- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Top 50 actrices onder de 30
Top 50 actrices onder de 30
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Leek mij een leuk idee om naast de beste actrices ook te kijken naar aanstormende talenten.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Kleiner topic, maar hier heb ik ook veel zin in. De foutmarge (actrices die ik vergeet) zal hier wel groter zijn
. Om het een beetje spannend te houden zal ik de actrices onder de 30 uit mijn beste actrices lijst niet meenemen. Onder andere geen Pugh en Taylor-Joy dus.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Geen Taylor-Joy? Wack list IH....
Ja, anders staat de top vier (Pugh, Adéle, Ronan en Taylor-Joy) al vast. Beetje spanning kan geen kwaad
. En nu is er ruimte voor vier andere actrices.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ja, anders staat de top vier (Pugh, Adéle, Ronan en Taylor-Joy) al vast. Beetje spanning kan geen kwaad
. En nu is er ruimte voor vier andere actrices.
Haha klopt IH, ben benieuwd naar je lijst. Staan hoe dan ook parels tussen 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Zo, mijn lijst is af. Ik dacht eigenlijk dat het nog moeilijk zou worden om een nummer 1 te kiezen, totdat ik zag dat een bepaalde actrice nog steeds geen 30 is (verbazingwekkend). Andere actrices die ik misschien in mijn lijst wilde opnemen (onder andere Daisy Ridley, Samara Weaving, de twee Emma's Roberts en Watson) bleken al de 30 te zijn gepasseerd. We worden oud...
Ik had uiteindelijk ruim 70 namen om uit te kiezen. 45 plaatsen stonden wel vast, de laatste 5 waren hel om uit te kiezen. Uiteindelijk gedaan, maar vraag niet hoe. Actrices die het (net) niet gehaald hebben zijn onder andere:
- Molly Gordon, Sophie Nélisse en Amandla Stenberg
Uiteindelijk als laatste afgevallen. Prima actrices, en vooral Gordon heeft denk nog één echte hoofdrol nodig om door te breken. Nélisse is geweldig in Yellowjackets. Sowieso altijd goed, en zij is de enige actrice waarvan ik zeker weet dat ik haar over vijf jaar wel in de lijst opneem. Voor nu plaats 51.
- Sasha Lane
John Milton gaat nu waarschijnlijk met z'n toetsenbord gooien
. Geweldig in American Honey, maar daarna toch matigjes in onder andere Loki. Bij andere jonge actrices (zelfs met maar één geweldige rol) zie ik gelijk het talent er vanaf spatten, maar bij Lane heb ik toch mijn bedenkingen.
- Honor Swinton Byrne
Geweldig in de Souvenir films, maar gewoon niet echt mijn type actrice. Misschien komt het nog. Heeft niet de veelzijdigheid en dat intense wat haar moeder wel heeft.
- Sophie Turner en Maisie Williams
Games of Thrones actrices met een mooie toekomst, en vooral Maisie Williams heb ik wel overwogen. Op één of andere manier erger ik me dood aan Sophie Turner. Geweldig talent, maar ze zal denk ik nooit mijn favoriete actrice worden.
- Leslie Grace en Melissa Barrera
Beide uitstekend in In the Heights, en het is ontzettend sneu voor Grace wat er met de Batgirl is gebeurd. Maar beide actrices gaan nog genoeg mooie rollen krijgen in de toekomst.
Andere namen die de lijst niet gehaald hebben: Sophia Lillis, Maude Apatow, Talia Ryder, Raffey Cassidy, Taylor Russell, Maria Pedraza (La Casa de Papel), Jessica Henwick, Lily-Rose Depp, Beanie Feldstein, Odeya Rush, Camila Morrone, Sabrina Carpenter, Naomi Scott, Eili Harboe (Thelma), Geraldine Viswanathan, Maia Mitchell en Lana Condor.
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
Leuk ik ga het volgen. Vorig jaar had Podcast The Big Picture ook een soortgelijke lijst, Top 35 Actors Under 35. https://twitter.com/TheBigPic/status/1442474101054922767/photo/1
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Leuk ik ga het volgen. Vorig jaar had Podcast The Big Picture ook een soortgelijke lijst, Top 35 Actors Under 35. https://twitter.com/TheBigPic/status/1442474101054922767/photo/1
Tof ja. Jessie Buckley was ook een actrice die ik graag in mijn lijst had willen opnemen. Kwam er pas later achter dat ze ook over de 30 is. Joey King heb ik niets eens overwogen om eerlijk te zijn. Krijg nog steeds nachtmerries van de The Kissing Booth films
.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Zal trouwens vanavond beginnen. Staan denk ik wel wat verrassingen in, maar ik heb er zin in. Dit was eigenlijk nog leuker dan de 'top 100 beste actrices lijst'. Vooral ook omdat het leuk is om te praten over actrices waarvan ik denk dat ze een grote toekomst tegemoet gaan. Sommige hebben een verpletterende indruk gemaakt in maar één film, andere in meerdere films of juist in tv-series. Die afwisseling is leuk.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Leuk, ben benieuwd. Sasha zij je vergeven.
Vond ik ook vooral in AH erg goed.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
We zitten met gezonde spanning te wachten!
