• 177.896 movies
  • 12.199 shows
  • 33.965 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.869 votes
Profile

Summertime challenge

joolstein

• 10823 messages
  • 8908 votes

63 Wanted (Film, 2008)

Thema : Blockbuster

110 minuten

Score Totaal = (6192+110) 6302

https://image.tmdb.org/t/p/original/sEcniWgERrvnyAyxlWr66Pxqia.jpg

Deze film is losjes gebaseerd op de gelijknamige graphic novel van Mark Millar en is de eerste Amerikaanse productie van de Russisch-Kazachstaanse regisseur Timur Bekmambetov het bezit flair, vaart, en overtuigingskracht maar mist dat sprankje meer.. Er zijn wel een heleboel leuke trucjes en effecten maar de film valt ook soms in herhaling met slow-motion shots van kogels. Ook sommige plotonderdelen zijn wel overduidelijk; je weet b.v. dat er iets staat te gebeuren met de ratten! Het acteerwerk van hoofdrolspeler James McAvoy (geen voor de hand liggende kandidaat ) is prima, maar Angelina Jolie en Morgan Freeman lijken puur op routine te draaien. Nu hebben ze ook niet bepaald de meest uitzinnige personages te vertolken. Maar ze zijn wel iets meer dan de bij-personages die worden alleen maar aangeduid als; Gunsmith, Repairman, Exterminator of Butcher. De muziek en score van Danny Elfman zijn teleurstellend. Toch was dit meer dan aangenaam tijdverdrijf door de hypergestileerd geweld-en-actiescenes.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

80. Where the Crawdads Sing (2022)

Thema: Veel oceaan en moeraswater

125 Min.

Score : Totaal = 8555 (8430 + 125)

https://media.npr.org/assets/img/2022/07/15/df-08485-2-_custom-fb7ded81f87676985429e16cf48101c771e07dfd.jpg

Mijn vrouw was über-enthousiast over het boek en wou per se deze kijken. Tja, dan kijken we maar mee zeker

Al bij al is het geen slechte film. En er zijn ook heel wat mooie beelden te zien (ook al vond ik het moeras er toch wel enorm afgeborsteld uitzien). Alleen werd het een mengelmoes van melodrama, romantiek en rechtbankdrama. En om eerlijk te zijn vond ik het een beetje ongeloofwaardig als het over de uitvoering van de misdaad ging. Ook vond mijn vrouw dit het meest negatieve punt t.o.v. het boek. Blijkbaar werd dit hierin meer in detail omschreven.

3*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

18. Grand Canyon (Film, 1991)

Thema: reizen (weliswaar pas in de allerlaatste minuut)

1754 + 134 = 1888

De positie van Mack na een stoeipartij met z'n secretaresse.

De kijk van de secretaresse op Mack en de stoeipartij.

Jane die in een rauwe buurt woont.

De zoon van Jane die foute keuzes maakt.

De kijk op de wereld van Simon na een bezoek aan de Grand Canyon.

Claire die toevallig op een vondeling stoot.

Claire die die vondeling wil adopteren.

Roberto's eerste liefde.

Roberto's rijlessen.

Een filmproducent die eerst wel, dan niet, en dan weer wel zoveel mogelijk geweld in z'n films wil.

Enzovoort.

Enzovoort.

Na een ondermaatse start met Simon die daar eventjes vier overvallers verjaagt, en met de niet bepaald realistische reactie van Claire wanneer ze een baby hoort huilen, spelen er zich een aantal fijne nevenverhalen af.

Helaas zijn het er veel te veel, en wordt er eigenlijk geen enkele uitgewerkt.

Conclusie: voldoende materiaal voor een serie van 23 afleveringen van elk 45 minuten. Jammer om dat allemaal in één film te willen gieten.

https://logosconcarne.files.wordpress.com/2016/08/grand-canyon-3.png

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

81. Kikujirô no Natsu (1999)

Thema: Roadmovie

121 Min.

Score : Totaal = 8676 (8555 + 121)

https://image.tmdb.org/t/p/w780//op3Ihy44dgSc4qlE2auwpzMIceo.jpg

Ik denk dat ik maar meer Japanse komedies ga kijken want dit vond ik nu eens echt een revelatie. Beter dat ik de Amerikaanse komedies met flauwe humor, links laat liggen. Nog nooit zoveel gegniffeld als bij deze film. Een afwisseling van slapstick en absurde humor tijdens doldwaze situaties. De spijker, bijvoorbeeld, vond ik hilarisch. Sommige fragmenten in het hotel . De lotgevallen van de kleine Masao en de opdringerige, grootmuil Kikujiro gedurende hun hele trip, blijft boeien tot het einde. Ja inderdaad, een superbe film.

