• 178.145 movies
  • 12.219 shows
  • 33.990 seasons
  • 647.196 actors
  • 9.373.666 votes
Profile

132 jaar film challenge

joolstein

• 10835 messages
  • 8921 votes

67 The Funhouse (1981)

Categorie : Theme Park/Fun Fair

FTV

Punten : 96 min + 10 = 106 min.

Totaal : 6963+106 = 7069

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9759.jpg?cb=1499527688

Een deel van de reden dat kermissen de perfecte setting zijn voor horrorfilm is doordat deze ook werken met snelle schrik en tegelijkertijd je plezier laten hebben. Deze film heeft een indrukwekkende set omdat regisseur Tobe Hooper tijdens het filmen een echt carnaval tot zijn beschikking had. Zo met de locatie, als een tiener-kwartet besluit om de nacht door te brengen in het spookhuis van een kermis, zit het zeker goed. Met de slasher-trend op volle kracht, past deze film verder geheel binnen de formule-richtlijnen van dat slasher-genre. De personages zijn bekende standaard slachtoffers. Je weet aan het begin al wie uiteindelijk de Final Girl gaat worden. Leuk was de opening met de humoristische knipoog naar 'Psycho' (en heel wat meer vrouwelijk naakt) en er was een hommage een Universal monster. Wel was er maar weinig bloed en de moorden zelf waren buiten beeld. Toch waren de monster-speciale effecten wel goed gedaan. Dit was dan ook niemand minder dan Rick Baker, die ook aan An American Werewolf In London heeft gewerkt. Opmerking daarbij is dat de tweekoppige koe die is te zien geen SFX was. Van alle films die begin jaren tachtig probeerden mee te meeliften op de slasher-rage was deze zo slecht nog niet. De decors en verlichting in de film zijn erg goed. Deze film is verder zeer degelijk gemaakt en had een sfeer die me wat deed denken aan die van de oudere horrorfilms uit de jaren '50. Ja hier had ik zeker een vermakelijke tijd mee!

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

89 San Francisco (1936)

Categorie : black/white

115 min. - FTV

Punten : 115 + 12 = 127

Totaal : 9308 + 127 = 9435

Normaal gezien was dit een andere film geweest qua keuze, maar mijn moeder zou heel graag die film eens opnieuw zien. Toch ook maar gekeken uit nieuwsgierigheid, maar het werd een lange zit

https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7953.jpg?cb=1416125558

Zeer langdradige opbouw naar de aardbeving 1906, die hier meer als achtergrond ook fungeert. Het is een muzikale film die het moet hebben van de stem en liedjes van Jeanette MacDonald, maar helaas is dit niet my cup of tea. Bekende acteurs Clark Gable en Spencer Tracy wisten mijn aandacht nog een beetje vast te houden, maar verveling slaat naar enige tijd toch wel toe. Opeens uit het niets komt dan de aardbeving die de driehoeksverhouding wel heel gemakkelijk lijkt op te lossen. Gewoon allemaal te melig qua opzet. 4/10

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

90 Las Garras de Lorelei (1974)
Categorie : Reptiles/Amphibians
80 min. - FTV
Punten : 80 + 8 = 88
Totaal : 9435 + 88 = 9523
https://eplayvid.com/thumbs/the_loreleys_grasp_1974___5a107071b2382.mp4.jpg
Helga Liné als de kille roodharige Lorelei en Silvia Tortosa zijn meteen al twee pluspunten voor deze film.
Liné is perfect gecast als de kille, maar toch verleidelijke Lorelei en Tortosa palmt de kijker in met haar wonder mooie grote ogen. Daarbij zijn er ook nog andere aantrekkelijke dames in de film aanwezig, maar verwacht er wel niet teveel van. Het blijft allemaal heel netjes en soft. Een ander pluspunt zijn de bloederige kills waarbij het hart uit de slachtoffers wordt getrokken. Kort, maar krachtig ! Het verhaal verloopt wat chaotisch, maar weet hier of daar ook wel te verrassen wat je al of niet geslaagd kan noemen. Zo is het moment dat je beseft dat de Lorelei een grot heeft en ook nog andere dames en heren hier aanwezig zijn zonder meer verrassend, maar misschien ook een beetje flauw. Vooral als de jager Tony Kendall daar geraakt, wordt het zelfs wat belachelijk. Maar oké, zeker niet verveeld. 6/10
https://wwreview.piwigo.com/_datas/3/v/p/3vpqqekc90/i/uploads/3/v/p/3vpqqekc90//2018/08/09/20180809201504-7119e713-me.jpg

