- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Belgische filmposters
Belgische filmposters
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Oehlala, wat een schoon madam precies. Iemand wat aanraders?
Ja, niet te missen de western 'Colorado Territory' en de Noir ' White Heat' , in beide is ze op haar best.
(Maar er zijn er nog wel meer waarin ze schittert)
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ik sta steeds weer perplex van die Vlaamse titels
(Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat de Nederlandse vertalers er ook maar wat van maakten vroeger)

Tot mijn verwondering vond ik deze affichette van de (uitstekende)TV film 'Return of the Gunfighter'.
Die heeft in België dus een bioscoop release gehad.

En deze is een compilatie van TV afleveringen uit de TV serie Bonanza.
Ik herinner mij de Nederlandse titel ook nog: 'De Pijlsnelle Ruiters'.
De film werd geregisseerd door western veteraan William Witney zie ik .
Wie beter dan hij om een 'snelle western' te regisseren.
Hij is bij verre de regisseur waarvan ik de meeste films gezien heb.
Verveling sloeg daarbij nooit toe, altijd vlotte (B) films.

cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Tot mijn verwondering vond ik deze affichette van de (uitstekende)TV film 'Return of the Gunfighter'.
Die heeft in België dus een bioscoop release gehad.
(afbeelding)
Was even een paar dagen in .. België! Vandaar een wat late reactie.
Die affichette van "The Return of the Gunfighter" is ook in mijn bezit. Ik wilde er al een keer over beginnen vanwege de zeer leesbare signatuur. Er staat " Paul Jamin".
Over een persoon met die naam vond ik op de Waalse Wiki :
Paul Jamin, né le 11 août 1911 à Liège et mort le 19 février 1995 à Ixelles est un dessinateur de bande dessinée et caricaturiste belge.
En tant que dessinateur de BD, il sera notamment collaborateur de Hergé au journal "Le Petit Vingtième" au début des années 1930. A l'époque, il y signe ses %u0153uvres sous les pseudonymes "Jam" ou "Oncle Jo".
En 1936, il quitte Le Petit Vingtième pour suivre Léon Degrelle. Il devient l'illustrateur et le caricaturiste de l'organe de presse du parti rexiste, le Pays Réel. Lorsque survient la guerre, il va travailler pour le journal Le Soir, alors sous contrôle de l'occupant allemand ainsi que pour le Brüsseler Zeitung, un organe de presse créé par les allemands.
A la Libération, il sera condamné à mort en raison de sa collaboration au Soir volé pendant la guerre où il réalise de très nombreuses caricatures antisémites comme dans le Brüsseler Zeitung. Sa peine sera toutefois commuée en détention à perpétuité et il sera libéré en 1952. À partir de ce moment, il va travailler essentiellement pour l'hebdomadaire satirique Pan dont il devient l'inamovible caricaturiste. Il prendra néanmoins le temps de créer une série de bande dessinée parue dans le journal Spirou sous le titre de Ernest Lecrac.
En 1990, ne pouvant accepter la cession de Pan à Stéphane Jourdain, il va avec Henri Vellut créer un autre journal satirique, Père Ubu dont il devient alors le caricaturiste attitré.
In vrije vertaling (een beetje van Google en een beetje van mezelf):
Paul Jamin, geboren 11.08 1911 Luik en gestorven op 19-2-1995 in Elsene, is een Belgische striptekenaar en cartoonist .
Als cartoonist heeft hij in de vroege jaren 30 met Herge samengewerkt bij de krant " Le Petit Vingtième" . Hij werkte onder de pseudoniemen " Jam "of " Oom Jo " .
In 1936 vertrok hij bij Le Petit Vingtième om Leon Degrelle te volgen. Hij werd illustrator en cartoonist van de rexistische krant Le Pays Réel. Bij het uitbreken van de oorlog werkte hij voor de krant Le Soir. En vervolgens onder de Duitse bezetting tevens voor Brüsseler Zeitung, een krant gemaakt door de Duitsers.
Bij de bevrijding werd hij ter dood veroordeeld voor zijn medewerking aan de "Soir volé" en de Brüsseler Zeitung tijdens de oorlog , waar hij vele anti- semitische cartoons gemaakt . Zijn straf wordt omgezet tot levenslange gevangenisstraf. In 1952 krijgt hij echter gratie. Vanaf die tijd werkte hij vooral voor het satirisch weekblad Pan als freelance cartoonist . Enige tijd later maakt hij een reeks strips voor het tijdschrift Robbedoes onder de titel Ernest Lecrac.
Wanneer het tijdschrift Pan in 1990 in handen komt van Stephane Jourdain, is Jamin het daarmee niet eens. Daarom begint hij met Henry Vellut een satirische krant Père Ubu, waarin Jamin een vooraanstaande cartoonist wordt.
Ik vermoed dat deze Paul Jamin inderdaad degene is die deze affichette heeft ontworpen.
Van hem heb ik nog een affichette van de film " Killer on a Horse". Op internet is nog een door Paul Jamin gesigneerd affichette te vinden van "Frankenstein created Woman".
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@ cinema.rex:
Ik geef zelf de voorkeur aan het affiche i.p.v. de affiche.
Ik vermoed dat het allebei kan.
Ik had in feite dan ook dit affichette kunnen schrijven.
Een van onze MM taal-experts kan wellicht uitkomst bieden?
(ik hoop dat je een leuke tijd had in België?)
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@brix:
Helemaal eens met het affiche. Alleen, ik worstel met affichette. De affichette klinkt eigenlijk helemaal niet zo slecht. Wellicht kan Metalfist het verlossende woord spreken.
Mijn verblijf in België was weer veel te vlug voorbij. Ben aan de kust geweest en heb weer eens Brugge en Gent bezocht, dat is eigenlijk altijd geslaagd (ook als het niet zo warm is). Nog een paar affichettes gezien, maar toch niet gekocht, waren uit de jaren 70 (wel een paar schitterende boeken over een ander onderwerp).
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
@cinema.rex:
ja, de affichette klinkt ook goed.
Heb je wel eens filmbeurzen bezocht om affichettes te vinden?
Hier in mijn omgeving had je tot voor enkele jaren ieder jaar zo'n beurs.
Daar kwamen ook telkens diverse Belgische standhouders, met een aardige voorraad aan materiaal.
Helaas is er flink de klad in gekomen, ook in België zelf zijn er nog maar weinig filmbeurzen overgebleven.
Zelf kom ik ook erg graag in België (het Vlaamse gedeelte vooral)
Leuk dat het er weer leuk was 
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik gebruik in ieder geval ook altijd de afichette 
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@metalfist: Dan volg ik jou/u. 
@brix: Je had gelijk, je kunt zowel de affiche als het affiche gebruiken.
Filmbeursen bezocht ik eigenlijk nooit, weleens de grote verzamelbeurs in Utrecht. Maar ik ben ook niet zo'n fanatieke verzamelaar zoals jij en Dogie. Heb ongeveer 150 affichettes, die zich meestal in een map bevinden (en nog een paar honderd stills en lobbycards). Dat vind ik eigenlijk wel genoeg.
Nog meer over Paul Jamin: na WO II was hij ook bekend als Alidor. Hij zou een missing link kunnen zijn tussen de strip en de affichette, maar ik ben niet 100% zeker dat hij inderdaad de afficheontwerper is. Het zou ook zijn neef kunnen zijn.
Paul (II) JAMIN [1939 Brussel -]
Schilder, aquarellist, tekenaar, grafisch vormgever, publicitair ontwerper. Neef van Paul Jamin (I). Opleiding aan Sint-Lucas en aan de Academie te Sint-Gillis/Brussel. Voorkeur voor landschappen. Vindt zijn inspiratie o.m. in de Ardennen en Waals ...
Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Wow!
Prachtig werk van de posterartiest.
Reagan lijkt wat minder goed, maar de overigen zijn perfect getroffen.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Ik gebruik in ieder geval ook altijd de afichette

