- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Favoriete Star Wars episodes
Favoriete Star Wars episodes
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
De CGI ziet er een beetje cartoonesk uit , maar naar alle waarschijnlijkheid een weloverwogen artistieke keuze en bedoelt als een stijlkenmerk om de film meer tijdloos te maken.
Nu neem je mij in de maling, haha! Ik was er nog in getrapt ook
Maar alsnog even wat meer antwoorden op de rest van je tekst.
Maar Attack of the Clones was eveneens bedoeld om zo realistisch mogelijke effecten neer te zetten. Dus aan de ene kant keur je oude effecten af omdat ze oud zijn en dus niet realistisch. Maar nieuwere effecten die cartooneske ogen zijn dan weer wel realistisch? Beetje krom als je 't mij vraagt, maar goed.
Het punt is dat men met de beperkte (maar voor die tijd geweldige goede) effecten een evenwicht wisten te behouden en niet de effecten laten doorschieten zoals Lucas deed. Uiteindelijk is het zo dat CGI snel werd verbeterd gedurende de 2000's. Als je een bijvoorbeeld Jabba the Hutt ziet in de tribune bij de podrace in volle glorie in HD, dan ziet dat beest er enorm synthetisch uit. Vergelijk dat met de rubberen pop in Jedi en weg gaat je argument. Ik heb niks tegen CGI en in sommige films die veel ouder zijn (denk aan Jurassic Park en Terminator 2) heb ik totaal niks aan te merken op dit vlak. Maar Clones heeft gewoon zoveel videogame-achtige effecten en achtergronden dat ik hier niet veel serieus kan nemen. Ook niet de poging om de film 'serieuzer' te maken door politiek geneuzel en een geforceerd liefdes drama er in te stoppen. Los er van of dit bij SW hoort (volgens de fans waarschijnlijk niet) kun je er niet omheen dat Lucas geen expert is op het gebied van emotie en drama. Irvin Kershner deed echt iets speciaals en unieks met dat gene wat Lucas had opgezet en maakte de personages (met name Vader) interessanter.
Vandaar dat 'men' zo gek is op de prequels
Overigens heb ik niks aan te merken op de effecten in Sith. En vreemd genoeg vind ik Menace minder synthetisch ogen dan Clones. Dit kan waarschijnlijk komen omdat Menace op film is geschoten ipv digitaal en vergeleken met Clones wat meer practical effecten gebruikte. De podrace is gewoon nog erg mooi en spectaculair. In Clones heb je zeker mooie decors zoals dat van Geonosis en de asteroid scene met Obi en Jango is mooi gemaakt. De sets die plaats vinden op Coruscant daarentegen ogen weer als achtergronden uit de eerste Resident Evil game. Ook veel CGI creaturen zoals Dexter Jetset hebben en cartoon look die totaal afketsen tegenover de echte acteurs. Beetje een Who Framed Roger Rabbit gebeuren als je 't mij vraagt.
Ik heb het eigenlijk meer over Empire Strikes Back en Return of the Jedi. In tegenstelling tot de meeste SW fanaten vind ik Hope de minste van de drie maar nog altijd stukken beter dan de prequels. Empire oogt qua beeld veel moderner dan Hope en van wat ik heb vernomen gebruikte Irvin Kershner duurdere camera's dan zelfs later in Jedi werden gebruikt. Cinematografie, regie, effecten (zeker voor 1980) en personages zijn subliem hebben de tand des tijds prima doorstaan. De asteroid sequence, in tegenstelling tot die in Clones, heeft een mooie opbouw met de geweldige score van Williams. Samen met AT-AT battle en het duel met Vader in Cloud City zijn onvergetelijk.
Ik kijk niet alleen naar hoe het personage van Anakin hoort te zijn maar ook naar het acteerwerk van Christensen. Toegegeven, Hamill was ook geen topacteur in Hope maar dat werd ruimschoots recht getrokken in de sequels. Er was wel degelijk een ontwikkeling in Luke's rol met zowel verschil in Empire en Jedi. Volgens mij trek je alle 'verouderde' SW films over één lijn terwijl er veel verschil zit tussen het wat simpelere avonturen spectakel dat A New Hope is en de veel serieuzere Empire Strikes Back die werd geregisserd door Irvin Kershner; een man die SW naar een hoger niveau tilde en met name van Phantom Menace een kitcherig en flauw science-fiction filmpje maakt.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Mijn top 7 is erg saai
.