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
En we gaan beginnen. Voor de laatste keer, om de onvoorspelbaarheid wat te vergroten geen Pugh, Adéle, Ronan en Taylor-Joy.
50. Molly Gordon
https://s4.afisha.ru/mediastorage/e8/9b/c9faddb15efe4883a24eec929be8.jpg
Beste rol(len): Booksmart (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Shiva Baby (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Animal Kingdom (Serie, 2016 - 2022) - MovieMeter.nl
Uiteindelijk toch nog voor Molly Gordon gekozen. Altijd goed in films, hoewel ze tot nu toe vooral leuke bijrollen heeft gehad. Maar dat is helemaal niet erg, en vooral haar rol in Shiva Baby is geweldig. Gordon is charmant en heeft een fijn soort onderkoelde humor.
49. Jung Ho-yeon
https://www.allkpop.com/upload/2021/09/content/251453/1632596017-20210923-212843.jpg
Beste rol(len): Ojing-eo Geim (Serie, 2021 - 2024) - MovieMeter.nl
Moeilijkste actrice om te plaatsen omdat ze pas één rol heeft gehad. Maar Jung was zo goed in Squid Game dat ik ontzettend graag meer van haar wil zien, en dat gaf uiteindelijk de doorslag om haar op plaats 49 te zetten. Jung is eigenlijk een model en of ze echt een acteercarrière ambieert weet ik niet, maar laten we het hopen.
48. Natalia Dyer
https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2015/05/i-believe-in-unicorns.76.3.jpg
Beste rol(len): Stranger Things (Serie, 2016 - 2023) - MovieMeter.nl, Yes, God, Yes (Film, 2019) - MovieMeter.nl, I Believe in Unicorns (Film, 2014) - MovieMeter.nl
Hier hebben we de eerste Stranger Things actrice. Dyer is geweldig als Nancy, maar ook naast Stranger Things is ze aan de weg aan het timmeren. Doorbraakrol in I Believe in Unicorns. Dyer blijft op haar 27ste wel een beetje hangen in dezelfde soort rol (speelt nog steeds een scholier/student), en hopelijk gaat ze in de toekomst haar horizon iets verbreden.
47. Rachel Sennott
https://images.mubicdn.net/images/film/254618/cache-507693-1597443286/image-w1280.jpg?size=800x
Beste rol(len): Shiva Baby (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Geweldig in Shiva Baby, een rol die ze eerst speelde in een gelijknamige shortfilm. Sennott heeft in Shiva Baby ook een geweldige chemie met Molly Gordon, en sowieso is iedereen in de film waanzinnig op dreef. Haar acteerwerk smaakt in ieder geval naar meer, en één van haar volgen rollen is in Bodies Bodies Bodies van Halina Reijn.
46. Kristine Froseth
Beste rol(len): Looking for Alaska - Seizoen 1 (2019) - MovieMeter.nl, Apostle (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Birds of Paradise (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Geweldig talent dat op mij een grote indruk heeft gemaakt in Looking for Alaska. Ook haar rol in het ondergewaardeerde Apostle is uitstekend, en in Birds for Paradise is ze eigenlijk de gekuiste tienerversie van Natalie Portman in Black Swan. Forseth is geboren in Noorwegen en werd ontdekt als model. Als actrice kiest ze niet voor de makkelijke rollen en dat kan ik wel waarderen. Als ze haar rollen goed blijft uitkiezen gaan we nog veel van Froseth horen. Laat ook al haar veelzijdigheid zien door te kiezen voor thrillers, romcoms en zware dramatische rollen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
45. Millicent Simmonds
Beste rol(len): A Quiet Place (Film, 2018) - MovieMeter.nl, A Quiet Place Part II (Film, 2020) - MovieMeter.nl, https://www.moviemeter.nl/film/1113627Wonderstruck (Film, 2017) - MovieMeter.nl
Ontzettend knap wat Simmonds allemaal al heeft gepresteerd in haar jonge carrière. Het feit dat ze doof is heeft haar niet afgeschrikt om haar droom als actrice na te jagen. Al op jonge leeftijd heeft ze toneelstukken gemaakt door middel van gebarentaal, en nu zijn we hier. Een actrice met meerdere BAFTA nominaties en mooie rollen in onder andere de A Quiet Place films en Wonderstruck.
44. Hanna Ardéhn
Beste rol(len): Quicksand (Serie, 2019 - 2019) - MovieMeter.nl, 30° i Februari (Serie, 2012 - 2016) - MovieMeter.nl
'Hanna wie?' vraagt u. Hanna Ardéhn. Onthoudt deze Zweedse actrice, want het is een kwestie van tijd voordat ze echt doorbreekt. Weergaloos in Quicksand, een serie die ik zeker aanraadt om te gaan kijken.
43. Auli'i Cravalho
https://s3.r29static.com/bin/entry/52b/0,290,2000,1125/x,80/1941019/image.jpg
Beste rol(len): Moana (Film, 2016) - MovieMeter.nl, All Together Now (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Rise (Serie, 2018 - 2018) - MovieMeter.nl
Aanstekelijk als Moana. Cravalho is een multi getalenteerde actrice die haar carrière zorgvuldig opbouwt. Zal altijd herinnert worden als Moana, maar als ze wat meer risico gaat nemen en het 'young adult genre' ontgroeid komt dat helemaal goed. Echt een actrice die ik wil blijven volgen.
