• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.274 votes
Profile

Eendagsvliegen / niet waargemaakte belofte (regisseurs)

starbright boy (moderator films)

• 22396 messages
  • 5068 votes

Met hired hand bedoel ik vooral dat de persoonlijkheid in de films van die makers nu zo goed als ontbreekt.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

starbright boy wrote:

Met hired hand bedoel ik vooral dat de persoonlijkheid in de films van die makers nu zo goed als ontbreekt.

Dus een krankzinnige lijst met namen. En dan heb ik het vooral over Richard Kelly, M. Night Shyamalan, Christopher Nolan en Thomas Vinterberg. Stuk voor stuk regisseurs die hun nek uitsteken met gedurfde 'eigen' projecten.

Ik noem één voorbeeld. The Happening werd door critici en de massa compleet de grond ingeboord. Begrijpelijk? Nee. Want Shyamalan houdt in de The Happening juist het publiek een spiegel voor. Tja, en heel veel mensen willen en kunnen dit niet natuurlijk niet zien / accepteren. Zie ook dit bericht.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Nolan gedurfd? Het moet echt niet gekker gaan worden.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Ooit wel, als in ooit toen hij Following maakte. Die tijd is helaas voorbij.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Dat zijn debuutfilms wel vaker, en door following te noemen is dat een bewijs dat ie hier terecht genoemd wordt.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

jep, zeker.

Number23

• 8638 messages
  • 5677 votes

Jullie vinden Nolan echt een van de regisseurs die de belofte niet kon waarmaken?? Nou dan moet ik Following dan maar eens gaan kijken, want hij is favorietje van me

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Naomi Watts wrote:

Nolan gedurfd? Het moet echt niet gekker gaan worden.

Waar liep het dan fout / verkeerd bij Nolan?

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Verhoeven wrote:

(quote)

Waar liep het dan fout / verkeerd bij Nolan?

Niets mis met hem als hollywood regisseur maar gedurfd vind ik zijn oeuvre allerminst. Vooral erg veilige blockbusters.

niethie

• 7319 messages
  • 7240 votes

Vincent Gallo *AKA: de man met het grote ego* natuurlijk!!! Zo'n zalig debuut afleveren, dit opvolgen met een fikse misser, hiervoor een paar flinke bakken stront over je heen krijgen en vervolgens weinig meer wat van horen in filmland, jammer hoor!

Moodysson misschien? Vind zijn experimentele werk geweldig, maar het zal voor velen ook wel als een flinke dolk in de rug hebben gevoelt toen ze na Lilja destijds zijn nieuwste gingen bekijken! Zelfde geld voor Solonds (na Happiness) trouwens. Verder? Sja het zijn er zoveel! Larry Clark die na een geweldig debuut ook maar wat aanprutst. En, geen fan, maar Orson Welles natuurlijk! Vader en dochter Coppola niet te vergeten. De wereld lag eind jaren 70 aan die eerste zijn voeten eind, maakte grootste films, meerdere oscars, zelden overtroffen ook en toen plots die ommerzwaai wat nog resulteerde in het prachtige Rumble Fish, maar vrijwel alles van erna was volgens mij niet veel soeps meer. Virgin en LIT van Sofia waren veelbelovend, Marie Antoinete viel vies tegen en Somewhere, hoewel een stap in de goede richting, was het ook niet helemaal voor me. Dan heb je nog Inarittu (mooi, maar veel van hetzelfde) Peter Jackson, Kevin Smith, Tarentino, Rodriquez. Greg Araki na Mysterious Skin en Harmony Korine met Trash Humpers! Hoewel die eigenzinnigheid van die laatste twee wel heerlijk is natuurlijk, eigenlijk gewoon 2 figuren die je lekker hun gang moet laten gaan. Ook zijn er voor mijn gevoel maar weinig horror regisseurs die hun debuut overtreffen.

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

jij spoort niet helemaal, maar dat wist ik al. Kevin Smith die een hele reeks goeie films afgeleverd heeft, Solondz die echt wel meer kan dan Happiness (behoorlijk stijlvast en kwalitatief zelfs, Palindromes), Korine met bijna aleen maar goeie films, Zo kan ik nog wel ff doorgaan, je hebt het topic niet echt begrepen geloof ik

Dat deze regisseurs nu wat afzwakken (soms) is een ander verhaal, maar daar is dit topic niet voor. Een Peter Jackson zou ik dan nog wel onder Niet waargemaakte belofte kunnen scharen. OOit begonnen als veelbelovend regisseur van horror komedies en nu, tsjah.....

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Naomi Watts wrote:

Niets mis met hem als hollywood regisseur maar gedurfd vind ik zijn oeuvre allerminst. Vooral erg veilige blockbusters.

