- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste westerns
Beste westerns
Pacino88
-
- 608 messages
- 1478 votes
1. Buono, il Brutto, il Cattivo, Il (1966)
2. Rio Bravo (1959)
3. Wild Bunch, The (1969)
4. C'era una Volta il West (1968)
5. Magnificent Seven, The (1960)
6. Per Qualche Dollaro in Più (1965)
7. Unforgiven (1992)
8. Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford, The (2007)
9. 3:10 to Yuma (2007)
10. The Outlaw Josey Wales (1976)
Best lastig uit een lijst van ruim 150 titels.
Grappig trouwens dat geen één western in mijn stemlijst onder de 3* uitkomt. Maar wellicht dat Wild Wild West bij herziening lager uitkomt. Laatste keer gezien als 10/11 jarige in de bioscoop. Blijkt nou niet bepaald een meesterwerk, gezien de gemiddelde cijfers. 
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Grappig dat je een avatar van John Wayne (één film in je top-10) hebt, terwijl Clint Eastwood met maar liefst vier films in je top-10 vertegenwoordigd is... Of staan er veel titels met de Duke hoog bij de overige 140+?
Pacino88
-
- 608 messages
- 1478 votes
Klopt, die avatar vond ik lang geleden toevallig en is altijd goed bevallen. Vind ik ook nog wel redelijk uniek itt een Eastwood avatar. In mijn lijst zul je zeker wel een stuk of 40/50 Wayne films vinden. The Searchers, Red River, The Cowboys en The Shootist zullen wel in een top 25 komen te staan, waarvan die 1e wellicht toch een plek in de top 10. 
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
O ja, Red River *zucht*... Toevallig net bij CDWow besteld, moet dus nog binnenkomen, dan opnieuw bekijken, geldt als een enórme klassieker maar heb ik te lang geleden gezien... dus zal ik mijn top-10 misschien wel moeten gaan omgooien... Een mens blijft bezig... Gelukkig maar!
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@Roger Thornhill:
Ik zie Five Card Stud op je lijst staan.
Een opmerkelijke keuze (d.i. géén kritiek!)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je daarin zo aantrekt?
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
(Dit stuk zit vol spoilers!) Moeilijke vraag, Brix.… Omdat het toch iets van een lievelingsfilm is zou ik hem eigenlijk nú helemaal opnieuw moeten bekijken (op zich natuurlijk geen straf) om alle kwaliteiten op te sommen. Ik zie en erken ook alle tekortkomingen van die film, zoals het feit dat het mysterie nauwelijks een mysterie is, de sexy femme fatale (Inger Stevens) niet erg sexy en zeker niet fataal is, en Dean Martin eigenlijk geen acteur is. Maar toch blijft deze film mij boeien – ongetwijfeld een hoogst persoonlijke afwijking (met andere woorden ik ben bang dat mijn voorliefde voor deze film niet uit te leggen of over te brengen is), maar ik zal proberen een paar van de kwaliteiten van deze film voor mij op te sommen:
•* Dean Martin is iemand wiens persoonlijkheid mij fascineert (enerzijds een oppervlakkig entertainer, anderzijds helemaal his own man die eigenlijk door niemand te doorgronden was en daardoor een uniek soort cool belichaamt – zie de geweldige biografie van Nick Tosches: Dino: living high in the dirty business of dreams). En als gokker die tot actie gedwongen wordt is hij hier eigenlijk hélemaal op z'n plaats (net zoals hij in Rio Bravo eigenlijk ook zeer overtuigend was)
•* Robert Mitchum, een acteur over wiens charisma ik hopelijk niets hoef uit te leggen
•* Roddy McDowall, misschien niet zo'n bijzondere acteur die hier echter perfect gecast is als vervelende etterbuil (en die hier uitstekend gebruik kan maken van zijn "zuigende" intonatie), met als hoogtepunt de scène waarin hij de smid vertelt over hoe zijn vader reageerde op de dood van zijn moeder
•* de onnadrukkelijke maar innemende vriendschap tussen de personages van Dean Martin en Yaphet Kotto
•* het aardige portret van een klein stadje en alle spanningen die in zo'n gemeenschap kunnen leven (met name de onrust, eerst onder de bewoners door de komst van de mijnwerkers, vervolgens onder de mijnwerkers zelf naar aanleiding van de moorden)
•* de niet opvallende maar wel fraaie fotografie
•* de aanwezigheid van een expliciet ongelovige zonder dat daar een probleem van wordt gemaakt (en zonder dat hij als "apart" wordt afgeschilderd)
•* de onsentimentele toon van de film, vooral belichaamd in de scène waarin alle spanningen plotseling culmineren in de moord op de deputy en de enorme shoot-out midden op straat (totdat Rudd hoogstpersoonlijk schietend door de straat komt lopen – als het iemand anders was dan Mitchum zou je als kijker misschien in lachen uitbarsten, maar als ik Mitchums kop zie kruip ik op dat moment het liefst zèlf achter de bank)
•* de dialogen, die in beginsel de handeling gewoon vooruit helpen maar tegelijk vol zitten met grappige one-liners. Een paar voorbeelden:
•* Val Morgan (Dean Martin) tot Nora Evers (Katherine Justice): "Now you're gambling on my better instincts. And I don't have any – I just have instincts."
•* Predikant Jonathan Rudd (Robert Mitchum) in de kerk: "If I hadn't shot that gun off, there'd be nobody here but me and the dog. Before I came to this town, there was nobody but the dog. You people didn't seem to think you needed a church, just a big doghouse." (hier moet je eigenlijk Mitchums minachtende intonatie bij denken)
•* Nick Evers (Roddy McDowall) tot Rudd: "Why don't you let God do his own work ?" Rudd: "I'm just filling in for him until he gets around to Rincon." Nick: "Well, if either of you needs any help, call on me – Nick Evers."
•* Nora: "You still mad at me?" Nick: "Not you. The world." Nora: "The world?" Nick (verveeld): "It's flat."
•* Nick: "I've got just one rule: me first, nobody second. Name me somebody who don't feel that way." (Een zekere mate van eerlijkheid kun je hem niet ontzeggen, dat maakt hem ook zo'n leuk personage.)
•* Val: "I'll just sit down, play me some cards for money." Kroegbazin Mama Malone (Ruth Springford): "About time! A man don't work, he ain't respectable."
•* En mijn persoonlijke favoriet: Rudd nodigt alle (drinkende en pokerspelende) cowboys in de saloon voor zijn kerkdienst uit: "There'll be a place for you. There was a seat for Judas." En terwijl hij wegloopt hoor je van één pokeraar zachtjes de throwaway punchline: "Who's Judas?"
•* En last but not least, de (bijna) slotscène, de confrontatie tussen Val en Rudd, grotendeels bestaande uit een monoloog van Val. Ik heb de scène nu al vele malen gezien, maar elke keer is hij toch weer adembenemend (net zoals de bijna-slotscène van Shane, de ijzersterke shoot-out), vooral vanwege de grandioze manier waarop Dean Martin dit speelt: koel, zelfbewust, en tegelijk op zijn hoede. "If that's a bible, you read it. If it's not, you drop it."
•* Uiteindelijk toch moeilijk te verklaren: op de één of andere manier raakt het geheel van deze film bij mij precies de juiste snaar. Dean Martin: cool maar alert. Ooit moest ik een stuk schrijven over een "foute held", iemand die je bewonderde terwijl je wist dat hij "fout" was (hetzij in de zin van "politiek incorrect", hetzij "eigenlijk iets low-brow-achtigs waar je je voor schaamt"), en dat stuk ging natuurlijk over hèm. Maar in déze film is hij perfect. (Ik plaats dit stuk meteen ook maar op de pagina van Five card stud, kan er dáár ook op gereageerd worden.)
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Als dát geen afdoende antwoord is, dan weet ik het ook niet meer 
En je gaat het misschien niet geloven, maar dit pleidooi heeft mij onmiddellijk overtuigd om de DVD te bestellen.
Ga ik vanavond zelfs nog doen.
Het is al zó lang geleden dat ik de film voor 't laatst zag, dat een opfrissertje geen kwaad kan.
Met Mitchum erbij (een van mijn favorieten) valt er altijd wel iets te genieten.
Met Martin heb ik zo'n beetje hetzelfde, ik zie die gewoon graag, en vind hem niet misplaatst in westerns.
Indedaad een unieke figuur die man.
Met mijn dank 
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Dank voor je reactie, Brix. Zonder klef over te willen komen: zulk enthousiasme, daar doe ik het voor. (Maar wat ga ik me schuldig voelen als ie je nu tegenvalt...)
Overigens heb ik de DVD indertijd in Duitsland gekocht, dus ook met een Duitse hoes. Zouden Duitse westernliefhebbers nou ook zo met elkaar praten: "Jawohl, Martin und Mitchum, sie waren doch großartig in Todfeinde"?
