• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.161 votes
Profile

MovieMeter Top 100 2017 (+ persoonlijke top 10 2017 en floplijst)

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik vraag in dit topic tips voor mezelf voor films die ik (gezien mijn smaak) echt nog even mee moet pakken met oog op de eindlijst van het jaar: Filmtips voor bepaalde users

Voel je vrij om daar ook om tips te vragen, of ze te geven. Ook aan andere users, uiteraard.

TheBunk

• 746 messages
  • 3093 votes

David Ehrlich's top 25. Te Amerikaans, maar presentatie is weer top...

gauke

• 9852 messages
  • 13069 votes

01. 4.5* - Moonlight (2016) - Barry Jenkins

02. 4.5* - Manchester by the Sea (2016) - Kenneth Lonergan

03. 4.5* - Logan (2017) - James Mangold

04. 4.5* - Baisers cachés (2016) - Didier Bivel

05. 4.5* - A Monster Calls (2016) - J.A. Bayona

06. 4.0* - 120 battements par minute (2017) - Robin Campillo

07. 4.0* - Jackie (2016) - Pablo Lorraín

08. 4.0* - Wind River (2017) - Taylor Sheridan

09. 4.0* - Lion (2016) - Garth Davis

10. 4.0* - Nocturnal Animals (2016) - Tom Ford

dimi303

• 3418 messages
  • 3663 votes

Filmjaar 2017 ( niet de normale lijst van films gezien in de bioscoop )

Deze jaartop werd gemaakt uit 70 films die ik uit 2017 heb gezien.

01. The Killing of a Sacred Deer ( Yorgos Lanthimos ) - Verenigd Koninkrijk

02. Resurrection ( Kristof Hoornaert ) - België

03. A Teströl és Lélekröl // On Body and Soul ( Ildikó Enyedi ) - Hongarije

04. Mother! ( Darren Aronofski ) - Verenigde Staten

05. Druzinica // The Basics of Killing ( Jan Cvitkovic ) - Servië

06. Dunkirk ( Christopher Nolan ) - Verenigde Staten

07. Baby Driver ( Edgar Wright ) - Verenigde Staten

08. Three billboards of Outside Ebbing, Missouri ( Martin McDonagh ) - Verenigde Staten

09. Nelyubov // Loveless ( Andrey Zvyagintsev ) - Rusland

10. Butterfly Kisses ( Rafael Kapelinski ) - Verenigd Koninkrijk

Een finale update volgt nog eind deze maand.

In de bioscoop dit jaar

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

TheBunk wrote:

(embed)

Wauw, zomaar zo'n 8 titels aan mijn IMDb's watchlist toegevoegd waarvan ik nog nooit had gehoord. Meeste films in die video lijken sowieso al een visuele parel.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

TheBunk wrote:

(embed)

Ehrlich heeft zich overtroffen dit jaar. Echt geweldig. De muziek is des te leuker als je de desbetreffende film hebt gezien. 'I'm every woman' bij Mother, 'Never Gonna Give You Up' bij Get Out en The Beguiled, het vrolijke 'That's What Friend Are For' bij Okja en natuurlijk 'Perfect Day' bij A Ghost Story en Dunkirk. De ironie spat ervan af .

Watchlist: 10 nieuwe titels. Met Columbus, The Post, The Florida Project, The Lure en Call Me By Your Name waar ik het meest nieuwsgierig naar ben.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

IH88 Baal ik even dat ik alleen zonder geluid kon kijken. Perfect Day alleen al...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Sight & Sound Poll: Top 26 Films of 2017 (a poll of 188 critics and curators)

1.Get Out – Jordan Peele

2.Twin Peaks: The Return – David Lynch

3.Call Me by Your Name – Luca Guadagnino

4.Zama – Lucrecia Martel

5.Western – Valeska Grisebach

6.Faces Places – Agnès Varda and JR

7.Good Time – Ben Safdie and Joshua Safdie

8.Loveless – Andrey Zvyagintsev

9.Dunkirk – Christopher Nolan

9.[tie] The Florida Project – Sean Baker

11.A Ghost Story – David Lowery

12.Lady Macbeth – William Oldroyd

12.[tie] BPM (Beats Per Minute) – Robin Campillo

12.[tie] You Were Never Really Here – Lynne Ramsay

15.God’s Own Country – Francis Lee

16.Personal Shopper – Olivier Assayas

16.[tie] The Shape of Water – Guillermo del Toro

16.[tie] Strong Island – Yance Ford

19.I Am Not Your Negro – Raoul Peck

19.[tie] Lady Bird – Greta Gerwig

19.[tie] Let the Sunshine In – Claire Denis

19.[tie] Moonlight – Barry Jenkins

19.[tie] mother! – Darren Aronofsky

19.[tie] Mudbound – Dee Rees

25.The Other Side of Hope – Aki Kaurismäki

25.[tie] Silence – Martin Scorsese

Cahiers schijnt morgen te komen (eindelijk! )

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ehrlichs compilatie kijk ik altijd ZO naar uit. Ik bewaar hem voor morgen, wil hem graag op tv zien!