Maar je moet hetgeen dan ook in de context plaatsen. Binnen het Hollywoodsysteem maakt Nolan gedurfde films met een persoonlijk inslag en weet hij als één van de weinige regisseurs critici en massa samen te brengen. Het merendeel van de regisseurs in Hollywood komen niet verder dan director for hire. Een regisseur die zich laat kopen voor een film en die de film dan zo adequaat mogelijk afhandelt, en niet als auteur. Check bijvoorbeeld afgelopen zomer vol met nietszeggende / platte blockbusters. Uitzonderingen daargelaten. Dan mag ik Inception toch gedurfd noemen?

Inland Rabbit

• 3286 messages
  • 2159 votes

Inception misschien (blijf die maar lekker uitstellen), maar de Batman films, gedurfd? Isomnia hebben we het maar niet over, want ik als half Insomnia patient krijg daar zelfs slaap van.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Verhoeven wrote:

Binnen het Hollywoodsysteem maakt Nolan gedurfde films met een persoonlijk inslag en weet hij als één van de weinige regisseurs critici en massa samen te brengen.

Dat is bij genoeg blockbusters het geval. Dit klinkt allemaal best leuk maar komt een beetje hol over.

Het merendeel van de regisseurs in Hollywood komen niet verder dan director for hire.

Vind juist Nolan een director for hire.

Een regisseur die zich laat kopen voor een film en die de film dan zo adequaat mogelijk afhandelt, en niet als auteur.

Bij Nolan ook voornamelijk het geval, met Inception als uitzondering. Wat Inland al zegt dus.

Check bijvoorbeeld afgelopen zomer vol met nietszeggende / platte blockbusters. Uitzonderingen daargelaten. Dan mag ik Inception toch gedurfd noemen?

Vind het alles behalve gedurfd. Hij gebruikt juist veel gimmicks die in het verleden gewoon succesvol is geweest. Bovendien heeft hij het Inception concept behoorlijk dumbed down naar het witte doek vertaald. Prima film met een enorme production value maar gedurfd? Nee.

Wel met je eens dat er te weinig regisseurs in Hollywood zijn die eigenzinnig zijn. Daar hoort Nolan alleen niet bij imho.

brujeria

• 215 messages
  • 0 votes

eigenlijk ook wel George Lucas, in a way....

Episode 4 was leuk.

Empire en Return zijn niet meer door hem geregisseerd en 1 t/ 3 zullen we het maar niet over hebben....

hij is al decennia lang vooral bezig met nog rijker en rijker en rijker worden.

Edie

• 3185 messages
  • 1220 votes

Jan de Bont,

Speed was dik in orde, twister al iets minder maar alsnog een dikke prima film. Daarna best hard onderuit, Speed 2 en Lara Croft toch had 'ie nooit moeten maken.

Brian Yuzna,

In de jaren 90 best leuke films gemaakt, maar al z'n spaanse producties zijn toch erg slecht.

John McTiernan die eerder genoemd werd inderdaad, Predator blijft ook een top actie film waar actie/spanning films van nu echt niet aan kunnen tippen.

• 22396 messages
  • 5068 votes

starbright boy wrote:

David Gordon Green, debuteerde ooit heel intrigerend met George Washington, ook zijn tweede film All The Real Girls was best sterk. Undertow viel behoorlijk tegen en de trailers die ik van films erna zag stemmen geen van allen vrolijk. De beste man lijkt inmiddels vooral stompzinnige platte komedies te maken. Van de trailer van Your Highness wordt ik haast verdrietig. Wat een enorme verspilling van talent.

Misschien nog wat hoop? Zijn twee laatste projecten zien er in elk geval weer iets interessanter uit.

goongumpa

• 3057 messages
  • 4083 votes

Over David Gordon Green: Joe met Nic Cage lijkt me heel interessant. Prince Avalanche heb ik ook wel verwachtingen van.

Your Highness was flauw, maar ik vond Pineapple Express grappig en z'n serie Eastbound & Down hilarisch - best een bijzondere, onsympathieke, 'foute' vorm van comedy. Niet voor iedereen, maar heeft echt wel z'n kwaliteiten en het plezier straalt ervan af.

Eigenlijk vind ik het wel leuk, zo'n indie regisseur die nu rare zijsprongen maakt. Misschien wel interessanter dan iemand als Wes Anderson die de laatste jaren toch een beetje blijven hangen is in z'n stijltje. Denk ook wel dat Green zelf achter al z'n projecten staat.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Zag gisteren het prachtige debuut van James Gray. Wanneer gaat die dat eens evenaren?

Donkerwoud

• 8660 messages
  • 3940 votes

Nolan als regisseur neerzetten die 'zijn belofte niet waargemaakt heeft' klinkt een beetje als mijn nichtje van 17 die ooit favoriete bands afzweert omdat ze commercieel geworden zijn.

Malick

• 9142 messages
  • 640 votes

Marjane Satrapi

Gaat die ooit nog Persepolis evenaren?

• 22396 messages
  • 5068 votes

Roland Joffé

Zijn eerste twee films sloegen in als een bom en wonnen vele prijzen. Daarna vooral een hele berg aan onopvallende films met doorgaans matige tot slechte reviews. Oscarnominaties werden Razzienominaties.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.