- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Surrealistische films toplijst
Surrealistische films toplijst
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Mijn top 10:
1. Mulholland Drive
2. Persona
3. The Matrix
4. Abre Los Ojos
5. Trainspotting
6. Twelve Monkeys
7. Requiem for a Dream
8. Donnie Darko
9. Fight Club
10. Spider
Films als Blue Velvet, Brazil en Delicatessen heb ik nog op de plank liggen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
surrealisten zullen niet écht wakker liggen van deze films... die gaan liever naar Speed Racer 
nee, top werkjes in het genre zijn toch wel Un Chien Andalou (blijft uniek) en soort gelijke kortere films als La Coquille et le Clergyman, L'age D'or, Meshes of the Afternoon
Recent gooit Inland Empire hoge ogen
en tussen 1968 en pak weg 1971 is er genoeg leuks gemaakt dat surrealistisch genoemd zou kunnen worden, waaronder de films van Alejandro Jodorowsky
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Reservoir Dogs misschien??
Wat is daar nou surrealistisch aan?
The Last
-
- 7169 messages
- 0 votes
Ik zei maar wat hoor. Had eens gehoord dat Tarantino ook een beetje zo'n stijl heeft. Naja goed, weet ook niet wat het precies inhoud dat 'surrealistisch' stijl. 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
1. De Komst van Joachim Stiller
2. Malpertuis
3. Het Verloren Paradijs
4. Zwarte Sneeuw
5. Abel
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
Repulsion
Blowup
Belle de Jour
If....
Midnight Cowboy
Performance
Walkabout
Don't Look Now
Taxi Driver
Happines
The Virgin Suicides
Requim For a Dream
Lost in Translation
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Blow up is nog een goeie inderdaad. Maak dat 66 tot 71 
Een beetje dromerig of hyper-realistisch is niet meteen surrealistisch. En Tarantino en Scorsese zijn dus wel een beetje ver gezocht voor dit topic inderdaad
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
Taxi Driver is weldegenlijk surrealistische te nemen, alleen de sfeer al, brrrr....
Overgens is de nummer een in je persoonlijke top tien ook behoorlijk surreal (beavis) 
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Surrealistisch is niet gelijk aan sfeervol. Ik zou Taxi Driver hier niet snel plaatsen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Overgens is de nummer een in je persoonlijke top tien ook behoorlijk surreal (beavis) 
Hoewel Tarkovski zijn films zelf niet surrealistisch zou noemen, vind ik dat Zerkalo zeker wel als surrealistisch gezien kan worden, Nostalghia misschien, maar Stalker vind ik dat dan weer niet... ach ja
Had overigens niet echt lang nagedacht over mijn post vanmiddag hoor, ik was gewoon een beetje tijd aan het doden. De laatste van Svankmajer had ik ook nog kunnen noemen (of misschien al zijn werk wel, maar Sileni is gewoon érg goed), en de animatiekant is nog wel verder uit te diepen van enkele recente anime tot aan de 'visual music' van Jordan Belson. Het is een rijk onderwerp, daarom vond ik het ook leuk om te reageren.
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
Repulsion
Blowup
Belle de Jour
If....
Midnight Cowboy
Performance
Walkabout
Don't Look Now
Taxi Driver
Happines
The Virgin Suicides
Requim For a Dream
Lost in Translation
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Lost in Translation en The Virgin Suicides zijn ook niet echt surrealistisch.
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
The Virgin Suicides is het zeker en Lost in Translation maar een beetje inderdaad, maar ze zijn (in mijn ogen) beide zeker surrealistisch hoor.
Knisper
-
- 13038 messages
- 1278 votes
Maar alles wat gebeurt in beide films zou toch echt zo kunnen gebeuren? Zoals TOR al zei, sfeervol is niet hetzelfde als surrealistisch.
