• 177.896 movies
  • 12.201 shows
  • 33.969 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.937 votes
Profile

Strips

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

Ssst!

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

Toch de verleiding weer eens niet kunnen weerstaan

Twee albums aangekocht met de Blake & Mortimer verhalen in de oorspronkelijke uitvoering uit het Kuifje weekblad. (hardcover)

https://ibb.co/9ZBGqsJ

https://ibb.co/zh5HK70

Roger Thornhill

• 6011 messages
  • 2445 votes

En meteen ook zo ongeveer de twee beste (inclusief de verdrietige dood van Francis Blake...).

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

Nog een B&M gerelateerd "folieke" gedaan vandaag... T-shirt naar "eigen idee" laten maken.

Vooral geïnspireerd door "graffiti artiesten" die de woonplaats van Roger Thornhill opleuken met het Gele teken

https://ibb.co/HH5FL8T

Bobbejaantje

• 2260 messages
  • 2062 votes

Damn right een zalig shirt Brix!

Je inspireert me om hetzelfde te gaan doen

Bobbejaantje

• 2260 messages
  • 2062 votes

Staatsgreep in Nederland. Olrik volgt Mark Rutte op - niemand merkt het verschil. En het huis van Oranje wil na 500 jaar ook wel een keer voor een ander kleurtje gaan

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Vanaf november 2020: Buck Danny Classic deel 7 "Sea Dart".

Scenario:

April 1945. Een mysterieus geheim wapen wordt met een onbekende bestemming uit Polen geëvacueerd door een speciale eenheid van het Duitse leger onder leiding van Generaal Hans Kammler, het hoofd van Office of Special Projects ... In 1953 worden Buck Danny en zijn 2 trouwe vrienden toegewezen aan een marinebasis in de VS, wiens missie het ontwikkelingsprogramma voor 's werelds eerste supersonische watervliegtuig, de "Sea Dart", is. Het hoofdkantoor van de CIA maakt zich echter zorgen over de verdwijning in Argentinië van een groot aantal agenten, die de vage contacten van president Perón met veel voormalige Duitse Nazi’s moesten onderzoeken. Er gaat een gerucht over een geheime Nazi-basis, verscholen in de bergen van de Altiplano. De CIA besluit daar een spionagevliegtuig op verkenningsmissie naar toe te sturen. De "Sea Dart" lijkt perfect voor zo'n taak. Buck Danny, Jerry Tumbler en Sonny Tuckson vertrekken vervolgens met hun verbazingwekkend prototype middels een onderzeeër naar Argentinië voor een opdracht, die de gevaarlijkste en meest verrassende zal blijken te zijn ...

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik stond wat achter met de Rode Ridder strips (de laatste die ik had gelezen was 257 - De Onmogelijke Opdracht) dus ik ben eens aan een inhaalslag begonnen via de bibliotheek. De laatste die ik nu heb gelezen is 262 - De Laatste Waarschuwing waar zowaar Galaxa en Demoniah terug in voorkomen.

Op papier de moeite maar wat zijn die lelijk getekend! De hoogdagen van deze reeks ligt toch ook alweer ver achter ons precies, ik vind Allis op zich nog wel een interessant personage maar in die 5 strips die ik nu heb gelezen is er qua plot geen enkele stap vooruit gezet..

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

Metalfist wrote:

Op papier de moeite maar wat zijn die lelijk getekend!

Een van de redenen waarom ik heb afgehaakt een tijd geleden.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Dat kan ik begrijpen Brix! Ik snap dat ze de reeks wat een nieuw elan willen geven, maar deze Demoniah is het toch niet, het is gewoon een compleet ander personage geworden.

Hetzelfde geldt voor Merlijn trouwens die ook een aantal rare acties maakt naar mijn gevoel. Niet alles is slecht weliswaar (het stukje met Mordred in Camelot in één van de delen vond ik wel leuk) maar ik ga voor deze strips toch niet de volle prijs betalen.. Dan wacht ik wel tot ik ze is tweedehands tegenkom.