42. Maya Hawke
Beste rol(len): Stranger Things (Serie, 2016 - 2023) - MovieMeter.nl, Fear Street: 1994 (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Kwam als een wervelwind Stranger Things binnengewandeld, en eigenlijk na één aflevering had ze mijn hart al gestolen. Charismatisch, grappig en intelligent, de dochter van Uma Thurman en Ethan Hawke gaat het ver schoppen.
41. Kiernan Shipka
Beste rol(len): Mad Men (Serie, 2007 - 2015) - MovieMeter.nl, Chilling Adventures of Sabrina (Serie, 2018 - 2020) - MovieMeter.nl, February (Film, 2015) - MovieMeter.nl
Kleine Sally Draper wordt groot. Het casten van kindacteurs die meerdere seizoenen een personage moeten spelen kan 'tricky' zijn, maar de casting directors van Mad Men hebben een homerun geslagen. Shipka blijft ook als volwassen vrouw erg sterk in het spelen van personages die met zichzelf worstelen. Alleen zijn het nu soms ook gewoon psychopaten. Zeker in het ondergewaardeerde February. Haar agenda zit volgeboekt, en dat is geheel terecht.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ook benieuwd wat Auli'i gaat doen, zo'n lief mieskie. Nog eigenlijk niets gezien wat ze na Moana gedaan heeft, noch erg de neiging gehad (a little too teeny?). Zou The Power iets worden? Voor het plot loop ik niet heel warm, eerlijk gezegd.
Sennot was ik ook erg van onder de indruk en Shiva Baby vond ik sowieso een enorme verrassing. Heel benieuwd naar Bodies Bodies Bodies!
Terechte plek voor Simmonds, indrukwekkend spel.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 messages
- 5447 votes
Alvast een leuk begin van de lijst. Ik ben veel te weinig vertrouwd met series (doe mij maar film
), maar daar zit uiteraard ook toptalent. Zo leer ik weer wat nieuw volk kennen. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
40. Katherine Langford
Beste rol(len): 13 Reasons Why (Serie, 2017 - 2020) - MovieMeter.nl, Spontaneous (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Knives Out (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Love, Simon (Film, 2018) - MovieMeter.nl
Maakte een verpletterende indruk in 13 Reasons Why, en het is geen toeval dat zonder haar de show bergafwaarts ging (hoewel dat ook kwam door het al in seizoen 1 afgeronde verhaal). Hele fijne actrice die zich de laatste tijd een beetje probeert te ontworstelen uit het young adult genre. Hoewel, als het allemaal zulke originele films zijn als Spontaneous, dan mag ze lekker verder gaan met het spelen in zulke films. Van deze Australische actrice gaan we in ieder geval nog veel horen. Zusje Josephine Langford is ook een talent, maar die zit op dit moment vast in die verschrikkelijke 'After' films. Josephine moet maar een voorbeeld nemen aan Kristen Stewart en Dakota Johnson.
39. Sadie Sink
https://minhaseriefavorita.com/wp-content/uploads/2022/06/max.jpg
Beste rol(len): Fear Street: 1978 (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Stranger Things (Serie, 2016 - 2023) - MovieMeter.nl
Echt doorgebroken in Stranger Things. In seizoen 2 en 3 al goed, maar in seizoen 4 is ze echt één van de uitblinkers. Voelt zich zichtbaar thuis in het horrorgenre, ook gezien haar uitstekende rol in de Fear Street films. Hoe zwaarder het werk, hoe meer op het gemak Sink zich lijkt te voelen. En dat is knap op die leeftijd.
38. Sidney Flanigan
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/cs-001-0108789-1585950926.jpg
Beste rol(len): Never Rarely Sometimes Always (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Zie Vartolomei.
37. Anamaria Vartolomei
https://awfj.org/wp-content/uploads/2022/05/happening-2-800x445.jpg
Beste rol(len): L'Événement (Film, 2021) - MovieMeter.nl, My Little Princess (Film, 2011) - MovieMeter.nl
Het is puur toeval dat ik Flanigan en Vartolomei na elkaar heb gezet, maar het is wel heel erg passend. Beide zijn echt doorgebroken in abortusdrama's, hoewel Vartolomei al daarvoor in veel films gespeeld heeft. De ene film is heel expliciet (een understatement) en dicht op de huid, de ander is wat meer observerend en vooral een aanklacht tegen de abortuswetten in Amerika. Maar beide actrices zijn geweldig in hun rol en gaan een grote toekomst tegemoet. Knap als je op zo'n jonge leeftijd al zo volwassen kan acteren als beide dames.