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

beavis wrote:

Sight & Sound Poll: Top 26 Films of 2017 (a poll of 188 critics and curators)

1.Get Out – Jordan Peele

Opvallend, zo ge-wel-dig was het nou ook weer niet. En een pasgeboren klassieker is het lijkt me ook niet... Wat zie ik met mijn 3,5* voor die film over het hoofd?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Cahiers du Cinéma: Top Ten Films of 2017

Twin Peaks: The Return – David Lynch

Jeannette: The Childhood of Joan of Arc – Bruno Dumont

Certain Women – Kelly Reichardt

Get Out – Jordan Peele

The Day After – Hong Sang-soo

Lover for a Day – Philippe Garrel

Good Time – Ben Safdie and Joshua Safdie

Split – M. Night Shyamalan

Jackie – Pablo Larraín

Billy Lynn’s Long Halftime Walk – Ang Lee

Glacius

• 4297 messages
  • 3030 votes

Twin Peaks?

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Waar is Terrence Malick ? Ben geen liefhebber van Malick , maar laatste films van Malick moeten toch wel beter zijn dan de meeste films in de toplijstjes van S&S en CdC ? Rare lijstjes ...

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Glacius wrote:

Twin Peaks?

Ik snap de ophef wel, maar echt, in praktijk is The Return gewoon een film van achttien uur. Twijfel eraan om 'em ook gewoon tussen de reguliere titels te flikkeren straks, zou zomaar #1 kunnen worden

Glacius

• 4297 messages
  • 3030 votes

Sorry, maar Twin Peaks seizoen 3 is geen film en hoort ook niet thuis in een top film lijst. Kun je elke serie die geen overduidelijk cliffhanger heeft aan het einde van een episode wel een lange film noemen.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Als je seizoen drie gezien hebt weet je dat TP in die zin een wat atypische serie is. De afleveringen van seizoen drie laten zich uiteindelijk primair bekijken in samenhang (ipv als losse deeltjes van een later geheel). Nu goed, dit lijkt me niet de plaats om verder uitgebreid de discussie aan te gaan, maar je eerste zin is echt veel te rigide. Snap heel goed dat Sight & Sound 'em heeft opgenomen (en Cahiers ook, als ik het goed heb onthouden).

Dying Rose

• 1315 messages
  • 3417 votes

Twin Peaks seizoen 3 zou volgens mij beter tot zijn recht komen als marathon in de bios, zonder pauze. Het derde seizoen is sowieso meer een beleving dan een serie (of film). Her en der enkele scènes missen lijkt me meer bijzaak, zeker omdat de meeste TP-fans de nieuwe reeks nu wellicht al een keer gezien hebben. En zo is ook Lynch blij, want zijn reeks draait in de zalen.

Als één Lynch-werk zich hiertoe zou lenen is het TP nummer 3 wel.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Heb de serie niet gezien, maar mijn gevoel zegt dat de naam van de regisseur ook een rol heeft gespeeld. Als hij Stranger Things had geregisseerd was het ook in de Cahiers top 10 gekomen, maar dat is maar een onderbuikgevoel aangezien ik Twin Peaks niet heb gezien (nooit, niet één aflevering ). Vaak heb ik het idee dat het in dit soort lijstjes meer om regisseurs dan om films gaat. De Nr. 2 uit het Cahiers-lijstje is trouwens ook geen 'echte' film, Jeannette (2017), maar een miniserie (musical met amateurs) van Arte, met 0,75* op moviemeter , al zijn het maar twee stemmers.

Mijn eigen top 10 2017 hapert nog een beetje, Dunkirk gisteren gezien (tegenvaller, 2*), en ik wil nog Coco, Wind River, Three Billboards Outside Ebbing, You Were Never Really Here, The Shape of Water en Jupiter Holdja zien, gaat allemaal uiteraard niet dit jaar lukken. En niet dat het allen zeker kanshebbers zijn, maar het zijn wel de films uit 2017 die me aanspreken. The Killing of a Sacred Deer viel daar ook onder, maar na de gemengde berichten pas ik voorlopig (The Lobster, 3*, gezien en ook Kynodontas staat al een eeuwigheid op mijn watchlist). Ook Split staat al het hele jaar op mijn watchlist, zonder me aan te spreken, Silence idem.