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Metalfist wrote:

Ik stond wat achter met de Rode Ridder strips (de laatste die ik had gelezen was 257 - De Onmogelijke Opdracht) dus ik ben eens aan een inhaalslag begonnen via de bibliotheek. De laatste die ik nu heb gelezen is 262 - De Laatste Waarschuwing waar zowaar Galaxa en Demoniah terug in voorkomen.

Op papier de moeite maar wat zijn die lelijk getekend! De hoogdagen van deze reeks ligt toch ook alweer ver achter ons precies, ik vind Allis op zich nog wel een interessant personage maar in die 5 strips die ik nu heb gelezen is er qua plot geen enkele stap vooruit gezet..

Van de Rode Ridder sinds februari deel 265:

https://i.postimg.cc/VNQfKq0v/RR265.jpg

Ik heb nog nooit een Rode Ridder album gelezen, maar kijk bij de Bruna wel eens een album in. Inderdaad, erg lelijk getekend, en wat een hoge prijs voor zo weinig pagina's...

Dito nu met De Nieuwe Avonturen van Roodbaard #1 (aug. 2020). Scenario ken ik niet, maar de previews zijn niet hoopgevend. Een totaal andere tekenstijl dan van oorspronkelijke tekenaar. Ook hier van een Italiaan, maar dat zal toeval zijn. Lijkt er wel wat op.

edit

- Forum-topic over de Rode Ridder (waar ook tekenaar Bono geregeld post): inmiddels 58 pagina's.

- de Rode Ridder story: Stripspeciaalzaak.be > 50 Jaar De Rode Ridder

Graaf Machine

• 9789 messages
  • 1412 votes

Waar komt het vandaan dat (met name Franse en Belgische) striptekenaars zich vaak bedienen van een pseudoniem? Heeft dat te maken met dat er in vroeger jaren nogal werd neergekeken op strips?

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Weldra...

https://i.postimg.cc/qBs7Pj8J/rr267.png

2x preview uit Buck Danny #58 "Het Pact": pag. 27 en 40: Buck Danny in de A-10 Thunderbolt en Jane "Lady-X" Hamilton in de F-4 Phantom: https://i.postimg.cc/zD7rwMCg/BD58-pag-27k.pnghttps://i.postimg.cc/cHTb3pp1/BD58-pag30.jpg

Bobbejaantje

• 2260 messages
  • 2062 votes

Leuk dat er hier liefhebbers van De Rode Ridder op het forum zitten. Heb zelf nog een oude b&w collectie in de kast staan. Waaronder een exemplaar van De Laatste Droom (nr 41) dat begin jaren '80 gesigneerd en geanimeerd werd door Karel Biddeloo (de rechtstreekse opvolger van Willy Vandersteen) op een stripbeurs te lande in Vlaanderen. Ironisch genoeg was De Laatste Droom nog getekend door Willy Vandersteen, alvorens Biddeloo de reeks overnam (vanaf nr 44).

https://ibb.co/g6BZHJY

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

R.I.P André-Paul Duchâteau (95). Scénarist van o.a. Chick Bill en Rick Ringers plus voormalig hoofdredacteur van het weekblad Kuifje. Hij is overleden op 23 augustus. j.l.

https://i.postimg.cc/d3Wg1VLm/apd.png

Bron: Franstalig.

Per 20 november a.s.:

https://i.postimg.cc/t4zvCgw1/BDC-7-cover-FR2.png

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

In Memoriam A.P. Duchâteau

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Graaf Machine wrote:

Waar komt het vandaan dat (met name Franse en Belgische) striptekenaars zich vaak bedienen van een pseudoniem? Heeft dat te maken met dat er in vroeger jaren nogal werd neergekeken op strips?

Een pseudoniem Is altijd vrij gebruikelijk in de artiestenwereld. (Strip-) tekenaars/schilders, (strip-) boekenschrijvers/scenaristen, acteurs, muzikanten, dj's, etc. werken vaak onder een pseudoniem.

