- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- Vergeten regisseurs
Vergeten regisseurs
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Maar sommige regisseurs die hier genoemd worden hebben enkel kortfilms achter hun naam staan en staan ook niet op MovieMeter.
Wat bedoel je hiermee?
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Vind het nogal een 'wazig' topic
- vroeger bekend, tegenwoordig "vergeten" regisseurs;
- "groot" oeuvre;
- "moeilijk" verkrijgbaar;
- oeuvre onderbelicht;
- ...
dan nomineer ik:
- Eiichi Kudo (zijn 4 bekendste gezien (staan ook MM); de andere films scoren niets op IMDb (dus onder de 5 stemmen))
- Tai Katô (8 van gezien en voor mij de betere van de twee).
Twee vroeger bekende en gewaardeerde (veelal genre)regisseurs (chanbara) met beiden 30+ films op hun naam. Tai Kato (2 x Kinema Junpo Top 100) is de bekendere en ook meer beschikbaar, maar scoort op IMDb verrassend genoeg minder met in totaal amper 500 stemmen; Kudo (1 x Kinema Junpo Top 100) heeft in totaal zo'n 600 stemmen vergaart).
En, (voor ons westerlingen) vergeten regisseurs?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
heel veel Japanse namen komen inderdaad in aanmerking. Goede studio opleidingen daar! slechte distributie hier
Tai Kato is ook wel een kleine favoriet van me.
valt me ook op nu ik een trilogie van Ghatak aan het kijken ben, dat de meeste mensen mij vragend aankijken als ik die naam laat vallen. deel 1, the Cloud-Capped Star is wel bij BFI op DVD verschenen, maar de naam lijkt toch vergeten. Zeker qua gebruik van geluid interessante cinema uit India; voegt toch wel wat toe naast de overbekende Ray.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Busby Berkeley heeft/had een grote naam als musicalregisseur en van danschoreografieen. Maar er is volgens mij amper wat op dvd te krijgen, hier krijgt ie al helemaal geen aandacht en ik hoor er nooit iemand meer over. Wel zie ik hem vaak terugkomen in allerlei filmboeken. Zo staat hij in het filmboek 501 filmmakers, waar sowieso veel tips in staan van vergeten mannen (en vrouwen). De meeste krijgen 1 pagina, de grotere namen 2, maar de allergrootsten krijgen er 3. Waaronder dus Berkeley.
Heb zelf 1 film gezien die hij mede regisseerde. Ziegfeld Girl (1941) Weet niet waarom hij er hier niet bij staat, maar hij regisseerde de musicalnummers, die dan ook het hoogtepunt vormen in een verder matige film.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
vergeten namen met Franse new wave connectie... die ik nog steeds eens (verder) wil verkennen
Marin Karmitz (oprichter van MK2)
Nikos Papatakis (ook nog met Cassavettes gewerkt)
Raoul Coutard (bekender als cameraman)
Jacques Rozier (Adieu Philippine (1962) heeft nog wat status)
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
de new wave was verder zo'n explosie aan nieuwe filmmakers wereldwijd, dat daar gewoon nog een ijsberg aan vergeten namen onder het oppervlakte zit.
Palle Kjærulff-Schmidt bijvoorbeeld. "Weekend" uit 1962 van deze Deen ontbreekt hier momenteel, en vast nog wel meer
Will Tremper liep de Duitse wave iets vooruit met "Die Endlose Nacht" in 1963. Recent in Duitsland met subs op DVD verschenen!
Michel Soutter al het jaren 60 werk van deze Zwitser is in Frankrijk netjes met Engelse ondertitels uitgebracht op DVD, maar afwezig hier op MM.
wederom zijn dit zaken die mijn interesse hebben, er zijn vast nog tientallen (honderden?) anderen te noemen 
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
"vrouwen van"
nog één aardige toevoeging aan dit topic: vrouwelijke regisseurs die in de schaduw van hun bekendere regisserende man staan/stonden:
Sara Driver (Jim Jarmush) filmografie nog niet compleet op MM
Yuliya Solntseva (Aleksandr Dovzhenko) nog lang niet compleet...
Larisa Shepitko (Elem Klimov) dankzij Criterion nu iets minder vergeten
Valeria Sarmiento (Raul Ruiz)
zijn hier nog een paar leuke aan toe te voegen? komt andersom ook voor?
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
regisseurs waarvan eigenlijk nodig eens wat (meer) van moet worden toegevoegd op MM
vooral die laatste denk ik!
