- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Films die afwijken van het originele script naar real life scènes
Films die afwijken van het originele script naar real life scènes
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
Hallo Iedereen,
Laats zat ik over de film the Crow (1994) met Brandon Lee na te denken,en die acteur die de hoofdrol speelt zou in een scriptscene neergeschoten worden.
Echter,er zat een echte kogel in de loop van het pistool ,Brandon werd geraakt,en overleed enkele uren later.
Er wordt beweer dat de echte schietscene in de film is gebruikt.
Ik vroeg me af of er meer films zijn waar het oorspronkelijke script door een gebeurtenis overgaat in een echte real life scene, of dat zelfs een groot deel van de film afwijkt van het orginele script omdat er ergens iets gebeurt in real life,dat uiteindelijk zo interessant is en dat het past in de film,dat dat er gewoon in wordt gemonteert.
Ik kan zelf geen echte voorbeelden noemen,maar je kan denken aan een buitenscene waarvoor er een straat is afgezet,terwijl er in het echt ergens evrderop een demonstratie plaatsvind,en de filmploeg dat óók interessant vindt,en dat een deel die demonstratie gaat filmen,in plaats van de acteurs die hun scene uitvoeren
En dat die demonstratie past in het script,en gewoon wordt toegevoegd
Of
-heel cliche- het script gaat over een bankoverval,terwijl er in het echt vlakbij de opnames een bankoverval gepleegd wordt,en de langsrijdende politieautos in het echt- zijn,en niet die van de filmcrew.
Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb,en het zal best lastig zijn,maar ik hoop dat iemand iets weet.
nb ik ben niet op zoek naar documentaires want daar is "in het echt"ook het script.
Dank alvast.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Het begin van Apocalypse Now (1979). Als je de docu Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (1991) kijkt hoor je een verhaal over Martin Sheen, zijn delirium, een spiegel en echt bloed. Volgens mij past dat binnen jouw vraag/beschrijving.
En overigens volgens mij nog meer scenes uit Apocalypse Now.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heel veel films zoeken juist de locatie-shoot op om dit soort toevalligheden de film te laten beinvloeden. Een script is het beginpunt waar niet alleen de regisseur en acteurs, en technici, hun persoonlijkheid inbrengen, maar dus ook nog de locatie en de uiteindelijke edit bepalend zijn voor wat de schrijver nooit (zo goed) had kunnen bedenken.
Vooral in het verre verleden, maar het risico blijft altijd, kwamen stuntmanen nog wel eens voor de camera echt om... grote ster acteurs zou ik minder snel kunnen noemen naast Brandon Lee en Martin Sheen die inderdaad erg in de buurt scheen te zitten. Vaker gebeurt het wel dat ze vlak na de opname overleiden... dat net dat ene ding nog gedaan moest worden voor een terminaal zieke acteur of regisseur bijvoorbeeld.
anyway... het korte antwoord is dus eigenlijk dat er bij heel veel films, misschien zelfs de meeste, factoren tijdens de shoot / van de locatie meespelen die het script beinvloeden, maar dat het lastig is om iets specifieks te noemen. Supplement materiaal op dvd/BR helpt wel. Zo heb ik laatst een middagje doorgebracht met Raiders of the Lost Ark en drie docu's daarbij, waarin wel duidelijk werd dat zo'n beetje alle goede scenes, die de klassieker-status van die film hebben gemaakt, veel beter uitpakte door onverwachte dingen op de set, dan dat het ooit in het script heeft gestaan. Het gevecht rond het vliegtuig is van een simpel dingetje in het script waarvoor misschien 2 shots nodig waren op de daadwerkelijke set uitgegroeit tot een 'set-piece' van vele tientallen shots die min of meer, slag voor slag, terplekke werd bedacht door Spielberg en zijn stuntmannen. De "bal" aan het begin kwam veel groter en cooler uit de werkplaats dan gedacht, en gelijk werd ook die stunt nog weer uitvergroot en uitgewerkt enz enz dat is het meest concrete voorbeeld dat ik nu vers in het geheugen heb.
Misschien niet helemaal 'real life' zoals je het bedoeld... maar dat is dus ook lastig te specificeren. Films uit de jaren 60 en 70 waarbij er straatbeelden met demonstraties zijn, gebruikten vaker wel dan niet echte demonstraties om bij te filmen, Nederlandse films ronde de marathon in Rotterdam of de intocht van Sinterklaas hebben ook die echte events gebruikt om opnames voor fictieve films te maken... spannender dan dat kan ik het niet maken zo uit het hoofd 
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Dat was ook mijn twijfel, gezien de vraagstelling. Heleboel films werken niet met een helemaal uitgewerkt of vastliggend script en improviseren op de set. Maar dat wordt volgens mij niet bedoeld. Maar om situaties waar de werkelijkheid beter past of bijzonderder is dan wat in het script stond. Maar het zal soms een heel vage grens zijn. Maar dat maakt dan meteen de vraag weer minder specifiek, want er zijn gewoon teveel films die de werkelijkheid gebruiken om de setting kleur te geven. Bij AN is het volgens mij wel FFC overkomen en heeft hij het gebruikt in de film. Maar het zal ook zo zijn dat het verhaal achteraf natuurlijk ook mooi is en steeds mooier wordt.
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
bedankt voor de interessante reacties, en de grens is ook breed,maar ik bedoelde wel waar een onvoorziene externe omstandigheid een grote wending in de (orginele) fllmscript geeft.
In het geval van The Crow is dat het op de set overlijden van brandon Lee en of dat een ongeluk was of niet,of moord, is nooit opgehelderd.