36. Diana Silvers
https://preview.redd.it/kbpprh4ywj351.png?auto=webp&s=a44dd9c6434aa4e4eb0494a274e919052badcadb
Beste rol(len): Booksmart (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Ma (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Birds of Paradise (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Space Force (Serie, 2020 - 2022) - MovieMeter.nl
Fascinerende actrice die mij voor het eerst opviel in Booksmart en haar kleine rol in Glass. Silvers lijkt gemaakt te zijn voor het spelen van dramatische, mysterieuze en wat dubieuze rollen. Ik denk niet dat we haar snel zien in romcoms. Zelfs in Booksmart was ze een wat mysterieus karakter. Ook haar wat onderkoelde humor en ironie kan ik wel waarderen. Echt een actrice om te blijven volgen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
35. Kiersey Clemons
https://www.indiewire.com/wp-content/uploads/2019/09/sweetheart-blumhouse.jpg
Beste rol(len): Dope (Film, 2015) - MovieMeter.nl, Hearts Beat Loud (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Sweetheart (Film, 2019) - MovieMeter.nl
Clemons beleefde haar doorbraak in de geweldige film Dope. Uitstekend actrice die in Sweetheart al heeft laten zien ook in haar eentje de aandacht van de kijker vast te kunnen houden. Speelt meestal zelfverzekerde en standvastige personages, maar kan tegelijkertijd ook haar breekbaarheid laten zien. Heeft meestal een goede hand in het kiezen van rollen. Het zijn in iedere geval nooit saaie rollen.
34. Zoey Deutch
Beste rol(len): Before I Fall (Film, 2017) - MovieMeter.nl, Flower (Film, 2017) - MovieMeter.nl, The Politician (Serie, 2019 - 2020) - MovieMeter.nl
Deutch is een sprankelende verschijning waardoor je naar haar kan blijven kijken. Kiest haar rollen zorgvuldig, en ze is geweldig in het spelen van personages 'you love to hate'. Zeer egoïstische karakters, maar door het acteerwerk van Deutch kan je nooit echt een hekel aan ze krijgen. Dochter van jaren 80 icoon Lea Thompson.
33. Amber Midthunder
Beste rol(len): Prey (Film, 2022) - MovieMeter.nl
Recency bias? Het zal best, maar ik denk dat over een paar jaar deze plek nog laag is. Midthunder is een waanzinnig talent, en Prey is nog maar de eerste stap. Wel een geweldige stap, want Prey is precies zo'n rol waar veel jonge acteurs en actrices een moord voor zouden doen. Midthunder heeft charisma, talent en straalt op jonge leeftijd al een ongelooflijke zelfverzekerdheid uit. Ik ben ook benieuwd of ze zich staande houdt als ze straks hele andere rollen krijgt aangeboden. Ik denk het wel.
32. Isabelle Fuhrman
Beste rol(len): Orphan (Film, 2009) - MovieMeter.nl, The Novice (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Als ik één woord zou moeten gebruiken om de acteerstijl van Furhman te omschrijven, dan is het intens. Fuhrman lijkt (zeker in haar goede rollen) constant op 'standje elf' te staan. En ik zou het ook niet anders willen. In onder andere Orphan en The Novice heeft ze al laten zien hoe goed ze is in het spelen van personages die of psychisch gestoord zijn, of op het randje balanceren van een 'mental breakdown'. Ook in de wat rustigere rollen komt ze zeker tot haar recht, maar Fuhrman zie ik het liefst (net zoals bijvoorbeeld Faye Dunaway) gewoon ieder rol aangaan alsof het haar laatste is.
31. Olivia Cooke
https://pbs.twimg.com/media/D_xK95VXkAEfUCU.jpg:large
Beste rol(len): Me and Earl and the Dying Girl (Film, 2015) - MovieMeter.nl, Sound of Metal (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Thoroughbreds (Film, 2017) - MovieMeter.nl, Katie Says Goodbye (Film, 2016) - MovieMeter.nl
Zo ontzettend goed in Me and Earl and the Dying Girl. Maar ook daarna heeft Cooke laten zien niet bepaald een eendagsvlieg te zijn. Alles behalve dat. Deze Engelse actrice kiest bijna altijd interessante rollen, en ik raad iedereen aan om films als Thoroughbreds en Katie Says Goodbye te gaan kijken. Laat zien ook de donkere en zwartgallige rollen aan te kunnen, en hopelijk gaat ze in de toekomst op dezelfde voet door.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Sadie Sink vond ik in Stranger Things juist irritant.. Maar ik denk dat het meer haar personage is geweest. In Fear Street vond ik haar juist weer tof. Hopelijk gaat die in de toekomst meer in de horrorscene zitten.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
30. Mia Goth
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2022/03/x-blu.png
Beste rol(len): X (Film, 2022) - MovieMeter.nl, A Cure for Wellness (Film, 2016) - MovieMeter.nl, High Life (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Emma. (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Actrice met een unieke uitstraling, en ik snap wel dat regisseurs in de rij staan om met haar te werken. Goth kiest ook rollen die perfect bij haar passen, van X tot aan A Cure for Wellness. Mysterieuze actrice waar je moeilijk vat op krijgt, maar dat is ook Goth's grote kracht. Ze kiest niet voor de makkelijkste weg, en dat betaalt zich uit.