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
In dat geval heb je wel gelijk, ik weet wel wat surrealisme is ik heb er alleen een beetje mijn eigen ideeen over en visie op en wat mij betreft werkt sfeer daar zeker aan mee,
De gebeurtenissen in The Virgin Suicides komen zeker vaag over, het hele verhaal, het compleet onverwachte einde dat nergens echt verklaart wordt, de droomachtige sfeer en de toch wel aprte personages, dit alles komt in mijn ogen best surrealistisch over..
In Lost in Translation is het inderdaad minder, daar is het vooral de sfeer en de beelden die het hem doen, deze titel noemde ik eigenlijk alleen maar in navolging van de vorrige genoemde film die die ook geregisseerd werd door Coppola.
En wat Taxi Driver betreft, als surrealisme echt is zoals jij het me net uitlegde dan bevat deze film dat absoluut, neem nou het einde waar wij als kijker in de waan gelaten worden gelaten of dit ook daadwerkelijk echt gebeurd is .
Maar goed het zijn inderdaad alle drie twijfelgevallen waarvan ik het niet geheel-
100 procent zeker weet...
niethie
-
- 7319 messages
- 7240 votes
Ik dacht overgens dat je die film al gezien had maar aan je lijst te zien blijkbaar nog niet, gaat hem zien echt een aarrader alleen al om de montage en de apartheid, en ook de opvolger van de zelfde regisseur Roeg (Walkabout) is een topper die iedere fan van die genre eens gezien moet hebben.
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Ik moet hem inderdaad nog kijken, maar dat komt wel. 
Fikret8
-
- 6169 messages
- 4233 votes
Ik heb hem zelf nog niet opgenoemd omdat het maar om 1 scene gaat:
Spellbound (de droomscene)
august
-
- 7 messages
- 201 votes
hmm, ik heb er ook nog een paar, maar met afstand op
1. Brazil, van Terry Gilliam
2. The army of the 12 monkees
3. a Clockwork Orange
Bas I.
-
- 461 messages
- 4 votes
Possession (1981)
Suspiria
Inferno
The Beyond
Videodrome
Altered States
El Topo
The Holy Mountain
Fando Y Lis
The Grandmother
Eraserhead
The Reflecting Skin
2001: A Space Odyssey (einde)
Om er maar een paar te noemen.
Jupes
-
- 24 messages
- 3686 votes
Het werk van Luis Buñuel en ook Jean Cocteau mag hier genoemd worden.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Volgens mij hebben de meesten echt geen idee wat surrealisme is, gezien de reacties eerder op de pagina... Lynch is de regisseur bij uitstek voor zulks...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
200 Motels
Performance
The Holy Mountain
Eraserhead
Fear and Loathing in Las Vegas
Voor de rest noemt iedereen vooral films die wellicht als magisch realisme of zeer sfeervol zijn te betitelen, maar nauwelijks als surrealistisch zijn te bestempelen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Volgens mij hebben de meesten echt geen idee wat surrealisme is, gezien de reacties eerder op de pagina... Lynch is de regisseur bij uitstek voor zulks...
valorian
-
- 17 messages
- 0 votes
De enige ECHTE surrealistische films (in tegenstelling tot veel van het in dit topic genoemde) die ik zelf gezien heb en erg de moeite waard vond zijn:
- Lost Highway, Mullholland Drive, Eraserhead
- Un Chien Andalou
- Naked Lunch
Films waar ik veel over gehoord heb en die o.a. een grote inspiratie voor Lynch geweest zouden kunnen zijn (naast Bunuel natuurlijk!) zijn de films van Alejandro Jodorowski, zoals Holy Mountain en El Topo. Die wil ik nog wel eens zien...
Niet echt surrealistisch maar wel erg freaky en zeker een eervolle vermelding waard:
Das Kabinett des Dr. Caligari (jaren 20 van vorige eeuw).
klute89
-
- 3649 messages
- 0 votes
Das Kabinett des Dr. Caligari (jaren 20 van vorige eeuw).
Expressionistisch