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Werner Hochbaum staat ook nog helemaal niet op MM
Ik kende de titel "Razzia in St. Pauli" al. In de docu from Caligari to Hitler word "Brüder" geprezen om zijn naturelle cinematografie en over "Morgen beginnt das Leben" lees ik net het volgende:
Morgen beginnt das Leben is arguably the biggest stunner of the Third Reich because it doesn't fit at all with the requirements of the era instead predating Antonioni and similar directors in its experimental mood, but it's also strongly connected with the early sound millieu films like Siodmaks Abschied, Fejös Sonnenstrahl or Machatys Ze Soboty na Nedeli. It also uses all kind of sound montages and interesting camera angles you can imagine mixed with an unerring feeling for millieu and atmosphere.
(de overige genoemde titels hier ontbreken ook nog...)
weer eentje op het lijstje om binnenkort te gaan zien!
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
gauke zag een film van John Sayles en dat doet me weer even denken aan deze regisseur.
Wat mij betreft blijft hij nogal onderbelicht (hoewel: Mark Cousins heeft 'm in zijn Story of Film zitten!), geen wereldschokkende cinema, maar wel zorgvuldig gemaakte, kleine, menselijke portretten.
Hij komt niet voor in de Top 1000 (en niet in mijn Top 500), ik heb hem niet bij de films in Zero Top Lists staan (hoewel: Passion Fish stond lang op de unranked shortlist.
Dus hij wordt nogal over het hoofd gezien. Fijne regisseur in elk geval!
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Goede naam, dat is zo'n regisseur waarvan ik de weinige keren dat ik 'm tegenkom denk "daarvan moet ik nog wat gaan zien" en daarna vergeet ik het weer. Ik heb zijn titels zo slecht in mijn hoofd dat als ik een bak dvd's doorzoek ik ze gewoon zou overslaan mocht ik ze zien staan.
Spetie
-
- 38871 messages
- 8145 votes
Lone Star is in ieder geval een erg fijne film, die mijn top 500 net niet gehaald heeft. Verder heb ik nog niets van hem gezien.
gauke
-
- 9852 messages
- 13069 votes
Ik heb er drie van Sayles gezien: Matewan (vond ik de beste), Lone Star en Go for Sisters. Beslist geen slechte films, maar niet voldoende voor een plaats in mijn Top 500.
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Busby Berkeley heeft/had een grote naam als musicalregisseur en van danschoreografieen. Maar er is volgens mij amper wat op dvd te krijgen, hier krijgt ie al helemaal geen aandacht en ik hoor er nooit iemand meer over. Wel zie ik hem vaak terugkomen in allerlei filmboeken. Zo staat hij in het filmboek 501 filmmakers, waar sowieso veel tips in staan van vergeten mannen (en vrouwen). De meeste krijgen 1 pagina, de grotere namen 2, maar de allergrootsten krijgen er 3. Waaronder dus Berkeley.
Heb zelf 1 film gezien die hij mede regisseerde. Ziegfeld Girl (1941) Weet niet waarom hij er hier niet bij staat, maar hij regisseerde de musicalnummers, die dan ook het hoogtepunt vormen in een verder matige film.
Berkeley's beste films zijn zonder twijfel Gold Diggers of 1933 en Footlight Parade met door hem geregisseerde, oogverblindende shownummers. Aanraders, maar helaas zijn die films niet populair op MM. Ten onrechte, vind ik.
BBarbie
-
- 12893 messages
- 7675 votes
Ik ben het met gauke eens dat Matewan de beste film is van John Sayles. Zijn debuut, Return of the Secaucus Seven, vormde de inspiratiebron voor The Big Chill van Lawrence Kasdan, destijds (in 1983) een grote hit.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Zag er nu 10, maar dat is al van lang geleden. Dat debuut wil ik graag nog eens zien. The Brother from Another Planet trouwens ook.
Naast Lone Star vond ik vooral Passion Fish (1992) (met Alfre Woodard - hele fijne actrice!!) en City of Hope (1991) de moeite waard.
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Zag er slechts twee. Vond Go for Sisters toendertijd op het Filmfestival van Gent erg de moeite waard. Bestaat er niet een DVD-BOX met zijn belangrijkste werken? Nog genoeg te zien.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ik ken enkele films van sayles. Waaronder lone star en 8 men out. Maar ik ken hem vooral van zijn schrijfsels voor Piranha en Alligator die ik erg kan waarderen.