- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste horrorfilms
Beste horrorfilms
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
De door mij gebruikte definitie is "films die over angsten en andere verontrustende zaken gaan en daarmee zelf ook verontrustend zijn". Vandaar dat Vital er bij mij niet in voorkomt, omdat die film toch eerder opbeurend dan verontrustend te noemen is... maar het blijft vaag hoor, net als bij alle lijstjes; met mijn definitie mag Critters bijvoorbeeld wel bij de humor en niet bij de horror
al zijn monsters natuurlijk per definitie verontrustend 
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12835 votes
Heeft er denk ik ook mee te maken dat horror toch wel een van de weinige genres is met een echte "harde kern" van aanhangers. Zou het raar vinden om een lijst te maken waarvan de meerderheid van de films door de liefhebber niet eens aanzien wordt als horrorfilm. Ik probeer zo'n toplijst ook altijd te zien als een lijste van aanraders en om nu Tetsuo te gaan aanraden aan mensen die op zoek zijn naar een goeie horror ... voelt mij gewoon niet juist.
En dat zeg ik nu, maar als ik straks doorheen alle films loopt doet het mij bij elke soortgelijke film pijn hem niet in het lijstje te zetten 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik vind de lijn ook moeilijk te trekken van wat is nu juist horror en wat niet. Soms vind ik een bepaalde film een goeie horror maar dan zal een ander het misschien meer thriller of mystery vinden en dan heb je ook nog de dark fantasy. Schrikmomenten, angst aanjagen kunnen waardemeters zijn maar dat is weer voor iedereen anders. Zelf kijk ik niet naar horror voor schrikmomenten want daar vind ik niets aan maar zitten vaak wel elementen in die me aanspreken zolang het niet de blood en gore festijnen zijn.
En die harde kern waar Onderhond het over heeft lijkt me toch veelal van de blood en gore horror te houden. Ik ging op imdb eens kijken bij het horror message board (en dat was ook een van de meer actievere gedeeltes tov van andere ) waar men over had en dat waren toch vooral dat soort films waar over werd gediscussieerd. Vind ik jammer want het is een genre waar je zoveel meer mee kan doen dan dat.
Ik wil graag een horrorlijstje maken maar dat zou dan een mix zijn van horror/thriller/suspense/dark fantasy. Ik maak niet graag dat onderscheid. Bij mij zitten zulke films in hetzelfde mapje.
En goeie horror tja dat is weer voor iedereen persoonlijk.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Zonder echt een volgorde horen deze films met horrorelementen tot mijn favorieten, een soort top 20:
The Exorcist (1973)
Orphan (2009)
Carrie (1976)
Communion (1976)
Let the Right one in (2008)
Village of the Damned (1960)
Let me in (2010)
The Birds (1963)
The Others (2001)
The Fly (1958)
Ghost Ship (2002)
Dawn of the Dead (1978)
The Company of Wolves (1984)
Pan's Labyrinth (2006)
The Craft (1996)
Dolls (1987)
Don't be Afraid of the Dark (2010)
Sinister (2012)
Return to Oz (1985)
Identity (2003)
De door mij gebruikte definitie is "films die over angsten en andere verontrustende zaken gaan en daarmee zelf ook verontrustend zijn". Vandaar dat Vital er bij mij niet in voorkomt, omdat die film toch eerder opbeurend dan verontrustend te noemen is... maar het blijft vaag hoor, net als bij alle lijstjes; met mijn definitie mag Critters bijvoorbeeld wel bij de humor en niet bij de horror
al zijn monsters natuurlijk per definitie verontrustend
Als het om verontrustende dingen gaat zou ik ook meteen "The Bad Seed (1956)" en "The Little Girl Who Lives down the Lane (1976)" hoog in mijn horrorlijstje zetten, vind ik echt steengoed volgens de definitie die je geeft maar ik zie er dan weer niet voldoende horrorelementen in om ze echt bij horror te plaatsen.