29. Dakota Fanning
https://filmkrant.nl/wp-content/uploads/2017/01/brimstone-1000x563.jpg
Beste rol(len): Brimstone (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Man on Fire (Film, 2004) - MovieMeter.nl, Now Is Good (Film, 2012) - MovieMeter.nl, War of the Worlds (Film, 2005) - MovieMeter.nl
Verbazingwekkend dat Fanning pas 28 is. Ze gaat al zo lang mee, en ik zie haar nog zo voor me als dat kleine dochtertje van Tom Cruise in War of the Worlds. Haar cv is indrukwekkend, en ze blijft interessante projecten kiezen. Een tijd geleden nog in Once Upon a Time... in Hollywood, en nog langer geleden haar beste rol in Brimstone van Martin Koolhoven.
28. Sydney Sweeney
https://www.filmsnewsfeed.com/images/article/sydney-sweeney-asked-euphoria-creator-to-reduce-her-topless-scenes-main.webp
Beste rol(len): Euphoria (Serie, 2019 - 2023) - MovieMeter.nl, The Handmaid's Tale (Serie, 2017 - 2022) - MovieMeter.nl, The White Lotus (Serie, 2021 - 2022) - MovieMeter.nl
Geweldig talent. Sweeney is een actrice die gestaag een indrukwekkende cv aan het opbouwen is met rollen in onder andere The Handmaiden's Tale en Euphoria. Sweeney is niet bang om zich letterlijk en figuurlijk bloot te geven, en het is knap dat je op zo'n jonge leeftijd al zulke risico's durft te nemen. Het zijn geen gemakkelijke rollen. maar Sweeney houdt zich knap staande en je ziet haar groeien als actrice.
27. Victoria Pedretti
https://survivedtheshows.com/wp-content/uploads/2021/10/EkMkYZTXgAA42d3.jpg
Beste rol(len): YOU (Serie, 2018 - 2022) - MovieMeter.nl, The Haunting of Bly Manor - Seizoen 1 (2020) - MovieMeter.nl, The Haunting of Hill House - Seizoen 1 (2018) - MovieMeter.nl
Als je een jonge actrice zoekt die perfect gestalte kan geven aan mentaal gebroken personages of sociopaten, Pedretti is je vrouw. Geweldig in de horrorseries van Mike Flanagan, maar haar rol als Love Quinn in You is helemaal smullen geblazen. Hoe ze aan het einde van seizoen 2 opeens verandert in een sociopaat is uitstekend acteerwerk. You mag dan een beetje een soapachtige serie zijn, het kijkt weg als het betere junkfood. Is klaar voor het grotere filmwerk.
26. Emma Mackey
https://img.menzig.es/a/0000/452-h0.jpg
Beste rol(len): Sex Education (Serie, 2019 - 2023) - MovieMeter.nl, Death on the Nile (Film, 2022) - MovieMeter.nl
Tja, Emma Mackey. Iedereen die Sex Education kijkt heeft denk ik wel een kleine crush op deze Engelse actrice. Haar rol als Maeve is niet bepaald wereldschokkend, maar Mackey weet er wel een heerlijk sarcastische, scherpe maar ook kwetsbare draai aan te geven. Hopelijk komt ze terug voor seizoen 4. Eén van haar volgende projecten is Barbie met Margot Robbie en Ryan Gosling. Net zoals Pedretti is ze toe aan een serieuze filmrol.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Ik vind midthunder ook zeer prettig. 
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik vind midthunder ook zeer prettig.
Inderdaad. Ben benieuwd wat ze verder gaat doen.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
25. Isabela Merced
Beste rol(len): Sicario: Day of the Soldado (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Sweet Girl (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Instant Family (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Dora and the Lost City of Gold (Film, 2019) - MovieMeter.nl
Merced is een geweldig talent. Sicario 2 kon niet in de schaduw staan van de de eerste film, maar Merced zorgde er nog wel voor dat je emotioneel betrokken was bij een personage. Kan in serieuze thrillers en drama's uit de voeten, maar laat als Dora ook zien met gemak een komedie/avonturenfilm te kunnen dragen. Speelt niet altijd in de beste films, en dat is misschien nog wel een aandachtspuntje. Maar voor de rest heeft Merced een grote toekomst voor zich.
24. Grace van Patten
https://pics.filmaffinity.com/Lo_que_esconde_Silver_Lake-627495692-large.jpg
Beste rol(len): Under the Silver Lake (Film, 2018) - MovieMeter.nl, The Meyerowitz Stories (New and Selected) (Film, 2017) - MovieMeter.nl, The Violent Heart (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Nine Perfect Strangers - Seizoen 1 (2021) - MovieMeter.nl
Actrice die misschien niet zo heel bekend is, maar het is één van mijn favoriete jonge actrices. En actrices zoals Van Patten maakt het ook zo leuk om dit soort lijsten te maken. Van Patten viel mij voor het eerst op in de Netflix film Tramps, en vooral haar natuurlijke manier van acteren viel op. Geen opsmuk of vreemde maniertjes, en Van Patten zorgt ervoor dat iedere rol die ze speelt aanvoelt als een levensecht en menselijk karakter. Maar in Under the Silver Lake laat ze ook zien niet bang te zijn om de wat uitbundige kant van zichzelf te laten zien.
