• 177.925 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.338 votes
Profile

Surrealistische films toplijst

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Mijn top 10:

1. Mulholland Drive

2. Persona

3. The Matrix

4. Abre Los Ojos

5. Trainspotting

6. Twelve Monkeys

7. Requiem for a Dream

8. Donnie Darko

9. Fight Club

10. Spider

Films als Blue Velvet, Brazil en Delicatessen heb ik nog op de plank liggen.

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Reservoir Dogs misschien??

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

surrealisten zullen niet écht wakker liggen van deze films... die gaan liever naar Speed Racer

nee, top werkjes in het genre zijn toch wel Un Chien Andalou (blijft uniek) en soort gelijke kortere films als La Coquille et le Clergyman, L'age D'or, Meshes of the Afternoon

Recent gooit Inland Empire hoge ogen

en tussen 1968 en pak weg 1971 is er genoeg leuks gemaakt dat surrealistisch genoemd zou kunnen worden, waaronder de films van Alejandro Jodorowsky

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

The Last wrote:

Reservoir Dogs misschien??

Wat is daar nou surrealistisch aan?

The Last

• 7169 messages
  • 0 votes

Ik zei maar wat hoor. Had eens gehoord dat Tarantino ook een beetje zo'n stijl heeft. Naja goed, weet ook niet wat het precies inhoud dat 'surrealistisch' stijl.

Hando

• 1808 messages
  • 1434 votes

Cook the Thief His Wife & Her Lover, The

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

1. De Komst van Joachim Stiller

2. Malpertuis

3. Het Verloren Paradijs

4. Zwarte Sneeuw

5. Abel

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Repulsion

Blowup

Belle de Jour

If....

Midnight Cowboy

Performance

Walkabout

Don't Look Now

Taxi Driver

Happines

The Virgin Suicides

Requim For a Dream

Lost in Translation

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Blow up is nog een goeie inderdaad. Maak dat 66 tot 71

Een beetje dromerig of hyper-realistisch is niet meteen surrealistisch. En Tarantino en Scorsese zijn dus wel een beetje ver gezocht voor dit topic inderdaad

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Taxi Driver is weldegenlijk surrealistische te nemen, alleen de sfeer al, brrrr....

Overgens is de nummer een in je persoonlijke top tien ook behoorlijk surreal (beavis)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Surrealistisch is niet gelijk aan sfeervol. Ik zou Taxi Driver hier niet snel plaatsen.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

niethie wrote:

Overgens is de nummer een in je persoonlijke top tien ook behoorlijk surreal (beavis)

Hoewel Tarkovski zijn films zelf niet surrealistisch zou noemen, vind ik dat Zerkalo zeker wel als surrealistisch gezien kan worden, Nostalghia misschien, maar Stalker vind ik dat dan weer niet... ach ja

Had overigens niet echt lang nagedacht over mijn post vanmiddag hoor, ik was gewoon een beetje tijd aan het doden. De laatste van Svankmajer had ik ook nog kunnen noemen (of misschien al zijn werk wel, maar Sileni is gewoon érg goed), en de animatiekant is nog wel verder uit te diepen van enkele recente anime tot aan de 'visual music' van Jordan Belson. Het is een rijk onderwerp, daarom vond ik het ook leuk om te reageren.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

niethie wrote:

Repulsion

Blowup

Belle de Jour

If....

Midnight Cowboy

Performance

Walkabout

Don't Look Now

Taxi Driver

Happines

The Virgin Suicides

Requim For a Dream

Lost in Translation

Hoe kon ik Coppola's Rumble Fish vergeten.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Lost in Translation en The Virgin Suicides zijn ook niet echt surrealistisch.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

The Virgin Suicides is het zeker en Lost in Translation maar een beetje inderdaad, maar ze zijn (in mijn ogen) beide zeker surrealistisch hoor.

