- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Virtual Reality - VR
Virtual Reality - VR
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
Meer mensen naar CARNE y ARENA geweest?
Toch wel erg indrukwekkend. Volgens mij is het dit weekend voor het laatst in Amsterdam. Je moet er eigenlijk niet teveel over weten voor je naar binnen gaat. Maar ik was toch wel erg onder de indruk van dit experiment.
Bij deze ervaring loop je dus in een ruimte alleen met VR op door zand. Terwijl je getuigen bent van een confrontatie van border patrol en vluchtelingen. Vooral het lopen door een ruimte maakte toch wel dat je erg snel het gevoel hebt dat je niet meer in een lege ruimte staat met alleen maar zand. Ook wat er voor de VR zit en erna is vrij indrukwekkend.
Hopelijk komen er meer experimenten zoals deze.
skinny_tie
-
- 1227 messages
- 3648 votes
Het is nog tot en met volgend weekend in Amsterdam, maar wel al uitverkocht. Vanaf oktober in Rotterdam.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Drie gerenommeerde kunstenaars over virtual reality - vpro cinema - VPRO
Waar moet het heen met virtual reality?
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
Ik zit er aan te denken om de Oculus Go 64 GB te kopen. Dit is zonder een telefoon of pc aansluiting en functioneert volledig zelfstandig, behalve de registratie die via de telefoon gaat.
Heeft iemand hier ervaring mee? Bevalt het? En zijn de (gratis) apps leuk?
Malick
-
- 9142 messages
- 640 votes
Wanneer gaat MM VR-films toelaten? The Deserted van Tsai Ming-liang duurt 55 minuten en heeft al op meerdere filmfestivals gedraaid. En vanaf januari dagelijks te zien in EYE!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Wanneer gaat MM VR-films toelaten? The Deserted van Tsai Ming-liang duurt 55 minuten en heeft al op meerdere filmfestivals gedraaid. En vanaf januari dagelijks te zien in EYE!
Zijn wel toelaatbaar. Zolang het op meerdere filmfestivals draait geen probleem.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
VR the next level: intiem en in het wild - Filmkrant
Binnen het IDFA-programma is ruimte gereserveerd voor technisch innovatieve documentairevormen: van augmented en virtual reality tot audiotours en bijzondere theatervoorstellingen. Dit jaar maakt DocLab een groeispurt door. Met meer locaties en andersoortige presentaties wil het festival het gat dichten tussen de digitale voorhoede en het grote publiek.
Virtual Dioramas bij Eye Film in Amsterdam | Eye
Op de groepstentoonstelling Virtuele Diorama’s laten zes Nederlandse kunstenaars zien hoe je de scheidslijn tussen oude en nieuwe media kunt herijken. De driedimensionale taferelen, waarin virtuele tableaux vivants, handgemaakte miniaturen en design worden gecombineerd, zijn te zien in de Room at the Top en de Project Space van Eye.
Diorama’s werden vaak gebruikt in (natuur)historische of etnografische musea: driedimensionale taferelen, vaak met een geschilderde achtergrond, met sculpturen op de voorgrond, voorzien van licht- en geluidseffecten.
Virtual Reality geeft een nieuwe dimensie aan het concept: je kunt je in de taferelen onderdompelen vanuit eigen perspectief. De 21ste-eeuwse diorama’s zijn ruimtelijke VR-ervaringen, zonder een in de tijd begrensd verhaal.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Transitional moments in cinematic virtual reality: A video essay on Vimeo
Transitional Moments in Cinematic Virtual Reality | [in]Transition - mediacommons.org
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Naast de Venice VR Expanded-competitie van het filmfestival van Venetië zijn in Eye Filmmuseum ook drie VR-installaties te zien, Hands-On Hamlet van CREW is daarvan beslist de meest ambitieuze: je loopt niet alleen in een Shakespeareaanse VR-wereld maar kunt ook in het hoofd duiken van de acteur die Hamlet speelt.
Hands-On Hamlet | 1 t/m 5 september, Eye Filmmuseum, Amsterdam, i.h.k.v. Venice VR Expanded
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Afgelopen zaterdag bezocht ik het Geert Groote huis in Deventer. Mooi en stil centrum over hoe je religie persoonlijk kunt beleven, en dat met Geert Groote als voorbeeld. Ook een leuke tijdelijke expo over pandemieën. Erg actueel natuurlijk.
Maar wat me het meeste bijblijft is de VR tour, die je daar hebt. Dan zet je zo'n bril op je hoofd, en opeens ben je in de middeleeuwen, in het gebouw wat toen het klooster was.
Niet dat het de beste kwaliteit is natuurlijk, maar het was mijn eerste ervaring met VR, en ik ben nog steeds wat overrompeld. Wat een bijzondere ervaring was dat zeg. Je kijkt rond, je kijkt up en down, en je kijkt weer terug, en alles is gewoon alsof je echt die kanten op kijkt. VR is niet de gimmick die ik dacht dat het was, het kan echt iets toevoegen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
VR-platform breidt zich uit naar zeven filmtheaters - Filmkrant
Jarenlang gold Virtual Reality als een niet ingeloste belofte, maar deze vorm van beeldbeleving lijkt nu toch aan te slaan. Zelfs in filmtheaters. Na een succesvol eerste jaar breidt Nu:Reality, het eerste VR-platform van Nederland, zich uit naar zeven vertoningsplekken. Voor komend jaar staan drie programma’s gepland.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Maandag ben ik naar Concordia (Enschede) geweest om dit te beleven. Het was best even wennen, maar eens je er goed in zit is het ook wel fantastisch hoor. Nu nog met een grote zware duikbril op je snufferd, maar natuurlijk binnen twee decennia is het een klein dingetje op je neus. Je kijkt echt alle kanten op. In het begin wat onwennig, maar na een paar minuten interesseert het je geen ene moer meer of je je hoofd helemaal omdraait. Ik zag drie filmpjes, eentje over het ontstaan van zeeleven (of zoiets), en eentje over hoe de wereld er uit ziet na de mens (of zoiets), en eentje over ibissen (of zoiets). Dat ik steeds "of zoiets" schrijf geeft aan dat de uitvoering me meer raakte dan de inhoud. Maar het raakte me dan ook. Ik ga dit gewoon nog een keer meemaken, want het leuke is ook dat je zelf moet bepalen welke kant je op kijkt, en ik volgens mij wel wat dingen heb gemist omdat ik net een andere kant keek.
Heel jammer dat dit zo slecht verdeeld is over het land. Het noorden en het zuiden hebben het nakijken.