23. Kathryn Newton
Beste rol(len): The Map of Tiny Perfect Things (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Ben Is Back (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Freaky (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Newton maakt snel naam in Hollywood, en dat één van haar volgende rollen in een Marvel film is als de dochter van Ant-Man zegt genoeg. Hopelijk blijft ze ook in kleine producties spelen, want haar leukste rol is toch wel die in de film The Map of Tiny Perfect Things. Newton straalt energie en plezier uit en lijkt gemaakt voor het spelen van semi-komische rollen, maar in bijvoorbeeld Ben is Back laat ze ook haar serieuze kant zien. En dat was ook behoorlijk overtuigend.
22. Chloë Grace Moretz
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/6qG2b9c2zo3Hn7ALPTjD3f.jpg
Beste rol(len): The Miseducation of Cameron Post (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Kick-Ass (Film, 2010) - MovieMeter.nl, (500) Days of Summer (Film, 2009) - MovieMeter.nl, Greta (Film, 2018) - MovieMeter.nl
Hit Girl wordt groot. Moretz is ook een actrice die al ontelbare jaren lijkt rond te lopen in Hollywood, en toch is ze pas 25. En om eerlijk te zijn verbaasde ik er mij over hoe goed ik haar vind in bijna al haar rollen. Toen ik met deze lijst begon stond ze lager, maar toen begon ik haar filmografie door te nemen en kwam ik de ene na de andere interessante rol tegen. Uiteraard als Hit Girl en haar heerlijke bijrol in (500) Days of Summer, maar ook haar latere rollen in onder meer Greta, Cameron Post en ja, ook Carrie (hoewel de film niet in de schaduw van het origineel kan staan). Moretz wordt een volwassen actrice, en dat is mooi om te zien.
21. Odessa Young
https://thedullwoodexperiment.files.wordpress.com/2018/03/maxresdefault1.jpg
Beste rol(len): The Daughter (Film, 2015) - MovieMeter.nl, Shirley (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Mothering Sunday (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Assassination Nation (Film, 2018) - MovieMeter.nl
Odessa Young viel mij voor het eerst op in de Australische film The Daughter. Young is een actrice die kieskeurig is en altijd interessante rollen kiest. Laatst nog in Mothering Sunday, maar ook haar rol in Shirley naast Moss was geweldig. Fascinerende actrice die zich thuis voelt in drama's, maar zich ook kan uitleven in uitbundige rollen zoals in Assassination Nation. Een film die de meningen verdeelt (een understatement), maar ik kon er wel van genieten.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
20. Jenna Ortega
https://bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2021/10/jenna-ortega-scream.png
Beste rol(len): The Fallout (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Scream (Film, 2022) - MovieMeter.nl, X (Film, 2022) - MovieMeter.nl
Ortega is een actrice die vooral in The Fallout heeft laten zien wat voor waanzinnig groot talent ze is. Veelzijdig, sympathiek, gevat, charismatisch en bovenal een sterke actrice. Ortega komt er wel. Ze maakt nu vooral naam in horrorfilms, maar het is een kwestie van tijd voordat ze echt een grote rol te pakken heeft.
19. Jeon Jong-seo
https://pbs.twimg.com/media/E3BRTfDVIAASKnF.jpg:large
Beste rol(len): Beoning (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Kol (Film, 2020) - MovieMeter.nl
Jeon is een actrice die grote indruk maakte in Beoning als de mysterieuze en wat dubieuze, maar ook intrigerende en tweedimensionale Shin Hae-mi. Jeon is weer een geweldig talent uit Zuid-Korea en maakt nu naam in de Koreaanse versie van La Casa de Papel. Kol (Call) is naar mijn mening hier verschrikkelijk ondergewaardeerd, want het is een heerlijke thriller met een meesterlijke Jeon.
18. Garance Marillier
Grave (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Titane (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Ad Vitam (Serie, 2018 - 2018) - MovieMeter.nl
Marillier's rol in Raw is meesterlijk. Deze Franse actrice heeft op haar 24ste al een indrukwekkend cv opgebouwd, en haar rol in Raw heeft Marillier terecht een César Award nominatie opgeleverd. De manier waarop ze invulling geeft aan haar rol als Justine verraadt klasse, en het laat vooral zien dat Marrilier elke rol aankan. Ga zo door en maak de juiste keuzes, zou ik zeggen.
17. Paula Beer
https://media.cafebabel.com/resized-images/5e/ba/9ffad9d6bd195ce7f8644370f2623b065393.jpg
Beste rol(len): Undine (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Frantz (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Werk ohne Autor (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Bad Banks (Serie, 2018 - 2020) - MovieMeter.nl
Uitstekend actrice uit Duitsland met een aantal indrukwekkende rollen op haar cv. Viel mij voor het eerst op in de film Transit van Petzold, en daarna ben ik steeds meer van haar gaan kijken. Frantz, Werk ohne Autor en het mysterieuze Undine, Beer is van alle markten thuis. De serie Bad Banks met ook onze eigen Barry Atsma is een aanrader (op Netflix). Op haar 27ste al winnaar van de Award voor beste actrice op het filmfestival van Berlijn, winnaar van de Award voor beste jonge actrice op het festival van Venetië, en genomineerd voor een Award voor beste jonge actrice bij de Franse César Awards. 'Not too shabby...'.
