• 177.899 movies
  • 12.202 shows
  • 33.970 seasons
  • 646.886 actors
  • 9.369.980 votes
Profile

Apocalypse Now vs. The Deer Hunter vs. Platoon vs. Full Metal Jacket

Hier de vier (volgens de meeste) beste Vietnam-films. Ik wil er een soort wedstrijdje van maken. In de volgorde van nummer 1 (winnaar) naar nummer 4, in die volgorde ga ik de films kijken. Stem je bijvoorbeeld voor Apocalypse Now, maak dan een bericht met: 1-0-0-0. In tegenstelling tot de Knock-Outs, graag erbij zetten waarom.

Minotaures

• 7810 messages
  • 2534 votes

0-0-1-0

Platoon spreekt me gewoon meer aan qua actie, verhaal en personages.

Oorlogsfilms, mijn minst favoriete genre, maar deze films springen er toch uit:

1-0-0-0

Apocalypse Now: het uitzichtloze, de krankzinnigheid, de 'horror'

The Deer Hunter: 2de helft van film vond ik OK

Platoon: sus en zo maar film bevat mooiste stukje dramatische muziek dat ik ooit gehoord heb: Adagio for Strings van Samuel Barber (check it out op youtube). Muziek dat recht naar je ziel gaat, krijg er nog altijd kippevel van.

Full Metal Jacket: 1ste helft van film (bootcamp) vond ik goed, nadien bergafwaarts...

Miron

• 744 messages
  • 74 votes

1-0-0-0

Alle vier verdienen ze in mijn ogen 4,5 sterren maar Apocalypse Now stijgt er toch ver bovenuit.

Simpelweg wegens de fantastisch gestoorde sfeer en prachtige beelden.

2-0-1-0 dus

Number23

• 8638 messages
  • 5676 votes

2-0-2-0

Platoon is toch een fantastische film.

Deer Hunter niet altijd even makkelijk.

Apocalypse Now verdient herziening.

Full Metal Jacket sterke 2e plaats

tal1b

• 2596 messages
  • 2329 votes

Platoon, is legendarisch goed, klasieker die je kan blijven kijken, heb die zelf 20 x gezien.

Rest ook zeer zeker goed, niks mis mee!

2-0-3-0

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

2-0-3-1

Full Metal Jacket, omdat hij op mij als het meest geloofwaardig overkomt. Hij mist ook de langdradigheid van The Deer Hunter, het simplisme van Platoon en het onwerkelijke van Apocalypse Now. Het is de meest aangrijpende van de vier films, al zijn ze allemaal wel een kijkbeurt waard en moet ik Deer Hunter nodig herzien.

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5066 votes

Met Full Metal Jacket kon ik het minst. De eerste helft vond ik bijna gimmick-achtig en weinig subtiel, de tweede helft best spannend, maar bleef me niet bij. Platoon is het meest een conventionele oorlogsfilm en daardoor wat minder uniek. The Deer Hunter is al gedurfder door het voor en het na te laten zien, maar niet helemaal in evenwicht. Ik ga voor Apocalypse Now, De film de oorlog het meest voelbaar maakte voor me. De rest van de wereld is ver weg, het leven in een uitzichtloze nachtmerrieachtige cocon.

3-0-3-1

MaartenF

• 112 messages
  • 2426 votes

4-0-3-1

The Deer Hunter heb ik als enige nog niet gezien. Full Metal Jacket is een sterke film, maar ik vind hem nogal wisselvallig. De eerste helft is fantastisch: het is zowel grappig als aangrijpend. De tweede helft is echter een stuk minder dan de eerste helft. Ook voelde de film voor mij nogal fragmentarisch aan.

Voor mij zijn de twee beste Vietnam-films Platoon en Apocalypse Now. Ik kies hierbij voor Apocalypse Now. De eerste keer dat ik hem zag vond ik hem nogal vaag, maar bij de tweede kijkbeurt zat ik van begin tot eind in een bizarre trip waar ik maar niet uitkwam. Audiovisueel is het een van de beste films ooit, die daarnaast barst van onvergetelijke en aangrijpende scenes. Neem nou de intro, de helikopteraanval met Kilgore of de Do Lung brug: prachtig! Een film die op een erg goede manier de waanzin van de oorlog aantoont.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

In volgorde van goed naar slecht.

Platoon: de perfecte psychologische downfall van een oorlog.

Apocalypse Now: vooral op poëtisch en spiritueel gebied erg sterk. Met uiteraard een heel sterk eerste half uur. Daarna is het vooral een trip die je ondergaat die steeds duisterder en vreemder wordt.

Full Metal Jacket: Geniaal eerste deel, minder tweede deel. Met een betere verhouding was de 4,5* wel makkelijk behouden.

Deer Hunter: Behoorlijk saai eerste deel met daarna een sterk einde. Met als hoogtepunt het (Vietnamese) roulettespel.

4 grootmachten, maar baas boven baas.

Ik geloof dat dit de stand is: Apocalypse Now - Deer Hunter - Platoon - Full Metal Jacket

4-0-4-1

Voor mij: 4,5* - 5,0* - 4,0*/4,5* - 4,0*

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

4-0-5-1

Platoon

yeyo

• 6351 messages
  • 4613 votes

The One Ring wrote:

Full Metal Jacket, omdat hij op mij als het meest geloofwaardig overkomt. Hij mist ook de langdradigheid van The Deer Hunter, het simplisme van Platoon en het onwerkelijke van Apocalypse Now. Het is de meest aangrijpende van de vier films, al zijn ze allemaal wel een kijkbeurt waard en moet ik Deer Hunter nodig herzien.

