- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Commissaris Maigret
Commissaris Maigret
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Er zijn talloze verfilmingen van de commissaris Maigret verhalen van de Belgische schrijver Georges Simenon.
De TV films inbegrepen gaat het over honderden.
Nog steeds is het eind niet in zicht en staan er weer nieuwe TV afleveringen op stapel
Vele acteurs gaven gezicht aan de pijp-rokende Franse politieman die met psychologisch inzicht te werk ging.
Zeker niet allemaal even goed, er zaten ook wat fout-gekozen acteurs tussen.
Jean Gabin was een van de populairste vertolkers.
Toch kon die niet de goedkeuring van Simenon wegdragen.
Hij speelde de rol te boers en ruw.
In de ogen van de geestelijke vader van het personage was er maar één acteur die Maigret perfect wist uit te beelden.
Vreemd genoeg was dat geen Fransman, maar een Engelse acteur : Rupert Davies!
Davies speelde de rol maar liefst 52 keer, in de BBC serie die van 1960- 1963 liep.
De meeste van die afleveringen heb ik destijds via de Duitse TV kunnen zien.
Ook de herhalingen.
Zelf ben ik een grote Maigret fan, en heb de meeste boeken en vele films en TV series in mijn collectie.
En eerlijk is eerlijk, Simenon had gelijk.
Een betere Maigret als Davies ben ik nog niet tegengekomen in films en TV series.
Hij was Maigret ten voeten uit.
Ook zijn assistenten, w.o. Ewen Solon (inspecteur Lucas) en actrice Helen Shingler (mevrouw Maigret) waren perfect gecast.
De serie is, met uitzondering van een aantal verloren gegane afleveringen, in Duitsland uitgebracht op DVD.
Gelukkig maar, want de BBC heeft dat nog steeds niet gedaan, ondanks het jarenlange aandringen van vele fans.
Tanita
-
- 547 messages
- 5064 votes
Alle terechte lof voor Davies hoor maar ik vind Bruno Cremer de beste vertolker van Maigret.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Bruno Cremer staat bij mij op de 2e plaats, inderdaad ook een uitstekende Maigret.
Daarna volgt een hele tijd niemand anders (in mijn beleving )
Jean Richard deed het ook niet slecht.
(De complete serie met Cremer heb ik ook op DVD)
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik had het indertijd niet verwacht, maar ik vond Rowan Atkinson het ook nog wel goed doen. Niet perse de juiste fysiek voor Maigret maar hij kwam er goed mee weg.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
De serie met Atkinson is mooi gefilmd, en Lucy Cohu is de meest attractieve mevrouw Maigret ooit (Volgens mij)
Ook gedurfd van Atkinson om de rol op zich te nemen, en hij deed zijn best.
Maar... helemaal tegen karakter speelde hij Jules Maigret als een gedeprimeerde trieste twijg. (excuseer de uitdrukkig
)
Ik werd er zelf bijna depressief van naar die films te kijken.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Aha, dat zou kunnen. Ik ben verder niet zo enorm bekend met Maigret (een tweetal boeken gelezen en wel eens wat afleveringen met Bruno Cremer) dus veel vergelijking kan ik niet maken 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Schrijver Georges Simenon, afkomstig uit het Belgische Luik, bedacht zijn beroemde personage commissaris Jules Maigret in 1929, tijdens een verblijf in het Nederlandse Delfzijl, waar zijn boot gerepareerd moest worden.
Er zouden in totaal 75 romans en 28 korte verhalen van de Franse speurder verschijnen in de loop der jaren.
Vele daarvan zijn meerdere malen verfilmd.
In 1966 werd er in Delfzijl een standbeeld onthuld, ter ere van Maigret en zijn geestelijke vader.
Daarbij waren buiten Simenon een aantal acteurs aanwezig.
Op de foto zijn v.l.n.r. te zien >
Rupert Davies, Georges Simenon, Heinz Rühmann, Gino Cervi en Jan Teulings.
Simenon beschreef zijn commissaris in de eerste roman als volgt: Een massieve, boomlange en breedgeschouderde man, de pijp vast tussen zijn kaken geklemd.
Bekijk de foto en kies wie daar het meest op lijkt
Voor wie de Maigret romans niet kent zal het wellicht een beetje vreemd overkomen dat het standbeeld van de speurder voorzien is van een bolhoed, en niet de bekende gleufhoed die wij kennen van de films.