16. Thomasin McKenzie
https://i.pinimg.com/originals/c1/24/55/c124552a732fa5e5518f29fa74fdb469.jpg
Beste rol(len): Leave No Trace (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Jojo Rabbit (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Last Night in Soho (Film, 2021) - MovieMeter.nl, The Power of the Dog (Film, 2021) - MovieMeter.nl
McKenzie stelt eigenlijk nooit teleur (zelfs niet in Old). Of ze nu een jonge Joodse vrouw speelt die moet onderduiken, de dochter speelt van een vader die in de wildernis wil leven, of een jonge vrouw speelt die opeens in de jaren 60 terecht komt en te maken krijgt met de meest verschrikkelijke dingen, McKenzie speelt op haar 22ste al als een gevorderde veteraan. Deze Nieuw-Zeelandse actrice is begonnen in voornamelijk tv series en shorts-films in haar thuisland, maar haar grote doorbraak kwam toen ze gecast werd in Leave no Trace van Debra Granik. De rest is geschiedenis. Grappig trouwens dat ze daarna door haar landgenoot Taika Waititi is gecast in Jojo Rabbit.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Ik ben vanavond en morgen groot gedeelte van de dag niet online, maar ik plaats de laatste 15 namen wel in de loop van het weekend. Zijn 15 mooie namen. Heb er zin in.
MRDammann
-
- 661 messages
- 3560 votes
Thomasin McKenzie, wat een actrice. Wat mij betreft ook tot nu toe de meest veelzijdige uit de lijst.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
15. Millie Bobby Brown
https://los40.com/los40/imagenes/2022/07/05/cinetv/1657029222_212216_1657030929_gigante_normal.jpg
Beste rol(len): Stranger Things (Serie, 2016 - 2023) - MovieMeter.nl, Enola Holmes (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Godzilla vs. Kong (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Brown was moeilijk om te plaatsen omdat ze grote indruk maakt in Stranger Things, maar ik heb nog niet echt een goed idee wat voor soort rollen ze echt aankan. In een populaire serie spelen met een grote cast is één ding, maar een film dragen (Enola Holmes is een aardig begin) is weer iets heel anders. Maar haar rol als Eleven is zo ongelooflijk sterk dat ze haar 15de plaats wel verdient. Erg knap hoe ze op jonge leeftijd al zo'n moeilijke rol overtuigend weet te spelen, want wat Eleven allemaal te verwerken krijgt is niet mals. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.
14. Emilia Jones
https://shantalwrites.com/wp-content/uploads/2020/03/IMG_0591.jpg
Beste rol(len): Coda (Film, 2021) - MovieMeter.nl, Brimstone (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Ghostland (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Locke & Key (Serie, 2020 - 2022) - MovieMeter.nl
Jones laat nog maar weer eens zien dat één rol een carrière echt op gang kan brengen. Haar rol in Coda is subliem, en ze heeft er dan ook keihard voor gewerkt. Want om tijdens het filmen van een serie ook nog "even" gebarentaal te leren lijkt me niet gemakkelijk. Jones is een actrice met een sympathieke uitstraling die ook het harde en zwaardere werk niet schuwt. In Brimstone, maar ik was helemaal vergeten dat zij ook die lugubere rol speelde in Ghostland. De scene met die poppen geeft me nog steeds nachtmerries
.
13. Lucy Boynton
https://content.internetvideoarchive.com/content/hdphotos/9937/009937/009937_1280x720_108532_065.jpg
Beste rol(len): Sing Street (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Bohemian Rhapsody (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Why Didn't They Ask Evans? - Seizoen 1 (2022) - MovieMeter.nl, The Politician (Serie, 2019 - 2020) - MovieMeter.nl, Miss Potter (Film, 2006) - MovieMeter.nl
Sinds Sing Street heb ik een kleine crush op Lucy Boynton. Actrice met een fijne uitstraling, en ze begint zich nu pas echt te ontdekken als actrice heb ik het idee. Boynton had al een grote rol in Bohemian Rapsody, maar ze is nu wel klaar voor het echt grotere werk. Uitstekend op dreef in de series Ask Evans en The Politician, en haar agenda voor de komende jaren puilt uit.
12. Julia Garner
https://www.netflix-nederland.nl/wp-content/uploads/2019/11/Julia-Garner-Ozark-Netflix.jpg
Beste rol(len): Ozark (Serie, 2017 - 2022) - MovieMeter.nl, The Assistant (Film, 2019) - MovieMeter.nl, Inventing Anna - Seizoen 1 (2022) - MovieMeter.nl, Electrick Children (Film, 2012) - MovieMeter.nl
Ja wauw, wat een actrice. Garner laat iedere keer weer een andere kant van zichzelf zien als actrice. Of ze nu breekbare rollen speelt in onder andere The Assistant, of juist gehaaide en inventieve rollen zoals in Ozark en Inventing Anna. Garner ontwikkelt zich tot een veelzijdige kameleon die misschien niet de meest opzichtige en kleurrijke actrice is, maar wel van iedere rol iets bijzonders maakt.
