• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.360 votes
Profile

Maak van een (overig, crew) jouw toplijst

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Regisseurs hebben al hun eigen topic en acteurs krijgen ook genoeg aandacht. Dit topic is voor de overige crew-leden die duidelijk hun eigen stempel op (hun) films kunnen drukken. De Cinematograaf, de Componist, de Editor, de Schrijver, de Producent, de Production Designer en wellicht nog enkele andere belangrijke functies in de filmcrew.

Ik wou beginnen met producent Paulo Branco

Paulo Branco - IMDb

http://www.icheckmovies.com/lists/produced+by+paulo+branco/lampadatriste/

Voor de liefhebbers van de Oliveira, Costa, Akerman, Bartas, Ruiz en Schroeter... regisseurs die een sterke eigen stempel hebben, maar zo bij elkaar ook wel degelijk een bepaalde stijl/smaak vertegenwoordigen waar je de hand van Branco in zou kunnen herkennen... Voor mij is het ondertussen wel uitgegroeid tot een naam die op credits en in nieuwsberichten onmiddellijk mijn aandacht trekt!

Cosmopolis (2012) 5

A Casa (1997) 4,5

Few of Us (1996) 4,5

Septyni Nematomi Zmones (2005) 4,5

Party (1996) 4,5

O Princípio da Incerteza (2002) 4,5

Der Rosenkönig (1986) 4,5

The Territory (1981) 4,5

Combat d'Amour en Songe (2000) 4

Freedom (2000) 4

Deux (2002) 4

Vale Abraão (1993) 3,5

La Captive (2000) 3,5

Der Stand der Dinge (1982) 3,5

Dans la Ville Blanche (1983) 3,5

Aurélia Steiner (Vancouver) (1979) 3,5

Trois Vies & une Seule Mort (1996) 3,5

Les Trois Couronnes du Matelot (1983) 3,5

Um Filme Falado (2003) 3

La Ville des Pirates (1983) 3

Mistérios de Lisboa (2010) 3

Transe (2006) 3

L'Enfant de l'Hiver (1989) 3

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

beavis, je zit de laatste tijd met interessante ideeën. Heb zelf enkel Les Temps Qui Changent (2004) gezien, dus kan moeilijk een toplijst maken van Paula Branco.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Dank!

Ik geef toe dat Branco een smaak is die niet veel mensen zal liggen (zie al veel zware onvoldoendes bij zijn films langs komen, als ze überhaupt gezien zijn). Maar was er momenteel zelf weer even helemaal ingedoken en hoop toch ook nog wel één of twee lijstjes in respons te vinden. En een topic als dit was verder al langer nodig. Je hebt vast nog een eigen favoriete componist of cinematograaf e.d. die je de groep in kan/wil gooien neem ik aan.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Goede eerste keus. Door dat ik een hoop van de Oliveira heb gezien tikt deze lijst ook aardig door.

Chronologisch van oud naar recent:

The Territory 3,5*

La ville des Pirates 3*

der Rosenkönig 4,5*

Mon Cas 1*

Os Cannibais 3*

'Non', ou A Vã Glória de Mandar 2,5*

Bis ans Ende der Welt 1,5*

A Divina Comedia 3*

O Dia do Desespero 1,5*

Vale Abraão 3*

A Caixa 3,5*

Lisbon Story 3,5*

O Convento 4*

Party 4,5*

Viagem ao Princípio do Mundo 4*

Inquietude 4*

Le temps retrouvé, d'après l'oeuvre de Marcel Proust 4*

La Lettre/a Carta 3*

El Mar 3,5*

La Captive 3,5*

Palavra e Utopia 3,5*

Je Rentre a la Maison 4*

O Princípio da Incerteza 4*

Um Filme Falado 3*

O Quinto Império - Ontem Como Hoje 2*

Alex 4*

Les Chansons d'Amour 3,5*

Cosmopolis 2,5*

Branco is trouwens ook nog acteur geweest in 10 films. Novecento is de enige daarvan die ik gezien heb.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Een producent naar mijn hart.

- Cztery Noce z Anna (★★★★)

- Few of Us (★★★½)

- The Territory (★★★)

- Casa de Lava (★★½)

- Les Temps qui Changent (★★½)

- Lisbon Story (★★½)

- Klimt (★★½)

- Point de Fuite (★★½)

- El Mar (★★)

- Cosmopolis (★½)

- Combat D'amour en Songe (★½)

- La ville des Pirates (★)

- Ma Mère (½)

- Mistérios de Lisboa ( - )

Zal er her en der wel wat vergeten zijn omdat ik de meest originele titels niet uit mijn hoofd weet.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Querelle

Daar is de eerste al

En zeker ook eentje die ik had verwacht

Als ik het een beetje globaal bekijk, lijken onze waarderingen voor de Oliveira wel een beetje op één lijn te zitten!

