- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Winkels en webshops
- Videotheken (algemeen topic)
Videotheken (algemeen topic)
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Ja, dat is een top videotheek. Kinderen van mijn collega gaan daar altijd films uitzoeken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Hier nog een interessant artikel over deze videotheek:
Video Express blaast 20 kaarsjes uit: 'Door Netflix de helft van onze klanten kwijt' | BRUZZ
Basto
-
- 11918 messages
- 7397 votes
Videotheken zien de omzet weer stijgen.
On the film front, video stores are coming back from the brink of extinction. E-Time Video, the last video store in Cairns, experienced a 25 per cent increase in business over a year.
Onderhond
-
- 87585 messages
- 12834 votes
Zijn toch maar vreemde artikels. Ze schrijven alsof het gaat om Netflix vs DVD, maar uiteindelijk gaat het gewoon over owernship vs subscription.
Van dat laatste ook absoluut geen fan, maar fysieke media hoeven daar niet als redder gezien te worden. Gewoon een mogelijkheid om een film te kunnen kopen volstaat, ook digitaal.
Basto
-
- 11918 messages
- 7397 votes
Zijn toch maar vreemde artikels. Ze schrijven alsof het gaat om Netflix vs DVD, maar uiteindelijk gaat het gewoon over owernship vs subscription.
Van dat laatste ook absoluut geen fan, maar fysieke media hoeven daar niet als redder gezien te worden. Gewoon een mogelijkheid om een film te kunnen kopen volstaat, ook digitaal.
Ja, maar dan moet je m ook wel echt op je eigen schijf kunnen zetten. Want bij ownership dmv toegang via een cloudservice blijf je afhankelijk van die partij. En bij verhuizing naar een andere regio, kun je alsnog de toegang weer kwijt zijn. Ook de duur van de rechten, overnames en faillissementen zijn haken en ogen.
Ik weet overigens dat het begin 2000 als Warners visie was, dat je hun films gewoon zou moeten kunnen downloaden, branden en zelf het hoesje zou kunnen printen. Minimale (transport) kosten en het uitschakelen van de tussenhandelaar. Streaming heeft dat net wat anders ingevuld.
Zelf vind ik digitaal bezit toch veel minder aantrekkelijk dan het fysiek in de kast te hebben staan. Zal wel een oude lul zijn wat dat betreft. Belangrijkste blijft uiteindelijk de beschikbaarheid (en kwaliteit)
Onderhond
-
- 87585 messages
- 12834 votes
Zelf vind ik digitaal bezit toch veel minder aantrekkelijk dan het fysiek in de kast te hebben staan. Zal wel een oude lul zijn wat dat betreft. Belangrijkste blijft uiteindelijk de beschikbaarheid (en kwaliteit)
Zo denk ik er exact over. Heb ze ook veel liever met een hoesje (een dun dan wel!) in m'n kast staan, maar da's vooral een oude instelling. Uiteindelijk wil je een film gewoon "in bezit", zodat je hem kan opzetten wanneer je wil.
Ik zie streaming ook vooral nog steeds als een sampling tool, om een hoop films te zien waar je eigenlijk niet specifiek voor wil betalen. Koop is enkel voor de goeie films.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ja, maar dan moet je m ook wel echt op je eigen schijf kunnen zetten. Want bij ownership dmv toegang via een cloudservice blijf je afhankelijk van die partij. En bij verhuizing naar een andere regio, kun je alsnog de toegang weer kwijt zijn. Ook de duur van de rechten, overnames en faillissementen zijn haken en ogen.
Ik weet overigens dat het begin 2000 als Warners visie was, dat je hun films gewoon zou moeten kunnen downloaden, branden en zelf het hoesje zou kunnen printen. Minimale (transport) kosten en het uitschakelen van de tussenhandelaar. Streaming heeft dat net wat anders ingevuld.
Geef ik je wel gelijk in maar ben het ook eens met Onderhond dat ik enkel de films daadwerkelijk fysiek in mijn bezit wil hebben die ik goed genoeg vind om meerdere keren te kijken. Er zijn een hele rist die ik kijk in kader van het een of ander en 9 kansen op 10 niet meer hoef terug te zien.
Nadeel van streaming is ook dat je zelden toegang zal hebben tot de extra's dat is uiteindelijk nog mijn voornaamste motivatie om een film in fysieke vorm te kopen.