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Nog even op Dean Martin terugkomen: in het stuk dat ik hierboven noemde (over je favoriete foute held) blijk ik ook twee alinea's over Five card stud te hebben geschreven. Die verklaren wellicht ook wel een beetje mijn fascinatie met Martin in deze film:
"In 1968 speelde hij een beroepsgokker in een western genaamd Five card stud. Zelfs de regisseur had er geen hoge dunk van, maar Martin speelde hier een personage dat hem paste als een handschoen. Zijn uiterlijk was perfect: lang, slank maar niet mager, lenig, gebronsd met de suggestie van een viriele five o'clock shadow, zijn haar zwart en glanzend als de vacht van een kat, met een suggestieve stem, en gehandschoend (totaal inauthentiek maar wel zeer, eh, cool). Een man, kortom, geen jongen zoals zoveel tegenwoordige Hollywoodsterren, die allemaal misschien wel tien keer betere acteurs dan Martin zijn, maar er zo als jongetjes uitzien en dus dikwijls uiterst ongeloofwaardig zijn als astronaut, cowboy of huurling, hoezeer dat soort mensen "in het echt" misschien ook wel jonger was dan je zou denken.
Daarnaast heeft Five card stud snelle dialogen met vele geestige one-liners, een plot dat minder belangrijk is dan de personages en het reilen en zeilen van het stadje, en als kersen op de taart niet één maar twéé schurken. Bovenal echter is daar Martin: zijn reputatie als luie charmeur zou zich kunnen vertalen in een dédain voor het gevaar dat hij in de film loopt (de leden van een groep lynchers worden één voor één vermoord, en hoewel natuurlijk onschuldig staat ook híj op de lijst), maar op de een of andere manier straalt hij toch precies de juiste mix van betrokkenheid en afstandelijkheid uit. Natuurlijk loopt hij gevaar, natuurlijk zou hij ook liever blijven leven dan dood te gaan, maar er is ook nog zoiets als stijl, en liever dan in een hoekje te gaan zitten wachten tot de moordenaar hem heeft gevonden loopt hij hem met open vizier tegemoet, ook al weet hij niet wie het is."
Zo, en nu eerst de film bekijken als ie binnenkomt! 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Wow, wat een welbespraakte omschrijving van Martin!
Daar kan ik me zeker wel in vinden.
Een echte kerel met charisma, en geen jochie, zoals inderdaad veel van de huidige "sterren".
Ik heb de DVD inmiddels al besteld
(bij WOW HD)
Wat die Duitse uitgaven betreft is het al een grote vooruitgang dat ze het Engelse geluidsspoor er tegenwoordig meestal ook op hebben staan.
Dat was vroeger wel anders.
Wel nog steeds jammer dat ze geen originele titels gebruiken, de Duitse titels zorgen soms voor lachkrampen bij mij.
Soms ontbreekt de Engelse titel ook helemaal op de DVD boxen, en is het gissen.
Ik heb in het verleden wel eens vaker contact gehad met Duitse filmliefhebbers.
Daarvan zei er een ooit dat hij alleen films in "Originalton" wilde hebben.
Ik dacht natuurlijk meteen aan de Engelstalige versies, maar dat bleek een vergissing...
Hij bedoelde de Duitse nasynchronisatie! 
"Bill, sattel die Hühner, wir reiten nach Texas!"
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Ik moet zelf nog altijd denken aan "Hey, Joe, Hände hoch!", hetgeen ik letterlijk zo heb horen zeggen in de tijd dat ik nog zó graag mijn filmklassiekers wilde leren kennen dat ik er zelfs de ARD of het ZDF voor aanzette op mijn toenmalige zwart-wit-televisietje. (Ja, dat was niet echt gisteren of eergisteren.)
Die Originalton blijft toch een merkwaardig fenomeen. Het schijnt dat ze ooit een film met Paul Newman in de bioscoop wilden uitbrengen, maar helaas was zijn nasynchronisator ziek, dus toen namen ze maar een ander, en vervolgens werd de film de bioscopen uit gefloten, want "das war doch gar nicht der Paul Newman!" (Ongeveer zoals het publiek indertijd moet hebben gereageerd toen de stem van John Gilbert anno 1927 of 1928 voor het eerst in een geluidsfilm te horen was.) En Youri Mulder vertelde ooit in een interview dat die nasynchronisatoren in Duitsland echt bekende persoonlijkheden zijn: in zijn Schalke-tijd zat hij ooit in een restaurant, en toen zei een (Duitse) tafelgenoot: "Hee, daar heb je Robert de Niro!", maar toen Mulder opkeek zag hij alleen maar een totaal onbekend gezicht – maar dat was dus De Niro's Duitse stem.
En ik zou Todfeinde natuurlijk ook nooit gekocht hebben als er niet ook de Engelse Originalfassung op stond. ARD- en ZDF-jeugdsentiment is één ding, maar met de ruime verkrijgbaar van "oude" films op DVD ben ik toch wel héél erg blij. Te bedenken dat je vroeger een film in de bioscoop zag, en dan daarna pas weer tot ie op televisie kwam, of misschien zelfs wel nooit meer… 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Klopt allemaal als een bus (ein Omnibus
)
Dat John Wayne en Lorne Greene, en nog anderen, in het Duits dezelfde stem hebben, mag de pret blijkbaar niet drukken, haha.
Inderdaad is het grote aanbod aan Duitse releases van (o.a.) westerns op DVD een geweldig pluspunt.
Kom daar in Nederland of België maar eens om....
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Dat zijn weer aardige lijstjes die zijn toegevoegd .
Roger Thornhill .leuk verhaal om te lezen van die Duitsers 
Pacino 88 ik wilde nog even terug komen op het verhaal van je avatar en je top 10 lijstje.
Ook al heb je Eastwood 4 maal in je top 10 staan .
Ik zou deze avatar van Wayne blijven gebruiken .
Zeker ook dat er hier al meer zijn met een Eastwood avatar .
En persoonlijk vind ik hem wel mooi en ook nog eens herkenbaar 
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Vooral de eerste 10-12 zijn absolute favorieten. Blijf het een erg fijn genre vinden.
1. C'era una Volta il West (1968)
2. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
3. the Wild Bunch (1969)
4. Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
5. High Plains Drifter (1973)
6. My Darling Clementine
7. Pat Garrett & Billy the Kid (1973)
8. Johnny Guitar (1954)
9. Keoma (1976)
10. Man of the West (1958)
11. McCabe & Mrs. Miller (1971)
12. The Outlaw Josey Wales (1976)
13. High Noon (1952)
14. Rio Bravo (1959)
15. Winchester '73 (1950)
16. Shane (1955)
17. True Grit (2010)
18.The Searchers (1956)
19. Dead Man (1995)
20. The Man From Laramie (1955)
21. Jeremiah Johnson (1972)
22. Unforgiven (1992)
23. Little Big Man (1970)
24.The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007)
25. Da Uamo Uamo (1967)
ASRoma1927
-
- 49 messages
- 2178 votes
1: Il Buono, Il Brutto, Il Cattivo
2: C'era Una Volta Il West
3: Jeremiah Johnson
4: Il Grande Silenzio
5: Butch Cassidy & The Sundance Kid
movieking
-
- 659 messages
- 4818 votes
Young guns 1 & 2
Unforgiven
True grit
Tombstone
3:10 to Yuma
Dances with wolves
Wyatt Earp
Maverick
Posse
Ride with the devil
The jack bull
Django Unchained
Jonah Hex
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
The Good, the Better and the Best, of the Wild West
Mijn favoriete westerns probeer ik al een tijdje bij te houden in een lijst van vijftig titels. Van nu af aan wil ik hier elk jaar de meest favoriete titels eruit pikken en deze van een toelichting voorzien. Dat kan natuurlijk aan het begin of het eind van een jaar maar het leek me leuker om hier mijn eigen nieuwe jaar voor te nemen. Een nieuw levensjaar dat jaarlijks op de drieëntwintigste van februari begint. Zo’n jaar geleden had ik het idee al in mijn hoofd en plaatste ik een lijst van 18 van mijn lievelingswesterns van dat moment (23 april 2013):
01. Once upon a Time in the West (1968)
02. Broken Trail (2006)
03. The Good, the Bad and the Ugly (1966)
04. Rio Bravo (1959)
05. Dances with Wolves (1990)
06. Legends of the Falls (1994)
07. The Outlaw Josey Wales (1976)
08. 3:10 to Yuma (1957)
09. Open Range (2003)
10. Unforgiven (1992)
11. Last Train from Gun Hill (1959)
12. The Jack Bull (1999)
13. The Tracker (1988)
14. Silverado (1985)
15. For a Few Dollars More (1965)
16. The Culpepper Cattle Co. (1972)
17. Lonesome Dove (1989)
18. The Searchers (1956)
Nu dus eentje extra (19) en enkele wijzigingen in de volgorde. Een zogenaamde update:
Positie|(Vorige keer)|Stijging/daling|Titel (Jaartal)
01 | (01) | ---- | Once upon a Time in the West (1968)

