• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.370.234 votes
Profile

Strips

Dogie Hogan

• 13381 messages
  • 788 votes

Metalfist wrote:

Ook Hergé, en hier ga ik waarschijnlijk tegen wat schenen schoppen, vindt ik een tikkeltje overgewaardeerd.

Een groot tikkeltje! Met teveel accent op details, kan beeld dood en steriel worden; ander voorbeeld hiervan is de Franse tekenaar Francis Bergèse.

Metalfist wrote:

Heb eigenlijk nooit veel aan de Blake&Mortimer strips gevonden.

Decors OK, maar personages doorgaans houterig getekend. En te vaak terugkerende zelfde vijand (Olrik); ook minpunt bij Buck Danny reeks (Lady-X).

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

@Metalfist en Dogie:

Over het algemeen waardeer ik jullie mening, maar m.b.t. Hergé zijn jullie n.m.m. dwalende. Hergé is een groot en oorspronkelijk tekenaar, die een wereld heeft geschapen die in zijn betrekkelijke eenvoud een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Zonder moeite kan ik mij de karakters en symbolen herinneren. De skeper van Ottokar zie ik voor mij, als ook het beeldje uit Het Gebroken Oor, en ga zo maar door (dat er vervolgens allerlei merchandising is gemaakt voor mensen die waarschijnlijk niet echt weten waar het over gaat, is een andere zaak).

De vergelijking met Baekelandt lijkt me volledig mank gaan. Van Leemans kan ik me eigenlijk geen enkele tekening herinneren en ik ben toch een fan van het eerste uur. De verhalen zijn misschien spannender, maar het tekenwerk is toch aanzienlijk minder of in ieder minder oorspronkelijk. En inwisselbaar.

Blake en Mortimer vind ik heerlijke strips om te lezen. Ik heb de meeste albums van Edgar P. Jacobs gelezen. Hij wist altijd een mysterieuze sfeer op te roepen bij mij en het was, ondanks dat Olrik bijna altijd de schurk was, toch altijd weer spannend. De albums van sinds zijn overlijden heb ik nooit gelezen, misschien moet ik het maar eens proberen.

Mijn favorieten zijn Het geheim van de zwaardvis, SOS meteoren en Het gele teken. Ik besef me nu dat ik De valstrik en Het geheim van de grote pyramide nog niet gelezen heb!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Metalfist wrote:

Heb eigenlijk nooit veel aan de Blake&Mortimer strips gevonden. Ook Hergé, en hier ga ik waarschijnlijk tegen wat schenen schoppen, vind ik een tikkeltje overgewaardeerd.

Auw!!!

@ Dogie_Hogan:

(Blake & Mortimer)

Met je kritiek op de te vaak terugkerende bad guy Olrik ben ik het wel eens.

Houterig getekende personages niet.

De gedramatiseerde houdingen die Jacobs gebruikte vind ik juist sterk en sfeerbepalend.

Jacobs was in zijn jonge jaren verbonden aan toneel en opera, vandaar waarschijnlijk de 'theatrale' benadering, die de strip iets heel bijzonders geeft.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

cinema.rex wrote:

@Metalfist en Dogie:

Over het algemeen waardeer ik jullie mening, maar m.b.t. Hergé zijn jullie n.m.m. dwalende. Hergé is een groot en oorspronkelijk tekenaar, die een wereld heeft geschapen die in zijn betrekkelijke eenvoud een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Zonder moeite kan ik mij de karakters en symbolen herinneren. De skeper van Ottokar zie ik voor mij, als ook het beeldje uit Het Gebroken Oor, en ga zo maar door (dat er vervolgens allerlei merchandising is gemaakt voor mensen die waarschijnlijk niet echt weten waar het over gaat, is een andere zaak).

De vergelijking met Baekelandt lijkt me volledig mank gaan. Van Leemans kan ik me eigenlijk geen enkele tekening herinneren en ik ben toch een fan van het eerste uur. De verhalen zijn misschien spannender, maar het tekenwerk is toch aanzienlijk minder of in ieder minder oorspronkelijk. En inwisselbaar.