Als iemand het er niet levend vanaf brengt ,is dat toch een radicale wending.
Ik heb nog even verder gedacht,en ook Heath Ledger heeft zich zó in zijn rol the Joker ingelleefd (die dagen geisoleerd in een hotelkamer) dat hij misschien wel niet meer helemaal Heath was,maar echt The Joker wérd.
Dat is dan geen "echte onvoorziene externe omstandigheid",maar het raakt toch wel wat ik bedoel.
In ieder geval bedankt voor het meedenken 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ongeluk Jake Gyllenhaal te zien in film | NU
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Als iemand het er niet levend vanaf brengt ,is dat toch een radicale wending.
Maar gaf dit ongeluk werkelijk een radicale wending aan het script? Volgens mij hebben ze het zo goed als het ging gewoon verder afgemaakt zoals gepland...
Over Ledger gesproken. Zijn overlijden tijdens het filmen van Parnassus heeft wel voor een opzich radicale oplossing gezorgd om die film af te maken! Ook dit gebeurt wel vaker. The Oracle in the Matrix bijvoorbeeld, die met een kleine 'uitleg' ook door een andere actrice voortgezet kon worden. Heb me niet verdiept wat het effect van het verlies van Philip Seymour Hoffman is voor the Hunger Games, maar daar zijn ongetwijfeld ook rewrites nodig geweest...
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Over Birdman gaat ook het verhaal dat de vrouw die op het dak iets naar de hoofdpersoon roept (ben je gek? oid) niet in het script stond maar wel in de film terecht is gekomen. Niet echt een radicale wending, maar toch leuk.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Oeh ik bedenk er nog een: Stalker, hoewel het ook weer helemaal niet in de vraagstelling past, maar het blijft een wonderlijk en moeilijk voorstelbaar verhaal... Wat mij betreft het absolute meesterwerk van de filmgeschiedenis. Die film was met een redelijk budget reeds helemaal gefilmd door Tarkovski, maar door een ongeluk in het lab (ok, dus niet op de set
) ging de film compleet verloren! Hij moest daardoor met een kleiner budget en wellicht de moed in de schoenen weer helemaal opnieuw beginnen... En zie het wonderlijke resultaat!
Apocalypse Now is ook uit 1979 en de Hearts of Darkness docu verteld de meest wonderlijke verhalen over wat er tijdens die gruwelijke shoot allemaal mis ging... Er hing dat jaar iets in de lucht, want beide films behoren tot mijn top5 allertijden... Maar misschien toch ook weer niet het grootste visitekaartje voor goede toevalligheden tijdens een film productie dat je aan andere filmmakers mee zou willen geven 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nog een opvallend weetje voor Ben-Hur (1959)
The chariot race segment was directed by legendary stuntman Yakima Canutt. One of Canutt's sons doubled for Charlton Heston. During one of the crashes, in which Judah Ben-Hur's horses jump over a crashed chariot, the younger Canutt was thrown from his chariot onto the tongue of his chariot.
He managed to climb back into his chariot and bring it back under control (his only injury was a cut on the chin). The sequence looked so good that it was included in the film, with a close-up of Heston climbing back into the chariot. The cut on Canutt Jr's chin was the only injury in the incredibly dangerous sequence.
Bij Das Boot (1981)
Bij het filmen van enkele stormscenes van Das Boot is akteur Jan Fedder van de commando-toren afgevallen (is ook te zien in de 2,5 uurs en de Director's Cut). Wolfgang Petersen vond de scene (ondanks dat het niet gepland was) toch mooi en liet het in de opnames zitten. In het echt had Jan Fedder enkele gebroken ribben en een hoofdwond (dat zegt de baby-officer: de tweede wachtoffcier tevens ook in de film). Jan Fedder moest voor de rest van de opnames op een bed liggen in de torpedo-ruimte.
Ik kwam bovenstaande voorbeelden tegen in dit topic: Film >> Algemeen >> Ongelukken op de set
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
Maar gaf dit ongeluk werkelijk een radicale wending aan het script? Volgens mij hebben ze het zo goed als het ging gewoon verder afgemaakt zoals gepland...
Over Ledger gesproken. Zijn overlijden tijdens het filmen van Parnassus heeft wel voor een opzich radicale oplossing gezorgd om die film af te maken! Ook dit gebeurt wel vaker. The Oracle in the Matrix bijvoorbeeld, die met een kleine 'uitleg' ook door een andere actrice voortgezet kon worden. Heb me niet verdiept wat het effect van het verlies van Philip Seymour Hoffman is voor the Hunger Games, maar daar zijn ongetwijfeld ook rewrites nodig geweest...
Het gaf in zoverre een wending dat de resterende scenes met lookalikes opgemomen moesten worden,en dat de film aanmerkelijk duurder werd dan de verwachtte begroting (ik geloof iets van 8 miljoen)
Ook gaf het de film voor een groot deel zn bekendheid,want wie is er nu niet niieuwsgierig naar een film waarin ëcht"geschoten werd,en waarbij de acteur , Brandon Lee het er niet levend vanaf brengt.
Om in die sfeer te blijven,ook de dood van zijn vader, Bruce Lee is omstreden.
Al die zaken maken de oorspronkelijke sfeer/script van de film toch nét wel iets anders .Van gewone film met lububere moordscenes is het nu een cultfilm geworden.
joyce.b
-
- 712 messages
- 0 votes
Overigens ga ik genoemde films zeker kijken of herbekijken,en let dan op de genoemde specifieke scénes.
Alvast bedankt voor het meedenken en ik hoop dat er nog meer komt.