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

86. Project Gio (2019)

Categorie: Family

87 minuten

FTV

Punten: 87 + 9 = 96

Totaal = 9078 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZDkwNmZlMTAtNGVkMS00NTNkLTkzMDEtMjBjNmIxZTI1ZjVlXkEyXkFqcGdeQXVyMTU1NTc0MzY@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_.jpg

Dit stond op mijn Netflix-homepagina als 3e trending. Nooit iets over gehoord; niets over opgezocht voordat ik de film aanklikte. Waarom Shaky, waarom doe je toch zo'n domme dingen jongen....

Laat ik jullie dit anderhalf uur besparen door een hele korte samenvatting te geven: 0,5*

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

22. Beware! The Blob (1972)

Categorie: Monsters

91 minuten

FTV

Punten: 91 + 9 = 100 punten

Totaal = 2348 punten

https://brianorndorf.typepad.com/.a/6a00e54ee7b642883301b7c899eef0970b-600wi

Okay cheapie horror, maar zijn er betere monsters te bedenken dan The Blob?? Precies dacht ik niet! Eerste en meteen ook laatste regie van Larry "J.R. Ewing" Hagman. Verwacht er niet te veel van, de versies uit 1958 en 1988 zijn beter, maar voor de liefhebbers van The Blob absoluut de moeite waard om een keertje te bekijken!

(4*)

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

87. Beneath (2013)

Categorie: Caves/Underground

89 minuten

FTV

Punten: 89 + 9 = 98

Totaal = 9176 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMTY1NTAyODU4NV5BMl5BanBnXkFtZTgwMTIxMjkyMjE@._V1_SY1000_CR0,0,1487,1000_AL_.jpg

3*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

70. Westworld (1973)
Categorie: Theme Park/Fun fair
FTV, 88 minuten - 97 punten
Totaal: 7777 punten (echt waar!)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1204.jpg?cb=1369861439

Best vermakelijk, maar ook weer geen meesterwerk. Westworld gaat over het gelijknamige pretpark, waar men vakantie kan vieren als een echte cowboy, omringd door niet van echt te onderscheiden robots die functioneren als locals. Het spreekt voor zich dat dit natuurlijk niet goed kan gaan, en de robots op een gegeven moment los gaan. Deze film is van Michael Crichton, en lijkt in veel opzichten ook wel heel erg op Jurassic Park. Het is een cool idee, en de uitvoering is ook best aardig gedaan, maar het kon me toch niet de hele tijd bekoren. Dat het gedateerd is, dat klopt, met een toekomstvisie die toendertijd misschien futuristisch overkwam maar nu juist ouderwets lijkt. Maar dat vond ik op zich niet zo'n ramp, en het had ook wel z'n charme. Maar de aanloop tot er eindelijk wat actie is duurt toch wel heel erg lang, pas in de laatste 30 a 40 minuten begint de actie echt los te komen. En ja, echt verrassend is de film ook niet, al bij het concept van het pretpark kan je eigenlijk direct de grote lijnen van het verhaal uittekenen. Alsnog: behoorlijk goed gedaan en zeker de moeite waard om eens uit de kast te pakken. 3.5*

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

91 Sparrows (1926)

Categorie : silent

93 min. - FTV

Punten : 93 + 9 = 102

Totaal : 9523 + 102 = 9625

https://www.silentfilmstillarchive.com/stills/sparrows076.jpg

Normaal gezien was ik voor een silent van Laurel en Hardy gegaan of The Gold Rush met Charlie Chaplin.

Maar alexspyforever heeft daar een stokje voor gestoken

Dit is pas de tweede film die ik zie met Mary Pickford en ook deze weet mij te boeien. Eigenlijk ben ik wel onder de indruk gezien de tijd dat de film gemaakt is. De sobere setting van het huisje met de moerasgebieden op de achtergrond dat later in het verhaal nog een heel belangrijk item wordt, is een fantastische locatie. Gustav von Seyffertitz speelt een zeer overtuigende slechterik en al die kinderen weten hun rol wel degelijk te brengen. De scènes in de moerasgebieden zijn prima gefilmd en weten zowaar enige spanning te brengen. De ontsnapping met de boot kwam wel minder goed over en de slotscène was aan de melige kant, maar ach...dat zal ook wel met de tijdsgeest te maken hebben. 7/10

