• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.894 actors
  • 9.370.287 votes
Profile

Experiment: hetzelfde script, andere regisseurs?

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Geen idee of dit topic hier goed staat, ik zie het wel als hij verplaatst wordt.

Maar wat ik me afvraag, is dit weleens gedaan? Hetzelfde script aan x aantal regisseurs geven, en dan kijken wat de resultaten zijn? Lijkt mij namelijk enorm leuk om te zien.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Steekspel (2012) en Lotgenoten (2013)

Er zijn best wat voorbeelden van films waarbij twee regisseurs dezelfde film maakte, tegelijkertijd en op basis van enkel een verschil in cast en taal. Zo zijn er nog wel wat varianten hier op, maar niet precies datgene wat jij echt bedoelt.

the flash

• 317 messages
  • 103 votes

die laatste exorsism denk ik ook. bugs life en antz zijn ook zo films die over hetzelfde gaan

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Er zijn er wel, al herinner ik me momenteel niet echt de projecten vrees ik. Volgens mij was het één film in Japan en ééntje in Australië of Europa?

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

The Message (1976) en Al-Risâlah (1976) Wel zelfde regisseur, maar twee andere films.

Verder lijkt het me ook dat er remakes zijn die gewoon het originele script hanteren.

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Mja, is allemaal niet helemaal wat ik bedoel, maar ik zal de suggesties even bekijken.

Antz en Bug's Life hebben uiteraard niet hetzelfde script.

Remakes komt in de buurt, maar ik weet niet of er remakes zijn die 100% hetzelfde script gebruiken, dus met teksten en alles precies hetzelfde? En dan niet gekeken naar de eerste versie, maar puur een nieuwe interpretatie. Als die er zijn hoor ik het graag (mister blonde?)

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Ik snap wel dat je meer bedoelde dat het gaat om het experiment wat twee verschillende regisseurs met hetzelfde materiaal doen. Daar weet ik geen voorbeelden van. Je hebt natuurlijk wel shot for shot remakes, zoals Psycho, maar ook dat is nu weer net niet wat je bedoelt.

Melinda and Melinda (2004) Woody Allen speelt in deze film een beetje met een soortgelijk idee, daar vond ik overigens dat ie zijn punt heel matig maakte.

Vraag me ook af of zulke films er (veel) zijn. Lijkt me lastig in de markt te zetten. Het idee is wel leuk natuurlijk.

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Wel een leuke tip, Woody Allen is een van m'n favoriete regisseurs, dus die film ga ik binnenkort wel kijken.

mister blonde

• 12693 messages
  • 5825 votes

Beetje offtopic; ligt in de grabbelbakken bij Bart Smit voor 2 euro. Vind het zijn minste persoonlijk.

Ste*

• 2070 messages
  • 1386 votes

Ach, ik wil ze uiteindelijk toch allemaal wel zien, dus maakt niet uit.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ste* wrote:

Remakes komt in de buurt, maar ik weet niet of er remakes zijn die 100% hetzelfde script gebruiken, dus met teksten en alles precies hetzelfde? En dan niet gekeken naar de eerste versie, maar puur een nieuwe interpretatie. Als die er zijn hoor ik het graag (mister blonde?)

Ook niet helemaal wat je bedoelt wellicht, maar heel veel boeken zijn ook meerdere keren verfilmd. Als je het boek ziet als 'script' voldoet dit wel aan je criteria (voorbeelden zijn legio, denk aan Romeo & Juliet, Anna Karenina, All quiet on the western front, Les miserables).

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.