Voorlopige top 10 2017:

1. Mother! (2017) 4,5*

2. Kimi no Na Wa. (2016) 4,5*

3. Les Innocentes (2016) 4*

4. A Monster Calls (2016) 4*

5. Beauty and the Beast (2017) 4*

6. Logan (2017) 4*

7. Manchester by the Sea (2016) 3,5*

8. Moana (2016) 3,5*

9. The Circle (2017) 3,5*

10. Busanhaeng (2016) 3,5*

Flop van het jaar: Blade Runner 2049 (2017) (1,5*).

Vooral de laatste 3 plaatsen uit het lijstje zijn geen blijvers op de lange termijn vermoed ik. Nummers 1 en 2 hebben me echt van binnen iets doen voelen, al was het bij nr. 1 onbehagen, en bij nr. 2 o.a. echte spanning, toch bijzonder aangezien het gevoel meestal wel beperkt blijft tot plezier, medeleven, enz. (wat ook al heel wat is ).

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

Mijn voorlopige top 10 van 2017:

1. Mother! (2017) 4,5*

2. Anchiporuno (2016) 4,5*

3. Blade Runner 2049 (2017) 4,5*

4. Grave (2016) 4,0*

5. Get Out (2017) 4,0*

6. The Bad Batch (2016) 4,0*

7. Moonlight (2016) 4,0*

8. Ghost in the Shell (2017) 4,0*

9. Good Time (2017) 4,0*

10. Wind River (2017) 4,0*

Grave heb ik gisteren gezien en is voor mij de grootste verrassing van het jaar, omdat ik normaal gesproken geen fan ben van het body horror genre. Aan de andere kant zou ik Mother ook als grootste verrassing kunnen bestempelen aangezien ik helemaal niks van die films wist voordat ik de bioscoopzaal betrad en hij me totaal omver blies. Mijn grootste teleurstellingen dit jaar waren The Killing of a Sacred Deer (2017) 2,5* en A Cure for Wellness (2016) 3,0*, aangezien ik daar erg hoge verwachtingen voor had die niet ingelost werden.

Ik kijk erg uit naar Star Wars: The Last Jedi (2017), Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017), Lady Bird (2017), The Shape of Water (2017) en You Were Never Really Here (2017), maar ik vrees dat ik de meeste niet meer te zien krijg dit jaar.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Er zijn gebruikers die The Circle in hun toplijstje plaatsen. Gedurfd hoor.

(verwijderd)

• 1480 messages
  • 0 votes

Stronger zonet toegevoegd, waardoor ik nu enkel 4.0* of hoger heb, al vind ik de laatste 3 films nog steeds niet waardig genoeg voor zo'n lijstje, ze zijn simpelweg nauwelijks memorabel waarbij je je stem een week later al in twijfel trekt. Heb zo'n gevoel dat er nog wel 1 of 2 films bijkomen.

Nummers 1/2 en 4/5 staan echt op gelijke hoogte.

1. Wind River (2017)

2. Dunkirk (2017)

3. Lion (2016)

4. Manchester by the Sea (2016)

5. Stronger (2017)

6. Patriots Day (2016)

7. Blade Runner 2049 (2017)

8. The Lost City of Z (2016)

9. Headshot (2016)

10. Baby Driver (2017)

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

Malick wrote:

Er zijn gebruikers die The Circle in hun toplijstje plaatsen. Gedurfd hoor.

Yep, en helemaal terecht. Niet vanwege de uitmuntende cinematografie uiteraard maar wel vanwege de inhoud, omdat wat die film suggereert helemaal niet zo ondenkbaar is, integendeel. Wat me opvalt is dat wanneer Black Mirror hetzelfde probleem aankaart men dat geweldig vindt (in Black Mirror overkomt het anderen), maar men het niet zo mooi vindt wanneer The Circle dat doet (in The Circle overkomt het ons).

Dus ja, wel een film en een vermelding waard. De manipulatie van de massa is dankzij sociale media nooit zo effectief en makkelijk geweest, en deze film kaart dat aan. Kijk naar de inmenging van Rusland in de verkiezingen in de VS, om maar wat te noemen. Nee, het is niet de schuld van sociale media, maar ze zijn wel een middel die dat mogelijk maken. En het cyberbullying zoals in die film gebeurt is ook geen fantasie.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

Social media is de duivel.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

timmienoelie wrote:

Social media is de duivel.

