• 177.886 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.818 votes
Profile

het groot niet te missen "topografie - New York - Frits Bom"-topic

De Knip

• 1885 messages
  • 3681 votes

bij Dog Day Afternoon:

wackyboy schreef:

De slechte geografische kennis (niemand in de film weet waar Nederland ligt) is inderdaad typisch Amerikaans.

Ow dan heb ik dat stukje net gemist...wanneer kwam dat in de film dan ter sprake?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

De slechte geografische kennis (niemand in de film weet waar Nederland ligt) is inderdaad typisch Amerikaans.

Niks ervan. Andersom weet niemand hier precies waar alle Amerikaanse staten liggen. Een klein land als Nederland, waarom zou je dat weten?

Weet jij waar waar de republiek van Nauru ligt?

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Voor een land dat mede door Nederlanders gesticht is, met nog duidelijk aanwijsbare Nederlandse sporen, vind ik dit wel storend.

Welke Amerikaan weet dat New York door Nederlanders gesticht is. Weet waar de namen Brooklyn, Harlem en Wall Street vandaan komen ? Dan kom je toch al gauw bij Nederland uit. Eigenlijk zou zoiets standaard in hun geschiedenisboekjes moeten staan.

renske

• 1105 messages
  • 926 votes

wackyboy schreef:

Klik voor de gein eens Afrika aan en kijk hoeveel je er goed hebt.

Ik had 97 punten bij Afrika. Excuus: het lukte me niet altijd het aanwijshandje precies op een land te krijgen en dan moest ik het nog een keer proberen.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Veel Amerikanen denken ook dat Nederland een provincie van Duitsland is, dat is al helemaal erg.

renske

• 1105 messages
  • 926 votes

Voor Zuid-Amerika had ik gelukkig de perfecte score maar die is ook tien keer zo makkelijk.

Yekezzez

• 2512 messages
  • 1126 votes

Die quiz duurde me te lang. Naar de eerste paar goed te hebben geloofde ik het wel. Maarja, misschien ben ik wel een van die zeldzame mensen in Nederland die dat soort dingetjes weet, maar het eigenlijk ook geen zier kan schelen. Overigens weet ik nog een aflevering te herinneren van de Vakantieman dat Nederlanders Nederland niet eens wisten aan te wijzen.

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

kappeuter wrote:

Weet waar de namen Brooklyn, Harlem en Wall Street vandaan komen ? Dan kom je toch al gauw bij Nederland uit.

Die van Wall Street mag je mij ook uitleggen!

Trouwens leuk zo'n topo-quiz:

Zuid-Amerika 100%

V.S. slechts 2 landen fout (Maine en Delaware blijf ik door elkaar gooien )

Canada 100 %

Europa 100% was vroeger trouwens makkelijker

Azie ging vooral in zuid-oost de mist in

Afrika Daar valt nog wel wat aan bij te schaven

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik vind het pas echt knap als je bij Caribbean 100% scoort.

Gek genoeg scoor ik bij Afrika beter dan bij de staten van de VS.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

EmDee wrote:

Die van Wall Street mag je mij ook uitleggen!

De Walletjes EmDee, De walletjes

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

Nog nooit geweest

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Even een ontopic toelichting op de vraag van Emdee.

Wallstreet heette oorspronkelijk Muurstraat. Muurstraat was een aarden weg langs de houten schutting, waarmee de Nederlandse kolonisten de koeien binnen en de Indianen buiten trachtten te houden.

De oorspronkelijke naam van Broadway luidde Breede Wegh.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Voor wie dit interessant vindt, kan ik dit boek aanraden:

The Historical Atlas of New York City

Ik heb het gekocht toen ik in New York was, het beschrijft de hele geschiedenis van de stad met veel afbeeldingen en kaarten.

EmDee

• 7192 messages
  • 1417 votes

kappeuter schreef:

Wallstreet heette oorspronkelijk Muurstraat. Muurstraat was een aarden weg langs de houten schutting...

Hé FK, lees je ook ff mee!

Jij met je wallen.

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

EmDee wrote:

Hé FK, lees je ook ff mee!

Jij met je wallen.

Ja zat er aardig naast. De muur werd opgetrokken in 1653 door de Nederlanders ter bescherming tegen de vijandige inheemse bewoners en de Engelsen. Maar die muur bleek niet afdoende.

11 jaar later werd de stad zonder zonder al te veel moeite door de Engelsen ingenomen.