1. The Empire Strikes Back 5.0 sterren
2. The Force Awakens 5.0 sterren
3. Star Wars/A New Hope 4.5 sterren
4. The Return of the Jedi 4.5 sterren
5. Revenge of the Sith 4.0 sterren
6. The Phantom Menace 3.5 sterren
7. Attack of the Clones 3.5 sterren
Ik heb Clones altijd beter gevonden dan Phantom, maar bij de laatste rewatch is daar verandering in gekomen. Phantom heeft voor mij vooral op het laatst te veel hoogtepunten en is één brok sentiment.
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Lol, da's bijna 1 op 1 kopie van mijn volgorde inclusief de toegevoegde opmerking over The Phantom Menace en Attack of the Clones.
1. Empire Strikes Back
2. The Force Awakens
3. Revenge of the Sith
4. A New Hope
5. Return of the Jedi
6. The Phantom Menace
9. Attack of the clones.
Warp
-
- 963 messages
- 3044 votes
1. The Empire Strikes Back
2. Roque One (geen episode, maar moest toch vermeld worden)
3. Return of the Jedi
4. Revenge of the Sith
5. The Force Awakens
6. A New Hope
7. Attack of the Clones
8. The Phantom Menace
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Niet echt mijn franchise, schijnbaar.
1. 3,5* - Return of the Jedi
2. 3,5* - The Empire Strikes Back
3. 3,0* - Revenge of the Sith
4. 3,0* - The Last Jedi
5. 3,0* - Star Wars
6. 2,5* - The Force Awakens
7. 2,5* - Rogue One
8. 2,0* - Attack of the Clones
9. 2,0* - The Phantom Menace
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
01. II (2002) ( 4,5 sterren )
02. I (1999) ( 4 sterren )
03. III (2005)
04. V (1980) ( 3,5 sterren )
05. IV (1977)
06. VI (1983) ( 3 sterren )
07. VII (2015)
01. II (2002) ( 4,5 sterren )
02. I (1999) ( 4 sterren )
03. III (2005)
04. IV (1977) ( 3,5 sterren )
05. V (1980)
06. VII (1983) ( 3 sterren )
07. VIII (2015)
08. VI (2017)
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Alles weer herzien en zelfs wat gehusseld hier en daar.
1. The Empire Strikes Back (ja, uiteraard zou ik bijna zeggen)
2. The Force Awakens
3. A New Hope
Kijk, veel mensen zeggen terecht dat The Force Awakens heel veel lijkt op A New Hope. Dat zal niemand bestrijden vermoed ik. Dan is voor mij de conclusie dat de effecten anno 2015 beter zijn, het acteerwerk mijlenver beter is in TFA en dat de dood van één van de grotere karakters in TFA meer impact heeft dan die in ANH.
4. The Last Jedi
Ja, er zat veel meer in en sommige dingen die er wel inzaten hadden er niet in gehoeven. Dat neemt niet weg dat Adam Driver en Daisy Ridley de beste prestaties uit de Star Wars geschiedenis weggeven en dat we met Luke en een niet nader te spoilen ander karakter uit de originele trilogie heel wat kippenvel hebben gekregen.
5. Return of the Jedi
6. Revenge of the Sith
De afsluitende delen van de complete trilogieën. Jedi wint het op een haartje van Sith en dat is alleen vanwege de minpunten die SIth krijgt door de tenenkrommende scènes tussen Portman en Christensen en het CGI gevecht tussen Yoda en Palpatine. Qua pluspunten scoort Sith hoger, Jedi heeft minder minpunten. Kan iemand Ewan McGregor een fatsoenlijke solo Obi-Wan Kenobi film geven aub?
7. The Phantom Menace
8. Attack of the Clones
tja... Jar Jar Binks, crappy CGI, Anakin, viceroys, trade federations ... gelukkig deed Ewan McGregor mee.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Het is alweer even geleden
.
