- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Beste Indiase film
Beste Indiase film
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik kan het niet laten na het IFFR, maar hierbij een nogal saai lijstje van mijn kant van mijn favoriete Indiase films (35 gezien).
01. Pather Panchali / Satyajit Ray (1955)
02. Mughal-e-Azam / K. Asif (1960)
03. Asha Jaoar Majhe / Aditya Vikram Sengupta (2014)
04. Seemabaddha / Satyajit Ray (1971)
05. Pyaasa / Guru Dutt (1957)
06. Aparajito / Satyajit Ray (1956)
07. Kabhi Khushi Kabhie Gham... / Karan Johar (2001)
08. Nayak / Satyajit Ray (1966)
09. Monsoon Wedding / Mira Nair (2001)
10. Teen Kanya / Satyajit Ray (1961)
Nogal eenzijdig, want een overdaad Satyajit Ray (wel een held natuurlijk). Ik heb me dit jaar voorgenomen meer Indiase films, vooral Bollywood te gaan kijken. Mijn meest recente ervaring was namelijk een schot in de roos.
Op de wensenlijst vooralsnog: Dilwale Dulhania le Jayenge [=The Brave-Hearted Will Take the Bride]; Veer-Zaara; Dil to Pagal Hai [=The Heart is Crazy]; Subarnarekha; Rat-Trap; Kathapurushan [=Man of Story]; My Name is Khan; Uski Roti; Duvidha; Nazar; Madhumati. En nog zeker vier andere Ray-films: Kanchenjunga; Goopy Gyne Bagha Byne; Aranyer Din Ratri en Ashani Sanket.
BBarbie lijkt me één van de potentiële tipgevers ter plaatse...
Als er al een dergelijk topic is - ik dacht het, maar kon het niet vinden - dan kan het verplaatst worden.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Er is al wel dit topic. Ga toevallig deze week Kathapurushan (1996) kijken.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja die kon ik wel vinden, maar die richt zich op Arthouse. Daar kan ik Kabhi ... moeilijk onder vatten.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Duvidha (1973) In Two Minds
Asha Jaoar Majhe (2014) Labour of Love
Pyaasa (1957) Thirst
Nazar (1991) The Gaze
Elippathayam (1982) Rat-Trap
Charulata (1964) The Lonely Wife
Mahal (1949)
Kathapurushan (1996) Man of the Story
Agraharathil Kazhuthai (1978) Donkey in a Brahmin Village
Aranyer Din Ratri (1970) Days and Nights in the Forest
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Die 2 ontbrekende gaan vast op de lijst.
Ook (nog) niet zo into Bollywood zie ik 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
die belanden wat vaker in een floplijst, maar ik pak er toch elk jaar wel enkele mee in Pathe ArenA
als je daar aanraders wilt:
Anjaam (1994)
Hum Dil De Chuke Sanam (1999)
(toch een beetje "mijn" Bollywood tijd, tegenwoordig is alles met Deepika Padukone wel geinig... en ik geloof dat het gangster genre het wel aardig schijnt te doen...)
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Pather Panchali (1955)
Aparajito (1956)
Charulata (1964)
Jalsaghar (1958)
My Name Is Khan (2010)
Meghe Dhaka Tara (1960)
Mother India (1957)
Apur Sansar (1959)
Subarnarekha (1965)
Taare Zameen Par (2007)
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Ik heb in de loop van de laatste vijf jaar een kleine honderd Indiase films gezien, maar dat maakt mij geen expert...
Niettemin kan ik naar aanleiding van de opmerking van Mochizuki Rokuro onderstaande films van harte aanbevelen met de aantekening dat er grote verschillen zijn tussen de films. De "standaard" Bollywood kent veel muziek en balletten (soms erg leuk, soms ook niet), maar daarnaast zijn er ook rechttoe, rechtaan drama- en misdaadfilms die erg westers aandoen. Wat vrijwel alle films van de laatste jaren met elkaar gemeen hebben is dat er erg veel bijzonder mooie vrouwen in meedoen. Niet verwonderlijk natuurlijk voor een land dat met enige regelmaat de Miss Universe en Miss World titel in de wacht sleept.