4*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

82. Everything Is Illuminated (2005)

106 Min.

Score : Totaal = 8782 (8676 + 106)

https://www.cinematographe.it/wp-content/uploads/2017/12/ogni-cosa-%C3%A8-illuminata-recensione-centro.jpg

Een film dat uit twee delen bestaat. Het meer luchtige gedeelte over de rit door Oekraïne waarbij Jonathan wordt geholpen door Alex en zijn grootvader. Hilarische momenten voornamelijk door het gebrekkig Engels van Alex war meermaals tot misverstanden leidt. En de nuchtere kijk op het leven. Zo krijg je enkele amusante conversaties over vegetarisme en het N-woord. Het tweede deel is meer serieus. Toch eigenaardig om deze film te zien terwijl het in dat land nu niet leuk is om te vertoeven.

3*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

83. My Own Private Idaho (1991)

102 Min.

Score : Totaal = 8884 (8782 + 102)

https://media.timeout.com/images/102963517/750/422/image.jpg

Ik vond het maar een vreemde film. Ik begreep niet wat deze film wou verduidelijken. Of wat de diepere betekenis was. Het acteren zelf was verre van slecht. Ook al voelde het soms wel Shakesperiaans aan (meestal als Reeves een monoloog opstartte). Maar verder vond ik het allemaal nogal vaag.

2.5*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

19. Mijn Bijzonder Rare Week met Tess

Thema: reizen (weliswaar pas in de allerlaatste minuut)

1888 + 82 = 1970

Een heel aangename verrassing was dit. In belangrijke mate omdat dit ook voor volwassenen een prima film is; iets waar heel wat familiefilms imho niet in slagen.

In se een simpel verhaal dat voor mij z'n charmes (jonge tiener zoekt en vindt samen met haar vakantievriendje haar vader die ze nog nooit zag) vooral haalt uit het feit dat het er allemaal heel echt uit ziet.

De jonge acteur en actrice zitten hartverwarmend goed in hun vel, en zitten allebei ook op de juiste leeftijd voor hun rol (geen belachelijk wijze kinderen zoals wel vaak in films).

De simpele en toch heel bijzondere beelden wanneer ze samen door de duinen fietsen: heerlijk mooi.

En bijvoorbeeld Sam die vreest ooit alleen op de wereld te zijn en daar z'n voorzorgen voor neemt: het soort van angsten en doembeelden waar kinderen in hun hoofd mee kunnen lopen, en die hen van 's morgens tot 's avonds achtervolgen en bezitten: wordt heel sterk overgebracht.

Minpuntje vond ik de kerel met de duikbril die op het strand woonde: dat lijkt me dan weer iets alléén voor kinderen.

Ook bij het happy end had ik even m'n bedenkingen; maar het is hoe dan ook een familiefilm, dus... vrede daarmee.

Een van de betere Nederlanders van het laatste decennium.

https://resizing.flixster.com/1a8-WNu5T3_WtqDGfVrKOeOKQEs=/300x300/v2/https://flxt.tmsimg.com/assets/p17079226_k_v9_ac.jpg

Theunissen

• 12266 messages
  • 5513 votes

19. Green Room (2015)

Thema: Lekker toeren naar neonazi's

Speelduur: 94 Minuten

Punten: 1932 + 94 = Totaal 2026

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTkwOTA4NTc1MV5BMl5BanBnXkFtZTgwODgxMzMyODE@._V1_.jpg

"Green Room" was mijn eerste film na mijn vakantie in Frankrijk en deze staat op MovieMeter betitelt als een Horror / Thriller film. Maar Horror is eigenlijk niet van toepassing (vanwege het aanwezige gore zal men wel Horror hebben toegevoegd). "Green Room" is vooral een Thriller film en dat met anderhalf uur psychologische spanning, geweld, actie en veel punk- en metalmuziek.

Ondanks dat ik meer verwacht had van "Green Room", heb ik me er wel goed mee vermaakt en de film duurt met circa 90 minuten ook niet lang. "Green Room" is gewoon een goede Thriller film met sterke rollen van Anton Yelchin en Patrick Stewart. Naast de vuige en donkere sfeer, draait het plot om dilemma’s, nihilisme en overleven en dat met veel punk- en metalmuziek en sterke visuele effecten.