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

65. Yummy (2019)

Categorie: Eastern Europe

90 minuten - RW

Punten: 90

Totaal: 90 + 5642 = 5732

https://static.standaard.be/Assets/Images_Upload/2019/12/26/d91f3e0e-258b-11ea-bf6a-a817d4ff7054.jpg?width=1152&format=jpg

En deze kon ik na bijna een half jaar wachten op de DVD eindelijk in de herziening gooien! En wat heerlijk om deze samen met mijn nichtje te kijken. Wat een geluk toch dat ze ook van dit soort horror houdt. Ook zij genoot er met volle teugen van, lekker old school smerig was ook haar conclusie!

We vroegen ons af of de gehalveerde zombie die boven op de foto is te zien echt een vrouw zonder benen was. Dat moest dan wel echt goed getruceerd zijn. Ondertussen weet ik dat de dame Hannelore Vens heet en werkelijk geen benen heeft. Als is ze maar voor een korte tijd in beeld, heel knap gedaan.

Komaan joolstein nog steeds geen interesse?

Collins

• 7294 messages
  • 4311 votes

28. Open Water (2003)

Categorie: Shore/Water

79 minuten - FTV

Punten: 79 + 8 = 88

Totaal: 2762 + 88 = 2850

https://static.cinemagia.ro/img/db/movie/01/03/15/open-water-883265l.jpg?ts=1253269027

De film toont de intense nachtmerrie van twee personages die door een misverstand, verlaten en onmachtig dobberend midden op zee zijn achtergebleven. Film die houterig en amateuristisch van start gaat, maar daarna met een goed basic verhaal dat wordt uitgebeeld met strak en sfeervol camerawerk, echt spannend wordt. De meningen op MM zijn overigens in z'n algemeenheid een stuk minder positief.

Review.

joolstein

• 10835 messages
  • 8921 votes

alexspyforever wrote:

Yummy (2019 Komaan joolstein nog steeds geen interesse?

Yup zombies dus ik had al niet veel interesse. Sorry. Weet niet of de trailer representatief staat voor de rest van de film maar na het kijken ervan deed het me vooral denken aan Nederlandse films. (Acteerwerk en grappen) En je weet hoe goed ik die films kan hebben! Er is dus een grote kans dat de film van mij een onvoldoende gaat krijgen? En dat wilde ik je ook niet aan doen

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

35. Lifeboat (1944)

Categorie: Naval Transport

96 minuten - FTV

Punten: 96 + 10 = 106

Totaal: 4033 + 106 = 4139

Nog steeds niet écht omvergeblazen door een (relatief) vroege Hitchcock maar deze was wel zeker onderhoudend, leuke mengelmoes van personen die allemaal behoorlijk tot goed acteren. Leuk voor tussendoor, zonder meesterlijk te zijn. 3,5*

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

92 2022 Tsunami (2009)

Categorie : Asia

90 min. - FTV

Punten : 90 + 9 = 99

Totaal : 9625 + 99 = 9724

https://img.reelgood.com/content/movie/fe99d12b-04ef-4965-9408-cfb27a12c2f9/poster-780.jpg

Een soort The Day after Tomorrow op zijn Thais , maar dan nog een niveau minder. De aanloop duurt veel te lang en de personages en het verloop zijn gewoon niet interessant om te volgen. Gelukkig wordt de ramp redelijk goed neergezet en komt er voldoende entertainment naar voor. Matige film ! 5/10

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

(quote)

Yup zombies dus ik had al niet veel interesse. Sorry. Weet niet of de trailer representatief staat voor de rest van de film maar na het kijken ervan deed het me vooral denken aan Nederlandse films. (Acteerwerk en grappen) En je weet hoe goed ik die films kan hebben! Er is dus een grote kans dat de film van mij een onvoldoende gaat krijgen? En dat wilde ik je ook niet aan doen

De Lift en Amsterdamned heb je volgens mij een voldoende gegeven. En dat acteerwerk is niet om te zeggen geweldig en valt ook tegen op het vlak van gore en horror. Tenzij dat vooral nostalgiepunten zijn natuurlijk. En qua humor tja daar ben je echt een moeilijke dat weet ik en ik heb het opgegeven om uit te vogelen wat je ligt en wat niet. Troma humor vind je meestal geweldig terwijl ik het dan weer niks vind. Nu zijn er ook wel Troma toestanden en de gore is naar Benelux maatstaven gewoon lekker old school practical, geen CGI of zo. Hollywood007 en nu ook Shaky kunnen dat bevestigen.

