• 177.927 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.556 votes
Profile

Beste animatiefilms buiten Disney of anime

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

Disney & anime zijn niet de enige die met goeie animatiefilms komen. Wat zijn buiten de films Disney of anime films de beste animatie-werkjes?

Mijn lijstje:

Antz (als ik me niet vergis) 3 - 3,5*

Bee Movie 3,5*

FernGully: The Last Rainforest 3,5*

Flushed Away 3,5*

The Swann Princess 3,5*

The Pebble and the Penguin 3,5 - 4*

Anastacia 3,5 - 4*

Ice Age 4*

El Dorado 4*

The Iron Giant (mag zeker niet ongenoemd blijven) 4 - 4,5*

Quest For Camelot 4 - 4,5*

Final Fantasy VII: Advent Children 4* - 4,5 *

Shrek 4,5*

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

-Corpse Bride 4,5*

-Persepolis 4,5*

-Triplettes de Belleville 4,5*

-Chicken Run 4*

-Iron Giant 4*

-Land before Time 4*

Binnekort hoop ik nog Peur(s) de Noirs te zien (draait helaas nergens in Nijmegen), lijkt me ook geweldig goed!

En over een tijdje wordt Coraline gereleased, daarmee hoop ik dat de filmwereld er weer een bijzondere stop-motion bij krijgt. Het materiaal dat ik ervan gezien heb was in elk geval heel interessant. Daarnaast ben ik nu al benieuwd naar de nieuwe Chomet. En Wes Anderson schijnt een animatiefilm te gaan maken, erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken.

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

Gizzmann wrote:

En over een tijdje wordt Coraline gereleased, .

Is dat een tekenfilm of andere vorm van animatie ?

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Stop-Motion. Dat is dus niet getekend, maar met poppen die steeds een klein stukje bewogen worden.

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

MMhh klinkt zeker niet slecht maar toch.. jammer dat de tekenfilms een beetje opgehouden zijn. Er zijn slecht series voor kinderen (waarbij Avatar de enige goeie is, die ook goed getekend is ervoor) .

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Vooral een verlies voor kinderen dat de tekenfilms op tv bijna allemaal met flash-achtige programma's worden opgezet. Haalt een beetje de artistieke sfeer eruit. En zijn vaak erg lelijk.

Wat betrefd Coraline, stop-motion films zijn schaars, ben daarom ERG blij dat er weer wat meer gemaakt worden. Ook Tim Burton gaat een nieuwe stop-motion film maken, alweer iets om naar uit te kijken en een stuk ambachtelijker dan die nieuwe Dreamworks werkjes.

Er is ook nieuws dat er een verfilming van de stripreeks 'Bone' gaat komen en er is een grote kans dat die getekend zal worden. Als dat zo zal zijn ben ik er bijna zeker van dat hij niet 3D/CGI (wat is het juiste woord?) zal zijn, anders zou de sfeer van de strip helemaal verloren gaan.

Wat betreft volwassen animatie blijven ze meestal nog wel op de redelijk traditionele manier, met de computer effecten voor het experiment.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Renaissance en Princess zijn uiteraard nog twee enorme toppers. Strings ook erg mooi.

Wel een beetje vreemd dat "anime" tov "Disney" gezet wordt in dit topic. Ene is een productiemaatschappij, de andere een erg ruime overkoepelende noemer voor Japanse animatie.

deTuinman

• 1186 messages
  • 0 votes

Afro Samurai, Tekkonkinkreet en Paprika

op zich vind ik het niet te vergelijken

qua tekenfilms moet An American Tale nooit vergeten worden

kos

• 46687 messages
  • 8844 votes

Gizzmann wrote:

Vooral een verlies voor kinderen dat de tekenfilms op tv bijna allemaal met flash-achtige programma's worden opgezet. Haalt een beetje de artistieke sfeer eruit. En zijn vaak erg lelijk.

Ja! dat zat ik laatst ook te denken tijdens het zappen. De tekenfilms op televisie zien er allemaal hetzelfde uit (gigantisch lelijk) en zijn volgens mij niet al te divers.

Misschien dat ik er gewoon niet gewend aan ben geraakt, maar zouden de kids echt nog zo van die lelijke, niet leuke crap genieten als wij vroeger bij He-Man, G.I.Joe, Smurfen,etc. etc.

Niet dat die er allemaal zo fantastisch uitzagen, maar die kwamen in ieder geval niet zo standaard uit een computer gerold.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Volgens mij is er qua variatie in animatiestijlen niet zoveel veranderd. Vroeger had je ook hopen Hanna Barbera crap, en dat zag er ook allemaal hetzelfde uit.

Al ben ik verder ook zeker geen voorstander van die Flash look, is meer een stijl uit noodzaak dan esthetisch oogpunt.

Spetie

• 38871 messages
  • 8145 votes

Chicken Run en Watership Down zijn allebei erg goed.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Mja Smurfen was natuurlijk ook gewoon een best goedkoop gemaakt massaproduct, maar in ieder geval had het wel nog een beetje dat tekenfilmsfeertje waar ik ooit zo dol op was. Precies wat ik er destijds leuk aan vond lijkt precies te zijn verdwenen.