Trek het maar in het belachelijke

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

arno74 Blade Runner als flop en The Circle in de toplijst, dichter bij een omgekeerde wereld heb ik me niet gewaand dit jaar

Het verhaal van the Circle lijkt me trouwens eerder een verdienste van Eggers dan van de 'film zelf'. Als het een original script was had ik daar al anders over gedacht. Dan was het idee (in mijn optiek) zeer goed geweest maar de uitwerking veel minder.

arno74

• 8700 messages
  • 3342 votes

tbouwh wrote:

arno74 Blade Runner als flop en The Circle in de toplijst, dichter bij een omgekeerde wereld heb ik me niet gewaand dit jaar

Het verhaal van the Circle lijkt me trouwens eerder een verdienste van Eggers dan van de 'film zelf'. Als het een original script was had ik daar al anders over gedacht. Dan was het idee (in mijn optiek) zeer goed geweest maar de uitwerking veel minder.

Het verhaal kan vast beter verfilmd worden, maar tot die tijd moeten we het met deze film doen . En Blade Runner... breek me de bek niet open

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

Top 10

A Monster Calls (2016) 5*

Dangal (2016) 4.5*

Hacksaw Ridge (2016) 4.5*

Un Sac De Billes (2017) 4.5*

Le Fidèle (2017) 4.5*

The Promise (2016) 4.5*

Man Down (2016) 4.5*

Seven Sisters (2017) 4.5*

Get Out (2017) 4*

Beauty and The Beast (2017) 4*

Train To Busan (2016) 4*

Net niet: Before I Fall, Death Note, Moana, Mother!, Megan Leavey, Jungle, Elle, Detour, Edge of Seventeen, Brain on Fire, The Hitman’s Bodyguard, Leatherface, Kingsman: The Golden Circle, The Light Between Oceans, The Space Between Us, Headshot en Wind River met allemaal 4*.

Grootste flops:

The Lego Batman Movie en Logan Lucky met 0.5*

La La Land, Rings, King Arthur: Legend of the Sword, The BFG, Song to Song, Smurfs: The Lost Village en Valerian and the City of a Thousand Planets met 1*.

Verder vond ik vooral Moonlight (1.5*), Dunkirk (2*) en ook wel Logan (3*) vrij zware tegenvallers.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5398 votes

Glacius wrote:

Sorry, maar Twin Peaks seizoen 3 is geen film en hoort ook niet thuis in een top film lijst. Kun je elke serie die geen overduidelijk cliffhanger heeft aan het einde van een episode wel een lange film noemen.

Wat duiding nog: klik. Nog steeds prima om van mening te verschillen, maar wel de moeite om even te lezen.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1725 votes

Lijkt me onmogelijk om een goede top 10 te maken, want

1) door een filmdipje (aandacht aan andere hobby's) heb ik zelf niet veel gezien van wat ik kon zien

2) de meeste films die genoemd worden, vallen nog niet te downloaden of zijn nog niet te koop, maar waren enkel te zien in de cinéma of op een filmfestival. (nog meer dan andere jaren).

3) van de films die ik gezien heb, ben ik ook niet echt heel warm geworden, met als uitzondering op de regel: Get Out.

Dus de traditie om op het einde van elk jaar de beste films van dat jaar eens te zien, ga ik wellicht toch opzij zetten, want dat is niet echt realiseerbaar. Tenzij ik het misschien beter opvolg en meer naar de cinéma ga, maar dat zien we volgend jaar dan wel. Het helpt natuurlijk niet dat ik sowieso nog zoveel must-see films moet zien, dusja.

Ik heb wel zin om een paar films nu te zien, dus iets als Manchester By The Sea en Lion zal ik wel eens zien in één van de loop der dagen, al ga ik zeker niets rushen zoals ik vroeger wel eens gedaan heb. En dan zie ik wel of ik nog met een lijstje kom. Recente films die in de laatste 3-4 maand zijn uitgekomen worden wel benadeeld... . En tbh zoveel is er nu ook niet bijgekomen.

kaketoe

• 827 messages
  • 1708 votes

Top 10:

01 American Honey | Andrea Arnold

02 Good Time |Ben Safdie & Joshua Safdie

03 Song to Song | Terrence Malick

04 Mother! | Darren Aronofsky

05 Nocturnal Animals | Tom Ford

06 The Handmaiden | Chan-wook Park

07 The Killing of a Sacred Deer | Yorgos Lanthimos

08 Blade Runner 2049 | Denis Villeneuve

09 Manchester by the Sea | Kenneth Lonergan

10 Kimi no Na Wa. |Makoto Shinkai

Flop 3:

01 Hacksaw Ridge | Mel Gibson

02 Brimstone | Martin Koolhoven

03 Logan | James Mangold

Films die ik nog wil zien:

Jackie | Pablo Larraín

Nelyubov | Andrey Zvyagintsev

Get Out | Jordan Peele

A Ghost Story | David Lowery

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.