Dit is natuurlijk een van de welbekende klassiekers die niet alleen bij mij te boek zal staan als beste western. Deze alom geprezen topwestern is er niet een die je meerdere malen per jaar moet kijken maar als je hem dan toch eens per jaar ziet is het wel een weergaloos genot om naar te kijken. Het heerlijk meeslepend en mysterieuze sfeertje neemt je mee in een andere wereld en doet je dromen met de ogen open.
02 | ( -- ) | ---- | Monte Walsh (2003) - Nieuw

Het is in deze eeuw nog steeds mogelijk om prachtige westerns te maken maar er zijn maar weinig regisseurs die weten hoe. Simon Wincer is er in ieder geval een van. In combinatie met Tom Selleck, een van de weinige acteurs die vandaag de dag een western nog tot een waar succes zou kunnen maken, maakte hij een remake van het nostalgische Monte Walsh en het origineel werd zowaar overtroffen. Ook hier is de sfeer doorslaggevend. Het heerlijke nostalgische sausje waarin deze film is gedompeld, doet je zowaar wensen dat je een cowboy zou mogen zijn. Heb hem het afgelopen jaar pas voor het eerst gezien maar ook bij de twee herzieningen die er in datzelfde jaar nog op volgden was het telkens weer genieten.
03 | (02) | - 1 | Broken Trail (2006)

Een tweedelige miniserie die het vooral moet hebben van prachtige natuurshots van een kudde paarden en het groene heuvelige landschap van Alberta, Canada. Deze rustgevende beelden geven deze miniserie een ontspannen sfeer. Het liefst kijk ik hem dan ook in een keer uit en zet ik het tweede deel meteen op wanneer het eerste is afgelopen. Robert Duvall en Thomas Haden Church spelen sterke rollen en nemen daarin een aantal Chinese meisjes in bescherming. Ze maken het een en ander mee maar de problemen die zich voordoen mogen de pret die er uit deze miniserie valt te halen niet drukken.
04 | (04) | ---- | Rio Bravo (1959)

Dit is de eerste uit een reeks van drie soortgelijke films die Howard Hawks en John Wayne samen maakten. Maar waar normaal gesproken de derde maal scheepsrecht betekent, werd hier al meteen begonnen met een bijna onovertroffen en zeer vermakelijke western. Het zijn de karakters die de film naar een zeldzaam hoog niveau tillen. John Wayne is hierin op zijn best, Dean Martin is geweldig, Walter Brennan is op dreef en Ricky Nelson doet ook meer dan aardig mee. Allen spelen ze bijzondere personages die van Rio Bravo een van de vermakelijkste westerns ooit maken.
05 | (03) | - 2 | The Good, the Bad and the Ugly (1966)