Mij is het allemaal wat te simplistisch eigenlijk. De enige Kuifje verhalen die me echt nog iets zeggen zijn Het geheim van de eenhoorn en De schat van Scharlaken Rakham. De titels die jij opnoemt zeggen me nog wel iets maar meer ook niet. Ik zal er anders binnenkort wel eens werk van maken om ze nog eens te herlezen, is tenslotte ook al jaren geleden.

Waarom is de vergelijking met Bakelandt zo mank? Beide zijn reeksen die door Belgen zijn gecreëerd. Leemans weet nochtans ook een aantal sterke verhalen en tekeningen uit zijn pen te toveren. De eerste 15 verhalen onder scenario van J. Daniel (oftewl Daniël Janssens) zijn uitstekend geschreven met een fantastische historische ondertoon. De eerdere strips waren ook veel meer gebaseerd op de echte Ludovicius Baekelandt dan de latere strips. Als je echt iets memorabels wilt zien van Bakelandt raad ik je aan om de foltering van Zita eens te lezen uit het derde deel (De Gevangene Van Wijnendale). In den tijd ontzettend gedurfd en het staat nog altijd als een huis. De latere strips zijn misschien inderdaad meer inwisselbaar maar verhalen zoals De Zwarte Griffioen, het drieluik De heks van Croagh Patrick - Het Rode Spoor - Gigha Island behoren voor mij tot het beste van de Belgische stripwereld (al ken ik er waarschijnlijk minder van dan jij).

@ Brix: het spijt me maar het is eenmaal zo

Ik heb ook niet de, naar mijn idee, een beetje overdreven waardering voor Herge die zovelen hebben. Kuifje is natuurlijk gewoon een hele goede avonturenstrip, kan ik altijd van genieten. Maar in mijn ogen is het niet meer dan dat. Ik raak veel meer in vervoering van Andre Franquin, hiermee vergeleken vind ik Herge wat stijfjes. Ook Edgar P. Jacobs, hoewel ook de Klare lijn, tekende toch minder kaal. Maar goed, ik vind Kuifje dus een hele leuke strip, alleen heb het niet zo met het verheven tot kunst dat een groot aantal liefhebbers van Herge bezighoudt, of beter gezegd begrijp ik het niet helemaal. Men mag natuurlijk iets tot kunst verheven, kunst is voor iedereen wat anders. Misschien dat ik er anders over zal denken, dat heb ik wel vaker als ik een strip lees na jaren het niet gelezen te hebben.

Heb trouwens niets anders dan respect voor Herge en Kuifje. Kuifje heeft ontzettend veel betekend voor strips in het algemeen. Om die reden zal ik altijd het belang van Kuifje waarderen.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Alhoewel ik een beetje ondersteboven ben van de verschillende meningen ( ) verschillen smaken nu eenmaal.

En dat is wel oké zo, anders werd het misschien ook wel wat eentonig allemaal.

Daarbij zou een discussie over Hergé en Kuifje zou eindeloos en oeverloos worden vrees ik.

Ik ben zelf een Kuifje fan in hart en nieren, maar ik hoef niet zo nodig minder geïnteresseerden te overtuigen.

(afbeelding)

(Franquin waardeer ik overigens evenzeer)

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Misschien ligt het ook aan feit dat zowel jij als cinema.rex opgegroeid zijn met Kuifje. Het laatste album is in '76 uitgegeven (Alfa Kunst reken ik niet mee) maar dat is van ver voor mijn tijd.

Iemand trouwens bekend met De Geuzen? Een tijd geleden ook verzamelt (nogal snel compleet omdat het er maar 10 zijn) maar ook een fantastische reeks. Ik heb het 10e album zelfs nog laten signeren door Eugeen Goossens inclusief een tekening van Veerle.

Walkure

• 1690 messages
  • 0 votes

Brix wrote:

Ik ben zelf een Kuifje fan in hart en nieren, maar ik hoef niet zo nodig minder geïnteresseerden te overtuigen.