Die gore ga je echt niet zien in enige Nederlandse horrorfilm.

Volgens mij zit er ook geen Nederlandse acteur in. Dimitri Vegas heeft een piepkleine rol maar die merk je niet eens op volgens mij.

En ja als je em slecht vindt, ga ik er niet van wakker liggen (misschien andere fans die je gaan villen maar ik niet haha). Maar het is geen Nederlandse horror, het is Belgische, Vlaamse horror met een mengeling van Nederlandstalige en anderstalige (Poolse vooral) cast. Komaan vooroordelen aan de kant

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

93 Hai Phuong (2019)

Categorie : Exploitation

98 min. - FTV

Punten : 98 + 10 = 108

Totaal : 9724 + 108 = 9832

https://pics.filmaffinity.com/Furie-595414443-large.jpg

De drama en actiescènes worden goed gedoseerd en de gevechten zien er goed uit. Ondanks dat het verhaal toch heel wat uitbuitingen aan de kaart brengt, wordt het allemaal wat oppervlakkig uitgewerkt en blijft het verhaal niet echt bij. Zo worden kinderen ontvoerd voor de organen, de vrouwen uitgebuit en de armen worden voor een beetje geld mee geronseld in de hele opzet rond de ontvoeringen van de kinderen. De locaties platteland / stad maken wel indruk wat natuur en drukte betreft. Omdat het niet zo maar een actiefilm is, maar een film met wat inhoud wil ik toch voor een gemiddelde score gaan. 6/10

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

36. Tikhiye Stranitsy (1994)

Categorie: Eastern Europe

77 minuten - FTV

Punten: 77 + 8 = 85

Totaal: 4139 + 85 = 4224

Meh, bijzonder is het zeker maar het deed me weinig. 3* achtig.

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

88. The Darkness (2016)

Categorie: Occult/Paranormal

92 minuten

FTV

Punten: 92 + 9 = 101

Totaal = 9277 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BZDg5ZWY5ODAtOTRkYS00MzRjLTkzZWMtZDIwYzUxNGFiMWVmXkEyXkFqcGdeQXVyNTc0Njg2Mzg@._V1_.jpg

Niks origineels, maar wel heel aardig uitgevoerd. 3*

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

37. Once Were Warriors (1994)

Categorie: Oceania

99 minuten - FTV

Punten: 99 + 10 = 109

Totaal: 4224 + 109 = 4333

Erg harde film, vaak onaangenaam om naar te kijken puur door wat er getoond wordt, sterk maar ongemakkelijk. 4*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

66. Rush (2013)

Categorie: Sport

123 minuten - FTV

Punten: 123

Totaal: 123 + 5732 = 5855

https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/varia/hunt-vs-lauda.jpg?itok=VtTGPyzP

Jammer dat ik deze rivaliteit zelf niet had kunnen meemaken, dit gebeurde 2 jaar voor ik geboren was. Zelf begon ik formule 1 te volgen eind jaren 80 met een andere rivaliteit Senna vs Prost. Ik zie wel overeenkomsten hier waarbij Lauda de duidelijk meer berekende rijder was die 100% leverde voor zijn vak maar enkel snel reed wanneer dat nodig was. Hij was bereid risico's te nemen maar niet ten koste van zijn leven. Dat klinkt heel erg als Alain Prost. Lauda gaf op in de laatste race van 1976, Prost deed hetzelfde in de laatste van 1989 (hij ging zelfs niet van start). Het had hem de wereldtitel kunnen kosten indien Senna had gewonnen en hij zijn zege in Japan alsnog mocht behouden. Prost werd in tegenstelling tot Lauda in 1976 toch nog wereldkampioen met ruime voorsprong (verdiend vond ik het niet, de afhandeling van het hele schouwspel was erg politiek geladen met de grote F1 baas destijds duidelijk pro Prost). Dat neemt niet weg dat Prost net als Lauda een van de beste F1 piloten is aller tijden.