In het begin droeg Maigret in de boeken echter een bolhoed.
Gino Cervi speelde de rol in enkele speelfilms en een 16-delige Italiaanse TV serie (1964-1972)
De Franse acteur Jean Richard vertolkte de rol het langst van allen > 88 afleveringen lang, 1967-1990
Hij was ook in Nederland populair via de TV serie (die helaas alleen in Frankrijk op DVD is verschenen, zonder NL ondertiteling)
Heel populair en sterk in de rol was Bruno Cremer.
Hij bracht het tot 54 TV films (1991-1996)
In de laatste aflevering "Maigret et l'étoile du Nord", werd zijn stem gedoubleerd door een andere acteur, omdat Cremer toen al keelkanker had.
Hij zag er ook ziek uit toen.
Georges Simenon zelf in Parijs, wellicht sfeer aan het opsnuiven...
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Prachtige foto's en interessante info Brix. Grappig eigenlijk dat Maigret wel een standbeeld heeft in Nederland maar niet in België. Zegt dan wel weer iets over het internationale succes van Simenon en zijn commissaris. Het zou me ook niet verbazen dat ze in Frankrijk en daarbuiten denken dat Simenon een Fransman was (wat ze ook dikwijls denken over Jacques Brel).
Heb zelf thuis een reeksje Simenons in de boekenkast staan voor wanneer ik zin heb in een snuif Parijse mysteries. De talrijke verfilmingen zijn voor mij nog iets om naar uit te kijken.
In middelbare scholen in Vlaanderen heeft Simenon trouwens enkele decennia op de verplichte leeslijst gestaan voor het vak Frans, al weet ik niet of dat nu nog het geval is.
Metalfist
-
- 12407 messages
- 3964 votes
Ik ben ooit is op schoolreis naar Luik geweest en daar stond (anno 2008 a 2009) volgens mij toch ook iets van Maigret, al denk ik dat het misschien eerder een bord aan zijn ouderlijk huis was?
Om verder in te pikken op de opmerking van Bobbejaantje: ik heb nooit Maigret gelezen voor het vak Frans maar heb indertijd wel (op eigen kracht) La Pipe de Maigret gelezen. Een editie die mijn moeder nog had liggen toen zij wel verplicht Maigret moest lezen voor Frans 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Dat zal zeker wel juist zijn dat men in Frankrijk aanneemt dat Simenon een Fransman is, net als van Brel 
Hetzelfde was ook het geval met zanger Adamo, en nu weer met zangeres Axelle Red denk ik .
Johnny Hallyday (werkelijke naam Jean-Philippe Léo Smet) had overigens ook een flinke scheut Belgisch bloed in de aderen.
Zijn vader was Belg.
In Luik is men Simenon geenszins vergeten.
De plaquette bij zijn geboortehuis heb ik wel eens gezien, lang geleden.
Ik kwam destijds regelmatig in de Luikse volkswijk waar dat huis staat, om dat daar ook het terrein gelegen was waar een paar keer per jaar circussen speelden.
Toentertijd een nogal verpauperde buurt.
Tegenwoordig is er achter het stadhuis van Luik een fraai bronzen beeld van Simenon te vinden, op een bank geplaatst.
Je kan er zo naast gaan zitten voor een foto. 
Er is een Simenon wandelroute, een hotel Simenon, een "Quartier" en Rue Simenon, en de stad heeft het archief van Simenon van diens zoon gekregen.
Daarin bevinden zich o.a. manuscripten, cinematografisch materiaal (o.a. filmaffiches) etc.
Dat zal een aardige hoeveelheid zijn neem ik aan, de man schreef een dikke 500 boeken, niet alleen over Maigret.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Heb hier al heel wat bijgeleerd over Luik en de plaats die daar voorzien is voor Simenon. Briljante toeristische marketing, dat zittend beeld van hem
Krijg al zin om er een citytrip van te maken.
Simenon was inderdaad een ongelooflijke veelschrijver. Niet normaal en maniakaal bijna. Misschien enkel geëvenaard door de legendarische seksuele appetijt die deze man verder nog aan de dag legde. En met die twee zaken is zijn leven vrij goed samengevat.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Simenon beschreef zijn commissaris in de eerste roman als volgt: Een massieve, boomlange en breedgeschouderde man, de pijp vast tussen zijn kaken geklemd.