Maar het zijn de creatievere tekenfilms zoals Ren & Stimpy die na al die Hana Barbera 80's zooi kwamen en die dan weer wel geweldig goed in elkaar zaten. En daarna nog een hele reeks andere leuke series als Rocko's Modern Life, Angry Beavers en Courage the Cowardly Dog die zowel geschikt zijn voor kinderen en die ook best orgineel in elkaar zaten, zowel de art als op schrijfgebied.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

... maar in ieder geval had het wel nog een beetje dat tekenfilmsfeertje waar ik ooit zo dol op was. Precies wat ik er destijds leuk aan vond lijkt precies te zijn verdwenen.

Njah, hoeveel % jeugdsentiment zit er in die bewering ?

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Renaissance en Princess zijn uiteraard nog twee enorme toppers. Strings ook erg mooi.

Wel een beetje vreemd dat "anime" tov "Disney" gezet wordt in dit topic. Ene is een productiemaatschappij, de andere een erg ruime overkoepelende noemer voor Japanse animatie.

Disney heeft de bekentste op z'n naam staan an anime de hoogstaandste Daarbuiten zijn er tuurlijk ook goeie animatiefilms die niet ongenoemd moeten blijven. Dreamsworks bvb.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Gizzmann wrote:

Oneens. De tekenfilmseries van de laatste jaren zijn veel beter dan het televisieprul van vroeger. Veel artsistieker ook.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Kijk jij nog maar eens naar Nickelodeon ofzo, ik denk dat je met wat eerdere jaren in de war bent. Het zijn nu vaak erg statische poppen die dan weer wel opvallend gelikt van die rare haarbewegingen en andere typische flash-movements kunnen maken. En natuurlijk lelijkere achtergronden. Niks artistieks aan en vooral de concepten en grapjes zijn erg onorgineel.

Maar zo heel veel kijk ik het natuurlijk ook weer niet, kan zijn dat als ik kijk er toevallig altijd zo'n soort serie bezig is, maar die flash tekenfilms zijn er pas de laatste paar jaren.

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Zelf vind ik Fire & Ice van Ralph Bakshi een hele goeie tekenfilm. Niet zozeer omwille van de tekenstijl, maar wel omwille van het thema.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Gizzmann wrote:

Kijk jij nog maar eens naar Nickelodeon ofzo, ik denk dat je met wat eerdere jaren in de war bent. Het zijn nu vaak erg statische poppen die dan weer wel opvallend gelikt van die rare haarbewegingen en andere typische flash-movements kunnen maken. .

Heb je titels?

Vroeger was er ook troep aan de onderkant.

Gizzmann

• 5617 messages
  • 2839 votes

Een snel onderzoekje levert me al deze series op (en dan heb ik het andere tekenfilmkanaal niet eens gehad).

SuperNormal (2007)

(afbeelding)

(afbeelding)

Edgar & Ellen (2007)

(afbeelding)

Lola & Virginia (2007)

(afbeelding)

Ricky Sprocket, Showbiz Boy (2007)

(afbeelding)

Growing Up Creepie (2006)

Andere tekenfilms die niet van deze techniek gebruik maken zijn allemaal al ouder. Zoek maar op.

Bekijk de saaie gezichten, het gebrek aan detail en de stomme bewegingen in het filmpje. De 'strakke' look is een noodzaak en eigelijk nooit een keuze. Voor de mensen die zich afvragen of ik het beter kan: Ja hoor, ik ontwerp zowat wekelijks figuren die er een stuk orgineler uitzien.

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

Je noemt direct de slechtste

film_kaza

• 3140 messages
  • 0 votes

De andere genoemde series zijn ook niet bebaald aangenaam, maar ok dat heeft verder niets met "beste tekenfilms buiten etc" te maken.

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Herinnert u zich deze nog? Vroeger op MTV te zien samen met The Head en Aeon Flux. Ik heb het natuurlijk over The Maxx!

(Wordt tijd dat ze deze eens op DVD gaan uitbrengen!)

(afbeelding)

Edit: niet echt een film maar wilde 'm toch even noemen.

Ik lig trouwens ook altijd dubbel om die film van Spongebob.

soom

• 24919 messages
  • 2751 votes

The Turtles. Cowabunga! .

King Ralph

• 83 messages
  • 909 votes

The Plague Dogs

Allegro Non Troppo

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

Le Triplettes De Belville

gondwana

• 1212 messages
  • 1464 votes

Samurai jack vond ik eig nog goed, ooit een aflevering gezien zonder dialoog en met maximum 4 verschillende kleurtinten, was heel mooi.

Iron Giant vond ik iid ook een zeer goeie, vooral dat Beatnik-personage vs de '50 FBI-agent.

dominion

• 4062 messages
  • 0 votes

Ik had een tijd geleden Battle of Terra gezien en die was ook best wel tof .

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Gizzmann wrote:

Maar het zijn de creatievere tekenfilms zoals Ren & Stimpy die na al die Hana Barbera 80's zooi kwamen en die dan weer wel geweldig goed in elkaar zaten. En daarna nog een hele reeks andere leuke series als Rocko's Modern Life, Angry Beavers en Courage the Cowardly Dog die zowel geschikt zijn voor kinderen en die ook best orgineel in elkaar zaten, zowel de art als op schrijfgebied.

Blij dat ik niet nu als kind voor de tv hang. De tekenfilms van toen waren vaak écht ijzersterk (kan ik nu nog van genieten) Tegenwoordig is het zóó slecht, afschuwelijk gewoon.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.