Theunissen

• 12266 messages
  • 5513 votes

20. The Toxic Avenger, Part II (1989)

Thema: Op vakantie naar Japan

Speelduur: 96 Minuten

Punten: 2026 + 96 = Totaal 2122

https://image.tmdb.org/t/p/w780//fO1RIDcnKg78WPX2hw6IklFatd7.jpg

https://theleastpictureshow.files.wordpress.com/2014/12/toxic-avenger-part-two-5.png

Eergisteren had ik nog het eerste deel van de "The Toxic Avenger" reeks gezien waarmee ik me goed vermaakt had en daarom besloot ik gisteravond naar dit tweede deel te kijken, maar daar kwam ik van een koude kermis van thuis. Daar waar in eerste deel nog veel zieke en foute actie / humor te zien is, bevat dit tweede deel enkel flauwe actie / humor en dat vanaf de eerste tot de laatste minuut. Het is gewoon allemaal vreselijk slecht en goedkoop en dat is o.a. te zien aan de "Toxic Avenger" (oftewel Toxie) want het is gewoon een man in een maillot en met een rubbermasker op zijn hoofd, die rondloopt in kapotte kleding en die wat make-up op zijn lichaam heeft.

Het is vooral jammer dat de humor in "The Toxic Avenger, Part II", nauwelijks een glimlach op je gezicht weet te toveren, want het is vrijwel allemaal beschamend slecht. Er is teveel onleuke slapstick aanwezig en de zogenaamde “grappen” zijn gewoonweg ongeïnspireerd en zeer flauw. De gore is ook nauwelijks meer aanwezig en wat er te zien is, is ook minder spetterend en dat letterlijk en figuurlijk.

Nee, deze ellendige, sfeerloze, goedkope en zeer flauwe Troma-film kan je beter links laten liggen. Afgezien van een handvol min of meer geslaagde scènes is er geen enkele reden om "The Toxic Avenger Part II" te bekijken.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

84. Away We Go (2009)

98 Min.

Score : Totaal = 8982 (8884 + 98)

https://filmgrab.files.wordpress.com/2012/10/image0071.jpg

You cuntsucker

Dit vond ik dus wel een aangename film. Op een bepaalde manier was het romantisch maar dan niet op zo'n melige manier. Voor één keer vond ik dat de relatie tussen de twee hoofdpersonages wel enorm authentiek en echt aanvoelde. Alsof het een echt koppel was. En er zaten wel enkele enorm grappige momenten in (de boobs kwestie en het hartritme verhaal). Helemaal niet slecht dit

3.5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Bij deze challenge gaan we onze laatste 3 dagen in. Registraties kunnen nog tot aanstaande zondag tot 23:59. Ik heb zelf nog 2 films op de lijst, dat moet nog lukken.

joolstein

• 10823 messages
  • 8908 votes

64 Kontroll (Film, 2003)

Thema : Reizen van A naar B in Boedapest met de metro

105 minuten

Score Totaal = (6302+105) 6407

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMjA3Nzk5MTE4Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwMzEwODgyMQ@@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg Dit vindt ik zo'n film die ondanks zijn erg intrigerend uitgangspunt, ook net iets te teleurstellend is, niet omdat het slecht is, maar simpelweg omdat het lang niet zo goed is als het zou moeten zijn. De film opent met een proloog waarin een metrofunctionaris verklaart dat deze film op geen enkele manier representatief is voor het ondergrondse systeem van Boedapest, maar desalniettemin staat hij volledig achter deze speelfilm.

Dit speelfilmdebuut van regisseur Nimród Antal (een Hongaar die opgroeide in LA)heeft veel in huis; geweldige en kleurrijke personages, Uber-coole en sfeervolle setting van de ondergrondse metrosysteem in Boedapest, en een geweldige stijl. Ja dit plot over een bont team buitenbeentjes-kaartjes-inspecteurs, een seriemoordenaar die nietsvermoedende klanten voor een metro duwt, een vreemde jonge vrouw in een berenpak, psychologische thrillerachtige dingen en visioenen van de hoofdrolspeler Bulcsú was absoluut interessant te noemen. maar uiteindelijk lijkt ook veel in de film nergens naar toe te leiden of is juist metaforisch bedoeld. (de interne strijd tussen Bulcsú en hemzelf)