Bobbejaantje

• 2260 messages
  • 2062 votes

Het negende en laatste Suske en Wiske-avontuur uit de befaamde Blauwe Reeks voor het weekblad Kuifje ziet na ruim zestig jaar alsnog het levenslicht. De strip, waarvoor Willy Vandersteen in 1959 op kosten van KLM door Azië vloog, is vanaf zaterdag te lezen in de Nederlandse krant De Telegraaf.

De Sonometer of De Geluidsmaniak, zo luidde de werktitel van het negende verhaal van de serie die Vandersteen vanaf 1948 maakte naast de normale productie van de in Vlaanderen en Nederland razend populaire stripreeks.

Speciaal voor dit verhaal mocht de Belgische tekenaar inspiratie opdoen op kosten van KLM. Samen met journalisten was hij naar Japan, de Filipijnen, Hongkong, Thailand en India gevlogen.

Terug in Antwerpen begon Vandersteen aan een verhaal waarin hij zijn indrukken uit Japan verwerkte. Maar na vier gedetailleerd uitgewerkte pagina’s en één kladpagina legde hij het project weg.

De platen van De Sonometer gingen echter niet verloren. Tekenaar Dirk Stallaert kreeg vorig jaar samen met de Franse schrijver François Corteggiani de opdracht om voor de 75ste verjaardag van Suske en Wiske in 2020 het verhaal alsnog te voltooien.

Bron: hln.be

https://i.ibb.co/8NKJpNx/4975cbb7-e90b-11ea-aae0-02b7b76bf47f.png

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

Bobbejaantje

Ik kijk al uit naar het complete album.

De tekenstijl kan mij alvast bekoren.

Dirk Stallaert kan dat aan, een top striptekenaar.

Wel merkwaardig dat de strip zijn debuut maakt in De Telegraaf.

Vanwege de KLM betrokkenheid natuurlijk.

Is er geen Belgisch dagblad dat hem ook publiceert?

Bobbejaantje

• 2260 messages
  • 2062 votes

Brix

Zowel op de site van HLN als bij de vrt maken ze enkel melding over publicatie in De Telegraaf. Mss is het een exclusieve deal of zo?

Nog wat extra info over de hele historie van het verhaal vind je hier (een halve pagina naar onder scrollen): Stripspeciaalzaak.be - Weetje v/d Week

Ben ook benieuwd!

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

Bedankt voor de info Bobbejaantje

Ik ben overigens zelf ook al jaren volger van het nieuws op Stripspeciaalzaak.be

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Helaas wordt Stripspeciaalzaak.be tegenwoordig niet meer regelmatig ge-update. Daarentegen wordt in conceptvorm echter wel hun feestboek-pagina zeer regelmatig bijgewerkt: link.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik ben ondertussen volledig bij terug met De Rode Ridder maar ik blijf er een gemengd gevoel bij hebben. Ik moet wel zeggen dat de latere delen weer wat beter waren maar het is (en nu klink ik wel erg oud, zelfs met mijn 29 zomers) maar het was vroeger toch allemaal beter. Ik heb ook de nieuwe versie van De Toverspiegel gelezen die in 2019 is uitgekomen. Ik weet niet of er nog mensen met deze editie bekend zijn, even een quote van stripweb:

Patrick Cornelis, die opgroeide met de strips van Biddeloo, maakte de voorbije jaren naam met zeer doorgedreven realisme in strips als Virus, De huivering en Verbonden zielen. Hij is ook actief als grafisch vormgever, en verzorgt het artwork voor de Brusselse metalgroep Channel Zero. Met de remake van De Toverspiegel gaat voor hem een jeugddroom in vervulling

Met het achtenvijftigste album van De Rode Ridder, De Toverspiegel, schreef tekenaar en scenarist Karel Biddeloo in 1973 stripgeschiedenis. Niet alleen maakte de fee Galaxa, die de reeks daarna met haar aanwezigheid zou blijven kruiden, voor het eerst haar opwachting, ook Bahaal nam in de loop van dat verhaal definitief zijn rol als aartsvijand van de Rode Ridder op. Naar aanleiding van de zestigste verjaardag van de serie, én als eerbetoon aan Karel Biddeloo, publiceert de Vlaamse tekenaar Patrick Cornelis in oktober een remake van dat album.

