- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Vraag m.b.t. afvuren van pistool
Vraag m.b.t. afvuren van pistool
Bobbiescie
-
- 36 messages
- 993 votes
Beste kenners,
Gisteren zit ik een film te kijken. Daar wordt voor de zoveelste keer een pistool afgevuurd terwijl de haan NIET gespannen is. Nu kreeg ik een discussie met iemand die er van overtuigd was dat dit gewoon kan, net zoals met een revolver.
Oftewel: Je kunt een pistool afvuren, indien er een kogel in de kamer zit en de haan niet gespannen is. Door het overhalen van de trekker span je de haan en kun je alsnog vuren, ondanks dat ie in eerste instantie niet gespannen was. Ik weet dat er revolvers zijn waarbij dit inderdaad kan, maar hoe zit met pistolen?
Alvast bedankt voor een reactie!
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@Bobbiescie:
Dat kan inderdaad met pistolen ook.
Dus op het moment dat je de trekker overhaalt komt de haan in beweging.
Bij sommige types is de haan echter niet zichtbaar van buitenaf.
Bij revolvers heb je de single action types, waarbij de haan eerst gespannen moet worden alvorens je de trekker kan overhalen om te schieten, en de double action types, die werken zoals boven beschreven.
Zie als voorbeeld:
Bobbiescie
-
- 36 messages
- 993 votes
@ Brix
Glock ben ik inderdaad bekend mee. Daarom dat ik ook een link heb geplaatst naar het betreffende pistool. Daar waar de haan dus wel zichtbaar is van buiten.
Bij een Glock kun je volgens mij ook niet echt spreken van een haan, daar heb je echt alleen te maken met een slagpin.
Dus als je dat voor mij kunt bevestigen dat het ook met andere pistolen kan, zoals bovenstaande en bijvoorbeeld ook de Walther PPK (James Bond), dan zou het helemaal top zijn! 
Wederom bedankt!
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Oops, sorry, ik had niet op die link in je bericht geklikt.
Uiteraard heb je gelijk met die benamingen van de haan en slagpin.
Heb je dit filmpje al bekeken?
Dat is vrij duidelijk over de werking van de Walther PPK
Bobbiescie
-
- 36 messages
- 993 votes
Top! Bij de Walther kan het dus (waarom ik de Walther pakte als voorbeeld, deze heeft ook een zichtbare haan). Mooi filmpje ook trouwens, ga 'm nu ff afkijken en jij bedankt voor je reactie!
En geen sorry zeggen, is nergens voor nodig 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Graag gedaan.
Als je het filmpje helemaal hebt afgekeken dan weet je zelfs hoe je die Walther PPK uit elkaar kan halen en weer in elkaar zetten 

Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Beste kenners,
Gisteren zit ik een film te kijken. Daar wordt voor de zoveelste keer een pistool afgevuurd terwijl de haan NIET gespannen is. Nu kreeg ik een discussie met iemand die er van overtuigd was dat dit gewoon kan, net zoals met een revolver.
Oftewel: Je kunt een pistool afvuren, indien er een kogel in de kamer zit en de haan niet gespannen is. Door het overhalen van de trekker span je de haan en kun je alsnog vuren, ondanks dat ie in eerste instantie niet gespannen was. Ik weet dat er revolvers zijn waarbij dit inderdaad kan, maar hoe zit met pistolen?
Alvast bedankt voor een reactie!
Heb deze zomer in Thailand met een Glock geschoten. De haan was niet gespannen, maar dat is handmatig wel mogelijk uiteraard.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Ik heb nog nooit met een wapen geschoten.... lijkt me best wel eens leuk maar dan wel op een schietbaan natuurlijk.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Valt vies tegen hoor. Lijkt zo makkelijk in de film (of COD) maar ik raakte alles behalve het doel.....
Maar goed, ik kreeg dan ook geen adviezen of tips. Puur op zoals ik dacht dat het moest.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ik met een M4 met lasersight op een Osama-target. Alle 25 kogels waren raak, nog nooit zo snel $50 kwijtgeraakt 
Bakema NL
-
- 858 messages
- 118 votes
Iedereen denkt inderdaad dat schieten zo makkelijk is........zoveel games gespeeld, dat moet niet moeilijk zijn natuurlijk. Maar het tegendeel is waar, de meesten zullen met een pistool het doel geeneens raken de 1e keer.