Op zich is dat geen groot probleem maar het komische gedeelte, de sequenties van het inspecteren van kaartjes ' nemen een ruim deel van het verhaal in beslag. Deze ontmoetingen met pooiers en prostituees, fotograferende Aziatische toeristen die geen Engels spreken, (hoezo cliche typering?), voetbalhooligans, stotterende man, auditief gehandicapt stel enz. vond ik nogal irritant en overdreven aangezet. Enfin er zijn gelukkig ook fijne actiescènes en er zijn geen speciale effecten gebruikt dus die twee "railruns" waren echt! Daarnaast was er ook goede en gepaste dreunende soundtrack!

joolstein

• 10823 messages
  • 8908 votes

65 I Racconti di Canterbury (Film, 1972)

Thema : Reizen maar dan alleen in het plot

111 minuten

Score Totaal = (6407+111) 6518

https://xl.movieposterdb.com/12_06/1972/67647/xl_67647_bc81cc0a.jpg

"De vertellingen van de pelgrims naar Kantelberg", (oftewel The Canterbury Tales) zijn een raamverzameling van 22 verhalen in Middelengels (volkstaal) die in de 14e eeuw werden geschreven door Geoffrey Chaucer. In deze film zijn de verhalen; The Cook's Tale, The Friar's Tale,The Miller's Tale, The Summoner's Tale, The Wife of Bath's Tale en de Merchant's Tale te zien. Sommige blijven dicht bij het oorspronkelijke verhaal en een aantal andere worden verfraaid.

Filmmaker Pier Paolo Pasolini veroorzaakte in de jaren '60 en '70 in Italië misschien opschudding bij de kerken en de Italiaanse regering. Echter heden ten dage lijkt mij daar nog maar weinig van over en visueel vond ik het allemaal maar armtierig. Wel positief was het dat de film werd opgenomen in de middeleeuwse stad Canterbury werd opgenomen. Tja en als je gaat voor controversie is het natuurlijk logisch dat je kiest voor de fabliau's korte, erotische satirische vertelling die de Canterbury Tales zijn opgenomen. Seks en religie staan toch al vaak op gespannen voet met elkaar.

Zodoende worden de verhalen teruggebracht tot een reeks schunnige verhalen met veel blote boezems, billen en mannelijke geslachtsdelen en herenliefde. Nu bestaat deze film wel uit verschillende verhalen, maar gaf de complete film chaotische en fragmentarisch gevoel. Het mist, elke vorm van structuur. De regisseur speelt zelf Chaucer die de verhalen tussendoor schrijft, maar dit vertelaspect is volkomen willekeurig.

De verhalen bevatten veel komische gebeurtenissen maar ik heb niet iets gezien wat mij tot lachen aanzette. Dieptepunt was voor mij het Chaplinesque slapstick-klucht waarin een man met een bolhoed en een stok op een irritante manier soms zingt/chant. Maar ook direct aan het begin leverde het al gefronste wenkbrauwen op als een vrouw langdradige ongeïnteresseerde monologen kweelt over haar weefkunsten en seksuele bekwaamheid. De finale die zich afspeelt in de hel was een visuele ontwerp duidelijk geïnspireerd naar een schilderij van Hieronymus Bosch was daarentegen wel nog opvallend

Het acteerwerk was voor een groot deel ook maar belabberd en denk dat het belangrijkste castingcriteria was of er de bereidt was om de kleren uit te doen. Er werden ook liedjes gezongen maar die zijn er erg slecht gezongen en irriteren daardoor nogal. Tja misschien was het in zijn tijd iets opvallends en schokkends maar de film is niet echt goed verouderd. Waardoor ik moeite had om dit uit te kijken. Niet ze erg geslaagd dus!

joolstein

• 10823 messages
  • 8908 votes

66 Sightseers (Film, 2012)

Thema : Roadtrip met de caravan door het platteland van England

88 minuten

Score Totaal = (6518+88 ) 6606

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTQ5ODAwNDAzOF5BMl5BanBnXkFtZTcwMDUyOTc0OQ@@._V1_FMjpg_UX1000_.jpg

"I just want to be feared and respected, is that too much to ask?"

Deze film van de Britse filmmaker Ben Wheatley stelde ik, omdat het een film in het komedie-genre was, steeds maar uit. Echter nu ik hem heb bekeken blijkt het uitstel voor komedie ongegrond! Tjonge wat was dit fijn en ik heb toch meerdere keren hard kunnen lachen! Hm, maar ik denk ook dat deze film bij lange na niet een standaard Rom-kom is.