En dit lijstje betekend dan ook dat je van Bartas nog niets zag!?! Dat verbaasd me wel...

Verhoeven

edit: en de tweede ook

met de ICM lijst zou je een eind moeten komen denk ik, als je nog titels vergeten zou zijn.

wel opvallend (al is het niet onverwacht) lage scores voor een producent die je zegt te waarderen...?!?

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

beavis wrote:

Je hebt vast nog een eigen favoriete componist of cinematograaf e.d. die je de groep in kan/wil gooien neem ik aan.

Zeker en vast! Een Nino Rota schiet me zo even te binnen, al heb ik daar nog maar 8 films met gezien.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

beavis

Van Bartas heb ik the corridor nog niet afgekeken en bij a Casa had ik er meteen al geen zin meer in toen ik hem opzette. Bartas komt dus nog uitgebreid aan de orde (hopelijk)

Akerman, Ruiz en Schroeter, wil ik nog meer van zien.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Bedacht me daarnet ook dat niet alle Bartas films door Branco zijn geproduceerd, dus er was kans dat je juist net die andere titels had gezien Maar goed, de eerste indruk was dus niet helemaal geweldig, hopelijk komt dat nog een keer, want ik zou denken dat ze jou ook wel moeten kunnen liggen...

Ik wil van al deze filmmakers nog meer zien maar wat vooral bij mij eens meer aan bod moet komen zijn de door Branco geproduceerde films van Christophe Honoré en João César Monteiro. Dit gaat binnenkort zeker gebeuren!

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Goed dat je het over Honoré hebt. Ik was een titel vergeten: Les Chansons d'Amour.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

beavis wrote:

edit: en de tweede ook

met de ICM lijst zou je een eind moeten komen denk ik, als je nog titels vergeten zou zijn.

wel opvallend (al is het niet onverwacht) lage scores voor een producent die je zegt te waarderen...?!?

Sarcasme. Hij heeft als eigenzinnige producer ook gewoon veel troep geproduceerd. Maar het kan zijn dat ik net de 'verkeerde' films gezien. Zo staat Lisbon Story niet hoog aangeschreven binnen het oeuvre van Wim Wenders. En heb ik daarentegen Der Stand der Dinge dan weer niet gezien. Komt wel een keer. Net als een aantal andere titels.

Op ICM had ik minder checks dan het lijstje hier.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

was ik toch even vergeten dat je altijd grappig probeert te doen

wederom mislukt

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Ik heb ook als eerste de lijst van imdb erbij gehaald. Op ICM kijk ik nooit (komt door het design denk ik )

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

het design is misschien niet mooi, maar wel handig

zie veel sneller wat ik wel/niet heb gezien... ook omdat ik bij Imdb nooit stem...

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Fijn zo'n topic dat je eraan herinnert hoe weinig je nog maar hebt gezien. Een Vale Abraão was ook wel gezien geweest als ik beter zou worden bediend. En ik heb alleen nog oude Schroeters gezien (met dank aan beavis overigens). En dan is er nog een Cosmopolis die telkens om onverklaarbare redenen wordt uitgesteld. In dit geval is zo'n ICM-lijstje wel handig voor het opstellen van een lijstje.

01. 4.5* - A casa

02. 4.0* - Mistérios de Lisboa

03. 4.0* - El mar

04. 4.0* - Dans la ville blanche

05. 3.5* - Few of Us

06. 3.0* - The Territory

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Actrice: Yekaterina Golubeva (IMDB)

- L'intrus (★★★★)

- Twentynine Palms (½)

- Pola X (★)

- Few of Us (★★★½)

- Sur Place (★★)

- Koridorius (★★★)

- J'ai pas Sommeil (★★★)

- Trys Dienos (★★★½)

Werkte veelal samen met Bartas, Carax, Denis en Dumont. In tegenstelling tot anderen hier ben ik niet zo kapot van haar manier van 'acteren'. Vrijwel altijd zwijgzaam met een ijzig blik in haar ogen. Meestal gecast als buitenlander / immigrante. En van wat ik heb begrepen uit de extra's op de DVD van Twentynine Palms moet het ook niet echt een lieverdje zijn geweest. Dagelijks weglopen van de set, tegenspelers in elkaar slaan en nauwelijks willen luisteren naar de regisseur.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Regisseurs hebben al hun eigen topic en acteurs krijgen ook genoeg aandacht. Dit topic is voor de overige crew-leden die duidelijk hun eigen stempel op (hun) films kunnen drukken.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

leuke actrice! (maar jij schijnt weer voor een haat-liefde verhouding te willen gaan?)

alleen past het rijtje beter in dit topic Film >> Filmgames >> Maak van de acteur/actrice jouw film lijst

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Oh, dat had ik helemaal niet door.

timmienoelie

• 1518 messages
  • 4265 votes

in korte tijd 3 geweldige films gezien van eenzelfde cinematograaf, Takahide Shibanushi

Ôinaru Gen'ei (1999) (Barren Illusion) - 4,5*

Kôrei (2000) (Seance) - 4,5*

Love & Pop (1998) - 4*

Was vooral gecharmeerd door het chaotisch, inventieve en misschien enigszins naïeve camera-gebruik bij Hideaki Anno's Love & Pop. Heerlijke film was dat. En ja die twee Kiyoshi kurosawa zijn ultra grote kleppers op gebied van sfeer en cinematografie.

