• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.277 votes
Profile

Liedjes die voor altijd aan een film gekoppeld zullen zijn

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

The One Ring wrote:

Stom dat ik gisteren niet als eerste In Dreams van Roy Orbison noemde. Voor geen een lied is de betekenis van het nummer bij mij zo compleet verandert dan bij die. Met dank aan Blue Velvet uiteraard. Mijn vader draaide vroeger geregeld Roy Orbison-cd's en In Dreams klonk altijd geruststellends, maar nu kan ik het niet meer horen zonder te denken dat het een of andere horrorliedje is, alsof het altijd al enorm sinister bedoelt was. Ik hoorde het toevallig vandaag weer. Akelig.

Dat ik die vergat! Een van de allergeniaalste scènes die Lynch ooit filmde.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Bij dat nummer zie ik ook alleen nog maar die freaky rol van Dean Stockwell voor me.

Lynch' films hebben sowieso een aantal prettige 60's rock 'n roll ballads (al of niet, in een nieuw jasje).

In Twin Peaks (serie), Blue Velvet, Lost Highway en Mulholland Drive zitten echt een paar beauties.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Querelle wrote:

Waarom niet? de topictitel sluit dat niet uit toch? En van de meeste titelsongs ken ik ook een hoop andere versies. Of ze zijn al ouder dan de film zelf. (the Wanderer, My Darling Clementine)

Het ging om welk liedje je automatisch koppelt aan een film. Een titelsong is speciaal gemaakt voor een film en is daardoor eigenlijk al automatisch gekoppeld aan een film. Shirley Bassey - Goldfinger kan ik onmogelijk aan een andere film koppelen.... Dat deze ook los van de film een succes kunnen worden en zo een eigen ''bestaansrecht'' opbouwen kan natuurlijk ook.

Het is wel een zeker verschil met een liedje van artiest x, dat bijvoorbeeld een top 40 hit was en ook nog eens in 20 films gebruikt werd. Een goed voorbeeld hiervan is Frankie Valli - Can't Take My Eyes of You / The Deer Hunter. Het nummer was een hit uit 1967 en is in verscheidene films gebruikt. Als ik het hoor komt meteen weer de scene uit The Deer Hunter bovendrijven...

Daarom is het naar mijn idee niet geheel logisch om ook titelsongs te noemen.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

maar wel onontkoombaar. Veel titelsongs bestonden al. Of kregen nadien een eigen leven zoals je zelf zegt.

Ironisch genoeg denken de meeste mensen bij Singin 'in the Rain aan A Clockwork Orange, en niet aan Singin' in the Rain.

Snap het probleem ook eigenlijk niet. Titelsongs horen toch vanzelfsprekend in dit topic? (al is het een open deur natuurlijk.)

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Het is niet zo zeer een probleem, maar zo lijkt de intentie van het topic wel een beetje verloren te gaan. Gevallen als Goldfinger zijn speciaal gemaakt voor de film en daardoor al automatisch eraan verbonden. Als het topic gevuld gaat worden met dat soort gevallen lijkt mij dat zonde.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Querelle wrote:

Ironisch genoeg denken de meeste mensen bij Singin 'in the Rain aan A Clockwork Orange, en niet aan Singin' in the Rain.

Zal het? Bij mij niet in elk geval.

Ik heb nog wat toevoegingen:

Pulp Fiction: Girl You'll be a Woman Soon, maar dan dus niet van Neil Diamond (al moet ik daar wel aan denken). En nog eens Neil Diamond: I Am I Said in Holy Smoke.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

(quote)
Zal het? Bij mij niet in elk geval.

Bij mij ook niet. Maar als je A Clockwork Orange bekeken heb en Singin' in the Rain niet kan ik wel begrijpen dat mensen denken dat het daar origineel is. Dat is net als bij covers, dan denken mensen het is een nieuw lied maar ondertussen is het al hoe oud.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

neo wrote:

Het is niet zo zeer een probleem, maar zo lijkt de intentie van het topic wel een beetje verloren te gaan. Gevallen als Goldfinger zijn speciaal gemaakt voor de film en daardoor al automatisch eraan verbonden. Als het topic gevuld gaat worden met dat soort gevallen lijkt mij dat zonde.

