• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.851 votes
Profile

Knock-Out: Europese Cinema (2010)

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

8-4

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

8-5 laten we hopen dat in er ieder geval een Europese regisseur wint ...

Glacius

• 4297 messages
  • 3031 votes

8-6

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

9-6

gecko

• 490 messages
  • 1658 votes

9-7

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Kubrick is wel een Amerikaanse regisseur, maar hoort gewoon bij de late Britse new wave in die periode, net zoals Joseph Losey. Niks Amerikaans aan die films.

rensie32

• 4359 messages
  • 1768 votes

10-7. Beide top-10 film

maxcomthrilla

• 15578 messages
  • 2842 votes

10-8

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Querelle wrote:

Niks Amerikaans aan die films.

Niet erg bekend met het Britse werk uit die periode, toch kan ik de opzichtige (potsierlijke) shock en stilering van Kubrick niet echt linken aan Europese cinema. Zie er zeer duidelijk de hand van een Amerikaan in, al kan het best dat ze dat in GB toen tijdelijk overgenomen hebben.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Vind het toch wel iets weg hebben van Blow up en surrealistische europese cinema. Vind er juist helemaal niets Amerikaans aan. Beethoven, engelse accenten, de ouders, de premier, kostscholen etc. Allemaal 100% brits/Europees. Design is ook heel erg swining Londodn (Austin Powers) Shock zit ook in het Performance (1970) en andere gansterfilms uit die tijd.

Production design, cinematografie, boek, acteurs, allemaal brits.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Amerikaanser dan andere Europese landen misschien, maar toch echt typisch Brits.

Britse New wave ging gelijk op met de Franse New wave en lijkt vooral beinvloed te zijn door David Lean, Michael Powell en Carol Reed. Vind Kubricks werk uit die periode het meest aansluiten bij die laatste twee. Zijn Amerikaanse films voelen echt anders aan. Ook omdat hij veel minder zijn eigen ding kon doen.

.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Blow up vind ik ook heel erg Brits. Antonioni vind ik ook niet typisch Italiaans, en hij paste net zoals Kubrick altijd heel erg de stijl op het onderwerp en de locatie aan.

[Preketero]

• 8531 messages
  • 2450 votes

10-9

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

10-10

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Vergelijk A Clockwork Orange maar eens met O Lucky Man en If.. En in mindere mate het vroege werk van Roeg en Russell. Vooral gebruik van licht, montage keuze en uitgesprokenheid vallen op.

Amerikaanse cinema op dat moment was heel divers en heeft ook een veel geleiderlijkere overgang naar moderne cinema gemaakt. en was qua stijl veel minder uitgesproken.

Apollinisch

• 21297 messages
  • 0 votes

10-11

FillumGek

• 8987 messages
  • 3398 votes

10-12

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Onomkeerbaar heeft gewonnen.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Haha komisch dit .

Threeohthree

• 5557 messages
  • 2931 votes

LF enrage incomming!

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Fanboys gefeliciteerd. Simpele direct cinema wint het van de filosofische diepgang. Ach, het blijft een polulariteits contest waar de smaak van de massa (jeugdig fanatisme) prevaleert.

Cosoco

• 10908 messages
  • 5185 votes

Och diepgang... dan kan je beter het boek lezen.

En LF zal juist blij zijn, trots dat hij het juist had voorspeld.

Onderhond

• 87592 messages
  • 12836 votes

ACO is anders redelijk plat voor iets wat filosofisch diepgaand hoort te zijn. Wat mij betreft qua opzet gelijkaardige films, alleen weet Irréversible het wél waardig uit te werken.

Reinbo wrote:

Ach, het blijft een polulariteits contest waar de smaak van de massa (jeugdig fanatisme) prevaleert.

Daarom dat ACO in de finale staat

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

De tijd maakt alles kapot... Nou en?

Vind ik de discussie over de maakbaarheid van de mens en de bijkomende morele kwesties een veel interessantere. Daarnaast behandeld ACO nog veel meer interessante thema'sen Irreversible? Het is vooral ongeleide woede. Kan er verder weinig mee.

Co Jackso

• 21924 messages
  • 2791 votes

Ik heb niet eens kunnen stemmen

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Co Jackso wrote:

Ik heb niet eens kunnen stemmen

Wel een beetje opletten hè

Het had eigenlijk net zo goed anders kunnen lopen. Ligt er maar net aan wie er online is.

orbit

• 12092 messages
  • 0 votes

Vond Irreversible visueel prachtig gemaakt, maar diepgang mist het ten ene male en het staat echt als Emiel Ratelband tegenover Wittgenstein qua vergelijking met ACO. Maargoed, ACO staat al op zoveel filmlijstjes bovenaan dat ik Irreversible de overwinning wel gun

Lord Flashheart

• 6454 messages
  • 2375 votes

De meest treurige knock-out winnaar aller tijden. Zoals ik al zei: een kopie van de laddercompetitie. Nieuw (21ste eeuw), Frans, art-house, excessief geweld, een schuddende camera en illbient herrie: meer is er niet nodig om de MTV-generatie gelukkig te stemmen.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Volgens mij doen de meeste het juist hierom, de reactie .

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.