2. Star Wars/A New Hope
3. The Force Awakens
4. The Return of the Jedi
5. The Last Jedi
6. Rogue One
7. Revenge of the Sith
8. Solo: A Star Wars Story
9. The Phantom Menace
10. Attack of the Clones
11. The Clone Wars
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
Voor mij:
2. The Last Jedi
3. Star Wars
4. The Force Awakens
5. Rogue One
6. Return of the Jedi
7. Revenge of the Sith
8. Solo
9. Attack of the Clones
10. The Clone Wars
11. The Phantom Menace
Filmkriebel
-
- 9953 messages
- 4646 votes
Empire Strikes Back
Return of the Jedi
Revenge of the Sith
Attack of the clones
...
en helemaal onderaan:
The Last Jedi (2,5*)
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
1. Empire Strikes Back
2. A New Hope
3. The Force Awakens
4. Return of the Jedi
5. The Last Jedi
6. Rise of Skywalker
7. Rogue One
8. Revenge of the Sith
9. Solo
10. Attack of the Clones
11. The Phantom Menace
12. The Clone Wars
Allen nr. 5, 6 en 7 kunnen in de toekomst nog wijzigen van plaats.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
1. A New Hope
2. The Force Awakens
3. The Rise of Skywalker
4. The Empire Strikes Back
5. The Last Jedi
6. Rogue One
7. The Return of the Jedi
8. The Revenge of the Sith
9. Solo
10. Attack of the Clones
11. The Phantom Menace
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
Oké,...
Heb dus alles opnieuw bekeken voor TROS... En dat zorgt voor problemen om de films op volgorde te zetten...
Maar eens kijken...
Rise of Skywalker
Rogue One
A New Hope
Revenge of the Sith
The Last Jedi
The force Awakens
Empire Strikes Back
Solo
Return of the Jedi
Phantom Menace
Attack of the Clones
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
1. The Last Jedi
2. The Empire Strikes Back
3. Star Wars
4. The Force Awakens
5. The Rise of Skywalker
6. Revenge of the Sith
7. Return of the Jedi
8. Rogue One
9. Solo
10. The Phantom Menace
11. The Clone Wars
12. Attack of the Clones
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Wisselvallige franchise, maar wel enkele goeie delen:
1. The empire strikes back 4.5*
2. A new hope 3.5*
3. Revenge of the sith 3.5*
4. Last jedi 3.5*
5. Attack of the clones 3.5*
6. The force awakens 3*
7. The phantom menace 3*
8. Return of the jedi 2.5*
9. Rogue one 2.5*
10. Solo 1.5*
11. Rise of Skywalker 1.5*
12. Clone wars 1*
MNV2
-
- 6932 messages
- 1899 votes
Alle films nog eens herbekeken de laatste paar dagen, en dan kom ik op onderstaand lijstje:
01 - 4.0 - Revenge of the Sith (EP 3)
02 - 4.0 - The Empire Strikes Back (EP 5)
03 - 4.0 - The Last Jedi (EP 8 )
04 - 4.0 - Rogue One
05 - 3.5 - A New Hope (EP 4)
06 - 3.5 - Return of the Jedi (EP 6)
07 - 3.5 - Attack of the Clones (EP 2)
08 - 3.5 - The Force Awakens (EP 7)
09 - 3.0 - Solo
10 - 3.0 - The Phantom Menace (EP 1)
11 - 3.0 - The Rise of Skywalker (EP 9)
filmfan0511
-
- 1092 messages
- 1123 votes
1. The Empire Strikes Back (hoeven geen woorden aan vuil gemaakt te worden)
2. Revenge of The Sith (nog steeds een redelijk ondergewaardeerde film; is de duisterste en meest tragische uit alle drie de trilogieën)
3. Return of the Jedi (blijft een prachtig 'einde', scènes met Luke en Darth Vader zijn goud)
4. A New Hope (waarschijnlijk de funste film uit de saga qua puur entertainment)
5. The Force Awakens (allesbehalve origineel, maar wel een film vol met de typische Star Wars sfeer)
6. The Last Jedi (over het algemeen een nutteloze film waarin te veel onbelangrijke dingen gebeuren: de zaken die goed zijn, zijn gelukkig dan wel ook érg goed, zoals elke scène tussen Kylo Ren en Rey)
7. The Phantom Menace (Niet de slechtste Star Wars film? Neen. Objectief geen goede film, maar is gewoon best leuk, met sterke gevechten en diepe lore)
8. The Rise of Skywalker (teleurstellend, slaat vaak nergens op, Palpatine=back is bullshit. Alleen Adam Driver als Kylo Ren redt de film)