Tja, is deze dan niet net zo goed als die andere topper van Leone? Ja, misschien wel eigenlijk. Ook The Good, the Bad and the Ugly is van begin tot eind een genot om naar te kijken. De relaxte sfeer is heerlijk, Clint Eastwood is uitermate cool, Eli Wallach buitengewoon geestig en ook Lee Van Cleef is zeldzaam goed. Toch is het op elk vlak net ietsje minder perfect dan Once upon a Time in the West. Maar goed, waar gaat het over? Geniaal is geniaal, zo simpel is het natuurlijk ook.
06 | (06) | ---- | Legends of the Fall (1994)

Of het nu een western is of niet, het westerse leventje in the middle of nowhere dat in Legends of the Fall belicht wordt, is uitermate bijzonder om te zien. Niet alleen omdat de geteisterde familie het een en ander moet doorstaan maar net zo goed omdat James Horner de gevoelige snaar veelvuldig weet te raken. Dramatiek ten top, een heerlijke sfeer, een prachtige omgeving en geweldig sterk acteerwerk maken er een heerlijk epos van dat lang niet iedereen zal overtuigen maar je, wanneer het je ligt, op het puntje van je stoel doet zitten en je meesleept door een reeks aan bijzondere familiegebeurtenissen.
07 | (05) | - 2 | Dances with Wolves (1990)
Nu we het toch over een ‘epos’ hebben: Dances with Wolves, de grootst opgezette westernklassieker, was natuurlijk de indrukwekkende film die het genre een comeback bezorgde. Nadien werd er in ieder geval weer gepoogd goede westerns te maken en hoewel dit sindsdien eigenlijk nog maar zelden is gelukt, was dit natuurlijk wel de film die voor deze pogingen gezorgd heeft. Kevin Costner legde met deze bijna onovertrefbare western de lat wel meteen weer extreem hoog.
08 | (08) | ---- | 3:10 to Yuma (1957)

Delmer Daves doet je middels een heerlijk broeierig sfeertje en voortdurend oplopende spanning geboeid kijken naar de western die een remake eigenlijk overbodig maakte. Het is Glenn Ford die als goedlachse schurk intimiderend te werk gaat en de spanning hoog doet oplopen. Van Heflin is een krap bij kas zittende, stoïcijnse rancher die hem wel even denkt te kunnen afleveren en op de trein naar de gevangenis denkt te kunnen zetten. Het psychologische spelletje dat er in de film tussen de twee ontstaat, is van onschatbare waarde voor deze heerlijk wegkijkende klassieker.
09 | (09) | ---- | Open Range (2003)

Film met een rustig begin maar een spetterend einde. Kevin Costner en Robert Duvall spelen een geplaagd duo dat het een en ander meemaakt tijdens een korte graasperiode voor hun kudde. Het gaat van kwaad tot erger en in combinatie met de prachtige vormgeving zorgt dat voor een zeer vermakelijke en tegelijk boeiende western. Uiteindelijk leidt dit tot een van de beste, en naar mijn weten ook een van de langst durende shootouts die er in een western heeft plaats gevonden.
10 | (07) | - 3 | The Outlaw Josey Wales (1976)

Een van Clints besten. Eastwood lijkt als Josey Wales het verkeerde pad op te gaan na door een op een soortgelijk pad geraakte legertroep te zijn beroofd van de meest dierbare dingen die je je kunt bedenken. Een vergelijking met zijn spaghettitrilogie gaat hier eigenlijk niet op, maar de manier waarop hij tegelijkertijd nogal bot overkomt en evengoed sympathie weet op te wekken is vergelijkbaar en even succesvol als tijdens zijn Italiaanse avontuur.
11 | ( -- ) | ---- | The Man Who Shot Liberty Valance (1962) - Nieuw

De beste John Ford die ik vooralsnog heb gezien. Als een van de grootste regisseurs met drie grootse acteurs gaat samenwerken is dat ook bijna een garantie voor succes natuurlijk. John Wayne, James Stewart en Lee Marvin maken er een zeer aangename film van. De zwart-witbeelden, die zouden zijn toegepast om leeftijdsverschillen van acteurs en personages te verhullen, werken sfeerverhogend en maken er in combinatie met het bijzondere verhaal een uniek meesterwerk van.
12 | ( -- ) | ---- | Destry Rides Again (1939) - Nieuw

Er zit wel eens humor in western en buitengewoon serieus zijn ze eigenlijk sowieso nooit maar een combinatie met het komediegenre is nou niet de meest voor de hand liggende of succesvolste die er valt te bedenken (al was deze combinatie de Italianen niet vreemd). Destry Rides Again is echter een zeldzame uitzondering op die regel, die voor Amerikaanse westerns doorgaans wel opgaat. Luchtig, sfeervol en zeer amusant zijn de kernwoorden die deze topwestern het best omschrijven.
13 | ( -- ) | ---- | High Noon (1952) - Nieuw

Tussen enkele (bij het grote publiek) wat minder bekende pareltjes mogen de grote klassiekers natuurlijk niet de grote afwezigen zijn, en helemaal niet als ze zo goed zijn als High Noon. Zowel lof als grote kritiek zijn de film in het verleden toegekomen maar een van de bekendste westerns zal het altijd blijven, en terecht. De oplopende spanning en de marshals (hope)loze pogingen om het noodlot te voorkomen maken deze klassieker niet alleen boeiend maar ook zeer vermakelijk om naar te kijken.
14 | (16) | +2 | The Culpepper Cattle Co. (1972)

Voor leken gaan westerns enkel over cowboys en indianen maar voor westerns waar daadwerkelijk cowboys in voorkomen moet je goed op zoek. Toch staan ze doorgaans wel garant voor succes want een interessant beroep is het zeker. The Culpepper Cattle Co. geeft een mooi kijkje achter de schermen. Naast de gewone dagelijkse bezigheden tijdens een zogenaamde cattle drive, zijn er ook genoeg andere dingen te beleven die het toch al zo harde leven van een cowboy er niet gemakkelijker op maken, maar dat maakt het juist wel weer een stuk mooier om naar te kijken.
15 | ( -- ) | ---- | Man of the West (1958) - Nieuw

Topwestern met een weergaloze rol van Gary Cooper in een van zijn laatste films. Anthony Mann op zijn best met zijn fijne gebruik van de mooie natuur en prachtige verhaal over een man die als hij net zijn verleden achter zich heeft gelaten met zijn jeugdzonden geconfronteerd wordt. Gary Cooper is die man die zowel bekenden als onbekenden treft tijdens en na zijn eerste treinreis (die op zich al fenomenaal is). Het begin en het eind zijn fantastisch en het gedeelte daartussenin kijkt ook opvallend lekker weg.
16 | (11) | - 5 | Last Train from Gun Hill (1959)

Als de goede vrienden die Anthony Quinn en Kirk Douglas hier neerzetten vrijgezel waren gebleven was Last Train from Gun Hill bij lange na niet zo’n goede film als het nu is want de manier waarop zij in deze film tegenover elkaar komen te staan is bijzonder interessant om te volgen en maakt dit zelfs tot een van mijn favoriete klassiekers uit het westerngenre. Het grootste gedeelte van de film speelt zich in een dorp af en dan moet het een sterke film zijn wil het blijven boeien maar dat is bij deze film zeker het geval. Dat komt voornamelijk door het gebruik van tijd, dat net als in bijvoorbeeld High Noon en 3:10 to Yuma een belangrijke rol speelt in de steeds verder oplopende spanning waardoor op geweldige wijze naar een uiteindelijk hoogtepunt wordt toegewerkt.
17 | (17) | ---- | Lonesome Dove (1989)

