- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Moviemeter Awards algemeen discussietopic
Moviemeter Awards algemeen discussietopic
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Een tijd geleden hebben we voor enkele jaren de Moviemeter Awards gehouden. De Oscars zullen we maar zeggen van de gebruikers op deze site. Voor wie het niet kent nog even de 'spelregels' op een rijtje.
De categorieën zijn:
Beste Engelstalige film
Beste niet-Engelstalige film
Beste film uit de Benelux
Beste regie
Beste mannelijke hoofdrol
Beste vrouwelijke hoofdrol
Beste mannelijke bijrol
Beste vrouwelijke bijrol
Beste originele script
Beste bewerkte script
Beste (originele) filmscore
Beste cinematografie
Beste montage
Beste animatiefilm
Bedoeling is dat je voor elke categorie maximum 3 films/namen selecteerd en die dan stuurt naar mij, of de persoon die de MM Award van dat jaar coördineert. De nummer één krijgt steeds 5 punten, de nummer twee 3 punten, en de nummer drie 1 punt. Voel je niet verplicht om ook daadwerkelijk ook voor elke categorie drie films/personen te nomineren; minder mag ook.
Alle films die op deze site (MovieMeter) met dat bewuste jaar (bvb 2006) gemarkeerd zijn dingen mee voor deze awards, ongeacht de datum van release in Nederland of België.
Nadat iedereen z'n keuze gemaakt heeft komt er een tweede ronde. Daarin worden per categorie de 5 namen bekend gemaakt met de meeste punten. Hieruit wordt per categorie een ultieme winnaar gekozen.
Vraag is of er evenveel of meer interesse is als de vorige edties en welke jaren we gaan nemen. We zitten met andere gebruikers dus kunnen we evengoed de jaren '90 en '00 opnieuw nemen. De jaren voor 1990 gaat ook, maar de kans is wel dat er minder gebruikers voldoende films gezien hebben. Dat merkte ik toch bij de vorige jaren dat recente jaartallen meer volk aantrekken dan de oudere aangezien we ook met jonge gebruikers te maken hebben.
En ook of deze categorieën nog steeds goed zijn of er bij moeten komen of af moeten vallen.
Hopelijk komt er wat reactie want ik vond dit wel een leuk spelletje 
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Nog even ter verduidelijking er bij vermelden dat die Awards per jaar worden uitgedeeld. Niet de Moviemeter Awards van de 90's, maar wel de Moviemeter Awards van bvb 2006, daarna die van 2005, ...
Idee was om de moeilijke categorie montage eventueel te laten vallen. En misschien ook buiten originele score ook beste filmsong te laten meespelen? En een leuke is slechtste film (1 'slechtste' is meer dan genoeg) Zijn maar ideeën natuurlijk.
FinkPloyd
-
- 642 messages
- 1964 votes
Het is dus niet de bedoeling om je stemmen hier te posten, maar om ze via PM door te sturen als ik het goed heb?
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ja, idd maar met dit topic proberen we eerst even te bekijken hoe iedereen over dit 'spel' denkt, welke categorieën we nemen en welk jaartal we pakken om te beginnen. Daarna komt er een topic per jaar waarna je dan PM's met je inzending kan sturen. Om een idee te krijgen vind je in het forum wel oudere Moviemeter Awards terug.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Even wat gedachten:
1) zelfs van de afzonderlijke jaren in de jaren 90 krijg je denk ik moeilijk een reëel beeld. Veel, toch jonge, users kijken toch voornamelijk recente films. En ik denk dat een gefundeerde mening toch wel op een ruime keuze per jaar zou moeten bestaan. Nou kijk ik erg veel (5000+ totaal), maar toch heb ik van slechts twee jaren (1997 en 1998) meer dan 200 titels gezien. Ik ga ervan uit dat de meesten daarvan maar 1/3 tot 1/4 hebben gezien. Dan krijg je toch wel een erg kleine groep titels, die je bijna op voorhand kan aanwijzen: ik zou daarom beginnen in de 21e Eeuw.