Braindead vind ik ook geweldig net als de eerste van The Return of the Living Dead en in mindere mate Beetle Juice maar de humor en het overdreven grafische heeft hier meer de bovenhand dan de horror naar mijn mening.
leatherhead
-
- 3556 messages
- 1813 votes
1. Martyrs (2008) 5,0*
2. Eraserhead (1977) 5,0*
3. Suspiria (1977) 4,5*
4. [Rec] (2007) 4,5*
5. Á L'Interieur (2007) 4,5*
6. Antichrist (2009) 4,5*
7. Jacob's Ladder (1990) 4,5*
8. Henry: Portrait of a Serial Killer (1986) 4,5*
9. Hellraiser (1987) 4,5*
10. Calvaire (2004) 4,0*
HALVE TAMME. (moderator series)
-
- 13470 messages
- 1305 votes
House of 1000 Corpses (2003)
The Devil's Rejects (2005)
À l'Intérieur (2007)
Martyrs (2008)
Frontière(s) (2007)
Akmareul Boatda (2010)
Les 7 Jours du Talion (2010)
Afflicted (2013)
Braindead (1992)
Dance of the Dead (2008)
The Devil Inside (2012)
Død Snø (2009)
Død Snø 2 (2014)
Grave Encounters (2011)
Grave Encounters 2 (2012)
The Haunting in Connecticut (2009)
Livide (2011)
Planet Terror (2007)
The Reef (2010)
The Seasoning House (2012)
Sinister (2012)
Sweatshop (2009)
No One Lives (2012)
American Mary (2012)
Haute Tension (2003)
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Enkele aan te raden titels, geen top 10
When a stranger calls back
Somone's watching me
Rabid dogs (wel top 10 waardig)
Maniac Cop 1 en 2
Tenebrae
Dont torture a duckling
Strange & deadly occurrence (tv werk van een man met visie!)
Friday the 13th - V
Amsterdamned
Bloody Birthday
Incredible Shrinking Man (wel t10 stuff)
Twins of Evil
Sorority house massacre II
I'm the girl he wants to kill!
frenzy (zeer zeker top)
I Spit on your grave 70's
Torso
Shivers
The Gate (beste kiddy horror ooit)
The Stepfather 80's
Betond the Darkness.
Bloody Moon
Eating Raoul (geen horror, wel bodycounting!)
Re-animator
Phantasm
Etc
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Een top 10:
01. 5.0* - Alien (#2)
02. 5.0* - Martyrs (#8)
03. 5.0* - The Descent
04. 5.0* - The Excorcist
05. 5.0* - Halloween
06. 5.0* - Jaws
07. 4.5* - Blade
08. 4.5* - [Rec]
09. 4.5* - The thing
10. 4.5* - Carrie
Update na 3 jaar:
01. 5.0* - Alien (1979)
02. 5.0* - The descent (2005)
03. 5.0* - Halloween (1978)
04. 5.0* - The exorcist (1973)
05. 5.0* - Martyrs (2008)
06. 5.0* - Jaws (1975)
07. 5.0* - Haute tension (2003)
08. 4.5* - The thing (1982)
09. 4.5* - Silent Hill (2006)
10. 4.5* - Them! (1954)
megaman
-
- 1484 messages
- 229 votes
Ah kijk, net als mij ook een fan van Silent Hill
Ik kan nu even niet zo 123 een algemene top 10 samenstellen aangezien ik te veel horrorfilms uitzonderlijk goed vind
Van de jaren '20 heb ik slechts Nosferatu: Eine Symphonie Des Grauens en The Phantom of the Opera gezien. Beiden zijn erg goed naar mijn mening. Van de jaren '30 en '40 staan de volgende films hoog in mijn lijst: Mystery of the Wax Museum, Dracula's Daughter, The Old Dark House, The Bride of Frankenstein, The Devil Bat en Son of Dracula. Dan...
Jaren '50:
1. Godzilla
2. House of Wax
3. The Blob
4. The Bride of the Monster
5. Indestructible Man
Jaren '60:
1. The Innocents
2. What Ever Happened To Baby Jane
3. Night of the Living Dead
4. The Reptile
5. The Haunted Palace
Jaren '70:
1. Alien
2. The Texas Chainsaw Massacre
3. Jaws
4. Black Christmas
5. Zombie
Jaren '80:
1. The Shining
2. The Thing
3. Day of the Dead
4. The Evil Dead
5. The Beyond
Jaren '90:
1. The Blair Witch Project
2. Sleepy Hollow
3. Braindead
4. Mimic
Jaren '00:
1. 1408
2. A Tale of Two Sisters
3. The Descent
4. The Ring
5. Silent Hill
Jaren '10:
1. The Conjuring
2. Insidious
3. Mama
4. Insidious: Chapter 2
5. The Wolfman
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Geimproviseerse horror top 100!!!