Deze miniserie heeft het verhaal van Larry McMurtry, de regie van Simon Wincer en natuurlijk Robert Duvall. Ja, wat wil je nog meer? Tommy Lee Jones erbij misschien, of Danny Glover? Nou, ook die zitten erin en hoewel deze miniserie eigenlijk vooral bekend is geworden om al deze grote namen, zorgt deze samenwerking er wel voor dat het een van mijn favoriete westerns geworden is. Dit komt vooral omdat er van alles inzit. Duvall zorgt voor de humor, Tommy Lee Jones zorgt ervoor dat de serieuze kant van het verhaal niet vergeten wordt en samen zorgen ze uiteindelijk voor een bijzonder laatste gedeelte.
18 | (15) | - 3 | For a Few Dollars More (1965)

Het was Sergio Leone gelukt om een bekende Amerikaan te strikken voor zijn eerste Europese western en in dit ‘vervolg’ kwam er naast die eerste (Clint Eastwood) een tweede bij. Niemand minder dan Lee Van Cleef werd Eastwoods tegenspeler, en hoe… Van Cleef had net als Eastwood in Amerika nog niet eerder zo’n grote rol gehad maar dit Europese avontuur bracht daar voor beiden verandering in. Leone kwam met deze tweede western al op een zeldzaam hoog niveau en wist een heel bijzonder rauwe maar fijne (spaghetti)sfeer te creëren.
19 | ( -- ) | ---- | The Treasure of the Sierra Madre (1948) - Nieuw