Tina en Chris zijn verliefd op elkaar en gaan, tegen de wil van Tina’s overbeschermende moeder, met Chris zijn caravan op pad voor een zogenaamde 'erotische expeditie' door Engeland. Dit voert hen langs suffe toeristische attracties als een tram- en een potloodmuseum maar Chris bezit daarnaast ook een wat macabere hobby waarin het morele kompas afwezig lijkt.

Tina houdt van Chris, dus past ze zich aan en op den duur gaat ze zelfs het gedrag van Chris overnemen. Hoe speciaal is Chris nog, nu Tina hetzelfde doet? Het zet hun onderlinge relatie onder druk. Waartegen is de prille relatie van Chris en Tina uiteindelijk opgewassen? De film is zeg maar geruststellend burgerlijk en ongelooflijk truttig

Tina en Chris worden gespeeld door Alice Lowe en Steve Oram volgens internet blijken ze al jaren in talloze sketches deze personage gespeeld te hebben. Via regisseur Edgar Wright (Alice speelde in Hot Fuzz ook een Tina en Steve zat in Kill List) kwamen ze in aanraking met regisseur Ben Wheatley En werd deze film een feit! Ja de chemie tussen Lowe en Oram als tortelduifjes is absoluut geloofwaardig!

De film bezit een zeldzame vorm van humor die het best valt te omschrijven als kruisbestuiving tussen de ouderwetse Britse humor van Monty Python en gitzwarte humor uit de films van de Deense regisseur Thomas Anders Jensen. Echter wel met wat meer bloed... en extreme uitspattingen. Die gaan met een absurde vanzelfsprekendheid en kalmte gepaard, wat onwillekeurig op de lachspieren werkt. En de filmmakers verdienen zonder meer een dikke pluim voor het gekozen einde: er was geen beter slot mogelijk geweest dan deze. Heerlijke film!

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

85. Mr. Hobbs Takes a Vacation (1962)

Thema: Vakantie

116 Min.

Score : Totaal = 9098 (8982 + 116)

https://1.bp.blogspot.com/-t79nnaydBH8/YBSMeHRA4LI/AAAAAAAAgsA/rkx7qt6snGESaFM5LsBYxL_UhG9ELWG5ACLcBGAsYHQ/s1163/Mr%2BHobbs%2BTakes%2Ba%2BVacation%2B1962%2B12%2BJames%2BStewart.PNG

Vermakelijke, ouderwetse komedie. Beetje traag en redelijk wat zoutloze grappen. Het is vooral James Stewart die de show steelt met zijn uitstekend acteerwerk. Leuk om eens gezellig met de familie te kijken.

3*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

38. Sorority Girl (Film, 1957) - MovieMeter.nl

61 minuten

Punten: 2745 + 61 = 2806

Thema: er is uiteindelijk toch een finale op het strand

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOGRlMjFmZjMtMTZhMy00NzQxLWE2Y2MtOWQxOWM0YTkyMzNiXkEyXkFqcGdeQXVyMTI4MDY4NA@@._V1_.jpg

Corman blijft toch uitzonderlijk als regisseur, zoveel films in de jaren 1950 met vrouwelijke hoofdrollen en waarbij de dames centraal staan in het verhaal. Ook dit is weer een degelijk drama zoals Teenage Doll. Sorority Girl vind ik dan toch nog net iets beter. Sterk spelende Susan Cabot als de rijkeluisdochter Sabra die er alles voor over heeft om graag gezien te zijn, maar in werkelijkheid iedereen van zich wegduwt en zelfs slachtoffers maakt. Ook Barbara Cowan als Ellie die Sabra behandelt als haar slaafje en boksbal speelt heel goed.

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

86. The Circus (1928)

Thema: Circus

71 Min.

Score : Totaal = 9169 (9098 + 71)

https://www.flagey.be/en/image/og/activity/8020

Een Chaplin film die ik , raar maar waar, nog nooit gezien had. Het blijft toch een mijlpaal, deze grappige man.

3.5*

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

87. Around the World under the Sea (1966)

Thema: Oceaan

110 Min.

Score : Totaal = 9279 (9169 + 110)

https://1.bp.blogspot.com/-bQeZbFnxNxA/X_LhHSBpqhI/AAAAAAAAS-Y/D1YMVKGJ3mUqH6MyMBBqdlC8DW7I7O2WgCPcBGAsYHg/s1920/AroundTheWorldUnderTheSea196600003.jpg

Veel, heel veel water. Maar buiten dat, is er eigenlijk niet veel te zien in deze film. Beetje een saaie film. De hele film kan je genieten van het volgende: hoe de sensoren op de oceaanbodem worden geïnstalleerd, hoe een schaakspel vordert en hoe zich iets romantisch aan boord van het duikbootje ontwikkelt. Verder heel veel diepzee fauna. Nee, niet echt boeiend voor mij.