Overige films met Shibanushi die nog mijn interesse genieten:

Sora no Ana (2001) (Hole in the Sky)

Akarui Mirai (2003) (Bright Future)

Antena (2004)

Shinkokyû no Hitsuyô (2004) (Breathe In, Breathe Out)

Rinne (2005) (Reincarnation)

Mushishi (2006)

Dororo (2007)

Viyon no Tsuma (2009) (Villon's Wife)

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Wow! Sommige films kan ik cinematografisch niet helemaal rijmen, maar geweldige films zijn het bijna allemaal

01. 4.5* - Akarui Mirai (Bright Future)

02. 4.5* - Sora no Ana (Hole in the Sky)

03. 4.5* - Shinkokyû no Hitsuyô (Breathe In, Breathe Out)

04. 4.5* - Ôinaru Gen'ei (Barren Illusion)

05. 4.0* - Antena

06. 3.5* - Love & Pop

07. 2.5* - Suwingu Gâruzu (Swing Girls)

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Leuke naam! Had hem al genoteerd voor mijn lijstje met favoriete cinematografen, maar die heb ik nog steeds niet afgemaakt.

1. 4.0* - Ôinaru gen'ei

2. 4.0* - Sora no ana

3. 4.0* - Love & Pop

4. 4.0* - Akarui mirai

5. 3.5* - Kôrei

6. 3.0* - Rinne

Veel staat ook wel op de to-see list, met bovenaan Antena.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

01. 4.5* - Shinkokyû no Hitsuyô (Breathe In, Breathe Out)

02. 4.0* - Orochi (Orochi - Blood)

03. 4.0* - Akarui Mirai (Bright Future)

04. 4.0* - Antena (Antenna)

05. 4.0* - Sora no Ana (Hole in the Sky)

06. 4.0* - Rinne (Reincarnation)

07. 3.5* - Mushishi (Bugmaster)

08. 3.5* - Ki no Umi (Jyukai - The Sea of Trees behind Mt. Fuji)

09. 3.5* - Ôinaru Gen'ei (Barren Illusion)

10. 3.5* - Viyon no Tsuma (Villon's Wife)

11. 3.5* - Ringu 0: Bâsudei (Ring Ø: Birthday)

12. 2.5* - Shisha no Gakuensai (Schoolday of the Dead)

13. 2.5* - Dororo

14. 2.5* - Moon Child

15. 2.5* - Love & Pop

16. 1.5* - Kôrei (Seance)

17. 1.5* - Matataki (Piecing Me Back Together)

Mis er 2. Swing Girls heb ik altijd gemeden (heb niks met die highschool sport/groepjes films) en Gege ken ik niet. Zitten zeker een paar goeie films tussen, maar geen enkele waarbij ik het idee heb dat het door toedoen van Shibanushi was (Orochi is misschien de enige uitzondering).

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Kwam jouw naam al vaak tegen toen ik wat films hier opzocht, Onderhond. Maar hij heeft wel voor meer dan de 19 films die op RYM staan de cinematografie verzorgd, zie Takahide Shibanushi - IMDb (komen er zelfs nog meer titels bij denk ik!)

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Hmmm, niet zo heel veel meer, maar wel een paar leuke (Be With You, Sweet Rain). Wel blij dat ik altijd een recentietje getyped heb want bij een aantal films moest ik al heel diep nadenkenn.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

niet veel van gezien

4 -  2004 Antena

3,5 -  1999 Ôinaru gen'ei

3,5 -  2009 Viyon no tsuma

3 -  2003 Akarui mirai

2,5 -  2004 Ki no umi

Misschien zou ik meer moeten zien om te weten of hij een heel duidelijke eigen stijl heeft, Veel films komen op mij over als op het cinematografisch vlak nogal standaard Japans, degelijk maar ook behoorlijk straight-forward en simpel. Barrel Illusions is wel een uitzondering denk ik, maar lang geleden gezien en ik kon er waarschijnlijk te weinig mee, want ik had mijn score bij die film eigenlijk iets hoger verwacht. Toch een heel sfeervol en apart filmpje.