Geen stereotype western maar ik moet bij de goudkoorts (die in deze film een belangrijke rol speelt) altijd wel aan het (wilde) westen van Amerika denken. Voor mij is The Treasure of the Sierra Madre dan ook zeker een western, en nog een hele goed ook. De strijd om het goud zoals deze hierin gevoerd wordt maakt dit tot een hele bijzondere film die het vooral van de hoog oplopende spanningen tussen de hoofdpersonen en de prachtige fijne zwart-witte sfeerbeelden moet hebben maar hiermee natuurlijk niet voor niets een grote klassieker is geworden.
Er zaten het afgelopen jaar weer een paar mooie ontdekkingen tussen. Zowel hoog aangeschreven klassiekers als onbekende pareltjes zijn mij in een jaar tijd bijzonder positief opgevallen waarbij ik naast Monte Walsh (2003) de relatief onbekende westerntoppers Crossfire Trail (2001), I Will Fight No More Forever (1975), Pharaoh’s Army (1995), Return to Lonesome Dove (1993) en Son of the Morning Star (1991) niet onvermeld wil laten. Zolang ik de komende jaren nog meer door dit soort door bijna niemand geziene westerns verrast zal worden, zal dit voorlopig nog een hele tijd mijn favoriete genre blijven en hoop ik hier een mooie jaarlijks terugkomende traditie van te maken. Als er niemand is die hinder ondervindt van dit (soort) lange bericht(en) tenminste
.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Als er niemand is die hinder ondervindt van dit (soort) lange bericht(en) tenminste
.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Graag schaar ik mij achter het commentaar van Roger Thornhill.
Een prima initiatief Luuk, en een interessante lijst, waarop maar enkele titels staan die niet tot mijn eigen favorieten behoren.
Ook knap dat je zo'n lijst voor elkaar kan krijgen.
Mij lukt het niet, de keuze is te groot, dus begin ik er ook niet aan.
En tevens nog proficiat! 
filmliefhebber92
-
- 1196 messages
- 2569 votes
1. C’era Una Volta Il West (Once Upon A Time In The West)
2. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (The Good, The Bad And The Ugly)
3. The Wild Bunch
4. Il Grande Silezio (The Great Silence)
5. High Noon
6. Per Un Pugno Di Dollari (Fistful of Dollars)
7. Per Qualche Dollaro in Più (For A Few Dollars More)
8. The Searchers
9. Rio Bravo
10. Dances With Wolves
11. Open Range
12. Death Rides A Horse
13. Day Of Anger
14. Two Mules For Sister Sara
15. My Name Is Noboby
16. The Big Country
17. Django
18. The Outlaw Josey Wales
19. The Man Who Shot Liberty Valance
20. Bandolero!
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Mucho Italiano spaghettino di Leoneo, maar goed lijstje! Is #4 echt zo'n klassieker?
filmliefhebber92
-
- 1196 messages
- 2569 votes
Voor mij persoonlijk is The Great Silence wel een klassieker (en binnen de spaghetti westerns volgens mij ook) vooral vanwege de sfeer en de actie. Niet dat ik vind dat elke western zo zou moeten zijn, want ik kijk net zo graag (misschien wel liever) naar films als Open Range of Broken Trail waar ranches en veedrijvers in te zien zijn in mooie landschappen.
Wat betreft Leone: die heeft alleen maar meesterwerken gemaakt.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Niet mijn lievelingsgenre, al is mijn interesse de laatste tijd wel langzaam gegroeid.
Een bescheiden top 5:
01. 4.0* True Grit (2010) - 3,46*
02. 4.0* Unforgiven (1992) - 3,77*
03. 3.5* Man Who Shot Liberty Valance, The (1962) - 3,69*
04. 3.5* Django Unchained (2012) - 4,02*
05. 3.5* Dances with Wolves (1990) - 3,82*
mr rumson
-
- 2170 messages
- 2995 votes
Na weer wat westerns gezien te hebben is mijn vorige lijstje wel weer toe aan een opfris beurt.
01. Il Buono, il Brutto, il Cattivo (1966)
02. Wild Bunch, The (1969) 5*
03. C'era una Volta il West (1968) 5*
04. Outlaw Josey Wales, The (1976) 4,5*
05. Open Range (2003)
06. Big Country, The (1958) 4,5*
07 Vera Cruz (1954)
08. Red River (1948) 4,5*
09. Hombre (1967) 4,5*
10. Per Qualche Dollaro in Più (1965) 4,5*
11. 3:10 to Yuma (1957) 4,5*
12. Lonesome Dove (1989) 4,5*
13. Broken Trail (2006) 4,5*
14. Hatfields & McCoys (2012) 4,5*
16. Monte Walsh (1970) 4,0*
17. Professionals, The (1966) 4,0*
18. High Plains Drifter (1973) 4,0*
19. Searchers, The (1956) 4,0*
20. Far Country, The (1954) 4,0*
21. Gunfighter, The (1950) 4,0*
22. Yellow Sky (1948) 4,0*
23. High Noon (1952) 4,0*
24. Man from Laramie, The (1955) 4,0*
25. Culpepper Cattle Co., The (1972) 4,0*
26. Ballad of Cable Hogue, The (1970) 4,0*
27. Mercenario, Il (1968) 4,0*
28. Quigley Down Under (1990) 4,0*
29. Tombstone (1993) 4,0*
30. Treasure of the Sierra Madre, The (1948) 4,0*
31. Da Uomo a Uomo (1967) 4,0*
32. Cowboys, The (1972) 4,0*
33. Django (1966) 4,0*
34. Valdez Is Coming (1971) 4,0*
35. No Name on the Bullet (1959) 4,0*
36. Rocky Mountain (1950) 4,0*
37. Ox-Bow Incident, The (1943) 4,0*
38. Last Train from Gun Hill (1959) 4,0*
39. Rio Lobo (1970) 4,0*
40. Seven Men from Now (1956) 4,0*
Er zijn een paar westerns die in mijn vorige lijstje er wel in stonden . Maar heb deze er nu uitgelaten omdat ik die nog eens een keer moet zien om ze goed te kunnen beoordelen.
Ik zat wel te twijfelen of ik de drie mini series er tussen zou zetten ,maar wilde het lijstje voor mijzelf zo overzichtelijk mogelijk maken met westerns met vier sterren en hoger.
Het valt in ieder geval niet mee om ze op juiste volgorde krijgen het blijft een moment opname en welke films zitten nog het verst in je geheugen.
Naar mijn gevoel staan ze redelijk op volgorde.
Ook dit is weer geen definitieve lijst omdat er nog genoeg westerns zijn die ik nog te zien heb .
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
The Good, the Better and the Best, of the Wild West
- http://www.imdb.com/list/Z-bdNP8zp_A/]Lijst op IMDb
- Alfabetische lijst op MovieMeter
Mijn favoriete westerns probeer ik bij te houden in een lijst van vijftig titels. Mijn idee was om jaarlijks bij ingang van mijn persoonlijke nieuwe jaar hier de allerbesten eruit te pikken en deze van een korte toelichting te voorzien. Het aantal verkozen westerns is gebaseerd op mijn leeftijd, wat vorig jaar nog de volgende lijst met 19 topwesterns opleverde:
01. Once upon a Time in the West (1968)
02. Monte Walsh (2003)
03. Broken Trail (2006)
04. Rio Bravo (1959)
05. The Good, the Bad and the Ugly (1966)
06. Legends of the Fall (1994)
07. Dances with Wolves (1990)
08. 3:10 to Yuma (1957)
09. Open Range (2003)
10. The Outlaw Josey Wales (1976)
11. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)
12. Destry Rides Again (1939)
13. High Noon (1952)
14. The Culpepper Cattle Co. (1972)
15. Man of the West (1958)
16. Last Train from Gun Hill (1959)
17. Lonesome Dove (1989)
18. For a Few Dollars More (1965)
19. The Treasure of the Sierra Madre (1948)
Nu dus eentje extra (20) en enkele wijzigingen in de volgorde. Een zogenaamde update:
Positie|(Vorige keer)|Stijging/daling|Titel (Jaartal)
01 | (01) | ---- | Once upon a Time in the West (1968)
Blijft de beste. Alles klopt aan deze film: de muziek, de prachtige beelden en het geweldige verhaal. Aan de ene kant is er al genoeg gezegd over deze (spaghetti)westernklassieker, maar aan de andere kant schieten woorden gewoon tekort om te omschrijven wat er zo geweldig mooi is aan Once upon a Time in the West…
02 | (04) | +2 | http://www.moviemeter.nl/film/2337]Rio Bravo (1959)
[url=http://www.moviemeter.nl/film/2337/info/90#3860951