1. Psycho
2. Jaws
3. Black Christmas
4. The Exorsist
5. Invasion of the body snatchers 78
6. Halloween
7 Frenzy
8. The Birds
9. Duel
10. Blood & Black Lace
11. Carrie
12. The Omen
13. The Thing
14. The incredible shrinking man
15. Sisters
16. An American werewolf in London
17. A Bay of Blood
18. Poltergeist
19. The Stepfather
20. Dawn of the dead
21. The evil dead
22. The Howling
23. Night of the living dead
24. Someone's Watching Me
25. Rabid Dogs
26. Fire walk with me
27. The Believers
28. The Fury
29. Burnt Offerings
30. Rosemary's baby
31. The Shining
32. The Fly
33. Henry portrait of a serial killer
34. Piranha 78
35. Drag me to hell
36. Gremlins
37. American Psycho
38. Spontaneous combustion
39. Fear City
40. Friday the 13th part 2
41. De Lift
42. Maniac Cop 2
43. Evil dead 2
44. The New York Ripper
45. Who could kill a Child?
46. Tenenbrae
47. Dont torture a duckling
48. The eyes of a stranger
49. Pet Cemetary
50. Company of the wolves
51. Alligator
52. Black Sunday
53. Shadows
54. Amsterdamned
55. Scanners
56The bird with the crystal Plummage
57. Christine
58. evil dead 3
59. A lizard in a womans skin
60. Reanimator
61. The texas chainsaw massacre
62. The Wicker Man
63. The strange and deadly Occurrence
64. Beyond the darkness
65. Zombi 2
66. Phantasm
67. Bloody Moon
68.. Videodrome
69. Twins of Evil
70. Cat o nine tails
71. The Beyond
72. Salems lot
73. Don't go to sleep
74. House at the Cemetery
75. Tarantula
76. Tremors
77. Invasion of the body Snatchers
78. Sleepaway camp
79. Friday the 13th 3d
80. Society
81. Torso
82. Maniac Cop
83. Dracula
84. Aliens
85. Demon Seed
86. The hills have Eyes
87. A nightmare on Elm street
88. When a stranger calls back
89. Cujo
90. Friday the 13th part 5
91. The Incubus
92. Sorority House Massacre II
93. Dark night of the scarecrow
94. Black Sabbath
95. Day of the dead
96. Bloody Birthday
97. House of the Devil
98. Creepshow
99. . The day of the woman
100. The Fog
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
1. Exorsist (1973)
2. the conjuring (2014)
3. halloween (1978)
4. A nightmare on elm street (1984)
5. Carrie (1976)
6. Evil dead (1981)
7. Hellraiser (1987)
8. Rec (2007)
9. Ringu (1998)
10.The Omen (1976)
11.Paranormal activity (2007)
12.Saw (2004)
13.Insidious 1&2 (2010-13)
14.Sinister (2012)
15.El Orfanato (2007)
16.The Others (2001)
17.Let Mi in (2010)
18.The Texas chainsaw massacre (2003)
19.The Amityville horror (1979)
20.Poltergeist (1982)
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Bij Film > Genres en landen > Horror:

En Alexander1900 welke film is tot nu toe je favoriet en waarom?
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
The 'Burbs (1989) is mijn all-time favoriet en van alle films die de wereld in is gebracht. Het is komedie / mystery met wat horror elementen!
Verder vind ik deze films een van de betere maar houd er rekening mee dat ik zo'n 25% van mijn lijstje heb gezien:
Hellbound: Hellraiser II (1988)
Poltergeist II: The Other Side (1986)
A Nightmare on Elm Street (1984)
Sommige van de films zijn laat uit de jaren 90 maar het heeft een lekker sfeertje!
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
The 'Burbs (1989) is mijn all-time favoriet en van alle films die de wereld in is gebracht. Het is komedie / mystery met wat horror elementen!
Verder vind ik deze films een van de betere maar houd er rekening mee dat ik zo'n 25% van mijn lijstje heb gezien:
Hellbound: Hellraiser II (1988)
Poltergeist II: The Other Side (1986)
A Nightmare on Elm Street (1984)
Sommige van de films zijn laat uit de jaren 90 maar het heeft een lekker sfeertje!
Gewoon de standaard horror films die je gezien moet hebben dus 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Heb jij favoriete subgenres in het horror of favoriete tijdsperiodes? Ik vraag het om deze reden:
Omdat horror zo een breed genre is zou ik het leuk vinden moesten we wat lijstjes van horrorfilms kunnen samenstellen en die elk in een apart topic plaatsen die wat meer gericht zijn op een subgenre, tijdsperiode, thema.