2) Als je voor 18 jaren (1990-2007), in 14 categoriën je top 3 eerst via PM moet geven is dat 750 titels/namen. Ik weet niet of jij dat werk allemaal aan kan/wil. Dat lijkt me gigantisch. Hoeft niet in een keer zou ik denken, maar jaar voor jaar.
3) Een beetje afwijkend van de Oscars maar misschien is de opdeling Engels-niet Engels wat minder leuk op MM. We hebben in NL en België een veel ruimer internationaal aanbod. Veel Azië fans bijv. Misschien is het leuk om daar een categorie voor te maken. Of Europa of eentje voor een genre o.i.d. (animatie, horror, etc).
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Dat laatste idee vind ik wel sterk ja, Beste Europese film, Beste Amerikaanse Film, Beste Aziatische film. Afrika en Australie zou je eventueel ook bij 1 van deze werelddelen kunnen noemen denk ik, aangezien ze afzonderlijk nog iets te weinig films maken die hier of op het internet redelijk te krijgen zijn. Verder zou ik gewoon beste script doen, bewerkt of origineel maakt toch niet zo heel veel uit?
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Dat script zou ik ook samenvoegen. Da's maar een relatief onderscheid. En waarom wel animatie en andere zaken niet. Ik zou het inderdaad geografisch verder verdelen.
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
2) Als je voor 18 jaren (1990-2007), in 14 categoriën je top 3 eerst via PM moet geven is dat 750 titels/namen. Ik weet niet of jij dat werk allemaal aan kan/wil. Dat lijkt me gigantisch. Hoeft niet in een keer zou ik denken, maar jaar voor jaar.
We doen de jaren een voor een en niet allemaal tegelijk natuurlijk.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
We doen de jaren een voor een en niet allemaal tegelijk natuurlijk.
Ja dat snap ik natuurlijk ook wel, maar dat betekent dus wel dat je sowieso gaandeweg 750+ namen en titels moet ophoesten. Dat is best wel een boel hoor!
The One Ring
-
- 29974 messages
- 4109 votes
Het is niet de eerste keer dat dit spelletje uitgevoerd wordt, hoor. Het was een hele tijd terug ook populair en hoewel ik het nooit georganiseert heb, leek het gewoon goed uitvoerbaar.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Qua uitvoering is dat geen probleem. Ik heb een reeks jaren toen voor mijn rekening genomen. Vraag is gewoon welke categorieën we nemen, zonder er te veel te nemen. Reden van animatie is dat men hier niet van echte personen afhangt voor de personages, maar men qua fantasie en uitwerking compleet anders kan werken dan andere films. Onderscheid is trouwens duidelijker afgelijnd dan tussen thriller/horror, romantiek/drama/epos, actie/avontuur, ...
Voorstel:
Beste Engelstalige film
Beste niet-Engelstalige film Europa
Beste niet-Engelstalige film buiten Europa
Beste regie
Beste mannelijke bijrol
Beste vrouwelijke bijrol
Beste script
Beste (originele) filmscore
Beste (originele) filmsong
Beste cinematografie
Beste animatiefilm
Heb aparte reeks voor Europa en buiten Europa gemaakt bij de niet-Engelstalige film. niet-Europese zullen in veel gevallen toch Aziatische zijn, want veel Afrikaanse films of zo zullen er toch niet zijn. Dan kunnen die mee onder die categorie. Zo worden ze niet vergeten en kunnen we die toch mee onderverdelen. Voorstel ook om script samen te voegen, aangezien dat altijd een vaag gegeven was. Veel mensen wisten niet altijd of het om een origineel ging of een boek/strip verfilming of remake. Heb beste song er ook bijgezet, omdat ik dat wel een leuke vind die gemakkelijker is ook voor de minder ervaren filmkijker die qua cinematografie of regie minder onderscheid kan maken.
Ik laat de reacties nog dit weekend laten binnenkomen om eventueel maandag of zo met een eerste (nieuwe) Moviemeter Award te starten als we er uit geraken over de categorieën en de jaartallen die we aanpakken.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Daar loopt wel wat tijd over. We geven iedereen eerst tijd om alles uit te zoeken. Ik geloof dat je twee weken kan geven voor 1 jaar. Dan geef ik, of wie het dan organiseert, de 5 namen met de meeste punten weer en komt er weer een ronde (weer een week of zo al naar gelang hoeveel tijd er gewenst is) om bij elke categorie je ultieme keuze te maken. Na die periode worden de grote winnaars bekend gemaakt en kunnen we beginnen aan de volgende Awards.