Mijn favoriete John Wayne is er een die het toppunt van vermakelijkheid heeft weten te bereiken. Voor mij is Howard Hawks’ Rio Bravo meer dan twee uur lang genieten van de onoverwinnelijkheid van John Wayne en de heerlijke westernsfeer zoals die in de jaren ’50 op een hoogtepunt was gekomen. De inbreng van de acterende artiesten Dean Martin en Ricky Nelson, de oldtimer Walter Brennan en de mooie Angie Dickinson is daarbij onmisbaar, want mede dankzij hen is dit een van mijn grote favorieten geworden.
03 | (09) | +6 | http://www.moviemeter.nl/film/11478]Open Range (2003)
Deze eeuw zijn er nog niet zo heel veel succesvolle pure westerns gemaakt, maar er waren een paar die de eer van de 21e eeuw op westerngebied behoorlijk hoog wisten te houden. Open Range is er daar een van. Kevin Costner slaagde erin om op totaal eigen wijze een uniek staaltje werk af te leveren met een film die geweldig in elkaar steekt en zich bovendien in een geweldige setting afspeelt. In een mooi vormgegeven dorpje op de prachtige vlakten van Alberta, Canada, werd een bijzonder verhaal verfilmd, wat onder andere een van de beste shootouts uit de westernhistorie opleverde.
04 | (02) | - 2 | http://www.moviemeter.nl/film/18283]Monte Walsh (2003)
[url=http://www.moviemeter.nl/film/18283/info/0#3965209
Het blijft moeilijk te verklaren wat Monte Walsh nu precies zo hoog op mijn lijstje met prachtige westerns doet, maar het feit dat ik de film het half jaar nadat ik hem voor het eerst zag twee maal opnieuw in de dvd-speler stopte, zegt eigenlijk al genoeg. Eigenlijk is het een mierzoet gebeuren en wordt het Wilde Westen bij vlagen overdreven verheerlijkt, maar toch wordt ik er elke keer weer zo in meegesleurd dat ik me helemaal thuis voel in de nostalgische sferen van deze relatief nieuwe TV-western.
05 | (05) | ---- | http://www.moviemeter.nl/film/332]The Good, the Bad and the Ugly (1966)
In de regel ben ik geen heel erg groot liefhebber van de spaghettiwestern, maar laat Sergio Leone nu een regisseur zijn die deze regel met een aantal uitzonderingen bevestigt. Zeker The Good, the Bad and the Ugly is zo een film die bijzonder mooi in elkaar steekt en me mede dankzij prachtige muzikale begeleiding telkens weer erg weet te vermaken. De manier waarop de paden van de drie hoofdpersonages elkaar telkens kruisen is (bij mijn weten) ongeëvenaard.
06 | (03) | - 3 | http://www.moviemeter.nl/film/37347]Broken Trail (2006)
[url=http://www.moviemeter.nl/film/37347/info/30#3937044
Westerns lijken het vandaag de dag steeds meer te moeten hebben van mooi geschoten plaatjes en overweldigende landschapsopnames en ik zal de laatste zijn die zegt dat dat iets slechts is. Ik kan namelijk erg genieten van een grote kudde paarden die over grote open vlaktes raast, zoals dat bijvoorbeeld in Broken Trail gebeurt. Als er dan ook nog eens een interessant en meeslepend verhaal bij verteld wordt en er een topcast is vergaart, ben ik helemaal gauw verkocht.
07 | (07) | ---- | http://www.moviemeter.nl/film/739]Dances with Wolves (1990)
Kevin Costners grote meesterwerk behoort vandaag de dag niet voor niets tot de meest bekende westerns. Met Dances with Wolves werden oude tijden herleefd. Het westerngenre beleefde een heuse comeback. Het erg mooi in beeld gebrachte epos vertelt een interessant verhaal over het leven aan de Amerikaanse frontier zoals dat in de jaren na de burgeroorlog geleefd werd en dat werd gedaan op een onvergetelijke manier.
08 | (08) | ---- | http://www.moviemeter.nl/film/7490]3:10 to Yuma (1957)
http://www.mediafire.com/convkey/89c7/3v9j93a0utgfkp7zg.jpg
“There is a lonely train, called the 3:10 to Yuma…” Zo luidt Frankie Laine op prachtige wijze deze film in. De soundtrack is geweldig en brengt de sfeer er meteen in, maar er zijn een flink aantal meer aspecten die van 3:10 to Yuma zo een geweldige westernklassieker maken. De spanningsopbouw, bijvoorbeeld, speelt een heel sterke en mooie rol. Om nog maar te zwijgen over de rollen van Van Heflin en Glenn Ford, die er voor zorgen dat het allemaal zo heerlijk wegkijkt.
09 | (12) | +3 | [url=http://www.moviemeter.nl/film/2559]Destry Rides Again (1939)
James Stewart en Marlene Dietrich maakten van Destry Rides Again een pracht van een vermakelijke film. Erg mooi is de chemie tussen de twee en nog veel mooier is de komische noot die er in deze western verwerkt zit. Van begin af aan zit er een fijn sfeertje in de film en de aanwezige relativering voelt nergens geforceerd of overdreven. Daarmee is dit momenteel toch wel een van mijn favoriete westerns.
10 | (11) | +1 | http://www.moviemeter.nl/film/2221]The Man Who Shot Liberty Valance (1962)
[url=http://www.moviemeter.nl/film/2221/info/90#4014724
In mijn ogen is dit toch wel hét meesterwerk van grootmeester John Ford. Een van de bekendste en meest invloedrijke westernregisseurs wist hier tegen het einde van zijn carrière nog maar even een heuse sterrencast bij elkaar te trommelen en slaagde er daarmee in om een heerlijk episch verhaal op het witte doek te toveren. Drama, humor en mysterie hebben daarin allemaal hun aandeel.
11 | ( -- ) | ---- | http://www.moviemeter.nl/film/2280]Shane (1953) - Nieuw
http://www.mediafire.com/convkey/8765/tqzz9n5xjx6ym9gzg.jpg
Shane is een film waar ik op de een of andere manier vaak aan moet denken. De realistische en unieke kijk op het wilde westen in deze prachtige boekverfilming heeft er voor weten te zorgen dat deze film voor mij boven een hoop andere westerns uitsteekt. De setting is prachtig en vooral Van Heflin en Alan Ladd zetten bijzonder mooie rollen neer, maar het mythische verhaal dat wordt verteld, is misschien nog wel veel meer hetgene wat deze George Stevens-klassieker zo sterk maakt.
12 | (15) | +3 | Man of the West (1958)
Anthony Mann maakte vooral met James Stewart een hoop sterke natuurwesterns, maar mijn favoriet uit zijn oeuvre is de eenmalige samenwerking met Gary Cooper. Die laatste zet namelijk een prachtige rol neer in deze bijzondere western. De spanningen lopen af en toe hoog op en vooral het sterke einde staat me nog erg goed bij. Bovendien laat Mann ook in deze film de prachtige omgeving niet voor wat het is.
13 | (17) | +4 | http://www.moviemeter.nl/film/27584]Lonesome Dove (1989)
[url=http://www.moviemeter.nl/film/27584/info/30#3885270
Lonesome Dove vertelt een erg mooi verhaal over twee bijzondere vrienden. De avonturen van Woodrow F. Call en Augustus McCrae zijn prachtig om te volgen. Het mooie is dat in deze miniserie een lange tocht centraal staat. Er wordt daarbij van hot naar her getrokken en dat levert verschillende settingen en bijzondere belevenissen op. Het zijn de twee sterke hoofdkarakters (en hoofdrolspelers Tommy Lee Jones en Robert Duvall) die het hem doen. Ik moet dan ook nodig eens aan Larry McMurtry’s boekenreeks beginnen…
14 | (13) | - 1 | http://www.moviemeter.nl/film/1549]High Noon (1952)
Mooie klassieker. Gary Cooper steelt de show in de rol van de in de steek gelaten marshal Will Kane. Het is de manier waarop er met de tijd gespeeld wordt, die High Noon zo memorabel maakt. Er hangt voortdurend een spanning in de lucht en er wordt daarmee naar een mooie climax toegewerkt. Nu kunnen er nog van allerlei ingewikkelde thema’s bij de hoofdlijnen van het verhaal worden gehaald, maar stiekem schittert de film in zijn eenvoud.
15 | (14) | - 1 | http://www.moviemeter.nl/film/9496]The Culpepper Cattle Co. (1972)
[url=http://www.moviemeter.nl/film/9496/info/0#3989942