2*

joolstein

• 10823 messages
  • 8908 votes

67 Badlands (Film, 1973)

Thema : Roadtrip

94 minuten

Score Totaal = (6606+94) 6700

https://www.slantmagazine.com/wp-content/uploads/2013/03/badlandsbr.jpg

Laat het maar aan regisseur Terrence Malick over om van de gebeurtenissen van de Amerikaanse Spree killer Charles Starkweather en zijn minderjarige vriendin Caril Ann Fugate, poëtisch coming-of-age-geneuzel te maken! Spacek's acteerwerk is vormloos en is steeds te horen in een voice-over als Malick weer eens de behoefte kreeg om natuuropnamen te laten zien. Sheen slentert door de film als niet veel meer dan een James Dean-look-a-like. De film laat gelukkig wel veel van de esoterische onzin achterwege waardoor deze net iets beter bekijkbaar was. Toch is het voor mij nog steeds een holle ervaring en doet niet veel om mijn mening over Terrence Malick te veranderen. Tja ik zal de fascinatie voor Malick wel nooit begrijpen...

joolstein

• 10823 messages
  • 8908 votes

68 Thor: Love and Thunder (Film, 2022)

Thema : Blockbuster

125 minuten

Score Totaal = (6700 +125) 6825

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYmMxZWRiMTgtZjM0Ny00NDQxLWIxYWQtZDdlNDNkOTEzYTdlXkEyXkFqcGdeQXVyMTkxNjUyNQ@@._V1_.jpg

In deze tweedeThor–producties van Taiki Waititi hangt Chris Hemsworth nog steeds het lollige watje uit. Van een grootste Godheid is wederom dus géén sprake. En waarom is er eigenlijk gekozen om de twee geiten, Toothgnasher en Toothgrinder zo irritant te laten schreeuwen...? Interessant werd het pas toen de kleur uit de film verdween is verreweg het best in de film. Dat was eveneens het gedeelte waar niet de vervelende eentonige muziek van GNR werd gepromoot. Nee ik kan niet veel met dit...

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

88. 20,000 Leagues under the Sea (1916)

Thema: Oceaan

105 Min.

Score : Totaal = 9384 (9279 + 105)

https://miro.medium.com/max/1400/1*CCAKKys8DEx7gmeDiGwA6A.png

Het bijzondere is dat deze film al meer dan 100 jaar oud is en dat de onderwaterscènes voor die tijd verbazingwekkend zijn. Maar verder vond ik het een warrig verhaal. Het ene moment wordt Prof. Annorax en zijn dochter door kapitein Nemo uit de oceaan gered, springt het over naar het jonge meisje op het eiland, om dan vervolgens over te gaan naar Luitenant Bond die iets met een ballon heeft en terechtkomt op ditzelfde eiland. Trouwens vond ik dat Nemo eruitzag als een vermagerde kerstman die teveel doorgebracht heeft op de Bermuda's met als resultaat een enorm gebruind aangezicht.

2.5*

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

20. O Ano em Que Meus Pais Saíram de Férias, of: The Year My Parents Went on Vacation

Thema: vakantie voor vluchtelingen

1970 + 110 = 2080

Geheugenproblemen, het heeft z'n voordelen: ik zie regelmatig wel eens een film voor de tweede keer waarbij dan op MM tot de verrassende vaststelling kom dat ik er al op gestemd heb.

In dit geval viel dat geheugenprobleem nogal tegen: na een minuut of tien kreeg ik toch een gevoel van herkenning; na een kwartier wist ik wel heel zeker dat ik dit drama al eerder zag.

Maar het is een uitstekende film, dus ik heb 'm met plezier nog eens uitgekeken. 4* blijven, en een copy/paste van m'n commentaar van een jaar of vijf terug:

Het WK-voetbal in 1970 - waar hij helemaal in opgaat - én de politieke toestand op dat moment in Brazilië - waarvan hij nog maar weinig besef heeft - als achtergrond van het portret van een kereltje wiens pubertijd voor de deur staat.