Ik vind het toch altijd mooi om zoiets te lezen. Ik ben zelf ook een grote fan van Kuifje en lees zijn strips nog met veel plezier.

Overigens wat ik al eerder aanhaalde. Ik vind de tekenaars uit de Herge stal eigenlijk altijd goed en de moeite waard, Dan hebben we het over een Jacques Martin ( bekend van oa de LeFranc reeks) en een Roger Leloup (bekend van Yoko Tsuno).

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Jacques Martin, ook prachtig dat werk van hem, Lefranc noemde je al, maar de 'Alex' serie heb ik ook in mijn verzameling.

(afbeelding)

En dan de misschien wel beste, maar weinig genoemde, van allen (ik zeg het heel voorzichtig): Paul Cuvelier

Aan zijn tekeningen kan ik mij echt zitten vergapen...

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Walkure

• 1690 messages
  • 0 votes

Uiteraard, Alex is natuurlijk een bekende reeks van hem en ik heb zelf ook een groot aantal Alex strips liggen. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar LeFranc.

Paul Cuvelier is een ongelofelijk sterke tekenaar en de Corentin's zijn altijd magistraal getekend. Ik heb zelf niks van Cuvelier, maar mijn vader wel. (Hij is een groot fan van Cuvelier) Dus op ten duur komen ze wel bij mij terecht. Overigens ik mag mezelf echt geluk prijzen dat ik eens een tentoonstelling in het Brusselse stripmuseum heb gezien over Corentin. Dat was ook echt indrukwekkend! Dat laatste plaatje is ook echt wonderschoon.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Erg fijn om te horen dat er hier nog meer bewonderaars van Cuvelier zijn.

Die expositie in Brussel had ik zelf ook graag willen zien, jammer dat ik die gemist heb.

Prachtig museum is dat trouwens.

In de jaren negentig heb ik er zelf aan een expositie meegewerkt, met veel materiaal uit een verzameling van mijzelf (zie verzameltopic)

Ik heb een prachtig boek over zijn leven en werk van Cuvelier

Daarin zie je pas echt hoe goed hij was.

Een tragisch artiest ook wel, en veel te jong overleden.

De laatste jaren van zijn leven legde hij zich helemaal toe op het schilderen, en tekende geen stripverhalen meer, door gebrek aan het grote succes.

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Van Yoko Tsuno alleen maar eens een verhaal over iets in de ruimte gelezen, ben sowieso al geen fan sci-fi strips dus niet meer aandacht aan geschonken. Is het echt de moeite waard?

edit: het was blijkbaar het eerste nummer.

Asterix en Lucky Luke waren na Suske en Wiske mijn favoriete strips als kind. Helaas lijken in ieder geval Asterix en Suske en Wiske in niets meer op de fantastische strips van vroeger, toen Rene Goscinny nog de verhalen schreef voor Asterix en Willy Vandersteen (en Paul Geerts ook wel) voor Suske en Wiske. Ik vind het jammer dat men toch voor het geld kiest en maar door gaat. Dat heeft Herge goed geregeld met Kuifje. Al ben ik wel positief over de Lucky Luke strips van Achde en Laurent Gerra.

Uderzo is een tekenaar waar er weinig van zijn. De sfeervolle tekeningen zijn voor mij net zo belangrijk als de humoristische scenario's van Goscinny. De chemie tussen deze twee heren spat van de pagina's af. Hoewel het al bijzonder is om een klik van dit niveau met 1 iemand te hebben mag de chemie tussen Goscinny en Morris ook niet onvermeld blijven: Lucky Luke.

Asterix is samen met Lucky Luke, Kuifje en Suske & Wiske een klassieke Europese strip. Ik ben altijd van mening geweest dat Uderzo niet verder had moeten gaan met Asterix, want scenario's schrijven is niet zijn sterkste punt. Zoiets valt natuurlijk makkelijk op als je Goscinny moet opvolgen. Ik vind dus ook dat de verhalen geschreven door Uderzo geen opnieuwlees-waarde hebben terwijl de oudere strips klassiekers zijn die ik vaker kan lezen. Wat Uderzo had moeten doen is een getalenteerde scenarist zoeken zodat hij die prachtige tekeningen kon blijven maken die gedragen werden door verhalen over onze Gallische vrienden die het verdienen om de naam Asterix te dragen.