Een van mijn favoriete cowboyfilms, een western waarbij het om échte cowboys gaat. Er wordt op interessante wijze een kijkje gegeven in hun bestaan. Er wordt naar gekeken vanuit het perspectief van een onervaren nieuweling en dat doet je (vooral ook als iemand die onbekend is met het beroep) meeleven met het jonge hoofdpersonage. De ontgroening die hij ondergaat, is goed uitgewerkt en bovendien is de boel mooi en realistisch vormgegeven.
16 | (18) | +2 | http://www.moviemeter.nl/film/591]For a Few Dollars More (1965)
Sergio Leone’s tweede western en een verbetering ten opzichte van zijn eerste. Clint Eastwood zet voor de tweede maal een sterke rol neer als de man zonder naam. Zijn onoverwinnelijkheid is voelbaar maar doet nergens af aan de vermakelijkheid van de film. De rollen van Lee van Cleef en Gian Maria Volonté zorgen voor leuke onderlinge spanningen, waardoor het van begin tot eind een genot is om naar te kijken.
17 | ( -- ) | ---- | http://www.moviemeter.nl/film/32128]The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (2007) - Nieuw
http://www.mediafire.com/convkey/2fad/8m5ch1bzoaa5odtzg.jpg
De erg mooi geschoten beelden en vooral de muziek die deze beelden ondersteunt, geven me altijd een beetje het idee dat ik naar een tv-reconstructie zit te kijken. Maar deze reconstructieve western is eigenlijk van een veel te hoog niveau om met een tv-productie te vergelijken. Het leven van Jesse James is door regisseur Andrew Dominik en hoofdrolspeler Brad Pitt namelijk prachtig in beeld gebracht en ook James’ moordenaar wordt erg sterk geportretteerd (door Casey Affleck).
18 | (16) | - 2 | [url=http://www.moviemeter.nl/film/11255]Last Train from Gun Hill (1959)
Last Train from Gun Hill was een van de eerste ‘oudere’ films die ik zag en hij maakte meteen een erg sterke indruk. De band van twee goeie vrienden (neergezet door Kirk Douglas en Anthony Quinn) wordt op de proef gesteld dankzij hun beide families en deze beproeving is er een die de nodige ellende met zich meebrengt. Erg mooi is hier ook weer het wachten op de trein die de afronding van het verhaal uiteindelijk zal inleiden.
19 | ( -- ) | ---- | [url=http://www.moviemeter.nl/film/3062]McCabe & Mrs. Miller (1971) - Nieuw
http://www.mediafire.com/convkey/2f96/faaoa6upblzxltpzg.jpg
Het uniek vormgegeven afgelegen dorpje in de winterse wildernis van West-Amerika levert in McCabe and Mrs. Miller een hoop mooie beelden op. Ook in deze film is de sfeer weer erg belangrijk, maar toch is deze western anders dan anders. Het geheel oogt en klinkt vooral erg realistisch. Bovendien wordt een bijzonder verhaal verteld en is vooral de rol van Warren Beatty als dhr. McCabe erg interessant.
20 | ( -- ) | ---- | A Fistful of Dollars (1964) - Nieuw
http://www.mediafire.com/convkey/4ebe/37557jspj30brnozg.jpg
De eerste film uit de inmiddels befaamde driedelige dollarreeks. Een reeks die Sergio Leone een hoop dollars in het laatje bracht, maar vooral een reeks films waarin de dollars een hoop leven in de brouwerij brengen. Clint Eastwood blinkt uit en zet de schurken allemaal op aardige wijze op hun nummertje. Vooral erg leuk dankzij de humoristische ondertoon in sommige scenes, maar ook onder andere de muziek van Ennio Morricone heeft een belangrijk aandeel in de vermakelijkheid van deze spaghettiwestern.
* In de lijst staan nu enkel nog de films waarbij ik het échte (onbeschrijfelijke) westerngevoel krijg. Films die over het algemeen wel als western kunnen worden gezien maar desondanks voor mij nu buiten de boot vallen zijn bijvoorbeeld Legends of the Fall (1994), Treasure of the Sierra Madre (1948), Hatfields and McCoys (2012) en Pharaoh’s Army (1995).
Het zijn nu precies 20 films met 4,5* of hoger. Zowel verhelderende herzieningen als bijzondere ontdekkingen hebben er voor gezorgd dat het een en ander is verschoven. Waar enkele westerns plaats moesten maken, zijn andere speciale films uit het westerngenre de lijst binnen getreden. Enkele nieuwe, relatief onbekende, dan wel ondergewaardeerde westerns die me het afgelopen jaar in zeer positieve zin zijn opgevallen, die de lijst helaas niet gehaald hebben, maar die wel degelijk het vermelden waard zijn, zijn Dead Man's Walk (1996), Comanche Moon (2008) en Klondike (2014). Onverwachte westernpareltjes die, zolang ze nog niet opraken, de liefde voor het genre alleen maar zullen blijven versterken.
En dan nog maar een paar extra lijstjes omdat ik toch bezig was:
Favoriete westernseries:
1. Deadwood (IMDb)
2. Rawhide (IMDb)
3. The Virginian (IMDb)
4. Hell on Wheels (IMDb)
5. Gunsmoke (IMDb)
+ speciale vermelding voor Longmire (twijfelgevalletje als het gaat om het westernwezen)
Favoriete westernregisseurs:
1. Sergio Leone
3. Simon Wincer
4. Anthony Mann
5. John Ford
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Mooi en (uitvoerig) interessant overzicht 
Ik ben nog steeds niet van plan om zelf een lijst te maken, teveel westerns die m.i. niet voor elkaar onderdoen 
Maar er staan er toch aardig wat op jouw lijst die ook tot mijn favorieten behoren.(en een aantal die er nooit bij zullen komen, haha)
Mooie notering van Monte Walsh (2003) ook (nog steeds) !
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
Thanks. 
Het blijft wel een gevoelsgebeuren natuurlijk die lijstjes. De volgorde verandert niet voor niets eens in de zoveel tijd. Het leek me vorig jaar nog wel een aardig idee om de wijzigingen jaarlijks te verwerken in een dergelijk (uitgebreid) overzicht en ook dit jaar is het nog wel aardig gelukt, maar om nou elk jaar weer over dezelfde films een stukje te schrijven is natuurlijk wat overbodig. Zal daar volgend jaar eens wat anders op verzinnen, want het blijft wel leuk om de boel een beetje bij te houden.
Roger Thornhill
-
- 6011 messages
- 2445 votes
Ja, ik had zelf ooit de illusie dat mijn top-10 "nu wel vast stond", maar in de praktijk bleek hij toch te veranderen, en eigenlijk hoort dat ook wel zo, want naarmate ik zelf veranderde ben ik ook op andere dingen gaan letten, zowel qua stijl als qua inhoud. Mooi lijstje heb je gemaakt, en daarin zijn ook de meeste grote westernregisseurs vertegenwoordigd (Ford, Leone, Hawks --ook al heeft die dan eigenlijk maar twee grote westerns gemaakt--, Sturges en Mann), maar in je regisseurs-top-5 verbaast me de aanwezigheid van Boetticher (omdat er namelijk geen enkele film van hem in je film-top-20 staat) en in je film-top-20 verbaast me de afwezigheid van Peckinpah. Misschien een mooi voornemen voor je volgende levens- en filmkijkjaar om die schade eens in te halen, of heb je al een aantal films van Peckinpah gezien zonder daar enthousiast over te kunnen worden?
LuukRamaker
-
- 2020 messages
- 925 votes
Van Peckinpah heb ik zeker de nodige westerns gezien (6 van de 8 ), maar ik kan niet zeggen dat ik fan ben van zijn werk. Het is een beetje wat Tarantino ook deed met Django Unchained en met zijn nieuwe western vast weer zal flikken: een hoop bloed en geweld en een vreemd soort humor. Ik weet niet precies wat het is, maar het is gewoon niet mijn favoriete stijl. Mijn favoriet (Pat Garret & Billy the Kid) staat op 3,5*
Van Boetticher zag ik er ook 6, maar die scoort bij mij slechts eenmaal onder de 4*. De overige 5 films staan momenteel allemaal in mij top 50, eigenlijk vlak onder de genoemde 20. Het constante hoge niveau in zijn samenwerkingen met Randolph Scott, vind ik zeer bewonderenswaardig. Dat is toch wel even wat anders dan regisseurs met enkele uitschieters naar boven (ik noem een Delmer Daves, maar ook bijvoorbeeld John Sturges). Dat soort uitschieters zorgen voor mij dus nog niet meteen voor een plek tussen mijn favorieten, al blijft dat uiteindelijk ook weer een gevoelskwestie natuurlijk.