Dat verbaast me enigszins. Hoewel ik Full Metal Jacket ook veruit de beste van de vier vind, is het allesbehalve een film die ik om zijn geloofwaardigheid bewonder. AC1 verwoordde het al goed bij het topic van de film zelf:

AC1 wrote:

En toch, of het nu om Lolita of Full Metal Jacket gaat, in een Kubrick film zit altijd wel een ironische, georchestreerde, geposeerde, gestileerde, zelfbewuste, onnatuurlijke verteltoon. Daar moet je nu eenmaal van houden. Als iemand een sobere, realistisch aanvoeldende documentaire stijl verwacht, dan ben je toch bij Kubrick nooit aan het goede adres.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Geloofwaardigheid hoeft niet hand in hand te gaan met een documentairestijl. Natuurlijk is Full Metal Jacket gestileerd, maar nog lang niet zo gestileerd als Apocalypse Now. Het heeft iets met toon, gevoel en realisme in het verhaal en de personages te maken. Apocalypse Now is bijna mythologisch en surrealistisch. The Deer Hunter en Platoon zijn dan weer vet emotioneel, waarbij The Deer Hunter ook gebruik maakt van historische incorrectheden (de Russische roulette) en Platoon kiest voor een simplistische structuur waarin de twee sergeanten in duidelijke tegengestelde rollen worden ingedeeld. De afstandelijkheid van Kubrick is wat geloofwaardig en zelfs de onnatuurlijkheid benadrukt het waarschijnlijk onnatuurlijke gevoel om daar in Vietnam te zijn als Amerikaanse soldaat. Dit zonder te vervallen in de gekkigheid van Apocalypse Now.

Dit is overigens allemaal geen kritiek op die andere films, maar meer om aan te geven waarom ik vermoed dat Full Metal Jacket het meest representatief is voor hoe het er in de oorlog aan toe ging. Apocalypse Now heeft volgens mij niet op de eerste plaats het doel realistisch te zijn.

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

4-0-5-2 ( Full Metal Jacket )

01 - 3,5* Full Metal Jacket

02 - 3,5* Platoon

03 - 3,0* The Deer Hunter

04 - 2,5* Apocalypse Now

Raar eigenlijk dat Apocalypse Now zo laag scoort bij mij, want ik ben het volkomen met Starbright Boy eens als hij zegt dat Apocalypse Now de meest beklemmende oorlogsfilm is, omdat hij zich ver weg van de normale wereld afspeelt. Voor mij is het de film met het grootste potentieel, helaas keihard onderuit gehaald door een vervelende, uit de roes halende ontmoeting met de Fransen en een zwaar teleurstellend laatste half uur.

Ik had liever gekozen uit Idi i Smotri of Black Hawk Down, maar dat zijn natuurlijk geen Vietnam films.

rensie32

• 4359 messages
  • 1768 votes

5-0-5-2 (Apocalypse Now)

01. 5,0* - Apocalypse Now

02. 4,0* - Full Metal Jacket

03. 3,5* - Platoon

04. 3,0* - The Deer Hunter

Apocalypse Now wint deze contest wat mij betreft met afstand. De beklemmende sfeer, de prachtige setting en de muziek maakt deze film tot een hele bijzondere surrealistische ervaring.

Nog bedankt voor het verplaatsen van dit topic naar ''Filmgames''. Het is hier inderdaad meer op z'n plaats dan bij toplijsten & favorieten.

Pirmais

• 802 messages
  • 0 votes

5-0-5-3

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

5-1-5-3

Moeilijke keuze, maar toch gegaan voor The Deer Hunter. Deer Hunter, Platoon en Full Metal Jacket krijgen van mij allemaal 4.5* sterren, dus het ligt dicht bij elkaar. Toch maar gegaan voor The Deer Hunter omdat die nog iets beter het leed van Vietnam kan weergeven, terwijl de 2 andere iets luchtiger zijn (voor zover dat gaat bij een oorlogsfilm). Buitenbeentje is toch Apocalypse Now (3.5*) dat wel z'n mooie momenten kent, maar evengoed mindere. Ik ben al geen favoriet trouwens van Marlon Brando wiens overroepen monoloog me helemaal niet kon bekoren. Geen slechte film, maar voor mij de mindere van de vier.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

5-1-5-4

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

6-1-5-4

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

6-1-6-4

Finisterra

• 15532 messages
  • 4688 votes

7-1-6-4

AGE-411

• 10342 messages
  • 750 votes

8-1-5-4

Grote voorsprong

stfuympos

• 13359 messages
  • 731 votes

AGE-411 wrote:

8-1-5-4

Grote voorsprong

De slechtste van de vier.

Number23

• 8638 messages
  • 5676 votes

AGE-411 wrote:

8-1-5-4

Grote voorsprong

Juiste stand is 8-1-6-4

W.M.J.M

• 4041 messages
  • 2902 votes

8-1-6-5

MatthijsGr00t

• 14031 messages
  • 1342 votes

9-1-6-5

schram101

• 16683 messages
  • 2293 votes

42 - Apocalypse Now

64 - Full Metal Jacket

80 - Platoon

88 - The Deer Hunter

Grappig om te zien dat de stand precies is als de stand in de top250

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

The One Ring wrote:

Full Metal Jacket, omdat hij op mij als het meest geloofwaardig overkomt.

Meest sensatiebeluste van de 4, samen met Platoon natuurlijk.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.