Hunt was dan meer de Ayrton Senna van zijn tijd althans in zijn manier van racen. HIj was wel bereid om grote risico's te nemen. Naast het circuit was Hunt een play-boy: roken, drinken, feesten, vrouwen en seks. Racen was een passie maar leven ernaast nog meer. Senna was daarentegen heel hard bezig met zijn vak (net zo maniakaal als Lauda hier in deze film werd geportretteerd). Het was pas toen hij Gerhard Berger als teamgenoot kreeg bij McLaren dat hij wat losser werd. Ook stapte hij steeds meer af van de benadering om te winnen ten koste van alles. Het was immers niet nodig als je al de snelste was de tegenstand op meer dan een minuut te rijden. Dat levert immers niet meer punten op dan anders.

Voor Hunt zou het uiteindelijk bij 1 wereldtitel blijven en er zal zoiets blijven hangen van ja wat als Lauda nu niet dat verschrikkelijke ongeval had op de Nurburgring. Was Hunt dan nog steeds kampioen geworden? Maar er is zo vaak als, wat als Senna niet zoveel pech had gehad in 1989 terwijl Prost haast nooit wat leek te overkomen? Wat indien Nigel Mansell geen klapband had gekregen in de laatste race van 1986, had Prost dan nog steeds gewonnen? En wat als Senna niet was omgekomen in Imola in 1994, was Schumacher dan ook wereldkampioen geworden en had hij achteraf de punten mogen houden toen zijn wagen bleek te beschikken over illegale traction control? Lauda en Hunt stopten met F1 eind jaren 70. Lauda kwam terug in 1982 (bij McLaren waar Hunt zijn successen) en zou nog een derde wereldtitel winnen met Prost als teamgenoot die zijn grootste rivaal was. Hunt deed nog enkele schuchtere pogingen voor een comeback oa in 1980 bij McLaren toen Prost wegens blessure een race moest missen. Omdat Hunt echter teveel geld vroeg koos Mclaren-bass Ron Dennis voor nobele onbekende Stephen South (die jammer genoeg niet veel later in een andere racecategorie een ongeval kreeg die zijn racecarrière beëindigde). Hunt genoot van het goede leven, behield zijn grote mond vooral als hij F1 races becommentarieerde. Zo heeft hij altijd een zekere haat gehad tegenover Italiaan Riccardo Patrese wie hij verantwoordelijk achtte voor het ongeval dat uiteindelijk tot de dood van Ronnie Peterson zou leiden. Stuur die ouwe Patrese toch met pensioen zei Hunt nog in 1993, hij was vorig jaar al zo traag in vergelijking met teamgneoot Mansell (die zijn enige wereldtitel won met veel voorsprong). Er klonk toch ergens wel verbittering en hij zou in hetzelfde jaar sterven slechts 45 jaar oud. Lauda wiens leven in 1976 aan een zijden draadje hing (dat gedeelte van de priester in de film is echt waar) zou tot het einde van zijn dagen (2019) in de racerij blijven oa als teammanager van Jaguar en ook een belangrijke rol bij Mercedes. Ik mocht die ouwe wel, ook hij zei meestal zijn gedacht. Koel en ernstig aan de ene kant, maar wel respectvol en met humor (wellicht geleerd van rivaal Hunt). Zijn meest befaamde uitspraak was wellicht toen hij zei dat het besturen van een F1-wagen zo makkelijk was geworden dat zelfs een aap het zou kunnen. Zij de mannen van toen met manuele transmissie dat was andere koek. Dit was toch een beetje in het verkeerde keelgat geschoten bij enkele rijders. Doe jij het dan maar eens als het zo makkelijk is? Dus Lauda ondertussen vijftiger zei: 'monkey says, monkey does' en reed enkele ronden met de F1 Jaguar van zijn eigen team.

Ok nu moet ik natuurlijk nog iets zeggen over de film zelf. Er zitten wat fouten in. Zo startte Lauda zijn F1 carrière niet bij BRM maar bij March. Ook de uitslagen in het jaar 1976 kloppen niet altijd, de Britse GP werd niet door Hunt gewonnen. HUnt en Lauda waren wel degelijk vrienden naast het racen terwijl de film doet uitschijnen dat ze een grondige hekel aan elkaar hadden ook in het privé-leven.