In een algemeen topic als deze met titels die dan een potpourri zijn van verschillende subgenres is het lastig voor iemand om datgene terug te vinden wat ie zoekt.
tattoobob Heb jij dan veel obscure titels gezien? Misschien zou jij ook wel wat lijstjes kunnen samenstellen?
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Best opmerkelijk dat je die hier noemt. Maar goed vanwege de horrorelementen dan.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
En zo staan er wel meer in zijn lijstje die een sterke hang naar een ander genre hebben
Niet écht veel genrefilms, dus. Dagon en Idle Hands zijn opvallende keuzes (en erg leuk).
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
The Burbs met die sul van een Tom Hanks 
Ik kan me inderdaad herinneren dat ik het meer komedie vond dan horror. Moet hem toch weer eens herkijken voor de gein.
Het is ook wel typisch jaren 80, horror met comedy elementen.
In het subgenre horror-comedy is Fright Night zeker wel mijn favoriet.
Verder was is destijds erg gecharmeerd van Hellraiser. Heeft heel veel indruk op me gemaakt met dat prachtige doosje, Pinhead en de vleeshaken. Maar verder ben ik vrij normaal hoor 
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Gewoon de standaard horror films die je gezien moet hebben dus
Klopt, maar ik heb van de zo'n 230 films +- 75% nog niet gezien. Er zullen vast nog een aantal pareltjes tussen zitten. 
Heb jij favoriete subgenres in het horror of favoriete tijdsperiodes? Ik vraag het om deze reden:
Omdat horror zo een breed genre is zou ik het leuk vinden moesten we wat lijstjes van horrorfilms kunnen samenstellen en die elk in een apart topic plaatsen die wat meer gericht zijn op een subgenre, tijdsperiode, thema.
In een algemeen topic als deze met titels die dan een potpourri zijn van verschillende subgenres is het lastig voor iemand om datgene terug te vinden wat ie zoekt.
Sowieso houd ik van de jaren 80 en begin 90 en het liefst horror / komedie maar helaas springen er tot nu toe maar enkele films uit en dat zijn die ik eerder heb genoemd: The Burbs en de Evil Dead reeks.
Ik houd ook van 'vaag / mysterieuze' films met een lekker apart sfeertje zoals Neighbors (1981) komedie / mystery... Het heeft gewoon een lekker mysterieus en donker sfeertje (maar is geen horror te noemen). Zelfde als met The 'Burbs (1989) eigenlijk. Deze film moet ik nog zien en dat lijkt me wel wat: Hell Baby (2013) en is komedie / horror. Ook deze lijkt me leuk: Død Snø 2 (2014) (komedie / horror) maar de laatste twee is niet van de jaren 80 en begin 90 maar het heeft een (uniek) sfeertje die m.i. geen andere films hebben in die tijd.
Puur horror is ook leuk maar minder leuk dan wat ik hier boven noem.
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
En niet te vergeten Child's Play met Chucky is ook een favoriet in het subgenre horror-comedy!
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
En niet te vergeten Child's Play met Chucky is ook een favoriet in het subgenre horror-comedy!
Vroeger vond ik vooral de eerste twee delen van Chucky erg cool, maar de laatste keer na jaren dat ik die weer heb herzien vond ik hem tegenvallen. Er gebeurde te weinig... en is niet bepaald spannend maar geef de film wel een (ruim) voldoende uiteraard. 
Flat Eric
-
- 6443 messages
- 1026 votes
Vroeger vond ik vooral de eerste twee delen van Chucky erg cool, maar de laatste keer na jaren dat ik die weer heb herzien vond ik hem tegenvallen. Er gebeurde te weinig... en is niet bepaald spannend maar geef de film wel een (ruim) voldoende uiteraard.
Ja voor mij is het ook vooral jeugdsentiment maar toch kan ik 1 en 2 na al die jaren nog steeds waarderen. Ik wilde toen na het zien van de film persé een Chucky-pop hebben. En dat is me na jaren eindelijk ook gelukt
De laatste uit de reeks, Curse of Chucky (2013) ,vond ik overigens best te pruimen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik wil sowieso een basis leggen voor verschillende subgenres. Ik ga eerst eens kijken voor welke subgenres er al threads bestaan. Ik ga dan ook verwijzingen maken naar die threads.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik wil sowieso een basis leggen voor verschillende subgenres. Ik ga eerst eens kijken voor welke subgenres er al threads bestaan. Ik ga dan ook verwijzingen maken naar die threads.
