- Home
- Filmforum
- Film - Bioscopen
- Vergrijzing in de filmtheaters
Vergrijzing in de filmtheaters
Aristocraat
-
- 66 messages
- 1079 votes
Valt me op dat je bijna enkel oude mensen ziet in de filmtheaters. Dit terwijl hier toch veelal de betere of meer interessante films te bekijken zijn, als je iets anders wil zien dan de laatste Marvel films in Pathe bijvoorbeeld. Jammer.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
Dat herken ik grotendeels wel ja. Mijn vriendin is met 30 jaar doorgaans (een van) de jongste in de zaal. Ik denk dat Cineville daarom ook zo inzet op verjonging.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5066 votes
In de grotere steden in de randstad en sommige studentensteden is mijn ervaring anders, daar is het publiek gemengder. Cineville heeft absoluut een positieve invloed gehad ook. En het publiek in Kino hier in Rotterdam is zelfs in meerderheid jonger dan ik ben. Zelfs bij door hen vertoonde klassiekers.
Maar zeker daarbuiten is vergrijzing een groot probleem. De kleinere filmtheaters worden overeind gehouden door 55-plussers en dan in overgrote meerderheid ook nog vrouwen. Ik heb de indruk dat de geïnteresseerde jongeren veelal naar de randstad/studentensteden trekken en er maar weinig publiek achterblijft in plaatsen als Leeuwarden, Emmen of Helmond.
(Als Mod heb ik de titel van het topic een beetje aangepast, ter verduidelijking)
Panta Rei
-
- 507 messages
- 7 votes
Ik denk dat de jeugd van vandaag de meeste films op het mobieltje bekijkt. Sorry als ik generaliserend overkom, maar ik, als 72-jarige, wordt regelmatig uitgelachen als ik vertel dat ik iets gezien heb op tv.
Nu ga ik zelf zelden naar de bioscoop, maar dat heeft meer met mijn gezondheid te maken dan met desinteresse. Bovendien, dat zeg ik eerlijk, wacht ik liever tot een film op dvd is uitgebracht zodat ik deze in alle rust en heerlijk comfortabel in mijn eigen favoriete zitzak kan bekijken.
Ook zou het kunnen zijn dat de bioscoop of filmtheaters zoals Aristocraat het noemt, stomweg te duur is voor de meeste ouderen.
Macmanus
-
- 13726 messages
- 3701 votes
In Amsterdam vrij veel studenten/jonge mensen te vinden in de filmhuizen. Laatst bij Long Days Journey Into the Night waren er veel jonge mensen in Eye.
Maar het blijft altijd een bepaald publiek natuurlijk. Ik gok toch wat vaker studenten van de kunstacademie, en hoger opgeleiden. Maar dat is van alle tijden. Maar Studio K, Kriterion hebben altijd jong publiek.