Nu dat terzijde denk ik wel dat de film het verhaal op een boeiende manier vertelt. De acteurs lijken ook veel op de echte Hunt en Lauda en spelen hun rol erg goed. Als liefhebber blijven de meest interesante beelden natuurlijk de race footage. Zo thrilling als Grand Prix uit de jaren 60 wordt het evenwel niet. Beste gedeelte is het ongeluk en de nasleep ervan, dat is wat mij betreft het meest pakkende. Het moment waarop Lauda besluit om uit de race te stappen terwijl er niets mis is met zijn wagen, toont aan dat hij inziet dat er meer is dan racen alleen. Hij heeft een vrouw waarvan hij houdt, sterke scène. De film wil in tegenstelling tot de Senna film (Senna de held en Prost de slechterik) de ene niet meer sympathiek maken dan de ander al was ik altijd al meer voor Lauda. Beide krijgen een kans om positieve en negatieve kanten te tonen. Niet zo pakkend als de Senna film evenwel.

https://img.gptoday.eu/x/artlg/56b0cf83e94a6a18c09f67f369668cba48adcdf8d5a17.jpg

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

23. Unrelated (2007)

Categorie: Female protagonists

100 minuten

FTV

Punten: 100 + 10 = 110 punten

Totaal = 2458 punten

https://i1.wp.com/projectedfigures.com/wp-content/uploads/2019/09/Unrelated.jpg?fit=1000%2C563&ssl=1

En daar zit je dan alleen in Italië op vakantie met 2 gezinnen. Anna gaat ook liever om met de jongeren dan met haar schoolvriendin en haar neef. Zo langzamerhand verslechteren de onderlinge verhoudingen. Dit soort vakantietaferelen zullen iedereen wel bekend voorkomen, beetje een film voor vrouwen van middelbare leeftijd, maar in het genre nog best aardig door de broeierige vakantiesfeer.

(3*)

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

94 De Overgave (2014)

Categorie : Benelux

96 min. - FTV

Punten : 96 + 10 = 106

Totaal : 9832 + 106 = 9938

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/xhVSY0Xad2GEaLjIr7sMWAS4nxK4C4-ZZK7lRAYmivcc40Cs71il9Kk0zPVxT4_jp0lVKVLj8E63WebByQfRMyBoTrOl5bgnjzHPcSILeqP_9KLqrVb6mhPKr5jBYD0tsNb7glFgI8JVsG86ZwYskL-JE-WPr1rVOQ1g6KKxFCWSd9C3iQ

Wat een belachelijke score hier...neen, zo slecht is de film zeker niet.

En dat is vooral te danken aan de charmante, aantrekkelijke Sheena Tchai die een leuke sexy prikkelende dame speelt. Het verhaal stelt niet veel voor, gewoon een romantisch verhaaltje gekruid met wat lichte erotische scènes. Op zich niks mis mee, het kijkt allemaal wel vlotjes weg. Het verhaal laat de kijker lang in het ongewisse: is de hele opzet gewoon een spel of toch de werkelijkheid of een film in een film of misschien nog iets anders?

En de gedachte achter de vraag waarom zoveel vrouwen het boek lezen en dat ze niet kunnen duiden waarom ze het goed vinden en daarbij de link naar acteur Erik ( Rick Engelkes ) houdt de film voldoende interessant, al moet je hier nu ook niet teveel van verwachten. Het is vooral Sheena Tchai die de film nog enigszins redt. 5/10

https://pbs.twimg.com/media/BttVOTYIAAAt0lP.jpg

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

71. Inferno (1980)
Categorie: giallo
FTV, 107 minuten - 118 punten
Totaal: 7895 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6669.jpg?cb=1523051604

Giallo is een genre dat me eigenlijk nooit helemaal overtuigt. Ja, er is vaak veel te genieten - en dat is bij Inferno zeker aan de hand. Het verhaal is wat warrig, maar geeft wel een hele fijne mysterieuze sfeer waar ik wel van houd. En dit is visueel echt een pareltje, met felle opvallende kleuren en mooie locaties. Zeker tegen het einde als ook de heks tijdens het begin van de brand acte de presence geeft ziet het er geweldig uit. Gelukkig gaat Inferno wat meer richting van mysterieus, bovennatuurlijk verhaal in plaats van de dertien-in-een-dozijn slasher die ook vaak voorbij komt. Maar alsnog blijft het een nogal lange zit die wat mij betreft te lang nergens heen gaat. Gelukkig kan je ondertussen wel van de plaatjes genieten. 3.0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

67. From a House on Willow Street (2016)

Categorie: Africa

90 minuten - FTV

Punten: 90 + 9 = 99

Totaal: 99 + 5855 = 5954

https://i0.wp.com/www.horrorsociety.com/wp-content/uploads/2017/03/2-3.jpg?resize=601%2C326&ssl=1