Basto
-
- 11918 messages
- 7397 votes
Ik koop ook vooral films die ik vaker wil zien. Maar soms koop ik ze ook omdat dat de enige legale nanier is om ze (nog) eens te zien. Vandaar dus dat ik denk dat er (in een hele grote stad) weldegelijk plek is voor een videotheek met dat soort titels.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nog even extra promotie voor een van de laatste videotheken:
DVD’s huren in één van de laatste videotheken van België - VICE
Basto
-
- 11918 messages
- 7397 votes
Dit had ik ook niet verwacht... Ze versturen nog steeds 1.000.000 dvd’s per week anno 2019
Netflix's DVD Mailing Service Is Still Doing Surprisingly Well - VICE
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Collectie Cinematheek naar Filmbieb - Filmkrant
Vaak geweest bij Chris in de Cinematheek (toen nog in de Burghardt vd Berghstraat)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Grappig, hier en daar is dus nog steeds een videotheek:
(betaalartikel)
Een videotheek was vijf jaar geleden al een zeldzaamheid en nu in 2020 zeker. Toch zal corona de videotheek niet nekken, en ook de opkomst van de streamingdiensten als Netflix of Disney niet. Want in de videotheek daar vind je films die in geen bioscoop nog gespeeld worden, die nergens anders nog te bekijken zijn. “De videotheek heeft een mooie toekomst”, zegt uitbater Olivier Van Den Borre.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Haniel Films & Games stopt met filmverhuurtak - Entertainment Business
Na 38 jaar is de koek echt op. Haniel Films & Games trekt op 31 augustus de stekker uit de filmverhuurtak van het bedrijf en gaat verder met games en merchandise. Eigenaar Han Denkers: “Netflix was een harde klap, maar door de coronacrisis is de omzet van filmverhuur bij ons met meer dan 70 procent gedaald.”
Haniel Films & Games in Zutphen was een van de weinige winkels in Nederland waar consumenten nog films konden huren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wow, er bestaan dus nog steeds videotheken in NL:
Er zijn nog minder dan twintig videotheken in Nederland, becijfert Locatus, dat data over winkels en winkelgebieden verzamelt. Rond de millenniumwisseling waren er volgens CBS-cijfers ruim 1100 videotheken. Een jaar of tien geleden waren er nog meer dan 300 over, bevestigt een woordvoerder van International Entertainment Service, een groothandel waar veel overgebleven videotheken in Nederland en België zaken mee doen.
Al zijn het nu dus meer veredelde buurtwinkels, waar je van alles kunt kopen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Om iets van dat nostalgisch videotheek-gevoel weer op te roepen heeft de Rotterdamse kunstenaar Gyz La Rivière (45) een dik fotoboek samengesteld waarin, op het obsessieve af, zo goed als alle videotheken zijn opgenomen die in de regio Rotterdam bestaan hebben. Home Video: videotheken & video in Groot-Rotterdam heet het. Daarnaast zette La Rivière in de Rotterdamse galerie Joey Ramone ook een tentoonstelling op over videobanden, te zien van 4 september tot en met 30 oktober.
Videotheek de Filmfreak, Hesseplaats 197Beeld Martin Schaeffer, 1987, uit het boek Home Video van Gyz La Rivière
Basto
-
- 11918 messages
- 7397 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Tijdscapsule, terug naar 2004:
On what would’ve been her 45th birthday, MTV News celebrates the legacy of Brittany Murphy by looking back at her memorable visit to a local Blockbuster Video in 2004.
The Oceanic Six
-
- 60517 messages
- 4107 votes
Laatste videotheek van regio stopt ermee: "Ik kan niet verder als museum" - Omroep West
Zelfde verhaal, maar op een andere site:
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het is een van de laatste videotheken van het land, de allerlaatste van de stad Groningen: Videoland aan de Westerhaven sluit z’n deuren. ,,De lol van een eigen zaak ging er steeds meer af.’’
Het is op wat filmposters na leeg in videotheek Videoland aan de Westerhaven in Groningen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Het was bijna een wonder hoe de videotheek in Raamsdonksveer wist te overleven. Jarenlang hield de vestiging als een soort Asterix-dorpje vol, naast de grote jongens als Netflix en Videoland. Eind deze week valt het doek dan toch echt. Het gaat zover bekend om de laatste videotheek van Brabant. "Anders moet er geld bij", zegt eigenaar Jacco d'Haene teleurgesteld.
tommykonijn
-
- 5139 messages
- 2356 votes
Ik vraag me af of ik de enige ben hier die wel eens terugverlangt naar de videotheek. Misschien wel, haha. Wellicht dat het voor mij een extra sentimentele betekenis heeft doordat ik er als kind vaak kwam, een goede band had met de eigenaren en het zelfs mijn eerste bijbaantje (stage) was.
Streaming is veel gemakkelijker natuurlijk. Je hoeft je huis niet meer uit en je neemt misschien gauwer een risico. Tegelijkertijd vond ik het wel altijd een bepaalde ervaring om erheen te gaan en met de 'juiste' film(s) naar buiten te lopen. Een dvd-hoesje vertelde (vertelt) me altijd veel meer dan één plaatje met een omschrijving van twee á drie zinnen op Netflix.
Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe anderen hier nu over denken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
The owner of the UK's longest surviving DVD rental store is surprised that business is thriving - 40 years after they opened.
Colin Richards, 71, opened TVL Allstar Video in Haverhill, Suffolk, UK in 1984 and it originally started as a company that leased video tapes to other shops.
He then decided to start renting films and the store now has around 8,500 DVDs including Forrest Gump - which has been borrowed at least 2,000 times.