Smaken verschillen, maar de volgende films heb IK erg mooi gevonden:
5*
Kal Ho Naa Ho (Nikhil Advani, 2003), romantisch drama / muziek
My Name Is Khan (Karan Johar, 2010), drama over man met Asperger syndroom
4,5*
Barfi! (Anurag Basu, 2012), erg leuke komedie met een dramatische ondertoon
Taare Zameen Par (Aamir Khan, 2007), opvoedingsdrama
3 Idiots (Rajkumar Hirani, 2009), gewoon heel erg leuke en kleurrijke komedie
Lagaan: Once Upon A Time In India (Ashutosh Gowariker, 2001), romantisch drama
Udaan (Vikramaditya Motwane, 2010), coming-of-age drama
Kahaani (Sujoy Ghosh, 2012), verrassende thriller
Zindagi Na Milegi Dobara (Zoya Akhtar, 2011), vlotte vakantiekomedie
Dabba (Ritesh Batra, 2013), kleine, gevoelige film
Bumbai (Mani Ratnam, 1995), drama over een gemengd huwelijk in crisistijd (nog steeds aktueel !)
Chandni Bar (Madhur Bhandarkar, 2001), drama / prostitutie
1942 A Love Story (Vidhu Vinod Chopra, 1994), met een van de mooiste love songs die ik ken
Akele Hum Akele Tum (Mansoor Khan, 1995), romantisch drama / muziek
Gangster: A Love Story (Anurag Basu, 2006), misdaad / romantiek
Kabhi Khushi Kabhie Gham... (Karan Johar, 2001), romantisch drama / muziek
Mijn ervaringen geven geen garantie ... etc.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
100 in 5 jaar - dan ben je voor mij expert, hoor . 
Ik zet de titels in elk geval op mijn tiplijstje, wat niet betekent dat ik ze allemaal ga kijken en ik begrijp je 'disclaimer', no worries. Maar mocht ik ooit zo ver komen, dan heb ik tenminste een richting.
Ik zag op het IFFR net een Indiase (arthouse) film; wat het gemeen had met Bollywood is dat er een hele mooie vrouw de hoofdrol speelde.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
01. Ayurveda: Art of Being (Pan Nalin)
02. Udaan (Vikramaditya Motwane)
03. Salaam Bombay! (Mira Nair)
04. Rat-Trap (Adoor Gopalakrishnan)
05. Earth (Deepa Mehta)
06. Dreaming Lhasa (Ritu Sarin + Tenzing Sonam)
07. Marathon Boy (Gemma Atwal)
08. Black (Sanjay Leela Bhansali)
09. ...
10. ...
Veels te weinig gezien.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Nog geen Indiase film gezien die ik een onvoldoende heb gegeven (2.5* en lager). Lijstje van 4.0* en hoger:
01. 4.5* - Arvind Desai Ki Ajeeb Dastaan (1978)
02. 4.5* - Duvidha (1973)
03. 4.0* - Anhey Gorhey Da Daan (2011)
04. 4.0* - Siddeshwari (1990)
05. 4.0* - 27 Down (1974)
06. 4.0* - Nayak (1966)
07. 4.0* - Uski Roti (1970)
08. 4.0* - Om Dar-B-Dar (1988)
09. 4.0* - Jalsaghar (1958)
10. 4.0* - Pather Panchali/Aparajito/Apur Sansar (1955/1956/1959)
11. 4.0* - Nirbachana (1994)
12. 4.0* - Ghashiram Kotwal (1976)
Satyajit Ray, Mani Kaul, Saeed Akhtar Mirza en Kamal Swaroop hebben meerdere noteringen. Is duidelijk een specifiek hoekje waar ik het zoek. Uiteindelijk zal ik de meeste voldoening halen uit Parallel Cinema, maar ik sta ook wel open om bijvoorbeeld eens een goede Bollywood film zoals Tamasha te zien.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Pyaasa (1957) Thirst
Nazar (1991) The Gaze
Mahal (1949)
Agraharathil Kazhuthai (1978) Donkey in a Brahmin Village
Aranyer Din Ratri (1970) Days and Nights in the Forest
Ik zag alleen al 7 films van Ray dit jaar, dus er is best wel het een en ander veranderd in mijn top lijstje voor India. De meeste films scoren wel ongeveer hetzelfde. Een 8 tot een stevige 8,5 en de volgorde is nog wat dynamisch. Voor mijn gevoel is het nog steeds een cinema die je steeds beter kan plaatsen, en dus waarderen, hoe meer je er van gezien hebt. In het begin scoort een film eerder op mooie beelden, maar de een heeft toch meer inhoud dan de andere.
