- Home
- Filmforum
- Film - Cast en crew
- Films waar je meer sympathie hebt voor de slechterik dan de held
Films waar je meer sympathie hebt voor de slechterik dan de held
Vascago
-
- 4798 messages
- 3588 votes
Ik had meer sympathie voor de Alien dan voor die lelijke Weaver.
Bruce Willis in Last Man Standing
George Clooney - From Dusk Till Dawn
Russell Crowe - 3:10 To Yuma
Uma Thurman - Kill Bill
Denzel Washington - Training Day en American Gangster
Sharon Stone - Basic Instinct
Bijna alle moordenaars uit slashers.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Bruce Willis in Last Man Standing
Uma Thurman - Kill Bill
Ik blijf me afvragen hoe men de protagonist als de 'slechterik' kan zien. Wie anders dan The Bride is de held in Kill Bill?
Ik had meer sympathie voor de Alien dan voor die lelijke Weaver.
lol 
Vascago
-
- 4798 messages
- 3588 votes
Ik blijf me afvragen hoe men de protagonist als de 'slechterik' kan zien. Wie anders dan The Bride is de held in Kill Bill?
lol
Feit blijft wel dat ze zelf ook deel heeft uitgemaakt van het assassin team. Een moordenares die wraak neemt omdat haar oude vrienden haar wouden vermoorden, blijft nog steeds een slechterik lijkt me.
Vascago
-
- 4798 messages
- 3588 votes
En Bruce Willis eet van 2 walletjes in Last Man Standing en zorgt er haast persoonlijk voor dat iedereen elkaar afmaakt en anders doet ie het zelf wel. Puur voor zijn eigen gewin.
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
Ik vind dat je iemand geen slechterik meer kunt noemen als zijn / haar tegenspelers veel slechter zijn. Bovendien is het helemaal niet speciaal om sympathie te hebben voor een anti-held, want dat is ook de bedoeling van de film. Meer sympathie hebben voor bv. het monster in Alien, of Denzel Washington in Training Day en American Gangster, is wel opmerkelijk. Ze zijn de antagonisten van het verhaal en staan tegenover 'goede' personages.
Vascago
-
- 4798 messages
- 3588 votes
Misschien een rare vergelijing, maar jij vind dus dat Kadhafi, als ie de opdracht geeft om Osama Bin laden te vermoorden of het zelf doet, hij dan geen slechterik meer is omdat ie een nog slechter persoon heeft vermoordt?
yeyo
-
- 6351 messages
- 4613 votes
We hebben het wel over film en niet over het echte leven. Het is puur verhaaltechnisch van aard en heeft minder te maken met het morele gehalte van personages dan iedereen hier schijnt te denken.
Het gaat allemaal om uit wiens standpunt de film verteld wordt. Behalve in een paar uitzonderingen, zal de kijker hoe dan ook sympathie creƫren voor een protagonist die het meeste screentime krijgt, omdat we zo de beweegredenen van het personage leren kennen. Vooral als de antagonist waartegen hij het opneemt veel slechter van aard is, zoals in Kill Bill dus. Het zou pas ongewoon zijn als je meer sympathie had voor Bill en zijn kornuiten dan voor The Bride.
Querelle
-
- 6548 messages
- 4894 votes
Met yeyo eens. De slechterik die in dit topic bedoeld word, is in principe altijd de antagonist en niet de protagonist. Op een paar uitzonderingen na: Sombre, Henry, portrait of a serial killer, I shot Andy Warhol.
George Clooney is toch ook niet de badguy in from dusk till Dawn, dat zijn de vampieren,
Moreel klopt dat misschien niet helemaal, maar dat is juist zo leuk aan die film. 
geronimo
-
- 1955 messages
- 0 votes
In Lakeview Terrace had ik meer sympathie voor Sam Jackson dan voor dat irritante koppel. Plus Patrick Wilson heeft zo'n stomme stem als 'ie schreeuwt...
fappie
-
- 2688 messages
- 2005 votes
In 2007 bij de mannelijke Oscarwinnaars. Bardem en Day-Lewiss
. No Country For Old Men en There Will Be Blood
melvddonk
-
- 3972 messages
- 0 votes
Ik heb tot nu toe bij 2 gijzelfilms enorm veel sympathie gehad voor de gijzelaars. Dat was bij John Q en de Punt.
JacoBaco
-
- 10573 messages
- 2405 votes
Veeeel maar dan ook veel meer sympathie voor Joe Pesci en Daniel Stern dan voor die onmenselijk irritante Macaulay Culkin.
puckb96
-
- 1849 messages
- 0 votes
Toen met pinhead in deel 2 van hellraiser voelde ik ook meer sympathy voor hem dan dr. channard
Minotaures
-
- 7810 messages
- 2534 votes
Antonio ''Tony'' Montana - Scarface
Qua oorlogsuitvoering waarin Duitse soldaten meer aan licht komen, krijg je ook wat sympathie met hun. Neem voorbeeld aan de soldaten uit Stalingrad of de gevangengenomen Wehrmacht soldaat in Saving Private Ryan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Clint Eastwood in High Plains Drifter (1973)
Graaf Machine
-
- 9788 messages
- 1412 votes
In zowel Eye of the Needle (1981) als The Day of the Jackal (1973) sympathiseer ik met de bad guy, respectievelijk Donald Sutherland en Edward Fox.
Van beide films graag een remake met een happy ending.