• 177.938 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.588 votes
Profile

beste originele Jazz soundtracks

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik zag vanavond weer eens een film met een zeer bijzondere Jazz soundtrack

Les Stances à Sophie (1971)

Daar zijn er ongetwijfeld meer van. Dit is wellicht de beroemste

Ascenseur pour l'Échafaud (1958)

Heb even wat Google-werk gedaan en kwam er achter dat ik de volgende twee ook zeker moet gaan kijken

Anatomy of a Murder (1959)

'Round Midnight (1986)

En dit lijkt me een zeer bijzondere vondst

Mickey One (1965)

quote: "With its surrealistic, Felliniesque presence, Mickey One is a stunning piece. By turns taunting and wickedly funny, Mickey One doesn't travel the usual narrative road, and that may be why audiences abandoned it. It's a moody, sardonic trip through a kind of hell that is imagined both by the film's character, Mickey (played by Beatty), and by the movie itself, whose shifting, sometimes baffling turns are underscored by haunting saxophone solos improvised by the late Stan Getz."

maar, welke meesterlijke jazz-gescoorde films mogen verder niet ontbreken??

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik moest ook nog even denken aan de films van Benazeraf waarvan er een aantal al een tijdje verstopt staan op mijn harddisk.

Le Concerto de la Peur (1962)

Enfer dans la Peau, L’ (1965)

beiden met muziek van Chet Baker

en L'Enfer sur la Plage (1966)

waarvan ik geen idee heb of daar jazz in zit, maar het is well de bron van mijn What I Watch banner, dus alleen daarom zou ik em eens moeten gaan zien

(afbeelding)

Film-overzicht van beavis (2012) @ What I Watch - whatiwatch.net

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

De eerste die binnenschiet is Kyonetsu no Kisetsu (1960), met Kuroi Taiyo (1964) als double bill. Zie ook hier.

De film die ik gisteren keek, La Mala Ordina (1972), had ook wel een fijne wat jazzy soundtrack, plus hippieliedjes

Voor de rest weet ik nu even niks.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Heeft À Bout de Souffle niet ook een originele jazz soundtrack? Weet alleen niet meer of die ook lekker was.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

De jazz in Kyonetsu no Kisetsu was inderdaad erg fijn. De titel Black Sun sprak me tot nu toe nog niet echt aan moet ik zeggen, maar gezien de soundtrack moet ik die misschien nu ook maar eens naar voren schuiven op 'het lijstje'. Dank voor de tip!

Wakamatsu gebruikt ook vaak jazz in zijn soundtracks, meestal van Japanse origine dacht ik, maar misschien wel eens interessant om me ook in die scene verder te verdiepen. Van de laatste jaren ken ik eigenlijk alleen Otomo Yoshihide...

A bout de Souffle zie ik inderdaad ook veel genoemd ivm de jazz soundtrack, maar ook op mij maakte dat niet al te veel indruk

Moet ook zeggen dat ik een behoorlijke jazz amateur ben hoor, maar vind het toch altijd wel bijzondere en erg lekkere muziek.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

McSavah wrote:

Heeft À Bout de Souffle niet ook een originele jazz soundtrack?

Ja, dat klopt. Het is één van de kenmerken van de Nouvelle Vague-stroming. Niet voor niets haalt Beavis Ascenseur pour l'Échafaud aan. En wat te denken van Woody Allen?

Ben zelf niet zo kapot van jazz dus wat de 'beste' of 'originele' soundtrack is laat ik aan jullie over.

Ataloona

• 734 messages
  • 4258 votes

Ben zelf een behoorlijke jazzfan, maar ontzettend sterke jazz soundtracks ben ik nog niet echt tegengekomen. Let er eigenlijk dan ook niet op. Les Stances à Sophie ken ik niet, maar ken de soundtrack wel. Van het geweldige Art Ensenmble of Chicago.

Verder blijft Cassavetes' Shadows mij ook altijd wel blij qua soundtrack. Of het helemaal voor die film is gemaakt weet ik niet, maar Mingus laat zich daar op mooie wijze horen.

Bill Lee (vader van) - She's got to have it

Herbie Hancock - Blow Up

Chico Hamilton - The Sweet smell of success

Lalo Schifrin - Bullitt

Dick Hyman - Purple rose of Cairo

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Even een paar die mij te binnenschieten:

Nils Petter Molvær - Edy, Hoppet

Krzysztof Komeda - Noż w Wodzie en vele andere

Op het gebied van experimentele jazz is de muziek van Willem Breuker voor deze docu enorm de moeite waard: Lucebert, Tijd en Afscheid (1994)

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Riz Ortolani:

En dan moet ik gelijk denken aan Bottom en The Pink Panther. SSoS en Noz w Wodzie waren al zeer terecht genoemd. Hopelijk vind ik nog wat meer...

Zat hier ( Repulsion (1965) ) ook niet een flinke lading jazz in?

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Passing Through (1977) - IMDb

dit zou volgens sommigen een heel bijzondere jazz film moeten zijn

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Italiaanse filmcomponisten waren natuurlijk ook heer en meester in de jaren 60 en 70. Hoewel vaak niet enkel gebruikmakend van jazz (ook lounge, funk, groove etc) hebben deze toch enorm veel aanstekelijke scores geschreven. Ik noem Piero Piccioni, Piero Umiliani, Riz Ortalani etc. Voorbeelden van titels zijn er in overvloed...

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

!WoW!

Meneer Bungel

• 13163 messages
  • 0 votes

Soundtrack van Bruno Maderna, al wordt dit/zijn werk eerder onder avantgarde (met ook een klassieke inslag) geschaard. Hier wat betere uitsnedes:

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.