Ben nu "M. Gallet, Décédé" aan het lezen en moest effe aan dit topic denken. Op blz 37 wordt de leeftijd van Maigret vermeld: 45. Verderop in het boek wordt hij ook nog omschreven als "corpulent". Corpulentie is een misschien wat negatievere omschrijving tegenover de Nederlandse vertaling "massief". Maar we weten ongeveer wat Simenon bedoelt 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Dat is een aardige wetenswaardigheid dat Maigret in 1931 (toen verscheen die titel tenminste) 45 jaar oud was.
Dan zou "onze Jules" ongeveer in 1885 geboren moeten zijn.
De laatste Maigret roman ( Maigret et Monsieur Charles) verscheen in 1972.
Laat op pensioen gegaan 
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Inderdaad is hij laat op pensioen gegaan Brix, hij moet zijn job graag gedaan hebben ... of toch iets van eeuwige middelbare jeugd in zich hebben gehad. Daar hebben romanfiguren toch wel een streepje voor op de rest.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Het viel me in La Tête d'un Homme (1933) op dat Maigret op een bepaald moment zijn wapen trekt. Dat lijkt me wel atypisch omdat hij in de boeken enkel zijn brein gebruikt. Heeft er iemand weet van films, series, boeken waar hij eveneens zijn dienstwapen bovenhaalt? Zelf heb ik voornamelijk wel wat boeken gelezen maar weinig verfilmingen gezien.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Hij heeft een wapen (dat hij niet altijd draagt, en zelden gebruikt)
Het eerste dat mij te binnen schoot bij je vraag was het verhaal "Het pistool van Maigret".
Deze pocketboek uitvoering heb ik sinds 1965 in mijn bezit>https://imgbb.com/
Het bewuste pistool (een revolver eigenlijk) is een geschenk van de FBI aan Maigret, en werd ontvreemd in het verhaal.
Verdere info over het dragen van zijn wapen is hier te vinden:
In sommige films en/of TV afleveringen draagt hij er ook een, maar gebruikt het ook weer zelden.
Ter illustratie: Mijn favoriete Maigret acteur Rupert Davies met een pistool in zijn hand >
[url=https://imgbb.com/[/url]
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Uit deze foto zou ik nooit opmaken dat het om Maigret gaat ... omwille van het pistool
Interessante site heb je gepost Brix, geeft wel de nuances aan aangezien ze geteld hebben hoeveel keer Maigret gewapend is in de novelles en dat is niet bijster veel. Het beeld van de man die voornamelijk hoofdwerk verricht blijft inderdaad overeind.
En mooi dat je 'Het Pistool van Maigret' uit je collectie kan bovenhalen als bewijsmateriaal, een ware smoking gun 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
(véél) Leesvoer voor de liefhebbers >
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Fantastisch nieuws voor Maigret liefhebbers.
Network brengt de complete 52-delige serie uit de jaren '60, met in de hoofddrol de ongeëvenaarde Rupert Davies, uit op Blu-ray en DVD. (met Engelse en Franse ondertiteling)
Een droomwens, waarvan ik nooit verwacht had dat die waarheid zou worden.
Ik was zelf al in bezit van de meeste afleveringen, via de Duitse release van enkele jaren geleden, maar de beeldkwaliteit daarvan kan zich niet meten met die van de Network release. (en had bovendien alleen de Duits-nagesynchroniseerde versie)
De Deluxe editie, met leuke extra's is helaas al uitverkocht.
Nog even wachten tot de box ook hier verkrijgbaar is *via Amazon etc.) want importeren is prijzig sinds Brexit. (de box is toch al niet goedkoop
)
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Bedankt voor je waardevolle tips Brix!
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Mijn enthousiasme gaat er wel eens vandoor met mij, maar het is fijn te zien dat anderen er soms ook iets aan hebben. 
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Geloof me, je enthousiasme is goud waard Brix, en aanstekelijk 
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Er werd véél gerookt zowel in de Maigret boeken als ook in de films.
George Simenon gaf zijn geesteskind die liefhebberij, die ook de zijne was, mee.
Rupert Davies, als Maigret
Georges Simenon met zijn favoriete Maigret acteur Rupert Davies.
Misschien nog aardig om te weten dat Davies voordat hij de rol aanvaarde alleen de naam Maigret kende, maar nooit een van de boeken gelezen had.
In plaats van zich in te lezen leek het hem beter om rechtstreeks naar Simenon te gaan en te vragen hoe Maigret in elkaar zat.
Die maakte er met graagte werk van.