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Maar alles wat gebeurt in beide films zou toch echt zo kunnen gebeuren? Zoals TOR al zei, sfeervol is niet hetzelfde als surrealistisch.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

In dat geval heb je wel gelijk, ik weet wel wat surrealisme is ik heb er alleen een beetje mijn eigen ideeen over en visie op en wat mij betreft werkt sfeer daar zeker aan mee,
De gebeurtenissen in The Virgin Suicides komen zeker vaag over, het hele verhaal, het compleet onverwachte einde dat nergens echt verklaart wordt, de droomachtige sfeer en de toch wel aprte personages, dit alles komt in mijn ogen best surrealistisch over..

In Lost in Translation is het inderdaad minder, daar is het vooral de sfeer en de beelden die het hem doen, deze titel noemde ik eigenlijk alleen maar in navolging van de vorrige genoemde film die die ook geregisseerd werd door Coppola.

En wat Taxi Driver betreft, als surrealisme echt is zoals jij het me net uitlegde dan bevat deze film dat absoluut, neem nou het einde waar wij als kijker in de waan gelaten worden gelaten of dit ook daadwerkelijk echt gebeurd is .

Maar goed het zijn inderdaad alle drie twijfelgevallen waarvan ik het niet geheel-
100 procent zeker weet...

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

niethie wrote:

Performance

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

Heb hem al geskipt

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Ik dacht overgens dat je die film al gezien had maar aan je lijst te zien blijkbaar nog niet, gaat hem zien echt een aarrader alleen al om de montage en de apartheid, en ook de opvolger van de zelfde regisseur Roeg (Walkabout) is een topper die iedere fan van die genre eens gezien moet hebben.

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

Ik moet hem inderdaad nog kijken, maar dat komt wel.

Fikret8

• 6169 messages
  • 4233 votes

Ik heb hem zelf nog niet opgenoemd omdat het maar om 1 scene gaat:

Spellbound (de droomscene)

august

• 7 messages
  • 201 votes

hmm, ik heb er ook nog een paar, maar met afstand op

1. Brazil, van Terry Gilliam

2. The army of the 12 monkees

3. a Clockwork Orange

Bas I.

• 461 messages
  • 4 votes

Possession (1981)

Suspiria

Inferno

The Beyond

Videodrome

Altered States

El Topo

The Holy Mountain

Fando Y Lis

The Grandmother

Eraserhead

The Reflecting Skin

2001: A Space Odyssey (einde)

Om er maar een paar te noemen.

Jupes

• 24 messages
  • 3686 votes

Het werk van Luis Buñuel en ook Jean Cocteau mag hier genoemd worden.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Volgens mij hebben de meesten echt geen idee wat surrealisme is, gezien de reacties eerder op de pagina... Lynch is de regisseur bij uitstek voor zulks...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

200 Motels

Performance

The Holy Mountain

Eraserhead

Fear and Loathing in Las Vegas

Voor de rest noemt iedereen vooral films die wellicht als magisch realisme of zeer sfeervol zijn te betitelen, maar nauwelijks als surrealistisch zijn te bestempelen.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

mister blonde wrote:

Volgens mij hebben de meesten echt geen idee wat surrealisme is, gezien de reacties eerder op de pagina... Lynch is de regisseur bij uitstek voor zulks...

http://www.moviemeter.nl/director/8019 .....?

valorian

• 17 messages
  • 0 votes

De enige ECHTE surrealistische films (in tegenstelling tot veel van het in dit topic genoemde) die ik zelf gezien heb en erg de moeite waard vond zijn:

- Lost Highway, Mullholland Drive, Eraserhead

- Un Chien Andalou

- Naked Lunch

Films waar ik veel over gehoord heb en die o.a. een grote inspiratie voor Lynch geweest zouden kunnen zijn (naast Bunuel natuurlijk!) zijn de films van Alejandro Jodorowski, zoals Holy Mountain en El Topo. Die wil ik nog wel eens zien...

Niet echt surrealistisch maar wel erg freaky en zeker een eervolle vermelding waard:

Das Kabinett des Dr. Caligari (jaren 20 van vorige eeuw).

klute89

• 3649 messages
  • 0 votes

Niet echt surrealistisch maar wel erg freaky en zeker een eervolle vermelding waard:

Das Kabinett des Dr. Caligari (jaren 20 van vorige eeuw).

Expressionistisch

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.