Ik heb zelf toen ik in het leger zat onwijs veel geschoten, was ook nog even instructeur als dientsplichtig sergeant. Een sergeant-majoor in Breda, daar zat ik, kon ik het erg goed mee vinden en hij zag dat ik het leuk vond om te schieten. En zijn kogels moesten op, anders werden de kogels die niet afgevuurd waren het jaar daarop in mindering gebracht op het totaal wat hij ter beschikking kreeg. Dus zei hij dat ik elke keer mee kon als de "gewone" soldaten hun verplichte nummertjes afwerkten en dan konden wij daarna echt gaan schieten
. Vandaar dus dat ik echt erg veel heb kunnen schieten in het leger en ja, ik was er nog goed in ook. Ik heb veel met die oude karabijnen geschoten, loepzuiver waren die dingen, in tegenstelling tot bv. een uzi....als je daarmee de oorlog in wordt gestuurd dan kun je hem net zo goed tegen je hoofd zetten en overhalen want dat heeft niet zoveel zin dat ding..........en dan nog moet je raak schieten...hopen dus, wat een bende is dat.
Niw, het is echt niet zo makkelijk als het er uit ziet. Maar wel erg leuk om te doen. En dan vooral met rennen en dat soort dingen er bij.....sprinten en dan op commando neer, aanleggen en een doel raken......adem onder controle krijgen, anders raak je echt niks. Geweldig was dat. Houding, ademhaling en feeling voor hetgene waarmee je schiet en waarop je schiet.....anders wordt het niks.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
in tegenstelling tot bv. een uzi....als je daarmee de oorlog in wordt gestuurd dan kun je hem net zo goed tegen je hoofd zetten en overhalen want dat heeft niet zoveel zin dat ding..........en dan nog moet je raak schieten...hopen dus, wat een bende is dat.
Dat is dan meer iets voor het A-Team.
Die raakten ook nooit iets 
Bakema NL
-
- 858 messages
- 118 votes
Ja, dat crack commando team had ergens op papier een opleiding gedaan, want die raakten nooit wat.......of ze waren natuurlijk zo goed getrained dat ze expres nooit wat raakten omdat ze dat niet wilden....dan waren ze dus eigenlijk helemaal bikkelhard, want het is knap om niemand te raken zo. 
Bobbiescie
-
- 36 messages
- 993 votes
Maar dan een andere vraag.
Je kunt dus schieten door alleen de trekker over te halen zonder de haan vooraf handmatig te spannen. Maar op het moment dat de kogel wordt afgevuurd, dan is de haan toch automatisch opnieuw gespannen, door de beweging van de slede?
Want van de week zit ik T.D.K.R. te kijken voor diegene die het weten, de scene in het vliegtuig, en dan wordt de haan gespannen, handmatig. Wordt er vervolgens geschoten en het enige dat gebeurt is dat de haan naar voren klapt en vervolgens niets, geen beweging van de slede o.i.d. Dat klopt dan toch niet?
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
@Bobbiescie:
antwoord 1 > inderdaad, de beweging die de lege huls uitstoot spant tevens de haan opnieuw.(bij sommige types van pistolen)
antw. 2 >Bij andere types, zoals de Walther PPK, is er geen bewegende slede die automatisch de haan spant.
(Er is wel een slede, die handmatig achteruit wordt getrokken wanneer een nieuw magazijn met patronen ingebracht wordt/is)
De PPK heeft wel de mogelijkheid om als single action én double action gebruikt te worden.
Dus de haan spannen met de duim, en de trekker gebruiken om te schieten, of de functie double action activeren, waarbij de haan gespannen wordt door het afdrukken van de trekker.
(Verder beweegt er dus, behalve de haan, uiterlijk niets aan het wapen)
Het verschil zit hem in de benodigde kracht die de schutter nodig heeft om de trekker te gebruiken.
Bij Double action is dat ongeveer de helft meer (zwaarder) dan bij single action.
Ik hoop dat je nog kan volgen? 
Bobbiescie
-
- 36 messages
- 993 votes
Jazeker kan ik het nog volgen. Blijft alleen allemaal nieuw, ik had hier namelijk helemaal geen weet van.
Maar jij zegt: ''Bij andere types, zoals de Walther PPK, is er geen bewegende slede die automatisch de haan spant.'' Hoe werpt dit specifieke wapen dan zijn huls uit, zorgt ervoor dat er een nieuwe huls in de kamer komt, en spant de haan? Want als ik dan dit simpele filmpje pak, zie je toch duidelijk dat de slede beweegt enz.
Ben benieuwd 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Alleen wanneer het magazijn leeggeschoten is beweegt de slede achterwaarts, en legt de loop bloot.
Materny
-
- 10188 messages
- 1026 votes
Iedereen denkt inderdaad dat schieten zo makkelijk is........zoveel games gespeeld, dat moet niet moeilijk zijn natuurlijk. Maar het tegendeel is waar, de meesten zullen met een pistool het doel geeneens raken de 1e keer..

Zo moet het dus niet blijkbaar