9. Attack of the Clones (Ehm ja, erg gemiste kans. Gebeurt jammer genoeg eigenlijk niets in.)
Winterstone
-
- 38 messages
- 1340 votes
Laatst de Star Wars series gezien van Disney, daarna zin gekregen om de films ook maar weer eens te herbekijken. Alle films vers in het geheugen dus 
1. Revenge of the Sith 5*
2. The Empire Strikes Back 4,5*
3. Rogue One 4,5*
4. Attack of the Clones 4*
5. A New Hope 4*
6. The Force Awakens 4*
7. The Rise of Skywalker 3,5*
8. Return of the Jedi 3,5*
9. The Last Jedi 3,5*
10. Solo 3,5*
11. The Phantom Menace 3*
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
https://assets-prd.ignimgs.com/2022/05/25/starwarssaga-blogroll-1653501853399.jpg
Om dit topic een beetje levendig te houden zal ik de aankomende tijd mijn favoriete Star Wars films en tv shows rangschikken. Van A New Hope t/m The Mandolorian seizoen 3.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
De eerste vier films ga ik niet uitgebreid benoemen. Het is Star Wars, maar daar is ook alles mee gezegd
.
27. Star Wars Holiday Special (Film, 1978) - MovieMeter.nl
26. The Ewok Adventure (Film, 1984) - MovieMeter.nl
25. Ewoks: The Battle for Endor (Film, 1985) - MovieMeter.nl
24. LEGO Star Wars Summer Vacation (Film, 2022) - MovieMeter.nl
23. Star Wars Resistance (Serie, 2018 - 2020) - MovieMeter.nl
https://wallpaperaccess.com/full/2930003.jpg
Resistance is een show gemaakt voor kinderen. Het verhaal is best interessant en de animatie ziet er goed uit, maar door de focus op een bepaalde doelgroep wil het maar niet spannend worden. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat dit soort shows worden gemaakt, maar bij de shows The Clone Wars en Rebels is de balans tussen materiaal voor kinderen en volwassenen beter. Jammer ook dat Resistance na twee seizoenen is stopgezet zonder een definitief einde. Sommige verhaallijnen zijn nu niet afgerond.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
22. Star Wars: The Clone Wars (Film, 2008) - MovieMeter.nl
https://cdn.jwplayer.com/v2/media/zwYvyGwZ/poster.jpg?width=1280
Het positieve wat je over deze film kunt zeggen is dat het Ahsoka Tano heeft geïntroduceerd, en de basis heeft gelegd voor de voortreffelijke serie The Clone Wars. Het actievolle begin is ook veelbelovend, hoewel de animatie hier al discutabel is. Na het eerste gedeelte gaat het bergafwaarts, met als dieptepunt de verhaallijn rond de gekidnapte zoon van Jabba the Hutt. Ugh...
21. The Lego Star Wars Holiday Special (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Ach ja, leuk om een keer gezien te hebben. Ik had hier heel weinig van verwacht, maar door de korte speelduur en sommige grappige momenten blijft het vermakelijk. Een leuk probeersel. Sommige stemrollen zijn wel zeer matig gecast.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
20. Obi-Wan Kenobi - Seizoen 1 (2022) - MovieMeter.nl
Als er een prijs zou zijn voor meest teleurstellende en frustrerende Star Wars show/film, dan zou Obi-Wan Kenobi die prijs met afstand winnen. Ik had hoge verwachtingen van deze show, maar op twee of drie momenten na worden die verwachtingen nergens ingelost. The Mandolorian laat zien dat spanning, actie en een donker randje best samen kunnen gaan met humor en plezier. Het kan elkaar zelfs versterken. Maar in Obi-Wan Kenobi worden deze elementen samen juist zwakker. De humor is kinderachtig en werkt niet, en de duistere momenten maken geen moment indruk (op het gevecht tussen Obi-Wan en Darth Vader na).