Breathe In, Breathe Out ontdekte ik via de MM top1000, maar heb ik sindsdien nog niet bekeken. Seance is ook weer zo'n Japanner die hier al tijden op de planken staat, ben langzaamaan bezig met die achterstand, dus dat hoeft wellicht ook niet lang op zich te laten wachtten. Hikari no Ame (2001) die niemand hier nog gezien heeft staat ook al een tijdje op mijn lijst; door de ATG-wortels van de regisseur en vanwege het onderwerp, wellicht kan ik de cameraman daar nu als motivatie aan toevoegen... hoewel ik dus nog niet overtuigd ben van de vermeende uitzonderlijke kwaliteiten van Takahide Shibanushi.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik heb eigenlijk ook nog te weinig gezien om een eigen stijl te kunnen bevestigen, maar hij kiest in ieder geval wel duidelijk voor kleinere arty filmpjes over het algemeen. De films die ik zag vond ik toch allemaal wel bijzonder mooi geschoten, vaak behoorlijk korrelig. Rinne staat me minder bij, maar die vond ik qua camerawerk volgens mij ook behoorlijk goed, maar op andere vlakken weer minder. Love & Pop is daarbij voorlopig de meeste bijzondere, en is ook niet met de rest te vergelijken. Dat vond ik toch wel een erg leuk vormexperiment. Maar zoals Onderhond en beavis al zeggen is het waarschijnlijk meer de stijl van de regisseur die we te zien krijgen, en Onderhond kan het weten met zijn waslijst. Vooral een K. Kurosawa behoudt zijn stijl ongeacht de cinematograaf. Ik weet niet of het überhaupt wel iets positiefs is om als cinematograaf een duidelijk herkenbare stijl te hebben, dan lijkt het toch misschien meer alsof je vaak dezelfde trucjes uithaalt. In dienst van de regisseur schieten, maar dus wel mooie dingen met de camera doen, is net zoveel waard lijkt me. Al blijft het natuurlijk altijd een wisselwerking, waarbij sommige cinematografen meer inspraak hebben dan andere, wat ook weer ligt aan de dominantie van de regisseur, het soort film etc.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Bij Doyle of Debie is het toch écht wel een voordeel. Het is dan alleen iets meer shoppen voor de regisseur om een cinematograaf te vinden die bij het beeld dat hij in z'n hoofd heeft past. Debie moet je niet halen als je een oertypisch Japans drama wil schieten.

Wat betreft het werk van Shibanushi inderdaad veel klassieke Japanse dramas, maar ook wel wat films die daarbuiten vallen. Rinne is Asian suspense, Orochi is traditionelere Japanse mutatie-horror, Dororo CG-spektakel, Mushishi dan weer een mysterieuzere manga adaptatie. Veel lijn valt er echt niet in te herkennen, al moet ik zeggen dat het voor een groot deel ook films zijn die niet geweldig blijven hangen zijn. Misschien dat het beter opvalt als je ze allemaal back 2 back kijkt. De enige rode draad die ik kan herkennen is dat het nooit echt blits of experimenteel is (Love & Pop uitgezonderd, misschien ook Moon Child).

Kan in ieder geval wel met zekerheid zeggen dat ik de cinematografie in Love & Pop echt niet kon waarderen.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik overdreef, want een eigen stempel staat zeker niet gelijk aan enkel bepaalde trucjes toepassen. Je hebt inderdaad van die hors categorie cinematografen die een eigen stijl hebben ontwikkeld, maar het ook op de regisseur kunnen afstemmen. Dan krijg je van die koppeltjes (regisseur + cinematograaf) die een bepaalde stijl ontwikkelen, bijvoorbeeld Lubezki + Malick en Lubezki + Cuarón, of Debie + Noé en Debie + Du Welz, of Doyle + Wong Kar-wai en Doyle + Ratanaruang etc. Je ziet in beide koppeltjes de stempel van de cinematograaf, maar de stijl tussen de koppeltjes is wel degelijk anders.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik gooi er weer een producer in!

Agnès B. - IMDb

Vooral bekend als modeontwerper, maar begon al snel met ondersteunen van cinema (de restauratie van Playtime, en filmmakers Gaspar Noe en Claire Denis). Ondertussen is ze uitgegroeid tot een naam die op heel veel DVD's in mijn kast te vinden is en dit jaar volgde dan eindelijk ook haar eerste eigen lange film: Je M'appelle Hmmm... (2013)

Hoog tijd voor een score lijstje, waarbij ik me nu focus op haar Imdb production credits en dit overzichtje Agnès b. Productions [fr] - imdb.com

spring breakers - 4,5

jess + moss - 4

trash humpers - 4

mister lonely - 4

the fourth dimension - 3,5

dharma guns - 2

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.