekijken. Dat zal wel vooral horror worden.
-Rond de 2450 stemmen eindigen (doelstelling met magische grens van 2500 stuks is voor 2018)
-Proberen om toch wel een keer of 15 naar de bioscoop te gaan. Veel vaker ga ik toch nooit aangezien ik geen Pathe pas bezit. Wil wel proberen dan wat meer losse films te kijken en niet constant de bekende franchise titels. Is me dit jaar wel vrij aardig gelukt.
Maar ik leg mezelf nooit druk op met films kijken. Het is een hobby, het moet zeker niet iets dwangmatigs worden. Daarbij zal ik mijn televisietijd ook weer genoeg besteden aan series, games en sport.
Alien en Terminator reeks opnieuw bekeken: gelukt
De Gozilla collectie eens afkijken: gelukt
De Marvel films opnieuw zien: niet gelukt, komt op de lijst voor 2018
Oud werk van Jackson, Spielberg, Linklater en Scott bekijken dat ik nog niet heb gezien: gelukt, van alle 4 de regisseurs oude titels bekeken die ik wilde zien. Heb niet alles gezien, maar dat hoeft ook niet.
Meer niet-Engelstalige films, vooral horror bekijken: niet gelukt, heb voor zover ik herinner sowieso vrij weinig horror gezien en ook niet de anderstalige titels. Jammer.
Rond 2450 stemmen eindigen: ik eindig dit jaar op 2426 stemmen, dat vind ik dichtbij dus ik tel 'm als gelukt. Heb sowieso veel oude films opnieuw gezien en ook een hoop series nog bekeken, vandaar wat minder stemmen.
Minimaal 15 bioscoopbezoeken: ruim gehaald.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4509 votes
Gek, blijkbaar had ik hier niets neergezet als voornemen. Kan me indenken dat een streven was over de grens van 2000 te willen gaan. Ruim ook gelukt. 2106 nu, dat zijn dus 302 stemmen. Waarvan 100 in de bioscoop gezien. En dit jaar veel Aziatisch gezien, iets dat al langer op de planning stond. Net als Wilder gezien (op dat nog onvindbare debuut na) en alle Spielbergs gehad.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Er is een aantal regisseurs waar ik komend jaar tenminste drie films van wil zien: Mike Leigh, Mrinal Sen, Ingmar Bergman, Philippe Garrel, Konrad Wolf, Tony Gatlif, Maurice Pialat, Krzysztof Zanussi en Pedro Almodovar...
Over het algemeen goed gelukt, heb alleen Wolf en de Oost-Duitse cinema nog echt even laten liggen.
Een van de redenen dat ik dit jaar Duitse cinema wat in de spotlight wil zetten (ben alleen bang dat de Japanse en Franse het gaan winnen op dat vlak, die twee landen vullen al minstens de helft van mijn 2018 kijklijst)
Mijn top20 lijstje van regisseurs in 2017:
Jesus Franco (8 films, totaal nu 28 gezien)
Carlos Saura (7 films, en daarmee een grondige verkenning)
Martin Scorsese (7 films, waarvan 2 herzieningen)
Pedro Almodovar (6)
Cao Guimaraes (6, ook een grondige verkenning, met dank aan EYE)
Manoel de Oliveira (6)
Krzysztof Zanussi (5)
Mrinal Sen (4, waarmee de teller ook op 4 komt!)
Andrzej Wajda (4)
Zeki Demirkubuz (4)
Andrzej Zulawski (4, met 1x 9.5 en 3x 8.5 nu ook een favoriete regisseur!)
Maurice Pialat (3)
Eric Pauwels (3, nieuwe ontdekking!)
Fred Kelemen (3, eindelijk de lang verwachte kans op Kelemen in de bios!!)