Ik vond het altijd jammer dat men na Asterix en de Belgen de serie door ging, maar Lucky Luke heeft mij bewezen dat het ook anders kan: Laurent Gerra en Achde hebben tot nu toe 3 Lucky Luke albums gemaakt, ze kunnen dus nog alle kanten op, maar tot nu toe vind ik het helemaal niet verkeerd waar ze mee bezig zijn. Ik vind hen de perfecte opvolgers van Morris en Goscinny.

Uderzo is niet meer de jongste natuurlijk en hij schijnt zijn opvolgers al klaar te hebben gestoomd voor als hij er niet meer is. Wie weet krijgen we dan weer onvergetelijke Asterix-verhalen!

Metalfist

• 12407 messages
  • 3964 votes

Wordt Asterix nog voortgezet? Ik heb alleen maar de oude strips en ben ergens gestopt rond De Zoon van Asterix. Wel heb ik Hoe de Kleine Obelix in de Ketel Viel dat gewoon barst van de spontaniteit en de humor die de reeks zo kenmerkte. Het voortzetten van een reeks kan wel goed uitdraaien soms (Lodewijk en Scholz hebben iets fantastisch gedaan met de Rode Ridder) maar Suske en Wiske is inderdaad wel minder geworden. Was even terug begonnen met verzamelen maar ben er mee gestopt, het is niet hetzelfde als vroeger. Gelukkig neigt de balans voor mij meer naar de goede kant qua voortzettingen door andere schrijvers/tekenaars dus op zich ben ik er niet hard tegen. Vermits het met respect wordt gedaan.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Hierin ben ik het eens met Metalfist.

Suske & Wiske: nee!

De Rode Ridder daarentegen kent een ware opleving door de nieuwe aanpak.

Asterix weet ik niet, nooit echt gevolgd.

Lucky Luke zou ik eens moeten bekijken van de nieuwe tekenaar.

Blake & Mortimer had ik het al eerder over.

Zoals Metalfist zegt, respect voor het origineel staat voorop.

Met respect voor het origineel heb ik er geen problemen mee. In principe ben ik juist voor het doorzetten van strips met een prachtige historie. Het is alleen wel pijnlijk om te zien als de kwaliteit naar beneden dendert. Ik heb het dan over Suske en Wiske en Asterix. De opvolgers van Blake en Mortimer heb ik nog niet gelezen en De Rode Ridder heb ik nooit iets van gelezen. Al denk ik dat het wel goed zit als Martin Lodewijk er iets mee te maken heeft! Ik vind Storm trouwens goed opgepakt door de nieuwe tekenaars Romano Molenaar en Jorg de Vos.

Metalfist: Asterix loopt nog, met als dieptepunt 'Het geheime wapen' uit 2005...

Brix: Als grote liefhebber van strips, dat blijkt maar al te vaak uit jouw berichten , mag je toch echt wel een keer al die ouwe Asterixjes gaan lezen! Goed getekend, erg veel avontuur en top humor met dubbele lagen.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

@ de-alchemist:

O, maar die heb ik wel gelezen hoor.

Mijn vorige bericht daarover is dus wat misleidend, haha.

Mijn ex verzamelde die namelijk

Absoluut een erg grappige serie.

Toch voelde ik nooit de behoefte om die zelf ook nog te gaan verzamelen.

(Op de eerste plaats omdat die serie dus al in huis was)

Nu begin ik er ook niet meer aan, alles zit al nokkie nokkie vol hier.

(je wil niet weten wat ik allemaal verzamel )

@Brix:

Ik ben zelf toe aan een nieuwe kast. Koop ook veel te veel, maar het is allemaal zo goed!! (naast strips ook comics, manga, boeken)

Welke Nederlandse tekenaar vindt men tot de betere behoren? Henk Kuijpers vind ik een meester. Ik kan echt lang kijken naar zijn tekeningen, telkens vallen er andere details op. Hanco Kolk en Martin Lodewijk behoren ook zeker tot de beste striptekenaars van Nederland.