Ouders moeten op de vlucht, zoon kan niet mee en moet bij opa blijven, opa sterft, en de jongen moet bij onbekenden terecht: een dramatisch gegeven, maar met een positieve blik naar buiten gebracht.

Bijzonder sfeervol; traag, maar meeslepend en boeiend; realistisch; en met een portie gezonde humor.

De jonge Michel speelt acteert heel goed, net als de rest van de bende; het meisje, ene Daniela Piepszyk, is helemaal de max.

Heerlijke cinema, het betere werk binnen m'n favoriete genre.

https://www.altfg.com/film/wp-content/uploads/images/ano-em-que-meus-pais-sairam-de-ferias-joelsas.jpg.webp

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

89. Mysterious Island (1961)

Thema: Ballonvaart/Exotisch eiland

101 Min.

Score : Totaal = 9494 (9384 + 101)

https://i.ytimg.com/vi/a-5IqZC1_-Q/maxresdefault.jpg

Ik heb blijkbaar hetzelfde probleem als Boenga. Ik had al de hele tijd het gevoel dat ik deze al eens ooit heb gezien. En inderdaad, toen ik op MM ging kijken, zag ik dat ik hier al eens voor gestemd had. Ach, het was een leuke, avontuurlijke film. Misschien wel wat gedateerd qua effecten. Alhoewel, die reuzekalkoenen waren toch wel grappig om naar te kijken. De reden waarom ik deze wou kijken, was omdat dit een perfecte aanvulling was na de vorige film "20,000 Leagues under the Sea".

3*

Theunissen

• 12266 messages
  • 5513 votes

21. Fall (2022)

Thema: Lekker zonnebaden op meer dan 600 meter hoogte

Speelduur: 107 Minuten

Punten: 2122 + 107 = Totaal 2229

https://cdn.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2022/08/Photo-13-FALL-Lionsgate-1.jpg

Het is jammer dat "Fall" film niet gemaakt is in 3D, want daar zou het uitermate geschikt voor zijn en het zou de film ook nog iets extra's geven.

De thema’s overleven, adrenaline kick, maar vooral de angstige momenten op grote hoogte komen uitgebreid aan bod in deze bijna 100 minuten durende thriller. Ook bevat de film voldoende scènes waarin de klamme handjes tevoorschijn komen en mensen met hoogtevrees zullen geregeld het hoofd wegdraaien. Ik vond het in ieder geval boeiend en spannend om naar te kijken (het tempo is ook vrij hoog), hoewel het natuurlijk vaak niet echt geloofwaardig is. De grote hoeveelheid toevalligheden in het plot en de stupiditeit van de personages stapelde zich namelijk op, waardoor de geloofwaardigheid regelmatig in duigen valt.

Maar al met al heb ik me goed vermaakt met deze boeiende en spannende Thriller, waarbij veel van de scènes echt op hoogte geschoten lijken te zijn. Ik zou deze film dan ook niet aan willen bevelen aan mensen met hoogtevrees. Maar zelfs wanneer je geen hoogtevrees hebt, weet de film vaak duizelingwekkend te zijn met zijn grote hoogtes en goede actie.

P.S. op de foto lijkt het net alsof actrice Grace Caroline Currey zich aan een enorme leuter vastklampt

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

90. Planes, Trains & Automobiles (1987)

93 Min.

Score : Totaal = 9587 (9494 + 93)

https://cinematicrandomness.com/wp-content/uploads/2017/11/Planes-Train-and-Automobiles-FM001-1024x512.png

Uiteindelijk was dit de perfecte film om deze challenge af te sluiten (en op het ronde getal van 90 films te eindigen). Eerst had ik mijn twijfels omdat ik niet zo'n grote Steve Martin fan ben. Ik ben wel een enorme John Candy fan (en bij deze challenge heb ik dan ook 4 films met hem gezien). En ja, het is zo'n film die je enorm op de zenuwen begint te werken omdat echt alles verkeerd loopt. En ja, het slot is enorm melig. Maar toch was dit een heerlijke roadmovie.