Daar ben ik het wel een beetje mee eens ja.

Misschien wel nog vermeldenswaardig dat (het lied)Goldfinger een dijk van een hit was destijds, en wereldwijd in de hitlijsten stond.

eye of the tiger (survivor) aan rocky 3.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Public Enemy - Fight the Power / Do the Right Thing

Pink Floyd - Careful With That Axe Eugene / Zabriskie Point (beste versie van het nummer imho)

Peter Gabriel - In your Eyes / Say Anything

George Thorogood - Bad to the Bone / Christine

Beegees - Staying Alive / Saturday Night Fever

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

Johnny Ace - Pledging My Love / Bad Lieutenant

The Knack - My Sharona / Reality Bites

Chuck Berry - Johnny B. Goode / Back to the Future

Lou Reed - Perfect Day / Trainspotting

Louie Louie / Animal House

Eminem - Lose Yourself / 8 Mile

Lynyrd Skynyrd - Tueseday's Gone / Dazed and Confused

Jackson Browne - Somebody's Baby / Fast Times at Ridgemont High

Steppenwolf - Born to be Wild / Easy Rider

Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida / Manhunter

Insignificance

• 3220 messages
  • 5586 votes

Dit ga ik weer dagen niet uit m'n kop krijgen..

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Supercalifragilisticexpialidocious (Mary Poppins)

Do-Re-Mi (The Sound of Music)

Bella Notte (Lady and the Tramp) YouTube - Bella Notte - Lady and the Tramp

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

@Brix: Maar die nummers zijn toch ook voor de film geschreven? Dan is het toch logisch dat je die met de films associeert?

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Maar het zijn tenminste geen titelsongs

(En wellicht kennen jongere mensen alleen de Glee versie van Bella Notte)

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Maar het doel van het topic is (zoals neo) al zei, bestaande muziek te noemen die je door het gebruik in een film met die film geassocieerd wordt.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik weet zo gauw geen nieuw voorbeeld, maar misschien kan iemand dit topic ook even nieuw leven inblazen:

Film >> Algemeen >> filmhaatplaat

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

SelmaDuim wrote:

Maar het doel van het topic is (zoals neo) al zei, bestaande muziek te noemen die je door het gebruik in een film met die film geassocieerd wordt.

Dat wel natuurlijk ...ik zal het nooit meer doen

Edit

As time goes by, (Casablanca) dat mag wel, want dateert al van 1931 en dus van lang voordat Casablanca gemaakt werd.

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Vaag topic. White Christmas (1940) gezongen door Bing Crosby was er al, toen werd het bekend door de film (1954), maar ging vanwege Kerst weer een eigen leven leiden. Dus waarmee associeren?

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Courage (the Tragically hip) - The Sweet Hereafter

What keeps mankind alive - Rotation, (en natuurlijk die dreigroschenoper, maar dat mag niet )

brigittedam

• 78 messages
  • 504 votes

Time Of My Life van Bill Medley van natuurlijk Dirty Dancing. Fantastische film, fantastische muziek en fantastische Patrick Swayze hahah.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Vanwege het opgejaagde gevoel dat ik hier altijd van krijg dankzij The Warriors:

John Lee Hooker

• 14934 messages
  • 1625 votes

Mr. Sandman - Mr. Nobody (2009)

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Er zijn kennelijk toch meer van zulke liedjes dan ik dacht. Gisteren hoorde ik namelijk weer eens Take Me Home, Country Roads van John Denver en werd ik meteen terug genomen naar Japan, niet naar West-Virginia, dankzij Whisper of the Heart, waar dat liedje een prominente rol heeft. En dan niet eens de Denverversie, maar een Olivia Newton-Johnversie en een geheel eigen Japanse uitvoering. Maar die twee covers hoor je nooit op de radio. Zeker niet de Japanse.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Led Zeppelin - Stairway to heaven: Almost Famous.