Deze nieuwe versie blijft trouw aan het oorspronkelijke verhaal, waarin Johan (de Rode Ridder) een strijd op leven en dood uitvecht met een roversbende. Al krijgen enkele sleutelscènes wel meer ruimte toegemeten. Ook de ladschikking wordt gemoderniseerd. De strip zal uitgebreid worden

gepromoot op de Antwerpse Boekenbeurs, in het kader van de feestelijkheden rond zestig jaar De Rode Ridder, en met een uitgebreide signeertour

https://www.stripweb.be/S-stripverhaal-de-toverspiegel-remake-bestellen-20194.asp

Daar ben ik dan weer helemaal niet over te spreken. In de eerste plaats begrijp ik hier totaal het nut niet van maar qua tekenstijl trek ik dit ook absoluut niet. Galaxa (toch samen met Demonia en Rooie Zita drie van mijn favoriete vrouwen in strips) ziet er werkelijk niet uit.

https://media.s-bol.com/BBEADxQPowQW/550x781.jpg

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Om het even over een andere boeg te gooien (en positief te eindigen) ben ik wel in de plaatselijke bibliotheek de volwassenstrips wat aan het plunderen en daar al veel fijne dingen ontdekt. Ik heb jarenlang trouw nog maar een bepaald aantal reeksen bijgehouden (Rode Ridder, Thorgal en XIII) en verder niets maar er is dus - uiteraard - in de tussentijd nog veel moois uitgekomen. Een hernieuwde kennismaking met Esther Verkest (uit een tijd toen de P-Magazine nog veel in het ouderlijk huis lag) maar ook De Donkere Toren graphic novels (beste boekenreeks van één van de beste schrijvers ooit) en heb nu een trilogie genaamd Medea meegenomen.

Graaf Machine

• 9789 messages
  • 1412 votes

Dogie Hogan wrote:

(quote)
Een pseudoniem Is altijd vrij gebruikelijk in de artiestenwereld. (Strip-) tekenaars/schilders, (strip-) boekenschrijvers/scenaristen, acteurs, muzikanten, dj's, etc. werken vaak onder een pseudoniem.

De meeste schrijvers, schilders en acteurs die ik ken werken gewoon onder eigen naam. In de muziekwereld wil men inderdaad nog wel eens een pseudoniem aannemen. Maar het valt me op dat in de stripwereld het vooral (niet uitsluitend) Franse en Belgische striptekenaars zijn die een pseudoniem hebben. Grote namen als Kresse, Rosinski, Pratt, Eisner heten gewoon Kresse, Rosinski, Pratt, Eisner.

Brix

• 19675 messages
  • 5112 votes

Metalfist

De nieuwe versie van De Toverspiegel (De Rode Ridder) heb ik destijds ook aangeschaft, in de hoop dat het iets moois zou zijn, en beter dan wat we de laatste tijd te zien kregen.

Helaas, ook voor mij een teleurstelling.

Ik lees de oude albums dan liever weer eens opnieuw ( voor de zoveelste keer)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Ik heb een heel groot deel van mijn strips achter gelaten voor de volgende generatie waaronder ook mijn Suske & Wiske strips (al heb ik sowieso alle pre-67 nummers wel bij mij gehouden, die zijn me toch iets te dierbaar voor kinderhandjes) maar kon dit toch ook niet laten passeren:

Suske & Wiske: Blauwe reeks - shop.humo.be

Het waren vooral de lovende woorden van de Oppersnor van Humo die me over de streep trokken:

De gigantische Guy met de morrende Mortier: ‘Klubik wapperdam, wapperdam klubik!’ - humo.be

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.