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

de-alchemist wrote:

@Brix:

Ik ben zelf toe aan een nieuwe kast. Koop ook veel te veel, maar het is allemaal zo goed!!

Herkenbaar

Probleem is dat ik geen plaats meer heb voor nóg een kast

Ik heb er deze week nog een laatste bijgekocht, om dvd's in op te bergen, maar die is er eigenlijk al teveel aan.

Ik woon zo langzaamaan in een museum, of noem het pakhuis zo je wil.

Nederlandse striptekenaars?

De klassiekers eerst: Hans Kresse, Pieter Kuhn, Marten Toonder, Piet Wijn.

(Maar dat zijn ze lang nog niet allemaal)

Pieter Kuhn (foto uit 1950) vertoonde een treffende gelijkenis met het door hem geschapen strippersonage Kapitein Rob

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Marten Toonder, natuurlijk!

De Ollie Bommel pockets hebben er voor gezorgd dat ik sinds vorig jaar weer helemaal terug in de strips zit. Een geweldig tekenaar en een nog betere auteur. Wat een verhalenverteller zeg. Fantastisch vind ik de Bommelsaga.

Walkure

• 1690 messages
  • 0 votes

Metalfist wrote:

Van Yoko Tsuno alleen maar eens een verhaal over iets in de ruimte gelezen, ben sowieso al geen fan sci-fi strips dus niet meer aandacht aan geschonken. Is het echt de moeite waard?

Ik vind zelf Yoko Tsuno zeker de moeite waard. Het is een wellicht een wat vervelend en eigenwijss typje, Yoko, maar de tekenstijl en de verhalen zijn vaak toch erg goed!

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Een kijkje op het veelzijdige tekenwerk (en lange loopbaan) van striptekenaar Piet Wijn (lange tijd medewerker van de Toonder studio)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

Piet Wijn heeft nooit de status gekregen van Kresse of Kuhn, misschien ten onrechte. In ieder geval een geweldige tekenaar.

Sommige verhalen van Aram zijn misschien nog wel beter/leuker dan Eric de Noorman, met name de verhalen die in de jaren 70 als pocket zijn uitgegeven door Scarabee.

De getoonde De Gouden Horde heb/had ik ook, maar het is niet mijn favoriete verhaal. De finale maakt een beetje afgeraffelde indruk.

Met Frank de Vliegende Hollander moest hij Kapitein Rob vervangen. Een ondankbare en onmogelijke taak.

Recent kocht ik nog een avontuur van Frank uit 1956, een verhaal met losse illustraties, dus geen conventioneel beeldverhaal.

Toen ik jong was, las ik de Kapitein Rob-boekjes van m'n vader telkens opnieuw (o.a de door jou getoonde). M'n moeder ook toen ze zwanger was van mij.

Enfin, zo kom ik aan m'n echte naam (nee, zonder Kapitein natuurlijk).

moviemafketel

• 19752 messages
  • 2118 votes

Douwe Dabbert

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Wel mooi dat hij (Piet Wijn)op latere leeftijd nog zo'n succes had met Douwe Dabbert.

Inderdaad, sommige Aram's overtreffen Eric De Noorman, is ook mijn mening.

Van Kapitein Rob heb ik de herdrukken in (blauwe)albumvorm compleet, plus nog een stapeltje oudere uitgaven, en wat pockets.

De originele boekjes hebben toch de meeste sfeer vind ik.

Maar die kosten ook een hoop geld wanneer je ze tegenwoordig wil kopen.

Met die herdrukken ben ik echter ook erg blij.

Leuk die link naar je eigen naam

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

had er ook geen bezwaar tegen gehad om Cigaret Larry of Peer den Schuymer te heten

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Hahaha!

Maar dan waren wij nu geen naamgenoten

Brix

• 19675 messages
  • 5113 votes

Speciaal voor moviemafketel een 'goodnight 'plaatje van Douwe

(afbeelding)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.