3.5*

PS. Bedankt alexspyforever om dit op poten te zetten. Het was een leuke challenge. Ben wel blij dat ik eventjes geen zomer/strand/vakantie/camping/themepark/kermis/roadmovie meer moet kijken Nu is het volop concentreren op de horror-challenge en de klok rond horrors kijken. Joepie

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

31. Club Sándwich (Film, 2013)

Thema: vakantie. zon, zwembad

Totaal: 2937 + 82 = 3019

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2013/ClubSandwich/001.jpg

Bijzonder traag voortkabbelende coming of age. Er gebeurt veel tussen de regels. Ik vond het wel aardig.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

32. Measure of a Man (2018)

Thema: vakantie. zon

Totaal: 3019 + 100 = 3119

https://quinlan.it/upload/images/2018/10/Measure-of-a-Man-2018-Jim-Loach-recensione-932x460.jpg

Measure of a Man speelt zich af in de jaren 70, beslaat een vakantieperiode, is een coming of age-film en heeft onmiskenbaar een sociaal-culturele insteek. Een rustige film met goed acteerwerk en een verhaal dat een ontspannen cadans bezit en niet pretendeert heel bijzonder te zijn, maar juist daardoor zo boeiend is.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

De laatste bijdrage. Voorlopig even genoeg zon en zee gezien! alexspyforever, bedankt. Vanaf nu langzaamaan over naar het echte werk in de Horrorfilm Challenge.

33. Samaritan (2022)

Thema: Blockbuster

Totaal: 3119 + 102 = 3221

https://media.outnow.ch/Movies/Bilder/2022/Samaritan/001.jpg

Samaritan is een leuke superheldenfilm over een uitgerangeerde held. Met Sylvester Stallone in een prima rol.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Deze challenge is natuurlijk niet correct afgesloten zonder eindstand. ER stond geen maat op ikkegoemikke die met 90 films en 9587 minuten met voorsprong heeft gewonnen. Deze winst nemen ze je alvast niet meer af. Gaan we een herhaling zien bij de horrorchallenge? John Milton heb je toch flink afgetroefd alvast maar dit is geen referentiekader aangezien hij als laatste eindigde tenzij ik iemand over het hoofd heb gezien. Podiumplaatsen voor joolstein en Collins waarvoor ook proficiat.

1. ikkegoemikke 9587 (90 films)

2. joolstein 6825 (68 films)

3. Collins 3221 (33 films)

4. alexspyforever 2806 (38 films)

5. Theunissen 2229 (21 films)

6. Boenga 2080 (20 films)

7. Kondoro 1246 (11 films)

8. Hollywood007 649 (6 films)

9. John Milton 431 (4 films)

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik ben boven JM geëindigd!! Holy shit mijn dag kan niet meer stuk

ikkegoemikke

• 3449 messages
  • 4883 votes

Ook bedankt voor het organiseren van deze challenge alexspyforever. Ook al betekende dit ook dat ik een hele lading romcoms heb moeten verwerken. Dit was goenoeg voor de volgende 5 jaar Maar ik moet toegeven dat er ook wel romcom's waren die me wel bevielen.

Ook een overzichtje.

Films die me het meest bevielen :

(500) Days of Summer (2009)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/54000/54288.jpg?cb=1363247820

The Beach (2000)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/4.jpg?cb=1363555868

Kimssi Pyoryugi (2009)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/60000/60282.jpg?cb=1578137299

I Onde Dager (2021)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1140000/1140714.jpg?cb=1634884078

The Young and Prodigious T.S. Spivet (2013)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/88000/88722.jpg?cb=1463824054

¿Quién Puede Matar a un Niño? (1976)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19467.jpg?cb=1656233721

Kikujirô no Natsu (1999)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1321.jpg?cb=1499761995

En deze konden me helemaal niet bekoren :

Wet Hot American Summer (2001)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/22000/22133.jpg?cb=1433610250

Ta Paidia tou Diavolou (1976)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/21000/21174.jpg?cb=1499584990

Club Dread (2004)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/12000/12443.jpg?cb=1376721065

The Terror (1963)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9574.jpg?cb=1372282869

Futureworld (1976)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7972.jpg?cb=1595269468

I'll Always Know What You Did Last Summer (2006)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/33000/33020.jpg?cb=1501414723

Aftershock (2012)

https://weserv.moviemeter.nl/?url=https://www.moviemeter.nl/images/cover/83000/83309.jpg?cb=1374518404

Voila, en nu op naar de horror-challenge. De volgende dagen ga je weinig horen van mij. Ik ga uitgebreid mijn nekspieren laten masseren zodanig dat ze bestand zijn tegen het constant kijken naar horrors

PS. Ik heb gemerkt dat ik een foutje heb gemaakt in mijn volgnummers. Bijgevolg kom ik op een eindtotaal van 91 films

Boenga

• 2628 messages
  • 1532 votes

Apetrots dat ik in de top 10 ben geëindigd...

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.