Het bleek de juiste beslissing te zijn.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Er werd véél gerookt zowel in de Maigret boeken als ook in de films.
George Simenon gaf zijn geesteskind die liefhebberij, die ook de zijne was, mee.
Misschien nog aardig om te weten dat Davies voordat hij de rol aanvaarde alleen de naam Maigret kende, maar nooit een van de boeken gelezen had.
In plaats van zich in te lezen leek het hem beter om rechtstreeks naar Simenon te gaan en te vragen hoe Maigret in elkaar zat.
Die maakte er met graagte werk van.
Het bleek de juiste beslissing te zijn.
Zou Simenon hem ook geleerd hebben hoe zijn pijp moet stoppen? 
Maar inderdaad er wordt wat afgerookt in de oudere series en films. Tot in de kinderanimatie toe. Tijden geleden heb ik zo eens een stukje Musti uit de sixties gezien waarin de pa van Musti lekker zijn pijp rookt.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Eerlijk gezegd kan ik mijzelf ook niet vrijpleiten van rookgedrag.
Ik schuif de schuld wel af op een aantal fervent pijprokende fictieve personages, die mij daartoe hebben "geanimeerd" 
Sherlock Holmes, Kapitein Rob (stripheld) en Maigret.
Als ik het mij juist herinner ben ik rond mijn 15e jaar ermee begonnen.
(Gelukkig) gestopt 25 jaar geleden, toen ik een overgevoeligheid voor tabaksrook opdeed.
Ik treur het niet na, maar mijn pijpenrekje hangt nog wel op, en de tabakspot staat er ook nog 
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Andere tijden, andere zeden he Brix. En dan heb je het nog niet eens gehad over de marlboro cowboy maar mss was dat niet je merk 
Maigret, Holmes, ... je zou toch voor minder gaan denken dat roken het summum van intelligentie is 
Maar ... zo'n pijp straalt ook wel iets van klasse uit - ten minste wanneer het personage zich daartoe leent.
In de eerste helft van de 20e eeuw was ook Bing Crosby - als de grootste ster van de Amerikaanse populaire muziek - toch wel een liefhebber van de pijp. Zo het type dat fluitend naar de studio gaat, vijf minuten de tekst doorneemt, en samen met het orkest in maximaal 2 takes zijn ding doet. En nadien wordt hij gefotografeerd terwijl hij gezellig aan de pijp lurkt. Relax.
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes
Nee, dat was niet mijn merk Bobbejaantje 
Om nog even on topic terug te komen: momenteel herlees ik de Maigret romans weer eens, en in het verhaal waaraan ik nu bezig ben (Maigret en de wijnhandelaar) is "onze Jules" ziek (flinke verkoudheid of griep) maar paft gewoon de ene pijp na de andere 
Ik heb hetzelfde verhaal ook in de vorm van een TV film in huis, met Bruno Cremer in de hoofdrol.
Daar heb ik inmiddels ook al een gedeelte van bekeken, ter vergelijking met het originele boek van Simenon.
Dat ging aanvankelijk zo'n beetje gelijk op, maar na een tijdje volgden de afwijkingen, en viel me toch op dat Cremer, hoe goed ook, niet helemaal de Maigret van Simenon was.
Te bot soms, en minder meedogend.
Toch wel interessant die vergelijking.
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Dat ging aanvankelijk zo'n beetje gelijk op, maar na een tijdje volgden de afwijkingen, en viel me toch op dat Cremer, hoe goed ook, niet helemaal de Maigret van Simenon was.
Te bot soms, en minder meedogend.
Toch wel interessant die vergelijking.
Misschien zijn die afwijkingen gedaan om de verfilming wat meer te kruiden ... of hebben de scenaristen gewoon niet zo'n oog gehad voor de details (die het verschil maken). Een moeilijkheid bij vergelijking is misschien ook dat de lezer extra info haalt uit de beschrijving van Simenon over wat omgaat in het innerlijk van Maigret. Is het bij een film niet meer van: what you see is what you get?
Bobbejaantje
-
- 2260 messages
- 2062 votes
Georges Simenon en Rupert Davies ontwikkelen een rookgordijn
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Nieuwe Maigret film met Gérard Depardieu:
Brix
-
- 19675 messages
- 5113 votes

Ai, die moet ik als Maigret liefhebber natuurlijk wel bekijken, of ik wil of niet, en dat terwijl ik een gigantische hekel heb aan Depardieu.