Alhoewel het nummer in de film zelf niet voorkomt, is er een uitgebreide en geweldige scène in de geknipte scènes bij de extras. Bovendien is het dan nog de bedoeling om zelf het nummer op te zetten en synchroon te laten lopen met de extra scène. Vanwege rechten mocht het nummer niet op de dvd staan.

The Eagles - Hotel California: Big Lebowski.

In de film is het de versie van Gipsy Kings, maar zelfs dat was zo indrukwekkend dat ik de originele versie ook wel eens associeer met de film.

The Clash - London Calling: Die another day

Het was deels een cultuurshock om te zien hoe een ouder nummer werd gebruikt in een Bondfilm. En dan nog wel van the Clash. Enkel vanwege de tekst in het refrein waarschijnlijk: London Calling op een ochtend in Londen...

Real 2 Real - I like to move it: Madagascar

Ik had de film nooit mogen zien. Sinds dan denk ik altijd aan die dansende beesten als ik het nummer hoor op een feestje...

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

Liedjes en films die ik altijd associeer met elkaar:

-Celine Dion en Titanic (zijn sowieso voor eeuwig verbonden met elkaar).

-Back to the Future met The Power of Love aan het begin.

-The Killing Moon in Donnie Darko.

-Where is My Mind in Fight Club

Poepgezicht

• 298 messages
  • 1247 votes

Hip to be Square (Huey Lewis and the News) - American Psycho

Fucking in the Bushes (Oasis) - Snatch

FinkPloyd

• 642 messages
  • 1964 votes

Voor mij zowat de hele soundtrack van Trainspotting en Pulp Fiction, en in het bijzonder:

Underworld - Born Slippy / Trainspotting

Lou Reed - Perfect Day / Trainspotting

Iggy Pop - Lust for Life / Trainspotting

PF Project - Choose Life / Trainspotting

Heaven 17 - Temptation / Trainspotting

Urge Overkill - Girl You'll be a Woman Soon / Pulp Fiction

Dusty Springfield - Son Of A Preacher Man / Pulp Fiction

Chuck Berry - Jack Rabbit Slims Twist Contest/You Can Never Tell / Pulp Fiction

en daarnaast:

Public Enemy - Fight the Power / Do the Right Thing

George Baker - Little green bag / Reservoir Dogs

Steelers Wheel - Stuck in the middle with you / Reservoir Dogs

The mama’s and the papa’s – California Dreaming / Chungking Express

Echo and the Bunnymen - The Killing Moon / Donnie Darko

Franz Schubert - Piano Trio in E-Flat / Barry Lyndon

Berlin - Take My Breath Away / Topgun (!!!)

...

Kisje

• 970 messages
  • 1190 votes

FinkPloyd wrote:

Underworld - Born Slippy / Trainspotting

Moet ik ook altijd aan Trainspotting denken .

"I'm moving up to Boston" - The Departed

"Colorblind" - Cruel Intentions

"Paper Planes" - Slumdog Millionaire

"Gangsta's Paradise" - Dangerous Minds

"Wouldn't It Be Nice" - It's Complicated

"City Of Blindling Lights" - The Devil Wears Prada

"Thousand Miles" - White Chicks

"The Way You Look Tonight" - My Best Friends Wedding

"Roxanne" - Moulin Rouge!

Deze liedjes doen me altijd denken aan bepaalde scène's uit films, dus ook automatisch aan de film

Dk2008

• 11166 messages
  • 788 votes

Dk2008 wrote:

Vaag topic. White Christmas (1940) gezongen door Bing Crosby was er al, toen werd het bekend door de film (1954), maar ging vanwege Kerst weer een eigen leven leiden. Dus waarmee associeren?

Nou ik vind toch een rotnummer.

Wel:

Gene Kelly - Singing in the rain

Danny Kaye - Wonderful Copenhagen (hoewel hij het in de toch al niet zo'n leuke film niet geheel zelf zingt), komt uit Hans Christian Andersen (1952)

(Hoewel ik de hele soundtrack goed vind) True Love - Bing Crosby met Grace Kelly uit High Society (1956)

Marilyn Monroe - I wanna be loved by you Some Like It Hot (1959)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.