Dit had gewoon een lekker trage en duistere show moeten worden met Obi-Wan, Dart Vader, Anakin in flashbacks, Owen, en de angstaanjagende Inquisitors. In plaats daarvan krijgen we een halve 'kidsshow' met Prinses Leia. Terwijl er genoeg shows zijn die laten zien dat ook kindacteurs heel goed met drama overweg kunnen. Een gemiste kans. Over de achtervolgingsscene met Leia zullen we het maar al helemaal niet hebben
.
19. The Book of Boba Fett (Serie, 2021 - 2022) - MovieMeter.nl
https://www.serietotaal.nl/images/nieuws/t/hcivji160dn7-full.jpg
Ik ben niet zo negatief over deze show als sommige andere mensen, maar als in de twee beste afleveringen je hoofdpersonage ontbreekt doe je als makers iets niet goed. Alsof ze zelf ook al wisten dat dit niets meer zou worden. Dan maar Mando, Grogu, Luke en Ahsoka van stal halen. Gelukkig werkt dat altijd haha. Zet die vier personages in iedere Star Wars show, en je hebt magie. Boba Fett is een tof personage... Als hij maar zijn mond houdt. Vooral de flashbacks waarin we zien hoe Boba Fett de Sarlacc Pit heeft overleeft zijn bijna niet door te komen. Fennec Shand is ook een leuk personage, en Ming-Na Wen doet het goed. Maar dat Mando en Grogu de boel weer moeten redden zegt genoeg.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
18. Star Wars: Tales of the Jedi (Serie, 2022 - 2022) - MovieMeter.nl
Kijk, dit is Star Wars zoals ik het graag zie. Het achtergrondverhaal van Ahsoka en vooral Count Dooku wordt verder uitgediept, en we krijgen te zien hoe en waarom Dooku zich steeds meer tot de 'dark side' voelt aangetrokken. En waar Ahsoka zich schuilhoudt na order 66. Ook krijgen we haar Jedi-training te zien met Anakin. Zeer interessant. De eerste aflevering (het zijn uiteindelijk zes korte afleveringen, drie rond Ahsoka en drie rond Dooku) is matig, maar daarna wordt het steeds beter.
17. Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (Film, 1999) - MovieMeter.nl
https://wallpaperaccess.com/full/1603119.jpg
The Phantom Menace of Attack of the Clones? Het blijft een eeuwige innerlijke discussie welke film ik nu beter vind;-). Ditmaal heeft AotC "gewonnen". The Phantom Menace is voor mij pure nostalgie, hoewel de minpunten ook voor mij wel snel duidelijk werden. Jar Jar Binks, de lachwekkende droids, het acteerwerk van Jake Lloyd, het stroperige verhaal rond handelsgeschillen etc. Er is al genoeg over gezegd. Maar Phantom Menace heeft ook Dart Maul, de Pod Race, het lightsaber gevecht tussen Maul, Kenobi en Qui-Gon Jin, en de score van John Williams. Duel of the Fates blijft fenomenaal.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
16. Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (Film, 2002) - MovieMeter.nl
https://images3.alphacoders.com/674/thumb-1920-674045.jpg
Als je alleen het script zou lezen of de beste scenes achter elkaar zou plakken, dan zou AotC een geweldige film zijn. Een geheim leger, Obi-Wan op een zoektocht naar dit leger, het achtergrondverhaal van Boba Fett, Anakin en Padmé samen, Anakin die zijn moeder verliest, Yoda in een lightsaber-gevecht, een groot gevecht met allemaal Jedi's, het begin van een grote oorlog etc. Allemaal op papier super interessant. Op papier. Ik ga niet weer alle minpunten benoemen, maar laat ik het positief benaderen deze keer. De zoektocht van Obi-Wan blijft interessant, de scene waarin Anakin zijn moeder verliest is sterk, en het laatste grote gevecht met alle Jedi's en Padmé is vermakelijk. Yoda in een lightsaber-gevecht is eerder kolderiek dan spannend, maar storen doet het zeker niet.