De meeste mensen die een reactie hebben neergeschreven vonden de film niet zo slecht. Toch heeft de film een gemiddelde waardering onder de 5/10 zowel hier als op imdb. De turkey-status vind ik ook wel degelijk terecht. Buiten gore en donkere setting heeft deze film voor mij niets te bieden. Het plot is gewoon een rommeltje, de karakters totaal niet interessant, acteerwerk ook weinig overtuigend. Als de bedoeling was om een spannende en serieuze film te maken is dat dan toch wreed mislukt in mijn ogen. Toegegeven een horror van Afrikaanse bodem heeft wel iets exotisch ook al is het Zuid-Afrika waar er blijkbaar vooral blanke mensen wonen. Maar dit voelt in geen enkel opzicht Afrikaans aan. Ik had eerder al opgemerkt dat horror uit een gebied waar je het niet verwacht kennelijk bonuspunten oplevert bij sommige kijkers. Neen, dit is letterlijk en figuurlijk een draak.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

72. The Hospital (1971)
Categorie: Hospital
FTV, 103 minuten - 113 punten
Totaal: 8008 punten

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/15/Hospital_cover.JPG

Ik zie het ook niet helemaal in deze film. Ongetwijfeld zal het toendertijd een scherp tijdsbeeld hebben neergezet, en The Hospital heeft ook een Oscar voor het scenario gekregen. Maar ik kon daar helaas dus niet zoveel mee. Ik vind het vooral een overdreven lang, niet zo boeiend portret van een chaotisch ziekenhuis en een dokter in midlifecrisis, waar door een malloot met godsdienstwaanzin een verdachte hoeveelheid mensen het loodje leggen. Niet dat dat echt een spannende whodunnit oplevert of zo, het is vooral een excuus om wat gebeurtenissen in een stroomversnelling te laten komen. Goed geacteerd, dat wel, maar ik zie het punt van de film gewoon niet zo. Ik lees dat het een satire en een zwarte komedie schijnt te zijn, maar daar heb ik allebei dan bar weinig van meegekregen. 2.0*

Noodless

• 10042 messages
  • 6178 votes

95 Bloodshot (2020)
Categorie : SF
109 min. - FTV
Punten : 109 + 11 = 120
Totaal : 9938 + 120 = 10058
https://www.entertainmenthoek.nl/wp-content/uploads/2020/01/83473489_2657903250912144_7043238691715678208_o.jpg
Degelijke sciencefictionfilm die bol staat van vernuftige technologische hoogstandjes en goede actiescènes.
Het verhaal lijkt toch wat meer te zijn dan het op het eerste zicht doet vermoeden. Het idee om wraakgevoelens iedere keer in te zetten om iemand te vermoorden is leuk gevonden. Een film die evenwel niet zal bijblijven, maar gewoon entertainment biedt. 6/10

PapaBeartje

• 709 messages
  • 1112 votes

48. It's a Wonderful Life (1946)

Categorie: 1940s

130 minuten

FTV

Punten: 130 + 13 = 143

Subtotaal: 5769 + 143 = 5912 punten

Persoonlijke filmwaardering: 4☆

It's a wonderful laugh! It's a wonderful love!

https://www.kcbx.org/sites/kcbx/files/styles/medium/public/201612/it_s_a_wonderful_life_family_scene_0.jpg

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

73. Inganui Shigan (2018)
Categorie: Quarantined/Isolated
FTV, 122 minuten - 134 punten
Totaal: 8142 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1117000/1117858.jpg?cb=1537104729