Kan me er nog kwaad over maken dat die Nederlanders de stad niet wat beter hadden verdedigd. Turning point in history.

Phooze

• 2544 messages
  • 597 votes

De engelse kregen New York (toen Nieuw Amsterdam) toch in ruil voor Suriname? Of heb ik het nou mis...?

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Phooze wrote:

De engelse kregen New York (toen Nieuw Amsterdam) toch in ruil voor Suriname? Of heb ik het nou mis...?

Ik geloof dat er geschiedkundig nog wat meer aan de hand is...

Uitleg ontstaan New York

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Hoe dat met Suriname zit weet ik niet. Maar in ieder geval hebben de Nederlanders er in Nieuw Amsterdam een zooitje van gemaakt. Toen de Engelsen kwamen was er absoluut geen kans dat ze de stad konden verdedigen. Quote uit bovenstaand boek: "The arguments over why the Dutch failed were well-established years before the English frigates arrived. The reasons were clear: bad government; failure to build the population; incompetent commercial management; fraudulent use of company money for private profit; a high tariff which ruined legitimate trade; the arbitrary and high-handed behavior of the Directors-General and their close allies; the Indian wars provoked by Kieft; the heavy burden of taxation [...] the Dutch experiment ended because ultimately no one was prepared to lift a musket to defend it."

New York is eigenlijk pas opgebloeid nadat de Engelsen het overnamen.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Yekezzez schreef:

..Overigens weet ik nog een aflevering te herinneren van de Vakantieman dat Nederlanders Nederland niet eens wisten aan te wijzen.

Ik ook ja. Frits Bom gaf nog een hint door te zeggen dat Nederland aan een zee lag waarop de vrouw in kwestie resoluut Oostenrijk aanwees.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Een paar blz. verder zie ik al hoe het zit met Suriname (herinner het me nu ook weer). In 1673 hebben de Nederlanders New York terugveroverd, maar in 1674 werd het weer verruild voor Suriname.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3278 votes

Redlop wrote:

Ik ook ja. Frits Bom gaf nog een hint door te zeggen dat Nederland aan een zee lag waarop de vrouw in kwestie resoluut Oostenrijk aanwees.

Dan heb je niet alleen geen topografische kennis, dan ben je ook nog eens het IQ van een composthoop.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Tja, bergen, zee, het is moeilijk uit elkaar te houden allemaal. Zeker met plaatsnamen als "Bergen aan Zee"

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

Redlop wrote:

Ja kostelijk vermaak

narva77 (crew films)

• 12722 messages
  • 6540 votes

kappeuter schreef:

Even een ontopic toelichting op de vraag van Emdee.

Wallstreet heette oorspronkelijk Muurstraat.

Is het niet gewoon Engels voor Walstraat? Zo heet de winkelstraat van Vlissingen ook!

renske schreef:

Ik had 97 punten bij Afrika. Excuus: het lukte me niet altijd het aanwijshandje precies op een land te krijgen en dan moest ik het nog een keer proberen.

Ik had 138 punten (van de 147) bij Afrika; nu jullie weer!

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

narva77 wrote:

Is het niet gewoon Engels voor Walstraat? Zo heet de winkelstraat van Vlissingen ook!

Zou best kunnen ja.

Mijn bron sprak van Muurstraat, maar ik kom op internet ook een pagina tegen die het over Walstraat heeft.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Zavo wrote:

Tja, bergen, zee, het is moeilijk uit elkaar te houden allemaal. Zeker met plaatsnamen als "Bergen aan Zee"

Zeker kostelijk vermaak.

Zo kan ik me ook herinneren dat in Ermelo verontruste buurtbewoners al een tijdje een verdacht pakketje hadden zien liggen dat uiteindelijk door de EOD --Explosieven OpruimingsDienst-- onschadelijk werd gemaakt. Uiteindelijk bleek het te gaan om de vakantiemand.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Alles wat van Frits Bom komt is natuurlijk verdacht.

Iets anders; je mag het woord bom in een vliegtuig niet noemen. Ik herinner me een AD journalist die tijdens een EK/WK voetbal een grap over een bom maakte. Het vliegtuig mocht niet vertrekken en werd helemaal doorzocht.

Redlop

• 8961 messages
  • 3566 votes

Tuurlijk, dat was het.

Ik vind trouwens dat De Vakantieman terug moet komen en wel heel snel.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ja, dat was tijdens het WK in de VS. (Waar anders gebeurt zoiets?)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Naar boven - naar boven - naar links - naar rechts...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.