15. Star Wars: The Bad Batch (Serie, 2021 - 2024) - MovieMeter.nl
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/wCrr2UrkBesv53suXXJtXL.jpg
The Bad Batch doet heel veel dingen goed. Interessante personages, het verhaal rond de clones, die steeds overbodiger worden voor het keizerrijk, is intrigerend, en de animatie wordt steeds beter. Personages als premiejagers Cad Bane en Fennec Shand keren terug, en de makers deinzen niet terug voor wat donkere en zwaardere scenes en verhaallijnen. Omega is soms irritant, en het niveau van de afleveringen is niet bepaald constant. Seizoen 3 (het laatste seizoen) is al aangekondigd.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Op één of andere manier vind ik AOTC de slechtste Star Wars film in de reeks, als ik de stem mag geloven. Bij de herziening gaat die mening denk ik wel weer bij getrokken worden.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Op één of andere manier vind ik AOTC de slechtste Star Wars film in de reeks, als ik de stem mag geloven. Bij de herziening gaat die mening denk ik wel weer bij getrokken worden.
Nou ja, van de live action films staat AotC ook bijna onderaan
. Zoals ik al zei, TPM en AotC wijzigen nog wel eens van plaats.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
14. Star Wars: Visions (Serie, 2021 - 2023) - MovieMeter.nl
Star Wars en anime, een op papier perfecte combinatie. Zeker als je ziet waar George Lucas zijn inspiratie voor Star Wars vandaan heeft gehaald (onder andere The Hidden Fortress van Kurosawa). Het resultaat is ook uitstekend, hoewel de kwaliteit en het niveau wel per aflevering verschilt. The Ninth Jedi is een absolute voltreffer, en ook The Duel, The Elder en The Village Bride zijn absoluut de moeite waard. Alleen Tatooine Rhapsody is echt een miskleun. Hoewel dat ook per kijker kan verschillen, wat nog maar eens de kracht van deze show laat zien. Er is voor ieder wat wils. Seizoen 2 komt eraan.
13. Star Wars: Episode IX - The Rise of Skywalker (Film, 2019) - MovieMeter.nl
Ik heb een haat-liefdeverhouding met The Rise of Skywalker. Het is een film met een aantal geweldige Star Wars momenten, Daisy Ridley en Adam Driver zijn hier op hun best, en de Rey-Kylo Ren/Ben Solo dynamiek blijft de grootste kracht van deze sequel trilogie. De film heeft een hoog tempo (te hoog), en het is leuk om Lando terug te zien. De scenes met Luke en Han zijn ook geweldig.
Maar de film heeft ook grote problemen. Ze hadden sowieso meer tijd moeten nemen om het script in orde te maken, want wat we te zien krijgen slaat nergens op. Of je nu een fan bent van The Last Jedi of niet, je kan niet als je een trilogie maakt opeens de tweede film negeren. De terugkeer van Palpatine komt uit de lucht vallen en is belachelijk, de zoektocht van Rey, Poe en Finn naar Palpatine is te vergezocht, en dat Rey opeens een kleindochter is van Palpatine werkt gewoon niet. Het interessantste aan Rey als personage was nou juist dat ze een nobody was met ‘the Force’. Met de nieuwe Jedi-krachten heb ik wat minder problemen, maar de vraag blijft nu wel waarom het niet eerder is geïntroduceerd. Wat ze hier met Finn en Rose doen is ook slecht schrijfwerk. Finn had één van de beste en interessantste Star Wars personages kunnen worden, maar hij loopt doelloos rond en roept alleen maar heel hard ‘REY!!’.
Al met al is The Rise of Skywalker een vermakelijke achtbaanrit waar je het beste maar niet al te lang over moet nadenken. Het is popcornvermaak met een aantal sublieme Star Wars momenten, maar over het hoe en waarom is weinig nagedacht.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
12. Solo: A Star Wars Story (Film, 2018) - MovieMeter.nl
https://www.starwarsnewsnet.com/wp-content/uploads/2018/04/Solo-Star-Wars-Story-Poster-Cropped.jpg
Solo is een film die bij iedere herziening beter wordt. Toen ik de film voor het eerst in de bioscoop zag, was ik er geen fan van. Maar nu zie ik Solo vooral als een vermakelijk avontuur met een aantal uitstekende actiescenes en een fijne chemie tussen de acteurs en personages.