Ben benieuwd naar het topic / de topics. En wanneer het kan, zal ik ook zeker mijn steentje bijdragen. 
Ja voor mij is het ook vooral jeugdsentiment maar toch kan ik 1 en 2 na al die jaren nog steeds waarderen. Ik wilde toen na het zien van de film persé een Chucky-pop hebben. En dat is me na jaren eindelijk ook gelukt
De laatste uit de reeks, Curse of Chucky (2013) ,vond ik overigens best te pruimen.
Lijkt mij nogal risicovol zo'n pop in huis, ook al noemt hij zichzelf - the good guy. 
De film Curse of Chucky ziet er best spannend uit, heb zo net een deel ervan gezien. Nu kopen is helaas te duur. Toch al gauw 10 euro. Nog even wachten dan maar.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Al die topics bestaan al (per subgenre, sommige per subgenre én decennia wanneer relevant) en gezamenlijke input is er dus al plenty. Zie de meerwaarde niet zo van nóg meer (kale) lijstjes met titels.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Bedankt Alexander1900 als je wil helpen, misschien dat ik best een overkoepelende thread maak met verwijzingen naar de reeds bestaande subgenre threads . Alleen is er dan wel het probleem dat je na verloop van tijd je eigen posts niet meer kan aanpassen als je die zou willen aanvullen. Nu goed ik zal wel zien hoe ik het ga doen.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Al die topics bestaan al (per subgenre, sommige per subgenre én decennia wanneer relevant) en gezamenlijke input is er dus al plenty. Zie de meerwaarde niet zo van nóg meer (kale) lijstjes met titels.
Ik ben anders niet ondersteboven van de aanwezige topics waar soms al heel lang niets meer is toe bijgedragen. Slasher zie ik wel toplijstjes van maar geen topic bij genres. Bezetenheid, foltering, monsterfilms niets van te vinden.
tattoobob
-
- 8198 messages
- 2562 votes
tattoobob Heb jij dan veel obscure titels gezien? Misschien zou jij ook wel wat lijstjes kunnen samenstellen?
Ik zal er binnenkort eens tijd voor vrijmaken 
Goed plan trouwens.....even wat meer"up to date"zou beter zijn.
Tonypulp
-
- 21231 messages
- 4608 votes
Ik ben anders niet ondersteboven van de aanwezige topics waar soms al heel lang niets meer is toe bijgedragen. Slasher zie ik wel toplijstjes van maar geen topic bij genres. Bezetenheid, foltering, monsterfilms niets van te vinden.
Ik vrees gewoon voor veel saaie, vlugge lijstjes. Een visuele lijst waar veel onderzoek / gericht kijkgedrag en/of enorme kennis achter zit lijkt me een stuk relevanter om nog toe te voegen aan de reeds bestaande topics. Voor iemand die het genre door en door kent is dat nog de enige manier om aan iets nieuws te komen, zie het topic waar ik eerder aan refereerde. Een topic dat structureel wordt opgebouwd en niet zo maar een dump voor lijstjes. Just my two cents
Misschien vat ik het idee wel verkeerd op.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik vrees gewoon voor veel saaie, vlugge lijstjes. Een visuele lijst waar veel onderzoek / gericht kijkgedrag en/of enorme kennis achter zit lijkt me een stuk relevanter om nog toe te voegen aan de reeds bestaande topics. Voor iemand die het genre door en door kent is dat nog de enige manier om aan iets nieuws te komen, zie het topic waar ik eerder aan refereerde. Een topic dat structureel wordt opgebouwd en niet zo maar een dump voor lijstjes. Just my two cents
Misschien vat ik het idee wel verkeerd op.
Ik zou ook niets liever hebben dan een topic of meerdere topics waar de films in het kort worden toegelicht en eventueel je eigen ervaring dan een boel topics met lege lijstjes want dat zijn ze vaak wel en op toplijstjes van Jan, Piet en Klaas zit ik ook niet te wachten dat zegt mij nog minder. Nu snap ik ook wel dat je weer geen hoop nieuwe topics wil maar ik zou graag een systeem hebben waar er ook bij wordt vermeld waar het over gaat, je ervaring en ook het subgenre. Dat mag voor mij dan onder één topic vallen, maar dan iets nieuws. Ik denk dat iedereen daar veel meer aan heeft. Lijkt je dat misschien wat, dat ik zoiets zou creëren? Moet dan wel nadenken over hoe ik dat ga aanpakken.