Het is dus niet zo dat je op korte tijd 750 namen moet doorsturen. Bij elke Award gaat er toch een 4-tal weken over. Sommige mensen willen nog zelf de tijd hebben om films die ze gezien hebben te overlopen en keuzes goed af te wegen.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Ik stel voor om het toegankelijk te maken te beginnen met de jaren '00. Als niemand bezwaar heeft met de categorieën die ik 2 berichten terug had vermeld. Tenzij er andere ideeën zijn natuurlijk.
Het idee per genre is op zich wel leuk, maar gaat teveel categorieën opleveren. En bij thriller of actie gaat dat nog wel. Maar veel variatie voor het jaar 2000 in het genre western wordt al moeilijk
Vandaar enkel animatie (omdat je daar niet met menselijke acteurs zit en het een compleet andere aanpak is) als enige aparte genre.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Misschien toch nog eentje als dat mag. Je hebt het over originele muziekscore. Misschien is de categorie 'Soundtrack' juist ook wel leuker (ipv song). Er zijn veel films die lenen op een niet-originele score en 'hippe' muziek. Zegt mij meer dan filmsong. Soms weet ik al niet eens dat een bepaald nummer voor de film geschreven is.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Daar ben ik het mee eens. Filmsongs vind ik meestal maar onzinnig.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Geen probleem, dan passen we dat aan naar soundtrack. Woensdagavond lanceer ik de eerste MM-Award, dus wie nog iets wil zien veranderen mag het tot dan laten weten.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Song en filmscore wordt samengevoegd tot soundtrack? Zoja dan is dat geen goed idee.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Song en filmscore wordt samengevoegd tot soundtrack? Zoja dan is dat geen goed idee.
Nee ik begrijp dat we filmscore krijgen én soundtrack. Dus blijven twee. Dat is tenminste mijn voorstel. Dan vervalt de aparte categorie filmsong.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
bedoeling is om score (begeleidende muziek) en soundtrack (verzameling liedjes uit de film) apart te houden. Filmsong apart valt dan weg.
Observator
-
- 18281 messages
- 3579 votes
Staan er nog awards gepland over het jaar 2001?
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Moet lukken, ik was er ook net aan het denken. Was het een beetje vergeten met alle drukte. Met wat geluk kan ik morgen of maandag nog iets starten.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Na anderhalf jaar stilte dacht ik om dit topic opnieuw te starten. Is hier interesse voor of wordt het wat veel met de KO's en de wekelijkse Moviemeter Contest? Voor de 'nieuwelingen' staat in dit in dit topic de algemen uitleg van het spel waarbij we per jaar in verschillende rubrieken een winnaar kiezen. De Oscars met de moviemetergebruikers als jury. Laat maar weten of er animo is om hier terug leven in te blazen.
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Dit zouden de rubrieken worden, rekening houdend met de feedback van vroeger:
Beste Engelstalige film
Beste niet-Engelstalige film Europa
Beste niet-Engelstalige film buiten Europa
Beste regie
Beste mannelijke bijrol
Beste vrouwelijke bijrol
Beste script
Beste score
Beste soundtrack
Beste cinematografie
Beste animatiefilm
Omdat er apart gevraagd is naar Aziatische films, heb ik de niet-Engelstalige films nog eens onderverdeeld in Europa en niet-Europa. In Amerika is het toch zo goed als enkel Engels en zo moet je voor Afrikaanse films geen aparte rubriek maken.
Voor filmsongs is niet echt interesse, maar om toch het onderscheid te houden met score, is dat omgezet naar beste soundtrack. Score is dus de instrumentale filmmuziek, soundtrack is de verzameling van liedjes die gebruikt wordt in de film.
Zijn er nog ideeën voor rubrieken (zonder een overdaad aan rubrieken te maken natuurlijk) en met wel jaar zouden we beginnen? Eerst de 21e eeuw om er terug te komen of willekeurig jaren door elkaar?