Donald Glover als Lando is een voltreffer, en Waller-Bridge als L3-37 is één van de beste droids in Star Wars. Ehrenreich doet het prima als Han, iets waar ik van te voren wel mijn twijfels over had. Harrelson, Clarke en Bettany doen het ook goed, en ik zou best nog een show willen zien rond Han, Qi’ra, Lando, Darth Maul en Enfys Nest. Natuurlijk voelt Solo soms wel aan als een afstreeplijstje, maar Ron Howard heeft (ondanks alle productieproblemen) een film gemaakt waar ik nu na 4/5 jaar eindelijk echt van kan genieten.
11. Star Wars Rebels (Serie, 2014 - 2018) - MovieMeter.nl
https://wallpaperaccess.com/full/519016.jpg
Kijk, nu zijn we aanbeland bij de films/shows die ik echt beschouw als ‘peak Star Wars’. Star Wars zoals ik het graag zie. Rebels heeft voor mij twee minpunten. In het eerste seizoen moet de show echt nog op gang komen, en net zoals bij veel andere Star Wars shows is het niveau van de afleveringen heel wisselend. Maar de beste afleveringen (Twilight of the Apprentice, A World between Worlds, Twin Suns, Jedi Knight, Trials of the Darksaber, de laatste twee afleveringen om er maar een paar te noemen) van Rebels behoren ook tot het beste wat Star Wars ooit heeft voortgebracht. Ik krijg nog steeds kippenvel als ik het lightsaber-gevecht tussen Ahsoka en Darth Vader terugzie.
Voor de liefhebbers van The Mandalorian is deze show ook interessant, omdat we door Sabine (een Mandalorian) weer wat meer te weten komen over de geschiedenis van Mandalore en de darksaber. Hera, Ezra, Sabine, Rex, Kanan, Chopper en uiteraard Thrawn, Bo-Katan en Ahsoka zijn ook geweldige personages, en het is mooi dat ze bijna allemaal ook een plaats hebben in de toekomst van Star Wars. Veel van deze personages zullen (in live-action) terugkeren in de show Ahsoka (eventueel Mando seizoen 4) en de Dave Filoni film over een paar jaar.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
10. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (Film, 2005) - MovieMeter.nl
Revenge of the Sith is de laatste jaren echt een favoriet van de fans geworden heb ik het gevoel (Sommigen hebben de film zelfs als hun favoriete film), en ik snap wel waarom. De hoogtepunten van de film behoren tot het beste wat George Lucas ooit heeft bedacht/gemaakt. Order 66 is een bepalend moment in het Star Wars universum, en zelfs nu nog worden er films, shows, games en boeken gemaakt waar Order 66 een rol in speelt. Het is ook een weergaloze scene, en de score van John Williams maakt het af.
De film heeft het sterkste openingsgedeelte van alle films, de lightsaber-gevechten tussen de verschillende personages zijn uitstekend, de scene tussen Palpatine en Anakin is weergaloos, en het laatste gevecht tussen Anakin en Obi-Wan blijft fantastisch. Jammer genoeg blijven de scenes tussen Anakin en Padmé (hoewel iets beter dan de vorige films) tenenkrommend, en de karakterontwikkeling van Anakin van Jedi tot Darth Vader blijft wat problematisch. Door het acteerwerk en het schrijfwerk. Dat de Jedi nog steeds niet doorhebben dat Palpatine de Sith Lord is blijft na al die jaren ook redelijk absurd. Maar goed, dat zijn een aantal minpunten die in de schaduw staan van de hoogtepunten.
9. Star Wars: The Clone Wars (Serie, 2008 - 2020) - MovieMeter.nl
https://www.serietotaal.nl/images/nieuws/t/0lfew1zyavff-full.jpg
Als dit een live-action show was geweest met iets minder afleveringen die niets bijdragen aan het plot (en iets minder kindvriendelijk), dan was The Clone Wars bij mij op plaats 1 of 2 geëindigd. De soms gebrekkige animatie in de eerste seizoenen en de wat vreemde manier waarop de afleveringen zijn ingedeeld zijn ook grote minpunten. Maar daar staat zoveel goeds tegenover.