Ik ben niet zo heel bekend met de recentere films van Kim Ki-Duk - al staat Pieta al wel een tijdje op de watchlist. Nu eerst deze maar eens. De vergelijking met Mother! is al vaak gemaakt, en terecht, en daar wil ik ook nog wel een vleugje Lord of the Flies aan toevoegen. Een groep mensen gaat op reis op een oorlogsschip, met allerlei typetjes: een groep gangsters, een politicus, een paar hoeren, oplichters, een aantal onschuldige stelletjes, en een excentrieke oude man. Al vanaf het begin escaleert het met intimidatie en een nacht vol verkrachting maar het gaat pas echt los als het schip op magische wijze in de lucht gaat zweven, en de strijd om eten, macht en controle zorgt voor uitbuiting, doodslag, kannibalisme en het systematisch uitmoorden van hele groepen mensen. Kortom, het is een niet zo hele subtiele allegorie op de mensheid, over macht en machtsmisbruik, maar in deze verder aartsdonkere en bruut gewelddadige film (het is geen vrolijke jongen, die Kim Ki-Duk) zijn er toch ook nog wel wat lichtpuntjes te herkennen, over nieuw leven en de mogelijkheid om tussen alle ellende en verderf (en bevrijd van de onderdrukking) toch wat moois te maken. Al eindigt het toch wel weer met een behoorlijke downer als de zoon van Eva toch ook weer net zo'n gewelddadige, verkrachtende eikel gaat worden als de gangsters. Best aardig, maar de oudere Kim Ki-Duk is toch meer naar m'n smaak. 3.0*

Shaky

• 3736 messages
  • 13046 votes

89. Away & Back (2015)

Categorie: Rural Area

96 minuten

FTV

Punten: 96 + 10 = 106

Totaal = 9383 punten

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BMzQ0NzU2OTcxN15BMl5BanBnXkFtZTgwNDA2ODg5MzE@._V1_SY1000_SX1500_AL_.jpg

Zoetsappig dertien in een dozijn filmpje van Hallmark dat nergens interessant wordt. Zitten hier en daar wat mooie beelden in van de natuur en het wordt allemaal wel lief gebracht. Ik hoef deze zeker niet nog een keer te zien, maar een 5,5 kan ik er nog wel met wat goodwill uitpersen: 3*

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

74. The Summit (2012)

Categorie: Disaster

FTV, 95 minuten - 105 punten

Totaal: 8247 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/95000/95881.jpg?cb=1378309482

Behoorlijk indrukwekkende documentaire over een rampzalige periode in de klimgeschiedenis, waarbij over een dag of twee in totaal 11 bergbeklimmers de dood vonden nabij de top van de K2. Dat het beklimmen van dit soort bergen een levensgevaarlijke activiteit is, moge duidelijk zijn; de onbereikbaarheid en de bijna fysieke onmogelijkheid om hulp te kunnen krijgen maken de speelruimte minimaal. En überhaupt kan je ook gewoon botte pech hebben, (ijs)lawines zijn onvermijdelijk. En als dan op een op zich prachtige klimdag een aantal expedities een poging naar de top wagen, gaat het mis voor velen - door een combinatie van matige voorbereiding, summit fever waardoor ze later dan verstandig toch nog naar de top gaan, en soms ook gewoon puur ongeluk komen velen in de problemen, met voor 11 man fatale gevolgen. De focus is vooral op de Ier Ger McDonnell, en de onzekerheid over hoe hij nou precies aan z'n einde is gekomen, en hierbij zijn ook prominente rollen voor Wilco van Rooijen en Cas van de Gevel. Er wordt veel getoond en veel gepraat over hoe de beklimming en vooral de afdaling in z'n werk ging. Prachtige beelden ook, waarbij helaas de reconstructies van sommige situaties nogal uit de toon vallen en wat amateuristisch aandoen. Desondanks een behoorlijk interessante docu, ook gezien het onderwerp. 4.0*

joolstein

• 10835 messages
  • 8921 votes

68 True Fiction (2019)

Categorie : Canada

FTV

Punten : 94 min + 9 = 103 min.

Totaal : 7069+103 = 7172

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1126000/1126417.jpg?cb=1568652551

Braden Croft, de schrijver en regisseur van deze film was ook betrokken als tweede man, bij What Keeps You Alive (2018) Die film draaide om een soort kat-en-muis-spel en dat is eveneens het geval bij deze. Het is verder wel een aardige psychologische thriller die wat leent uit andere horror/thrillerfilms. Het speelt met de vraag; Wat is echt en wat niet? Naast die vraag, zitten er ook een paar wendingen in de film en op sommige momenten waren die best verwarrend. Ook is de conclusie een beetje dubbelzinnig en je kunt het op een aantal manieren interpreteren. Het acteerwerk was best goed en hoofdpersonage Avery Malone wordt zeer overtuigend gespeeld door Sara Garcia (TV Serie Reign) Ik vond het een onderhoudende film, alhoewel er geen al te grote wending zijn om je een ah-ha-moment te geven. Gaat het ook niet voor de goedkope schrik. Een prima, nette film!

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.