11. Hailiee Steinfeld
Beste rol(len): True Grit (Film, 2010) - MovieMeter.nl, The Edge of Seventeen (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Bumblebee (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Dickinson (Serie, 2019 - 2021) - MovieMeter.nl, Spider-Man: Into the Spider-Verse (Film, 2018) - MovieMeter.nl
Ik weet nog wel dat ik True Grit aan het kijken was en vol ongeloof naar Steinfeld zat te staren. Jeff Bridges, Matt Damon en Josh Brolin zijn geweldige acteurs, maar het was dat kleine meisje dat toch de meeste indruk maakte. De grote kracht van Steinfeld is dat ze innemend en charismatisch is, maar ook vlijmscherp en onuitstaanbaar als het moet. Maar zelfs als ze een onuitstaanbare puber speelt heb je een zwak voor haar. Is pas 25, maar kan in tegenstelling tot sommige andere actrices in deze lijst met gemak al een film dragen. Ook met alleen maar haar stem, gezien haar rollen in Into the Spider-Verse en Arcane: League of Legends. Foei trouwens als je die serie nog niet hebt gezien (op Netflix). Meesterlijk.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
'Millie Bobby Brown' is goed maar, doe toch maar liever met langer haar
! Wederom eentje met een leuke toekomst in het vooruitschiet, gezien haar sterke, belangrijke en grote rol in Stranger Things die ze heeft uitgevoerd.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
10. Maika Monroe
Beste rol(len): It Follows (Film, 2014) - MovieMeter.nl, The Guest (Film, 2014) - MovieMeter.nl, Watcher (Film, 2022) - MovieMeter.nl, Hot Summer Nights (Film, 2017) - MovieMeter.nl
Monroe is een fascinerende actrice die vooral naam heeft gemaakt in sfeervolle horrorfilms en thrillers. Echt een actrice die naar specifieke rollen lijkt te zoeken en geweldig is in het spelen van jonge vrouwen die moeten vechten tegen een kwaadaardig(e) persoon/demon/groep. Hopelijk gaat Monroe zo verder, want het is een hele fijne actrice om te zien in een film.
9. Elle Fanning
Beste rol(len): The Neon Demon (Film, 2016) - MovieMeter.nl, The Great (Serie, 2020 - 2021) - MovieMeter.nl, Super 8 (Film, 2011) - MovieMeter.nl, Somewhere (Film, 2010) - MovieMeter.nl, 20th Century Women (Film, 2016) - MovieMeter.nl
Elle Fanning is een actrice die blijft verbazen. Op het eerste gezicht lijkt Fanning de perfect actrice voor het spelen van jonge vrouwen met een bepaalde onschuld en naïviteit over zich, maar Fanning heeft al op jonge leeftijd laten zien veel meer te kunnen. Speelt zeer volwassen en kan ook zeer donkere rollen aan (The Neon Demon kuch).
8. Letitia Wright
https://lanouvelletribune.info/wp-content/uploads/2021/11/letitia-wright.jpg
Beste rol(len): Small Axe (Serie, 2020 - 2020) - MovieMeter.nl, Black Panther (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Black Museum (Film, 2017) - MovieMeter.nl, Urban Hymn (Film, 2015) - MovieMeter.nl
Deze Engelse actrice is bekend geworden door haar rol in Black Panther, maar Wright heeft naast Marvel ook een aantal andere zeer interessante rollen gespeeld. Weergaloos in Mangrove en een Black Mirror aflevering, en vooral haar volwassen en zelfverzekerde manier van acteren valt op. Zou denk ik ook komedie goed aankunnen, maar het liefst zie ik haar in actiefilms en zware drama's. De wereld lijkt aan haar voeten te liggen op het moment. De nieuwe Black Panther?
7. Lou de Laâge
https://pbs.twimg.com/media/Dxdvax6XcAIti6y?format=jpg&name=large
Beste rol(len): Respire (Film, 2014) - MovieMeter.nl, Les Innocentes (Film, 2016) - MovieMeter.nl, Jappeloup (Film, 2013) - MovieMeter.nl, Le Bal des Folles (Film, 2021) - MovieMeter.nl
Eén van fijnste jonge actrices om te zien acteren. Met ogen waarin je kan verdrinken. De Laâge viel mij voor het eerst op in Respire van Melanie Laurent, een actrice/regisseur waarmee ze onlangs ook speelde in de film Le Bal des Folles. Aanrader trouwens die film. De Laâge zie ik het liefst in Franse films acteren, maar een grote doorbaak in Hollywood zou ik zeker niet afwijzen. Hoe meer De Laâge, hoe beter.
6. Haley Lu Richardson
https://dazedimg-dazedgroup.netdna-ssl.com/3000/azure/dazed-prod/1250/2/1252173.jpg
Beste rol(len): Columbus (Film, 2017) - MovieMeter.nl, Support the Girls (Film, 2018) - MovieMeter.nl, Unpregnant (Film, 2020) - MovieMeter.nl, Five Feet Apart (Film, 2019) - MovieMeter.nl
Actrice met een wat melancholische oogopslag, en ze lijkt gemaakt te zijn voor het spelen van personages die worstelen met zichzelf en het leven. Ideale actrice ook voor 'dramedy's', en ondanks haar jonge leeftijd speelt ze met een aura van een 60-jarige veteraan. Viel mij voor het eerst op in Split van Shyamalan en daarna The Edge of Seventeen, maar de meeste indruk maakte ze toch in het magnifieke Columbus.