De term Parallel Cinema wordt niet altijd correct toegepast, beter kun je gewoon spreken over de regionale gebieden. Ik denk dat voor McSavah en mij geldt dat Bengali en Malayalam cinema de meeste interessante films en filmmakers lijken te hebben
Nazar (1991) the Gaze
Ashani Sanket (1973) Distant Thunder
Ghare-Baire (1984) The Home and the World
Kanchana Sita (1977) Golden Sita
Shatranj Ke Khilari (1977) the Chess Players
Pyaasa (1957) Thirst
Maya Darpan (1972) Mirror of Illusion
Anhey Gorhey Da Daan (2011) Alms of the Blind Horse
Uski Roti (1970) Our Daily Bread
Mahal (1949)
Alleen Ghatak viel niet écht in de smaak tot nu toe
Meghe Dhaka Tara (1960) The Cloud-Capped Star - 3,5
Jukti, Takko Aar Gappo (1974) Argument and a Story - 3
Subarnarekha (1965) the Golden Thread - 3
Komal Gandhar (1961) a Soft Note on a Sharp Scale - 3
"te vroeg" gezien misschien? Ben sowieso nog heel benieuwd naar A River Called Titash, de boven aan mijn Indiase kijklijstje staat momenteel
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Waarom zou het onderscheid tussen Parallel Cinema en Bollywood/mainstream cinema niet correct zijn? Behalve dat er ook enkele Bollywood producties zijn die (min of meer) onder Parallel Cinema vallen, is het toch ongeveer hetzelfde als het onderscheid tussen Hollywood en Amerikaanse indies (en ook daar zijn dus grijze gebieden)? Je gaat toch ook niet alle Amerikaanse staten noemen waar interessante indies worden gemaakt in plaats van een duidelijke algemene term? In mijn lijstje zitten ook gewoon Hindi films, dus het belang van het regionale onderscheid in dit opzicht kan ik niet plaatsen. Iedere regio in India heeft toch zijn eigen Parallel Cinema?
A River Called Titash staat ook al een tijdje bovenaan mijn lijstje, maar het is me nog niet geluk om de blu-ray (of afgeleide daarvan
) binnen te krijgen.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Het gebruik van het woord Parallel als synoniem van onafhankelijk of niet-commercieel is niet helemaal correct heb ik me laten uitleggen, maar zo wordt het wel doorgaans gebruikt door mensen zoals wij die vanaf de buitenkant een weg moeten zien te vinden. Waarom zou je dan niet gewoon de synoniemen gebruiken, om verwarring te voorkomen. Of de regionale gebieden, om specifieker te zijn? De vergelijking met de Amerikaanse cinema gaat alleen al mank door het veel grotere verschil in talen en bevolkingsgroepen binnen het land. De Sovjet-Unie zou een aardiger model zijn dan. Georgische cinema is duidelijk anders dan Russische net zoals Malayalam duidelijk anders is dan de meer Noordelijke films (een leuk voorbeeld omdat het Georgische schrift en het Malayalam wel enige overeenkomsten lijken te hebben
)
Als ik aan cinema denk die parallel loopt aan Bollywood, dan moet ik aan niet-commerciële Hindi cinema denken, aangezien Bollywood de Hindi taal voert (er is dus ook heel veel commerciële cinema die niet Bollywood is). Maar wat over het algemeen onder Parallel wordt verstaan is van oorsprong vaak juist Bengali cinema... het is verwarrend. Sowieso is het denk ik een verouderde term die niet meer geldt voor de huidige film-industrieën in India.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Vind het in ieder geval wel een fijne term om mijn interessegebied mee te omschrijven. Is ook weer breder dan bijvoorbeeld Indian new wave. De meeste die ik zag en hoog beoordeel zijn in Hindi, dus ik zou mijn interessegebied niet Bengali en Malayalam cinema noemen. Bij Bengali denk ik vooral aan Ray en bij Malayalam aan Gopalakrishnan. Maar ook daar valt nog genoeg te ontdekken. De regionale verschillen zijn belangrijk maar lijken mij niet zo relevant in deze discussie. Als zoals je aangeeft ook commerciële cinema in andere regio's buiten Bollywood wordt gemaakt, zegt het louter benoemen van regio's juist minder. 
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Ik wil het voortaan ook wel Indiase arthouse noemen, of een ander synoniem gebruiken, als dat de lading beter dekt. Mij leek het zo dat hoewel Parallel Cinema dan officieel niet alle kunstzinnige onafhankelijke films omvat, het begrip in de loop der tijd meer voor een type cinema/genre is gaan staan, in plaats van de manier en plaats van productie en zo. Bij de Bengali films is de term dus ontstaan? Maar nu wordt het vooral voor niet-commerciële Hindi films gebruikt? Films die ook wel new wave worden genoemd (dus met een meer experimentele inslag dan traditionele arthouse) krijgen vaak ook het label Parallel cinema (waaronder dus Hindi), maar dit is eigenlijk incorrect? Dan zou ik zeggen dat Indiase new wave mijn favoriete hoekje is. Maar daarnaast ben ik ook geïnteresseerd in Bengali, Malayalam, Punjabi, Odia, Marathi, Tamil en Urdu arthouse, en Hindi arthouse dat niet onder new wave valt. Formuleer ik het zo beter? 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Indiase arthouse lijkt me een neutrale term die de lading dekt!