Marcelo Gomes (3, in het verlengde van het Guimaraes retrospectief, Braziliaanse meesters)
Margueritte Duras (2, altijd zo bijzonder om te kunnen zien)
Elia Kazan (2, in het verlengde van het Scorsese retrospectief, het kwartje viel nu wel voor mij)
Elyer Ishmukhamedov (2, nieuwe ontdekking! gered van zeer onterechte obscuriteit)
Bela Tarr (2, beide herzieningen, maar de enige 10 die ik dit jaar kon geven)
Mani Kaul (slechts 1, maar wat voor één! is ook zeer op weg om favoriet van me te worden)
Ik zag overigens ook mijn 48ste Godard film. Er is tenminste één andere MM gebruiker die het leuk zal vinden dat zowel Franco als Godard tot de regisseurs behoren waar ik het meest van zag
En ik zag dit jaar vier films van Hong Sang-soo die naast Franco een van de weinige regisseurs is die graag gebruikt maakt van de zoom... zeer opvallend. En hoewel ik beide zeker niet tot de beste regisseurs mag rekenen (in tegendeel eigenlijk), is dit voor beide ook wel onderdeel van de charme van hun werk
Wat betreft de landen heb ik voor nu geselecteerd: Iran, Polen, Hongarije, India en de UK, met van elk zo'n 10 tot 20 titels.... wil er over een jaar dus wel minstens tien van elk gezien hebben
gelukt, ook met Zuid-Korea die ik er op de helft van het jaar nog bij heb genomen
Mijn top-lijstje qua landen:
UK 41
Polen 40
Spanje 38
India 27
Zuid-Korea 25
Portugal 24
Hongarije 15
Iran 14
Gezien de kwaliteit is het voor mij uiteindelijk het jaar van de Poolse cinema geworden, maar Spanje deed goed zijn best, daar heb ik ook een paar bijzondere ontdekkingen gedaan.
I Check Movies
César Award (nog 4 te gaan voor brons)
Criterion Eclipse (nog 5)
FESPACO (5)
100 best chinese (6)
Grande Cinema Italiano (12)
wellicht ga ik tot slot ook voor platinum op de Cahiers 100 classics lijst (7 te gaan)
Die platinum is gehaald. Eigenlijk heb ik alleen de Afrikaanse en de Italiaanse lijst nog wat te veel laten liggen. Maar heb daarnaast ook sprongen gemaakt op de Aziatische fieldguide en de Hongaarse, Poolse, Spaanse, Iraanse en Braziliaanse lijsten.
De 500<400, Cahiers en Doubling lijsten blijven een inspiratie (Rosenbaum is wat weggezakt)
Daarnaast was er een WorldCup en een ICM-festival. Komend jaar zal ik daarmee op de zelfde manier door gaan. Doe nog steeds mooie ontdekkingen. Maar ik ga ook proberen om in mijn collectie de focus wat te leggen op recentere cinema, en die staat (nog) niet altijd op lijstjes... want daar valt ook nog genoeg te ontdekken en/of het is tijd die lijstjes ook weer eens wat meer los te laten 
Heb voor het eerst het gevoel alle doelen die ik had gesteld ook gehaald te hebben. Vond het een mooi jaar. Met in totaal 707 films gezien (of 716 als je de Dekalog voor 10 telt) en een gemiddelde score van 7.31
Het percentage films dat ik in de bios zag is iets gedaald ten opzichte van de laatste jaren, wat ik kan verklaren door het feit dat ik weer voltijd werk en ik in deze baan minder flexibel met werkuren kan omgaan dan in mijn vorige, waardoor ik het 's avonds eigenlijk nooit erg laat kan maken. Het waren er toch nog altijd 205, dus alles is relatief 
nog een laatste opmerkelijk cijfer. Ik zag 90 films van vrouwelijke regisseurs. Nu heb ik me daar ook wel op gericht (en daarom de aantallen bijgehouden), maar toch op zich een mooie score. Het leek soms ook of festivals de nadruk legde op de vrouwen in hun selectie... ik hoefde namelijk niet echt veel moeite te doen om interessante films te vinden! Hopelijk een teken dat de industrie eindelijk echt een stuk vrouwvriendelijker gaat worden.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Lees nu pas mijn filmvoornemens terug maar die ben ik volgens mij vorig jaar al op 02 januari vergeten ( ? ) want daar is niet veel van terechtgekomen. Een gênante bedoeling:
01. Kinema Junpo Top is hetzelfde gebleven.
02. Welgeteld zeven herzieningen.
03. Series wel beter gelukt in vergelijking met voorgaande jaren. Alleen jammer dat van de vier series alleen Rectify de moeite waard was.
04. Vijf Beren gezien waarvan ik er nu 38 van de 74 heb gezien. Hier wil ik dit jaar echt verder mee gaan omdat het de eerste keer is dat ik naar het Filmfestival van Berlijn ga. Eens even kijken wat ik zelf nog in de collectie heb en wat ik nog kan lenen van anderen. 
Twee Palmen gezien waardoor ik er nu 54 heb gezien van de 90.
En van de Luipaarden heb ik er toch weer vijf van gezien waardoor ik er nu 26 heb gezien van de 86. Toch wel de meest moeilijke en obscure lijst van de filmfestivals. Twijfel wel of ik de nieuwste ga zien op het IFFR.
05. Helaas ook veels te weinig van gezien.
In april ergens kwam er nog een extra filmvoornemen bij maar ook die heb ik niet gehaald. Wou 600 titels gezien hebben uit het 1001-boek maar ik bleef steken op 593. Zag er toch 33.