- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Films waarin je sympathie hebt voor de vijand
Films waarin je sympathie hebt voor de vijand
Fonzzz002
-
- 328 messages
- 0 votes
Momenteel ben ik bezig met een script voor Youtube over vijanden uit films waarbij, ondanks dat hun daden verkeerd zijn, je sympathie voor ze hebt wegens hun motieven. Ik ben er echter achter gekomen dat dit onderwerp lastiger is dan gedacht en ik vroeg mij af of de MovieMeter gebruikers een paar goede voorbeelden wisten. Bijvoorbeeld: In American History X laten ze zien hoe het hoofdpersonage zijn mening vormt waardoor ik begreep hoe hij naar de wereld keek, maar ik had geen enkele vorm van sympathie voor hem wegens zijn standpunt en gruweldaden. In de film One Hour Photo daarentegen begreep ik hoe de vijand aan zijn motief kwam EN ik vond hem zo'n sympathiek personage dat ik hoopte dat het goed met hem zou komen (hoewel hij niet moest slagen in zijn daad). Met "vijand" bedoel ik niet zozeer de antagonist van het betreffende verhaal, maar ik bedoel iemand waarvan zijn acties als crimineel of kwaadaardig worden gezien. Het kan dus ook de hoofdpersonage van de film zijn.
Waar ik tot nu toe mee ben gekomen:
- One Hour Photo
- Ex Machina (daarmee bedoel ik de robot en de wijze hoe ze aan het einde moord pleegt, niet de man die haar creƫerde.)
- John Q
- The Sixth Sense (Bepaalde geesten hadden geen kwaadaardige bedoelingen, maar zochten juist hulp)
- Going in Style
- Spider-man 3 (Sandman)
- Paranorman
- Song of the Sea
- Megamind
- Treasure Planet
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Mientras Duermes - Sleep Tight (2011) voldoet 100% aan wat je zoekt, meer zelfs dan de meeste voorbeelden die je noemt.
In deze film heb je wel niet zozeer sympathie vanwege zijn motieven, die zijn (zoals meestal) slecht, maar door de opzet sympathiseer je wel met de bad guy.
In Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) krijg je wel sympathie voor de slechte handelingen vanwege de motieven, voldoet ook aan wat je zoekt.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Magical Girl (2014) is ook zo'n film. Om zijn dochter te helpen perst een man een vrouw af. En een oud-gevangene helpt die afgeperste vrouw. Uit goede motieven plegen ze allebei slechte handelingen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
- Irreversible, niet echt een vijand maar wel die sympathie voor een op het oog eerst slecht mens
- Magneto in de X-Men franchise
- Match Point
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Gone Baby Gone
Fargo
Er zijn verder natuurlijk duizenden films waarbij de sympathieke hoofdpersonages bv:
.Een misdaad plegen (al dan niet 'met goede reden')
.Het recht in eigen hand nemen
maar die zul je wel niet zoeken.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Law abiding citizen lijkt me het prototype hiervan. Verder zo'n beetje alle maffia-films. En natuurlijk de serie Dexter.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
- Red in The Shawshank Redemption lijkt me ook het prototype.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Falling Down met Michael Douglas.
Le Professionnel met Jean Paul Belmondo.
The Day of the Jackal met Edward Fox.
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Bij The Rock sympathie voor die huurlingen die een raket op San Francisco willen afvuren? Lijkt me van niet.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Bij The Rock sympathie voor die huurlingen die een raket op San Francisco willen afvuren? Lijkt me van niet.
Dus ja, vind die film eigenlijk prima passen in dit topic.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Iedere film met Steven Seagal daarin.....
thunderball
-
- 5878 messages
- 1414 votes
Dus ja, vind die film eigenlijk prima passen in dit topic.
Ok, ben ik het geheel mee eens.
synec
-
- 752 messages
- 439 votes
Kylo Ren. Het helpt ook dat hij gewoon het meest boeiende personage is voor mij in de momentele Star Wars films.
Alexander1900
-
- 1708 messages
- 563 votes
The war of the roses
Frauds
The cable guy