Ik gaf alleen maar aan dat het voor mij beter leek om het zo te gaan noemen. In India zelf praat men denk ik ook wel met name over "art cinema", niet echt over een generieke en ook alweer verouderde term als new wave. Hoe de term Parallel is ontstaan en in India gebruikt werd (of nog wordt?) is gewoon wat vaag. Ik lees daar verschillende dingen over en heb me dus ook laten vertellen dat het (volgens sommigen?) alleen slaat op de films die door de staat werden (worden?) gesubsidieerd via een fonds dat vooral ook het sociale/kritische aspect van cinema wou ondersteunen en benadrukken. Hiermee zou Parallel dus niet perse synoniem zijn voor "new wave" maar meer voor wat ook wel 3e-wereld cinema wordt genoemd (het alternatief voor zowel de commerciële als de art-cinema, een sociaal bewuste cinema voor het volk) wat een sterke tak heeft in landen met ook een bloeiende commerciële filmindustrie, hoewel ze in ontwikkeling zijn, zoals India en Brazilië.
Ik wil natuurlijk niet voor jouw smaak spreken, maar omdat ik wel begreep dat je meer voor new wave-cinema dan 3e wereld-cinema zou gaan, vond ik het aardig om te vermelden dat de focus in eerste instantie het beste op de twee genoemde regio's gelegd kan worden (behapbaarder dan compleet India in één keer). Dit zijn aan de ene kant ook wel de meest links-georiënteerde gebieden in India waar dus zeker ook 3e wereld-cinema gemaakt is en wordt, maar aan de andere kant zijn daar ook veel hoog opgeleiden die interesse hebben in kunst. Ik zie vooral een sterke invloed van Bresson (Rossellini denk ik ook wel). Een soort hardcore formalisme dat je al kent van Mani Kaul. En de bekendste namen waar iedereen mee begint die Indiase art cinema verkent zijn sowieso wel Bengaals, zoals Ray en Ghatak (die laatste is ook weer een leraar van Kaul).
Tot zover weer mijn uitleg en wat ik er nu van weet, je bent verder altijd vrij om het te noemen zoals je zelf wilt, of het nu in de ogen van anderen wel of niet correct is
(al is het wel leuker om hun argumenten dan van iets meer weerwoord te voorzien dan 'ik vind het gewoon wél een fijne term'
) ik leer zelf nog met iedere film weer bij over de cinema van India, dus nog een lange weg te gaan!
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Dank voor de uitleg. Het is meer dat ik niet wist waar de oorsprong van Parallel cinema lag en onder meer de wiki bijna alle interessante cinema daaronder lijkt te scharen. Vandaar dat het mij een goede parapluterm leek. Maar als dat inderdaad klopt dan is het misschien niet zo handig nee.
Heb nog veel te ontdekken in Bengali en Malayalam cinemaland zoals ik al aangaf, maar tot nu toe komen de meeste films op mijn watchlist volgens mij niet uit gebieden, dus daarom dat ik niet zo begreep waarom die regio's mijn interessegebied zouden dekken. 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Update Top 15 Indiase films.
In 2015 had ik het voornemen mij wat meer te verdiepen in Bollywood en de Indiase cinema in het algemeen. Daar kwam niets van terecht. In 2016 weer met dat voornemen gestart en zie daar… 35 films gezien en dat is niet minder dan een verdubbeling van het aantal Indiase films van 35 naar 70. De toplijst is dan ook ingrijpend veranderd.
01. (01) Pather Panchali | Satyajit Ray (1955)
02. (02) Mughal-e-Azam | K. Asif (1960)
03. (03) Asha Jaoar Majhe | Aditya Vikram Sengupta (2014)
04. (---) Duvidha | Mani Kaul (1973)
05. (05) Pyaasa | Guru Dutt (1957)
06. (04) Seemabaddha | Satyajit Ray (1971)
07. (---) Veer-Zaara | Yash Chopra (2004)
08. (06) Aparajito | Satyajit Ray (1956)
09. (---) Elippathayam | Adoor Gopalakrishnan (1982)
10. (---) Chauthi Koot | Gurvinder Singh (2015)
11. (---) Taare Zameen Par | Aamir Khan (2007)
12. (07) Kabhi Khushi Kabhie Gham... | Karan Johar (2001)
13. (08) Nayak | Satyajit Ray (1966)
14. (---) Nazar | Mani Kaul (1991)
15. (10) Teen Kanya | Satyajit Ray (1964)