Dit is de show die echt dieper de ‘Star Wars lore’ ingaat en niet bang is om soms lekker vreemd en absurd te zijn. De grenzen worden opgezocht, en dat is alleen maar prijzenswaardig. De Force en de geschiedenis ervan, de geschiedenis van Mandalore en de Mandalorian, de band tussen Ahsoka en Anakin, de clones , talloze nieuwe en interessante personages (te veel om op te noemen), Darth Maul, Obi-Wan, Palpatine, Yoda, Dooku, nieuwe planeten, geweldige lightsaber-gevechten etc. Tot op de dag van vandaag kunnen er films/shows/games/boeken worden gemaakt gebaseerd op materiaal van deze show. Ik zou veel afleveringen kunnen aanbevelen, maar de Siege of Mandalore verhaallijn (seizoen 7, afleveringen 9 t/m 12) is het beste wat Star Wars ooit heeft voortgebracht. En nee, dat is geen overdrijving.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
De aankomende vier films/shows waren het moeilijkst te plaatsen. De show op plaats 8 had net zo goed op plaats 5 kunnen eindigen. En andersom. Ligt voor mij heel dicht bij elkaar.
8. Andor (Serie, 2022 - 2023) - MovieMeter.nl
https://w0.peakpx.com/wallpaper/304/550/HD-wallpaper-tv-show-andor.jpg
Andor is misschien wel de grootste en leukste positieve Star Wars verrassing van de afgelopen jaren. Hoewel mijn verwachtingen al wat hoger lagen dan bij de meeste mensen, omdat dit soort verhalen precies in mijn straatje passen. Geen Jedi, geen Sith, geen lightsabers en geen Force, maar een politieke thriller over het begin van de rebellen. Het begin van de opstand tegen het keizerrijk. Er was wat kritiek op de show dat Cassian Andor een ondersteunende en passieve rol heeft, maar dat vond ik juist een sterk punt. Want het past wel bij Cassian dat hij in het begin van de show zo min mogelijk bij de strijd tussen de rebellen en het keizerrijk betrokken wilt zijn, en het laat zien dat de show voor de rest ook geweldige personages heeft. Zelfs de bijrollen zijn memorabel.
Het is ook interessant dat we de kant van het keizerrijk te zien krijgen, met de bureaucratie en onderlinge strijd. Denise Gough is wat dat betreft geweldig als Dedra, Een personage ‘you love to hate’. Bix, Mon Mothma, Luthen, Vel, Maarva etc. Allemaal intrigerende personages. Andy Serkis is ook fantastisch in een belangrijke bijrol. Vreemd genoeg lijkt er, in tegenstelling tot de Obi-Wan show en zelfs The Mandalorian, ook veel meer budget te zijn geweest voor de sets en speciale effecten. Misschien een harde eis van Tony Gilroy? Seizoen 2 (het laatste seizoen) zijn ze nu aan het filmen, en ik kan niet wachten op het resultaat. Andor laat de veelzijdigheid van Star Wars zien, en dat de show ook voor grote Awards wordt genomineerd is een compliment aan alle betrokkenen.
7. Rogue One (Film, 2016) - MovieMeter.nl
https://www.teahub.io/photos/full/55-554996_rogue-one-a-star-wars-story-uhd-4k.jpg
Rogue One is een film die mij in de bioscoop echt omver heeft geblazen. De trailers waren al geweldig, en ondanks alle productieproblemen is het uiteindelijke resultaat ook fantastisch. Net zoals Andor laat Rogue One de veelzijdigheid en diversiteit van Star Wars zien. De rebellen versus het keizerrijk, met Darth Vader als heerlijk toetje. Nou ja, de laatste scenes zijn natuurlijk meer dan een heerlijk toetje. In de bioscoop ging het dak eraf weet ik nog wel.
Het begin van Rogue One is het minste gedeelte van de film, met de verschillende verhaallijnen die niet helemaal vloeiend in elkaar over lopen. Maar na een tijdje komt de film tot rust en kan de focus echt op het klein groepje rebellen die het samen opnemen tegen het keizerrijk. Felicity Jones, Donnie Yen, Mad Mikkelsen (in een kleine maar belangrijke rol), Diego Luna , Ben Mendelsohn als de kwaadaardige Orson Krennic, en Alan Tudyk als de droid K-2SO etc. Allemaal leveren ze vakwerk af. De laatste grote veldslag op Scarif blijft geweldig, en de beste beslissing die de makers hebben gemaakt is om ieder (hoofd) personage in de film dood te laten gaan. Over de CGI Tarkin en Leia zullen we dan maar niet hebben…