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Twijfelgeval, gezien de tweetaligheid van België en de posters/affiches zelf.
Ik vind het op zich wel iets hebben om affichette te gebruiken, temeer daar vrijwel al de Belgische (Vlaamstalige) handelaars die ik ken die benaming, of de verbastering 'affichetten', gebruiken.
Maar in principe is je stelling uiteraard juist Dogie.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@Dogie : Lijkt me een misverstand. De discussie ging over het gebruik van de of het, niet over het gebruik van het woord affichette zelf.
Dogie Hogan
-
- 13381 messages
- 788 votes
Zoek een betere scan van deze Belgische poster van RAMROD (1947)

Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
En we sluiten af met een tweeluik over James Cagney 

Brix
-
- 19677 messages
- 5113 votes
Ja, goed bezig Metalfist 
Heb je ergens een posterarchief "geplunderd"? Haha!
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@metalfist: een aantal hele mooie! Ook weer een hele idiote vertaling: "Die van de 5e kolom ".
Kennelijk was de vertaler niet op de hoogte van het begrip "vijfde colonne".
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
@Dogie: Eigenlijk ben ik een heel klein beetje teleurgesteld. Na De Vierde Man en De Derde Man hoopte ik op De Tweede Man en zo verder. 
Maar toegegeven, ze zijn wel mooi.